Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 26
Offentligt
2718277_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 31. maj 2023
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning,
lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, LA og RV) indstiller
lovforslaget som optrykt efter 2. behandling til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (KF, EL, DF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
(NB) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskat-
teloven blev fremsat den 26. april 2023.
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi fra juni 2020 (Klimaplanen) blev der sat en klar
grøn retning for affaldssektoren. Visionerne i aftalen er, at
affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030, udsortering af
80 pct. dansk plast fra forbrændingen i 2030, og affaldskur-
ven skal knækkes, så vi får mindre affald, mindre spild og
mere genbrug.
Et centralt element i Klimaplanen er, at forbrændings-
kapaciteten skal tilpasses de danske forbrændingsegnede
mængder. Lovforslaget tager et centralt skridt for at opnå
dette. Med lovforslaget foreslås en ny organisering af af-
faldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæg-
gene selskabsgøres og skal konkurrere om det forbrændings-
egnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst.
Efter vedtagelse af lovforslaget vil der være et opfølgen-
de arbejde med at understøtte de politiske mål for forbræn-
dingssektoren. Hertil bemærkes det, at såfremt kapaciteten
ikke udvikler sig i takt med affaldsmængderne, er der hånd-
tag i aftalen til at understøtte dette.
Monitorering
Lovforslaget giver hjemmel til, at der kan igangsættes
en monitorering med henblik på at følge udviklingen i
forbrændingskapaciteten og de danske forbrændingsegnede
mængder. Jeg vil løbende afrapportere monitoreringen til
aftalekredsen, og første monitorering vil finde sted i 2024.
Afgiftsanalyse
Der er igangsat en analyse af afgifterne på affaldsfor-
brænding, hvor der ses på effekterne ved ændring af af-
gifterne for affaldsforbrændingsanlæg med henblik på at
belyse, hvordan afgifterne kan understøtte kapacitetstilpas-
ningen og yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren. Jeg
vil bekræfte, at analysen bl.a. skal se på betydningen af æn-
dringer af niveauet for NO
x
– og svovlafgiften på affaldsfor-
brændingsanlægs miljøbelastning. Analysen forventes fore-
lagt forligskredsen i første halvår 2024.
CO
2
-fangst
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for
at indfange såvel fossilt som biogent CO
2
, og kan dermed
give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse af klima-
lovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om kli-
maneutralitet i 2050. De langsigtede rammevilkår for CO
2
-
AX028986
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Tillægsbetænkning afgivet den 31/5-23
2718277_0002.png
2
fangst i affaldsforbrændingssektoren skal derfor afklares,
herunder skal fordele og ulemper ved at gøre CO
2
-fangst til
et krav afdækkes. Arbejdet skal drøftes politisk ultimo 2023.
Miljøperformance på affaldsforbrændingsanlæg
Fra december 2023 vil BAT-kravene på affaldsforbræn-
dingsanlæg blive strammet. Med udbudsmodellen vil det
desuden være muligt, at den enkelte kommune bl.a. kan
stille miljø- og klimakrav i deres udbud af det forbrændings-
egnede affald. Dette vil være under iagttagelse af de gene-
relle udbudsregler. Forsyningstilsynet vil hertil udarbejde en
vejledning, som understøtter kommunerne i bl.a. at kunne
sætte krav til miljø og klima.
Økonomiske konsekvenser for kommunerne
Jeg er opmærksom på, at konkurrenceudsættelsen af af-
faldsforbrændingssektoren forventes at være forbundet med
økonomiske konsekvenser for kommunerne. Med Klimapla-
nen er der afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at kompense-
re kommunerne for strandede omkostninger. Det fremgår, at
udbetaling fra puljen kan ske efter afvikling af et affaldsfor-
brændingsanlæg med et beløb på op til 70 pct. af et tab. Pul-
jen skal medvirke til, at kommuner ikke står tilbage med et
tab, som kommunen i sidste ende kan vælte over på borgere
og virksomheder via skatteopkrævningen. Såfremt det viser
sig, at puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes aftalekredsen
til at drøfte en forøgelse af puljen.
Varmeforsyningssikkerhed
Jeg vil gøre opmærksom på, at det følger af varmefor-
syningsloven, at et affaldsforbrændingsanlæg ikke kan god-
kendes lukket, hvis varmedistributionsselskabet ikke kan
opretholde sin forsyningspligt ved en lukning. I tilfælde
af, at et affaldsforbrændingsanlæg står til at lukke eller gå
konkurs, vil Energistyrelsen i særlige tilfælde kunne give
dispensation til at hæve det prisloft, der gælder for salg af
varme fra affaldsforbrænding, hvis særlige forhold af hen-
syn til varmeforsyningssikkerheden taler for det. Anlægget
vil i den periode alt andet lige kunne få højere indtægter fra
salg af affaldsvarme, og dermed kunne fortsætte sin drift.
Videresalg
Lovforslaget fastsætter krav om, at de eksisterende kom-
munalt ejede forbrændingsanlæg skal drives i aktie- eller an-
partsselskaber, hvor kommunerne fortsat har majoritetskon-
trol. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at kravet om
majoritetskontrol vil gælde resten af anlæggets levetid. Jeg
har fundet anledning til at præcisere, at dette vil indebære, at
i tilfælde af, at det selskab, der ejer et affaldsforbrændings-
anlæg, lukker eller går konkurs, vil en eventuel erhverver
af anlægget også efter en konkursbehandling være omfattet
af kravet om majoritetskontrol, hvis anlægget sættes i drift
igen.
Fristforlængelse for krav om selskabsgørelse
Med lovforslaget skal anlæggene som udgangspunkt væ-
re selskabsgjort i A/S eller ApS pr. 1. januar 2025. Der er
i lovforslaget to muligheder for, at anlæg kan blive selskabs-
gjort senere end 1. januar 2025. Anlægget kan dels blive
undtaget fra kravet om selskabsgørelse, hvis kommunalbe-
styrelsen har besluttet, at anlægget skal lukkes inden for
3 år. Dels kan der gives en fristforlængelse for kravet om
selskabsgørelse i særlige tilfælde, hvor det eksempelvis efter
reglerne i selskabslovgivningen ikke er muligt at udskille og
stifte aktie- eller anpartsselskabet. Med en fristforlængelse
får virksomheden tid til at afskrive investeringer, betale af
på lån, spare op eller tage andre skridt til at øge anlæggets
egenkapital og derved i sidste ende selskabsgøre. Anlægge-
ne skal i begge tifælde indgå i konkurrencen om det for-
brændingsegnede affald.
Ændringsforslag til L 115
Jeg vil bekræfte, at jeg i forbindelse med udvalgsbehand-
lingen har stillet tre ændringsforslag af substantiel karakter,
som blev vedtaget ved 2. behandling af lovforslaget.
Det første omfatter, at § 50 b vedrørende godkendelse
af forbrændingskapacitet ikke ophæves, men bestemmelsen
justeres i forhold til gældende ret. Bestemmelsen indeholder,
at etablering af ny affaldsforbrændingskapacitet vil skulle
godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren. Udvi-
delser af eksisterende kapacitet vil ikke skulle godkendes.
Det andet ændringsforslag indebærer, at anvisningsretten
for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves, som blev be-
sluttet med Klimaplanen.
Hertil har jeg stillet et ændringsforslag om garantiprovi-
sioner. Ændringsforslaget indebærer, at indsættelsen af kra-
vet om markedsvilkår i ordlyden af bestemmelsen tages
ud af lovforslaget. Det er for mig vigtigt at understrege,
at der med lovforslaget ikke ændres på nuværende retstil-
stand, hvad angår opkrævning af garantiprovisioner på mar-
kedsmæssige vilkår ved kommunal garantistillelse. Hertil
vil jeg bemærke, at kravet om garantistillelse er national
regulering, som stammer fra kommunalfuldmagtsreglerne
og senere lovfæstet, og der er derfor ikke tale om overimple-
mentering af EU-retten.
På baggrund af høringssvarene til lovforslaget blev mi-
nisteriet opmærksom på, at der fortsat eksisterer tvivl i
branchen og enkelte kommuner, om hvorvidt en kommune
skal opkræve en garantiprovision. Jeg har derfor bedt mit
ministerium om at indgå i dialog med relevante aktører og
myndigheder, og på den baggrund iværksætte en kommuni-
kationsindsats, som kan sikre, at kommuner og aktører ikke
er i tvivl om, hvad reglerne er på området.«
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne
Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlem-
mer af udvalget bakker op om udtalelsen fra klima-, energi-
og forsyningsministeren.
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer
af udvalget noterer, at lovforslaget er en del af udmøntnin-
gen af »Klimaaftale for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi« fra juni 2020, som bl.a. har til formål at øge gen-
brug og genanvendelse af affald, mindske miljøbelastningen
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Tillægsbetænkning afgivet den 31/5-23
2718277_0003.png
3
fra affaldssektoren og sikre en klimaneutral affaldssektor i
2030.
Formålet med lovforslaget er mere specifikt at nedbringe
mængden af affald, der forbrændes, herunder især affald
med fossil oprindelse (plastik m.v.). Klima-, energi- og for-
syningsministeriet skønner, at lovforslaget kan indfri dette,
men gør opmærksom på, at der er betydelig usikkerhed
forbundet med denne vurdering. Det er derfor vigtigt, at
det løbende vurderes, om vi er på vej mod en reduktion
af den danske forbrændingskapacitet, og at de forudsatte
CO
-reduktioner indfries. Hvis det ikke er tilfældet, skal der
aftales supplerende tiltag for at nå målet.
Samtidig er Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
enige om, at rammerne for at etablere CO
-fangst på for-
brændingsanlæg hurtigst muligt skal undersøges, herunder
vurdering af fordele og ulemper ved at gøre CO
-fangst til et
krav.
For at opnå miljømæssige forbedringer er BAT-kravene
til affaldsforbrændingsanlæg skærpet. Disse krav er forskel-
lige fra anlæg til anlæg. Det er vigtigt for Socialistisk Folke-
parti og Radikale Venstre at sikre, at det ikke bliver de mil-
jømæssigt bedste anlæg, der lukker. Derfor skal det sikres, at
kommunerne får reel mulighed for at stille skærpede miljø-
krav i forbindelse med udbud. Desuden skal det undersøges
om NO
x
- og SO
-afgifterne for affaldsforbrændingsanlæg
kan sættes op for yderligere at mindske miljøbelastningen.
For eksisterende forbrændingsanlæg er det et krav, at der
fortsat er kommunalt majoritetsejerskab. Det gælder også,
hvis et sådant anlæg går konkurs og overtages af andre. Nye
forbrændingsanlæg kræver godkendelse af klima-, energi-
og forsyningsministeren. Det gælder ikke for ny kapacitet på
eksisterende anlæg.
Anlæg, der forventes at lukke, kan få en dispensation
fra kravet om udskillelse i et selskab. Partierne er enige
om, at det vil være dyrt at kræve selskabsudskillelse i disse
tilfælde, også selv om tidsfristerne i lovforslaget ikke kan
overholdes, og at det som udgangspunkt vil være hensigts-
mæssigt at give dispensation i disse særlige tilfælde. Sociali-
stisk Folkeparti og Radikale Venstre finder samtidig, at en
dispensation fra selskabsudskillelse den 1. januar 2025 for
anlæg med negativ egenkapital er hensigtsmæssig.
Forslaget forventes at påvirke kommunernes økonomi
negativt. Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre under-
streger vigtigheden af, at regeringen har tilkendegivet, at
den står »(…) inde for de centrale principper og processer
i DUT-systemet, og regeringen mener ikke, at der kan henvi-
ses til kommunernes likviditet som generel finansiering af
DUT-sager«, hvorfor de almindelige DUT-principper finder
anvendelse i forhold til lovforslaget.
Der er dog brug for at tage stilling til, i hvilken grad
kompensationen skal fordeles på alle kommuner, og i hvil-
ken grad den skal målrettes de kommuner, der faktisk lider
tab. I den forbindelse bekræftes, at det er aftalt, at udgangs-
punktet er, at op mod 70 pct. af de strandede omkostninger
godtgøres til de kommuner, der oplever sådanne omkostnin-
ger, og partierne noterer sig samtidig, at såvel Klima-, Ener-
gi- og Forsyningsministeriet som KL vurderer, at tabene kan
blive væsentlig større end det, der kan dækkes af den forelø-
big afsatte pulje på 200 mio. kr., og at der også forventes at
være løbende tab som følge af underskud på anlæg. SF og
RV understreger vigtigheden af, at der indkaldes til forhand-
linger, hvis den afsatte pulje viser sig at være utilstrækkelig,
og partierne er villige til at diskutere yderligere kompensati-
onstiltag for de berørte kommuner.
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre noterer sig,
at man med ændringsforslaget vedrørende garantiprovision
ikke ændrer på de eksisterende rammer for kommunal ga-
rantistillelse, således at en eventuel opkrævning af en garan-
tiprovision også fremover alene har til hensigt at afdække
kommunens risiko ved garantistillelsen Det bemærkes, at
kravet om garantistillelse er national regulering, som stam-
mer fra kommunalfuldmagtsreglerne og går videre end kra-
vene i EU�½s statsstøtteregler.
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre noterer sig, at
klima-, energi- og forsyningsministeren anerkender, at var-
meforsyning er kritisk infrastruktur, og at varmeforsynings-
loven ikke tillader selskaber at gå konkurs, såfremt varmedi-
stributionsselskabet ikke kan opretholde sin forsyningspligt
ved en lukning. Socialistisk Folkeparti og Radikale Venst-
re understreger vigtigheden af, at Energistyrelsen kan give
dispensation til at hæve varmeprisloftet, hvorved et forbræn-
dingsanlæg i en periode vil kunne opnå højere indtægter
fra salg af affaldsvarme og derved kunne fortsætte drift og
afdrage på gæld.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder, at Folketinget
ikke er blevet korrekt og fyldestgørende oplyst om konse-
kvenserne af lovforslaget, og at der har været tale om en
alt for forhastet proces, hvor der ikke har været tid til en
ordentlig parlamentarisk behandling i Folketinget.
Der er fortsat følgende uafklarede problemer:
Ministeren har hævdet, at konkurrencemodellen vil føre
til et fald i importen af affald, men i f.eks. 2025 beskriver
ministeriet en import på 450.000 t som et fald på 30 pct.,
selv om det seneste tal fra 2021 kun viste import på 340.000
t. Ministeriets oplysninger forekommer derfor umiddelbart
forkerte.
Udvalget har i adskillige spørgsmål til ministeren spurgt
ind til, hvordan ministeriet har opgjort forbrugergevinster på
1 mia. kr. årligt som følge af konkurrencemodellen, selv om
ministeriet forventer affaldspriser på 480 kr. pr. ton og af-
faldsvarmeprisloft på 70 kr. pr. GJ, hvilket svarer nogenlun-
de til de nuværende gennemsnitspriser. Hvis forklaringen på
beregningen er, at der forventes lavere danske affaldsmæng-
der, er det ikke en følge af konkurrencemodellen, men en
følge af større udsortering, og ministerens meldinger herom
forekommer derfor umiddelbart forkerte. Særlig da udsorte-
ring må forventes at bliver mindre, når importen stiger.
Hvis konkurrencemodellen måtte føre til, at f.eks. de
to anlæg med størst gæld går konkurs, vil det indebære
strandede omkostninger på op mod 4 mia. kr., samtidig
med at anlæggene efterfølgende kan genstartes med nye
ejere. Ministerens melding om, at der ikke kan blive tale om
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Tillægsbetænkning afgivet den 31/5-23
2718277_0004.png
4
strandede omkostninger uden klimagevinster, kan derfor på
dette punkt også ende med være forkerte.
Ministeren har oplyst, at konkurrencemodellen forventes
at føre til kommunale tab på i alt 4,5 mia. kr. frem mod
2030. Disse tab vil bestå af dels strandede omkostninger fra
anlæg, som går konkurs, og dels af løbende underskudsfi-
nansiering. Det fremgår af ministerens svar på spørgsmål
nr. 69, at det er op til kommunerne selv at vurdere, om de
lovligt kan underskudsfinansiere konkurrenceudsatte anlæg
i henhold til statsstøttereglerne. Kommunernes muligheder
for lovligt at foretage den underskudsfinansiering, som for-
udsættes som en del af modellen, er således fortsat uafkla-
ret. Hvordan kan regeringen forudsætte en mulig ulovlig
kommunal underskudsfinansiering i et lovforslag?
Alternativet finder det kritisabelt, at der ikke er blevet
foretaget en miljøvurdering af lovforslaget.
Ministeriet har regnet på økonomi og risiko for de enkel-
te affaldsanlæg, men alligevel oplyser ministeren som svar
til udvalget på spørgsmål nr. 2, nr. 49 og nr. 55, at det ikke
er muligt at skønne, hvilke konkrete anlæg der eventuelt
vil lukke. I ministeriets »Dokumentationsnotat – Effektvur-
dering af lovforslag om ny organisering af affaldsforbræn-
dingssektoren«, jf. L 115 – bilag 2, er der ellers netop regnet
på det. Notatet er lavet på baggrund af BEATE-data fra
2020, som er den årlige benchmark, hvor alle forbrændings-
anlæg måles på en lang række parametre. I den endelige
udgave er data anonymiseret, men ministeriet har data for
de enkelte anlæg. I den såkaldte udbudskurve er der anvendt
økonomiske oplysninger fra de enkelte anlæg. Denne kan
man ikke lave uden individuelle data. Der er altså lavet en
vurdering af, hvilke konkrete anlæg der eventuelt vil lukke,
men de oplysninger har Folketinget ikke fået.
På baggrund af ovenstående ser Alternativet ingen anden
udvej end at stemme imod det fremsatte lovforslag. Det er
dybt beklageligt, at regeringen ikke har valgt et reelt fokus
på en grøn omstilling af affaldssektoren og et reelt hensyn
til forsyningssikkerhed og forbrugerpriser, men i stedet har
vægtet ideologiske hensyn.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til
1. behandling den 3. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 25. maj
2023. Lovforslaget var til 2. behandling den 30. maj 2023,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 1
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 6
spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren forventes at besvare in-
den 3. behandling.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Lise Bech (DD)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
14
14
10
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
3
1
1
1
1
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Tillægsbetænkning afgivet den 31/5-23
2718277_0005.png
5
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1