Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 23
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning,
lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 13 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskat-
teloven blev fremsat den 26. april 2023.
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi fra juni 2020 blev der sat en klar grøn retning for
affaldssektoren. Visionerne i aftalen er, at affaldssektoren
skal være klimaneutral i 2030, udsortering af 80 pct. dansk
plast fra forbrændingen i 2030 og affaldskurven skal knæk-
kes, så vi får mindre affald, mindre spild og mere genbrug.
Et centralt element i Klimaplanen er, at forbrændings-
kapaciteten skal tilpasses de danske forbrændingsegnede
mængder. Lovforslaget tager et centralt skridt for at opnå
dette. Med lovforslaget foreslås en ny organisering af af-
faldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæg-
gene selskabsgøres og skal konkurrere om det forbrændings-
egnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst.
Efter vedtagelse af lovforslaget vil der være et opfølgen-
de arbejde med at understøtte de politiske mål for forbræn-
dingssektoren. Hertil bemærkes det, at såfremt kapaciteten
ikke udvikler sig i takt med affaldsmængderne, er der hånd-
tag i aftalen til at understøtte dette.
Monitorering
Lovforslaget giver hjemmel til, at der kan igangsættes
en monitorering med henblik på at følge udviklingen i
forbrændingskapaciteten og de danske forbrændingsegnede
mængder. Jeg vil løbende afrapportere monitoreringen til
aftalekredsen, og første monitorering vil finde sted i 2024.
Afgiftsanalyse
Der er igangsat en analyse af afgifterne på affaldsfor-
brænding, hvor der ses på effekterne ved ændring af afgif-
terne for affaldsforbrændingsanlæg med henblik på at bely-
se, hvordan afgifterne kan understøtte kapacitetstilpasningen
samt yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren. Jeg vil
bekræfte, at analysen bl.a. skal se på betydningen af ændrin-
ger af niveauet for NOx – og svovlafgiften på affaldsfor-
brændingsanlægs miljøbelastning. Analysen forventes fore-
lagt forligs-kredsen i første halvår 2024.
CO
2
-fangst
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for
at indfange såvel fossilt som biogent CO
2
, og kan dermed
give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse af Klima-
lovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om kli-
ma-neutralitet i 2050. De langsigtede rammevilkår for CO
2
-
fangst i affaldsforbrændingssektoren skal derfor afklares,
herunder skal fordele og ulemper ved at gøre CO₂-fangst til
et krav afdækkes. Arbejdet skal drøftes politisk ultimo 2023.
Miljøperformance på affaldsforbrændingsanlæg
Fra december 2023 vil BAT-kravene på affaldsforbræn-
dingsanlæg blive strammes. Med udbudsmodellen vil det
desuden være muligt, at den enkelte kommune bl.a. kan
stille miljø- og klimakrav i deres udbud af det forbrændings-
eg-nede affald. Dette vil være under iagttagelse af de gene-
DokumentId
Journalnummer