Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710291_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj stillet mig følgende
spørgsmål L 115 spørgsmål 54, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 54
Vil ministeren forholde sig til beregningerne fra Bruun og Hjejle angående konkur-
renceudsættelse? Der henvises til »Økonomisk vurdering af lovforslag om en ny
konkurrencemodel for forbrændingsegnet affald«, jf. L 115 – bilag 14?
Svar
Dansk Fjernvarme har fået advokathuset Bruun & Hjejle til at udarbejde en
”øko-
nomisk vurdering af nogle af konkurrencemodellens sandsynlige virkninger”.
Ifølge
rapporten bygger vurderingen primært på økonomisk teori og oplysninger i det
fremsatte lovforslag. Herudover har Bruun & Hjejle inddraget Klima- Energi og For-
syningsministeriets præsentation fra forligskredsen d. 9. februar 2023.
For en detaljeret gennemgang af klima-, energi- og forsyningsministeriets bereg-
ninger henvises til L115 bilag 2.
I rapporten konkluderes det, at konkurrenceudsættelsen kan forventes at:
1. Øge forbrændingsanlæggenes kapacitetsudnyttelse fra de nuværende 85-90%
til tæt på 100%.
Det skyldes, ifølge Bruun og Hjejle, at et kommercielt anlæg har økonomisk ge-
vinst ved at udnytte den fulde kapacitet. Dertil anføres, at anlæggene har mu-
lighed for at importere affald fra udlandet, idet der er underkapacitet i udlandet,
og at
”danske anlæg står godt i den internationale konkurrence fordi de tjener
penge på både el og varme, mens langt de fleste anlæg i EU kun producerer
el”.
2. Øge importen af forbrændingsegnet affald betydeligt.
Det skyldes, ifølge Bruun og Hjejle bl.a., at de danske forbrændingsegnede af-
faldsmængder falder med 30 pct. frem mod 2030, at kapacitetsudnyttelsen sti-
ger,
jf. ovenfor,
samt at import af affald udgør
”en god og potentielt bedre for-
retning end dansk affald”.
Her antages det konkret, at udlandets betalingsvillig-
hed vil være 50-100 kr. højere end den gennemsnitlige danske pris, der anta-
ges at være 500 kr.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvordan lovforslaget vurderes at medføre reducerede omkostninger for danske husholdninger
2710291_0002.png
3. Markedsprisen på forbrændingsegnet affald øges til importprisens niveau, der
historisk har været højere end den danske gennemsnitspris.
Det skyldes, ifølge Bruun og Hjejle, at konkurrenceudsættelsen vil ændre pris-
fastsættelsen fra i dag at være sat efter hvile-i-sig-selv princippet til fremover at
være
”fri prissætning”,
hvilket tilsiger at prisen svarer til importprisens niveau,
der antages højere end den gennemsnitlige danske pris,
jf. ovenfor.
4. Øge forbrugerprisen på forbrænding af affald i Danmark.
Det omfatter, ifølge Bruun og Hjejle, en prisstigning på forbrænding af affald,
jf.
ovenfor.
Dertil en effekt på affaldsvarmepris, der afhænger af anlæggenes nu-
værende varmepris. Det lægges til grund, at prisen på affaldsvarme fremover
svarer til det kommende VE-prisloft.
5. Skade affaldsanlæggenes incitamenter til at investere i CO
2
-fangst.
Det skyldes, ifølge Bruun og Hjejle, at
”lovforslaget efterlader stor usikkerhed
om den fremtidige regulering”.
Herunder usikkerhed om hvorvidt der fremover
vil blive indført yderligere afgifter.
Klima-, energi- og forsyningsministeriet er ikke bekendt med konkrete beregninger
bag Bruun og Hjejles rapport.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2