Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2719555_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1.juni 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 31. maj stillet mig følgende
spørgsmål L 115 spørgsmål 122, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (Alt.).
Spørgsmål 122
Ministeriet har regnet på økonomi og risiko for de enkelte affaldsanlæg, men oply-
ser i svar på spørgsmål 2, 49 og 55, at »Det er ikke muligt at skønne hvilke kon-
krete anlæg, der eventuelt vil lukke«, men i ministeriets dokumentationsnotat, jf. L
115 – bilag 2, er der netop regnet på det. Notatet er lavet på baggrund af BEATE-
data fra 2020, som er den årlige benchmark, hvor alle forbrændingsanlæg måles
på en lang række parametre. I den endelige udgave er data anonymiseret, men mi-
nisteriet har data for de enkelte anlæg. I den såkaldte udbudskurve er der anvendt
økonomiske oplysninger fra de enkelte anlæg. Denne kan man ikke lave uden indi-
viduelle data, hvilket taler for, at man altså har lavet en vurdering af, »hvilke kon-
krete anlæg, der eventuelt vil lukke«. Vil ministeren redegøre for, om man vurderer
at have informeret forligskredsen korrekt på dette område i overensstemmelse med
ministeransvarlighedsloven?
Svar
Af KEF L 115 spørgsmål 115 fremgår det:
”Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i forbindelse med lovbehandlingen af
L115 udarbejdet et konsolideret effektskøn af
Aftale om klimaplan for en grøn af-
faldssektor og cirkulær økonomi 2020
med det formål at skønne over konsekven-
serne af de regulatoriske rammer for affaldsforbrændingssektoren, herunder de
skønnede konsekvenser for den samlede affaldsforbrændingskapacitet, mængden
af importeret affald, CO
2
-udledninger samt konsekvenser for de danske samfund,
stat, kommuner, husholdninger og erhverv. Konsekvensvurderingen har således
ikke til formål at lave individuelle vurderinger af enkelte anlægs overlevelsessand-
synlighed.
Konsekvensvurderingerne i L 115 er bl.a. baseret på en estimeret kontinuert ud-
budskurve, hvor modelresultaterne er overordnede sandsynligheder for lukning af
kapacitet.”
Af KEF L 115 spørgsmål 70 fremgår det:
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm., om forligskredsen er blevet korrekt informeret i forhold til økonomiske data og risikoen for lukning af affaldsanlæg
2719555_0002.png
”Det bemærkes, at der bl.a. anvendes anlægsspecifikke data til at estimere ud-
budskurven. Omvendt er det ikke muligt at lave individuelle vurderinger af de en-
kelte anlægs overlevelsessandsynlighed, effektivisering eller tilpasning som følge
af konkurrenceudsættelsen. Det skyldes bl.a., at datagrundlaget for de nuværende
affaldsanlæg er mangelfuldt, og at der er stor usikkerhed omkring, hvordan de en-
kelte anlæg vil agere i et fremadrettet konkurrenceudsat marked, ligesom lokale
forhold og ejerkredsens konkrete beslutninger kan være afgørende for de enkelte
anlægs konkurrencesituation. De økonomiske konsekvenser i analysen er således
opgjort for sektoren som helhed, og kan betragtes som et skøn for de samlede ef-
fekter i branchen, herunder forventning til kapacitetstilpasning i sektoren.”
Principperne for en ministers ansvar er helt grundlæggende elementer i det danske
folkestyre og beskrives både i grundloven og i ministeransvarlighedsloven. Mens
det politiske ministeransvar defineres i grundlovens § 15, er det retlige ministeran-
svar beskrevet i ministeransvarlighedsloven. Det følger af § 5, stk. 2, i ministeran-
svarlighedsloven, at en minister ikke må give Folketinget urigtige eller vildledende
oplysninger. En minister må heller ikke under Folketingets behandling af en sag for-
tie oplysninger, der er af væsentlig betydning for, at Folketinget kan bedømme sa-
gen.
Det er,
jf. gennemgangen ovenfor,
min helt klare opfattelse, at Folketinget har fået
korrekt og fyldestgørende information i denne sag. Jeg henviser i den forbindelse til
det af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets offentliggjorte dokumentationsno-
tat, der indeholder en detaljeret gennemgang af metoder, antagelser, forudsætnin-
ger, data m.v.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2