Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 9
Offentligt
2705388_0001.png
Dansk Fjernvarme
Brancheorganisation for fjernvarme, termisk elproduktion og affaldsenergi
Foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
11. maj 2023
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde for udvalget den 11/5-23
2705388_0002.png
Fire muligheder ift. EU’s statsstøtteregler
Mulige vurderinger af støtte (rentefordel eller garantistillelse) efter EU-regler:
1)
2)
Ikke statsstøtte
(når støtten ikke fordrejer konkurrencen eller påvirker samhandlen)
Lovlig statsstøtte
(når støtten ydes iht. godkendelse, gruppefritagelse eller de minimis)
3)
4)
Ved markedskonform provision udgør en garanti ikke støtte
(fordelen elimineres)
Ulovlig støtte, som skal betales tilbage
(hvis mulighederne ovenfor ikke er opfyldt)
KommuneKredit må kun yde lån til fjernvarme ift. mulighed (1) og (2).
Kommunerne skal foretage helt samme vurdering, og garantistillelse kan derfor også ske iht. mulighed (1)
eller (2), hvor der ikke skal opkræves garantiprovisioner iht. EU’s statsstøtteregler
!
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde for udvalget den 11/5-23
2705388_0003.png
Garantiprovisioner iht. kommunalretlige regler
Lovbemærkning til gældende ret
”Opkrævning
af garantiprovisionen må alene ske til at dække
kommunens risiko ved garantistillelse, men det må ikke anvendes til
at få en fortjeneste”
Lovbemærkning til nye krav om markedsmæssige vilkår
”skal svare til det, som en privat garant, der opererer under
markedsøkonomiske vilkår, vil kræve under de tilsvarende betingelser”
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde for udvalget den 11/5-23
2705388_0004.png
Konklusioner
Lovforslag ændrer retstilstand
o
fra at provisioner alene skal dække risiko
o
til at de fremover skal dække risiko og markedsøkonomisk fortjeneste
Risikoen har indtil nu være meget, meget lille, da garantier for lån til fjernvarme ikke er
blevet kaldt
Vil give fjernvarmeforbrugerne ekstraomkostninger på op mod 1 mia. kr., da
fjernvarmen har lån for 30-40 mia. kr. og vil skulle investere for trecifret milliardbeløb
de kommende år
Omhandler ikke EU’s statsstøtteregler men alene danske særregler
(overimplementering)
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Materiale fra Dansk Fjernvarme i forbindelse med foretræde for udvalget den 11/5-23
2705388_0005.png
Kim Mortensen
Direktør
Rune Moesgaard
Politisk chef
www.danskfjernvarme.dk
@DkFjernvarme
#grønvarme