Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2706245_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 158
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2023
J nr.
2023 - 1607
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. marts stillet mig følgende
spørgsmål 126 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 126
Vurderer ministeren, at konkurrence i affaldsforbrændingssektoren vil føre til CO2-
reduktioner? Og hvis ja, vil ministeren så nærmere redegøre for de faglige argu-
menter, der ligger til grund for denne opfattelse?
Svar
Lovforslaget ny organisering af affaldsforbrændingssektoren implementerer afsnit V
i
Klimaplan for en grøn affaldssektor i cirkulær økonomi
fra juni 2020 om mindre
forbrænding og mindre import af affald til forbrænding.
Med udbudsmodellen skal forbrændingsanlæggene fremover konkurrere om be-
handlingen af det forbrændingsegnede affald. Det indebærer konkret, at det for-
brændingsegnede affald fra husholdninger skal sendes i udbud og anvisningsretten
for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves. Dertil skal anlæggene selskabsgø-
res i aktie- eller anpartsselskaber, og fremover omfattes af markedsmæssige vilkår
for eventuel låneoptag.
For at skønne over effekterne af konkurrenceudsættelsen har det været nødven-
digt, at foretage en række antagelser om udviklingen i bl.a. de danske markedsfor-
hold, udenlandske priser, effektiviseringsmuligheder og fremtidige investeringer.
Hertil skønnes datagrundlaget for de nuværende affaldsanlæg mangelfuld, hvorfor
beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed. Endelig er der besluttet en
række gennemgribende ændringer af affaldssektoren, der ligger uden for erfarings-
område, ligesom konkurrenceudsættelsen i sig selv er en gennemgribende æn-
dring
Konkurrenceudsættelsen antages i beregningerne, at medføre fuldkommen konkur-
rence for affaldsforbrænding i Danmark, hvormed der antages at ske en prissæt-
ning i markedet på det forbrændingsegnede affald i samspil mellem udbud og efter-
spørgsel, hvor dansk affald er i konkurrence med udenlandsk affald. Den samlede
affaldsforbrændingskapacitet i Danmark skønnes derfor også i høj grad, at af-
hænge af det danske konkurrenceforhold til udlandet, samt de nuværende anlægs
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en redegørelse for data og beregningsforudsætninger bag antagelsen om, at L 115 vil medføre CO2-reduktioner
2706245_0002.png
fremtidige omkostninger ved affaldsforbrænding. Disse skøn er behæftet med bety-
delig usikkerhed.
Konkurrenceudsættelse skønnes at bidrage til, at det fremover er de bedste og bil-
ligste anlæg, der behandler affaldet i Danmark. Når anlæggene skal konkurrere om
affaldet, forventes det at medføre, at anlæg der ikke er konkurrencedygtige og der-
med ikke rentable, vil udkonkurreres. Det vil dels øge incitamentet til effektiv af-
faldsforbrænding for at være konkurrencedygtig, og desuden at effektive anlæg po-
tentielt kan udkonkurrere mindre effektive anlæg, fx gennem lavere affaldstakster.
Nedlukning af anlæg kan ske umiddelbart i forlængelse af konkurrenceudsættelsen
eller løbende, hvis det er muligt for anlægget, at reducere det samlede tab ved at
opretholde driften. Når disse anlæg på et tidspunkt vil skulle udskiftes, og der skal
tage en ny investeringsbeslutning, vil de forventeligt træde ud af markedet. Der vil
derfor gradvist ske en kapacitetstilpasningen i takt med, at anlæggene nedslides.
Der er ikke muligt at skønne over en eventuel åbning af nye anlæg.
Det er desuden antaget, at dansk affald har konkurrencefordel over for udenlandsk
affald som følgere af lavere transportomkostninger. Det betyder, at forbrændings-
anlæggene vil behandle dansk affald, før der importeres. Der kan dog være lokale
forhold, der betyder, at det ikke vil være tilfældet.
Samlet set skønnes lovforslaget med betydelig usikkerhed at medføre, at den sam-
lede affaldsforbrænding reduceres med 0,6 mio. ton i 2030. Samlet set skønnes
det, at reducere det importerede affalds med ca. 80 pct. og reducere de danske ud-
ledninger med 0,6 mio. ton CO2 i 2030,
jf. lovforslag om ny organisering af affalds-
forbrænding sektoren.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2