Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 26
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 31. maj 2023
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning,
lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, LA og RV) indstiller
lovforslaget som optrykt efter 2. behandling til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (KF, EL, DF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
(NB) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskat-
teloven blev fremsat den 26. april 2023.
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi fra juni 2020 (Klimaplanen) blev der sat en klar
grøn retning for affaldssektoren. Visionerne i aftalen er, at
affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030, udsortering af
80 pct. dansk plast fra forbrændingen i 2030, og affaldskur-
ven skal knækkes, så vi får mindre affald, mindre spild og
mere genbrug.
Et centralt element i Klimaplanen er, at forbrændings-
kapaciteten skal tilpasses de danske forbrændingsegnede
mængder. Lovforslaget tager et centralt skridt for at opnå
dette. Med lovforslaget foreslås en ny organisering af af-
faldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæg-
gene selskabsgøres og skal konkurrere om det forbrændings-
egnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst.
Efter vedtagelse af lovforslaget vil der være et opfølgen-
de arbejde med at understøtte de politiske mål for forbræn-
dingssektoren. Hertil bemærkes det, at såfremt kapaciteten
ikke udvikler sig i takt med affaldsmængderne, er der hånd-
tag i aftalen til at understøtte dette.
Monitorering
Lovforslaget giver hjemmel til, at der kan igangsættes
en monitorering med henblik på at følge udviklingen i
forbrændingskapaciteten og de danske forbrændingsegnede
mængder. Jeg vil løbende afrapportere monitoreringen til
aftalekredsen, og første monitorering vil finde sted i 2024.
Afgiftsanalyse
Der er igangsat en analyse af afgifterne på affaldsfor-
brænding, hvor der ses på effekterne ved ændring af af-
gifterne for affaldsforbrændingsanlæg med henblik på at
belyse, hvordan afgifterne kan understøtte kapacitetstilpas-
ningen og yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren. Jeg
vil bekræfte, at analysen bl.a. skal se på betydningen af æn-
dringer af niveauet for NO
x
– og svovlafgiften på affaldsfor-
brændingsanlægs miljøbelastning. Analysen forventes fore-
lagt forligskredsen i første halvår 2024.
CO
2
-fangst
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for
at indfange såvel fossilt som biogent CO
2
, og kan dermed
give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse af klima-
lovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om kli-
maneutralitet i 2050. De langsigtede rammevilkår for CO
2
-
AX028986