Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 8
Offentligt
2705385_0001.png
FORETRÆDE
KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSUDVALGET.
DATO
11. MAJ 2023 kl. 14 -14.15.
DELTAGERE
Borgmester Morten Slotved, Hørsholm Kommune (formand Norfors).
Borgmester Karsten Längerich, Allerød Kommune (næstformand Norfors).
Borgmester Thomas Lykke Pedersen, Fredensborg Kommune.
Borgmester Benedikte Kiær, Helsingør Kommune.
Borgmester Ann Sofie Orth, Rudersdal Kommune.
Adm. direktør Jette Miller, Norfors.
Advokat Hanne Mølbeck, Bech Bruun. Specialist i offentlig - og miljøretlige
forhold – herunder især infrastruktur og ekspropriation.
1
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Materiale fra Norfors i forbindelse med foretræde den 11/5-23
2705385_0002.png
NORFORS
LEVERER AFFALDSENERGI BASERET PÅ
152.000 TONS
AFFALD.
NORFORS
LEVERER SIKKER VARMEFORSYNING TIL CA.
60.000
BORGERE I NORDSJÆLLAND.
NORFORS
PRODUCERER EL SVARENDE TIL FORBRUG HOS CA.
20.000 HUSSTANDE
NORFORS
EJES AF
ALLERØD
KOMMUNE,
FREDENSBORG
KOMMUNE,
HELSINGØR
KOMMUNE,
HØRSHOLM
KOMMUNE OG
RUDERSDAL
KOMMUNE.
2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Materiale fra Norfors i forbindelse med foretræde den 11/5-23
2705385_0003.png
Norfors og ejerkommunerne hårdt ramt
af ny lov om affaldsforbrænding (L 115)
Driftsøkonomien i Norfors bliver hårdt ramt af konkurrenceudsættelsen og det nye affaldsvarmeprisloft på 70 kr. / GJ – så hårdt, at
der ikke
er værdier til at selskabsgøre inden 1. januar 2025.
Ud af en samlet gæld i Norfors på DKK 1,1 mia. (regnskab 2022) vedrører
DKK 787 mio. forbrændingsanlægget.
Gælden vil være nedbragt til ca. DKK 750 mio. i 2024
– svarende til DKK 150 mio. pr. ejerkommune.
Der er IKKE indregnet omkostninger til afvikling
af Norfors eller fjernelse/nedtagning af produktionsanlægget (skønnet i niveau DKK 30-
50 mio. kr.).
Da der ikke er værdier til at selskabsgøre inden den 1. januar 2025, har det den konsekvens,
at produktionsanlægget bliver lukket og
Norfors’ varmeforbrugere står uden deres primære varmekilde.
Norfors kan som kommunalt fællesskab ikke gå konkurs,
da kommunerne hæfter for gælden samt omkostninger til afvikling, lukning,
nedtagning mv. af produktionsanlægget.
9. maj 2023
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Materiale fra Norfors i forbindelse med foretræde den 11/5-23
2705385_0004.png
HØRSHOLM KOMMUNE – EKSEMPEL PÅ KONSEKVENS
USIKKERHED OM VARMEFORSYNING
Hvor skal varmen komme fra?
Hvem tager over – og bliver der ”huller
i leverancen”
ude hos forbrugerne?
USIKKERHED OM ØKONOMI
Hvor stor en andel af gælden skal den enkelte borger betale – også dem, der slet ikke har fjernvarme?
Hvilken pris skal varmeforbrugerne betale for fjernvarme fremadrettet i nyt ejersetup?
TABETS STØRRELSE SVARER TIL:
Driften af hele
hjemmeplejen
koster 80 mio. kr. årligt – Er det her pengene skal findes?
Udgifter til
lærerlønninger i folkeskolen
udgør 40-50 mio. kr. årligt – Kan pengene at hentes her?
4
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Materiale fra Norfors i forbindelse med foretræde den 11/5-23
2705385_0005.png
ANLÆGSINVESTERING I GOD TRO.
OMBYGNING: 1 NY OVNLINJE ERSTATTER 3
GAMLE.
ANLÆGSINVESTERING (2017)
+ 800 MIO. KR.
IKKE KAPACITETSUDVIDELSE MEN OMBYGNING.
OMBYGNING
PROJEKTET GODKENDT HOS ENERGISTYRELSEN.
FORMÅL – ENERGI & KLIMA
PRODUCERER DOBBELT SÅ MEGET EL OG 10 PCT MERE FJERNVARME.
TÆT PÅ 100 PCT. UDNYTTELSE AF DEN ENERGI AFFALDET INDEHOLDER.
FORMÅL - MILJØ
REDUCERER RØGGASSENS INDHOLD AF SKADELIGE PARTIKLER OG METALLER MED MERE
END 98 PCT.
REDUCERER RØGGASSENS INDHOLD AF SURE GASSER SOM HCI, HF OG SO2 MED MERE END
85 PCT.
5
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Materiale fra Norfors i forbindelse med foretræde den 11/5-23
2705385_0006.png
FOR NORFORS ER NY LOVGIVNING EKSPROPRIATION
– UDLØSER
ERSTATNING
OG IKKE
KOMPENSATION
LOVBEMÆRKNINGERNE):
(SIDE 39 I
DEN NY LOVGIVNING RAMMER NORFORS SÅ INTENSIVT, AT DER ER
TALE OM EKSPROPRIATION OG NORFORS HAR KRAV PÅ FULDSTÆNDIG
ERSTATNING:
NORFORS HAR
INVESTERET I GOD TRO , UDFRA GÆLDENDE
LOVGIVNING OG
MED
ENERGISTYRELSENS GODKENDELSE.
NORFORS HAR IKKE UDVIDET KAPACITETEN, MEN
HAR OMBYGGET
ANLÆGGET.
NORFORS HAR TRUFFET BESLUTNINGER FOR AT
FORBEDRE
ENERGIØKONOMIEN SAMT AT TAGE KLIMA- OG MILJØHENSYN.
ET KRAV OM SELSKABSGØRELSE INDEN DEN 1. JANUAR 2025
EFTERLADER NORFOS MED EN
GÆLD PÅ 750 MIO. KR., OG NORFOS
KAN IKKE FORTSÆTTE DRIFTEN.
NORFORS RAMMES SÅ
INTENSIVT,
AT LOVEN ER
EKSPROPRIATION,
6