Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 23
Offentligt
2714276_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning,
lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 13 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskat-
teloven blev fremsat den 26. april 2023.
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi fra juni 2020 blev der sat en klar grøn retning for
affaldssektoren. Visionerne i aftalen er, at affaldssektoren
skal være klimaneutral i 2030, udsortering af 80 pct. dansk
plast fra forbrændingen i 2030 og affaldskurven skal knæk-
kes, så vi får mindre affald, mindre spild og mere genbrug.
Et centralt element i Klimaplanen er, at forbrændings-
kapaciteten skal tilpasses de danske forbrændingsegnede
mængder. Lovforslaget tager et centralt skridt for at opnå
dette. Med lovforslaget foreslås en ny organisering af af-
faldsforbrændingssektoren, hvor affaldsforbrændingsanlæg-
gene selskabsgøres og skal konkurrere om det forbrændings-
egnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst.
Efter vedtagelse af lovforslaget vil der være et opfølgen-
de arbejde med at understøtte de politiske mål for forbræn-
dingssektoren. Hertil bemærkes det, at såfremt kapaciteten
ikke udvikler sig i takt med affaldsmængderne, er der hånd-
tag i aftalen til at understøtte dette.
Monitorering
Lovforslaget giver hjemmel til, at der kan igangsættes
en monitorering med henblik på at følge udviklingen i
forbrændingskapaciteten og de danske forbrændingsegnede
mængder. Jeg vil løbende afrapportere monitoreringen til
aftalekredsen, og første monitorering vil finde sted i 2024.
Afgiftsanalyse
Der er igangsat en analyse af afgifterne på affaldsfor-
brænding, hvor der ses på effekterne ved ændring af afgif-
terne for affaldsforbrændingsanlæg med henblik på at bely-
se, hvordan afgifterne kan understøtte kapacitetstilpasningen
samt yderligere CO
2
-reduktioner i affaldssektoren. Jeg vil
bekræfte, at analysen bl.a. skal se på betydningen af ændrin-
ger af niveauet for NOx – og svovlafgiften på affaldsfor-
brændingsanlægs miljøbelastning. Analysen forventes fore-
lagt forligs-kredsen i første halvår 2024.
CO
2
-fangst
Affaldsforbrændingsanlæggene har et stort potentiale for
at indfange såvel fossilt som biogent CO
2
, og kan dermed
give et væsentligt yderligere bidrag til opnåelse af Klima-
lovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om kli-
ma-neutralitet i 2050. De langsigtede rammevilkår for CO
2
-
fangst i affaldsforbrændingssektoren skal derfor afklares,
herunder skal fordele og ulemper ved at gøre CO₂-fangst til
et krav afdækkes. Arbejdet skal drøftes politisk ultimo 2023.
Miljøperformance på affaldsforbrændingsanlæg
Fra december 2023 vil BAT-kravene på affaldsforbræn-
dingsanlæg blive strammes. Med udbudsmodellen vil det
desuden være muligt, at den enkelte kommune bl.a. kan
stille miljø- og klimakrav i deres udbud af det forbrændings-
eg-nede affald. Dette vil være under iagttagelse af de gene-
DokumentId
Journalnummer
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0002.png
2
relle udbudsregler. Forsyningstilsynet vil hertil udarbejde en
vejledning, som understøtter kommunerne i bl.a. at kunne
sætte krav til miljø og klima.
Økonomiske konsekvenser for kommunerne
Jeg er opmærksom på, at konkurrenceudsættelsen af af-
faldsforbrændingssektoren forventes at være forbundet med
økonomiske konsekvenser for kommunerne. Med Klimapla-
nen er der afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at kompense-
re kommunerne for strandede omkostninger. Det fremgår, at
udbetaling fra puljen kan ske efter afvikling af et affaldsfor-
brændingsanlæg med et beløb på op til 70 pct. af et tab. Pul-
jen skal medvirke til, at kommuner ikke står tilbage med et
tab, som kommunen i sidste ende kan vælte over på borgere
og virksomheder via skatteopkrævningen. Såfremt det viser
sig, at puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes aftalekredsen
til at drøfte en forøgelse af puljen.
Varmeforsyningssikkerhed
Jeg vil gøre opmærksom på, at det følger af varmefor-
syningsloven, at et affaldsforbrændingsanlæg ikke kan god-
kendes lukket, hvis varmedistributionsselskabet ikke kan
opretholde sin forsyningspligt ved en lukning. I tilfælde
af, at et affaldsforbrændingsanlæg står til at lukke eller gå
konkurs, vil Energistyrelsen i særlige tilfælde kunne give
dispensation til at hæve det prisloft, der gælder for salg af
varme fra affaldsforbrænding, hvis særlige forhold af hen-
syn til varmeforsyningssikkerheden taler for det. Anlægget
vil i den periode alt andet lige kunne få højere indtægter fra
salg af affaldsvarme og dermed kunne fortsætte sin drift.
Videresalg
Lovforslaget fastsætter krav om, at de eksisterende kom-
munalt ejede forbræn-dingsanlæg skal drives i aktie- eller
anpartsselskaber, hvor kommunerne fortsat har majoritets-
kontrol. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at kravet
om ma-joritetskontrol vil gælde resten af anlæggets leve-
tid. Jeg har fundet anledning til at præcisere, at dette vil
indebære, at i tilfælde af, at det selskab, der ejer et affalds-
forbrændingsanlæg, lukker eller går konkurs, vil en eventuel
erhverver af anlægget også efter en konkursbehandling være
omfattet af kravet om majoritetskontrol, hvis anlægget sæt-
tes i drift igen.
Fristforlængelse for krav om selskabsgørelse
Med lovforslaget skal anlæggene som udgangspunkt væ-
re selskabsgjort i A/S eller ApS per 1. januar 2025. Der er
i lovforslaget to muligheder for, at anlæg kan blive selskabs-
gjort senere end 1. januar 2025. Anlægget kan dels blive
und-taget fra kravet om selskabsgørelse, hvis kommunalbe-
styrelsen har besluttet, at anlægget skal lukkes inden for
3 år. Dels kan der gives en fristforlængelse for kravet om
selskabsgørelse i særlige tilfælde, hvor det eksempelvis efter
reglerne i selskabslovgivningen, ikke er muligt at udskille
og stifte aktie- eller anpartsselskabet. Med en fristforlængel-
se får virksomheden tid til at afskrive investeringer, betale
af på lån, spare op eller tage andre skridt til at øge anlæg-
gets egenkapital og derved i sidste ende selskabsgøre. An-
læggene skal i begge tifælde indgå i konkurrencen om det
forbrændingsegnede affald.
Ændringsforslag til L 115
Jeg vil bekræfte, at jeg i forbindelse med udvalgsbehand-
lingen har stillet tre æn-dringsforslag af substantiel karakter.
Det første omfatter, at § 50 b vedrørende godkendelse
af forbrændingskapacitet ikke ophæves, men bestemmelsen
justeres i forhold til gældende ret. Bestemmelsen indeholder,
at etablering af ny affaldsforbrændingskapacitet vil skulle
godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren. Udvi-
delser af eksisterende kapacitet vil ikke skulle godkendes.
Det andet ændringsforslag indebærer, at anvisningsretten
for forbrændingsegnet erhvervsaffald ophæves, som blev be-
sluttet med Klimaplanen.
Hertil har jeg stillet et ændringsforslag om garantiprovi-
sioner. Ændringsforslaget indebærer, at indsættelsen af kra-
vet om markedsvilkår i ordlyden af bestemmelsen tages
ud af lovforslaget. Det er for mig vigtigt at understrege,
at der med lovforslaget ikke ændres på nuværende retstil-
stand hvad angår opkrævning af garantiprovisioner på mar-
kedsmæssige vilkår ved kommunal garantistillelse. Hertil
vil jeg bemærke, at kravet om garantistillelse er national
regulering, som stammer fra kommunalfuldmagtsreglerne,
og senere lovfæstet, og der er derfor ikke tale om overimple-
mentering af EU-ret.
På baggrund af høringssvarene til lovforslaget L 115 blev
ministeriet opmærksom på, at der fortsat eksisterer tvivl i
branchen og enkelte kommuner, om hvorvidt en kommune
skal opkræve en garantiprovision. Jeg har derfor bedt mit
mi-nisterium om at indgå i dialog med andre relevante ak-
tører og myndigheder, og på den baggrund vil iværksætte
en kommunikationsindsats, som kan sikre, at kommuner og
aktører ikke er i tvivl om, hvad reglerne på området er.«
3. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 45
indsættes som
stk. 9
og
10:
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0003.png
3
»Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere anvis-
ningsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald, der
ikke er farligt affald, jf. dog stk. 10.
Stk. 10.
Stk. 9 finder ikke anvendelse for kommunalbesty-
relser, der den 1. juli 2023 helt eller delvist ejer et affaldsfor-
brændingsanlæg etableret på en ø uden fast broforbindelse i
kommunen, så længe anlægget er i drift.««
[Ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e
ændres i
stk. 2
»senest den« til: »senest fra den«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e
ændres i
stk. 3
»lovens ikrafttrædelse« til: »den 1. juli 2023«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 f
ændres i
stk. 2
»og
årsagen« til: »og indberette årsagen«.
[Sproglig præcisering]
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 g
ændres i
stk. 2, nr. 2,
»ikke er saglige« til: »ikke er sagligt begrundet«.
[Sproglig præcisering]
6)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 48 g, stk. 3,
ændres
»påklages til« til: »indbringes for«.
[Sproglig præcisering]
7)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 50 b, stk. 1,
udgår »eller udvidelse af eksisterende
affaldsforbrændingsanlæg«.«
[Opretholdelse af krav om godkendelse af affaldsgrundlag
ved nye affaldsforbrændingsanlæg]
Til § 2
8)
Nr. 3
og
4
udgår.
[Krav om markedsvilkår udgår af ordlyden]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 2 h
indsættes i
stk. 1.efter
»jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
10)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a
indsættes i
stk. 1, 1.
pkt.,
efter »affaldsforbrændingsanlæg«: », jf. dog 2. pkt. og
stk. 9 og 10«.
[Lovteknisk ændring]
11)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a
indsættes i
stk. 1, 2.
pkt.,
efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 87, stk. 1, nr. 2,
udgår »12 a,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
13)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 6, § 3, nr. 5-9« til: »§ 1, nr. 01
og 6, § 3, nr. 5-9 og 01«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kommunerne skal etablere ordninger for affald produce-
ret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. § 8,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1536 af 16. december 2022 om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbe-
kendtgørelsen). Kommunen vælger om ordningen etableres
som en indsamlingsordning eller en anvisningsordning, jf.
affaldsaktørbekendtgørelsens § 8, stk. 4.
En anvisningsordning defineres som en ordning, hvor
kommunalbestyrelsen i et regulativ har fastlagt, på hvilken
måde og eventuelt på hvilket anlæg affaldsproducenten skal
sikre, at affaldet bliver håndteret, jf. affaldsbekendtgørelsens
§ 3, nr. 8. Det betyder, at den affaldsproducerende virksom-
hed selv skal indgå en aftale med det affaldsforbrændings-
anlæg, kommunen har anvist, ligesom virksomheden selv
skal indgå aftale med en transportør om afhentning af det
forbrændingsegnede affald og transport til anlægget.
Som udgangspunkt har virksomheder benyttelsespligt til
de kommunale affaldsordninger, jf. affaldsaktørbekendtgø-
relsens § 12, stk. 1. For så vidt angår kommunale ind-
samlingsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald, er
virksomhederne dog ikke forpligtet til at benytte den kom-
munale ordning, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk.
3. Det betyder, at virksomheden kan vælge, om virksomhe-
den vil benytte den kommunale indsamlingsordning, eller
om virksomheden eksempelvis vil lade en privat indsam-
lingsvirksomhed indsamle affaldet. Derimod er virksomhe-
derne forpligtet til at følge en kommunal anvisningsordning
for forbrændingsegnet erhvervsaffald eller følge kommu-
nens konkrete anvisning.
Det foreslås i § 45, stk. 9, at kommunalbestyrelsen ikke
må etablere anvisningsordninger for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald, der ikke er farligt affald, jf. dog stk. 10.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen ik-
ke må udarbejde regulativer, der fastlægger anvisningsord-
ninger, for på hvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg,
en virksomhed skal sikre, at affaldet bliver håndteret.
Forslaget ændrer ikke på kommunalbestyrelsens mulig-
hed for at etablere indsamlingsordninger for forbrændings-
egnet erhvervsaffald. Forslaget ændrer dermed heller ikke
på kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde virksomheder
adgang til genbrugspladser i kommunen. Det vil ligeledes
fortsat være frivilligt for en virksomhed at benytte en kom-
munal indsamlingsordning for forbrændingsegnet affald, der
ikke er farligt affald.
Virksomheder vil fortsat være forpligtede til at sikre, at
deres forbrændingsegnede affald håndteres. Virksomheder
vil dog med forslaget selv kunne vælge, på hvilket affalds-
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0004.png
4
forbrændingsanlæg virksomheden ønsker at få behandlet
sit forbrændingsegnede affald. Alternativt vil virksomheder
kunne overdrage affaldet til en indsamlingsvirksomhed, der
er registreret i Affaldsregistret, benytte en kommunal ind-
samlingsordning eller eksportere det forbrændingsegnede
affald efter ansøgning om eksport til Miljøstyrelsen, jf. af-
faldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Det foreslås med § 45, stk. 10, at stk. 9 ikke finder an-
vendelse for kommunalbestyrelser, der den 1. juli 2023 helt
eller delvist ejer et affaldsforbrændingsanlæg etableret på en
ø uden fast broforbindelse i kommunen, så længe anlægget
er i drift.
Det foreslåede medfører, at forbuddet mod at kommunal-
bestyrelsen etablerer anvisningsordninger for forbrændings-
egnet erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, ikke vil gæl-
de på øer uden fast broforbindelse, hvorpå der ved lovens
ikrafttræden er etableret et affaldsforbrændingsanlæg, som
kommunalbestyrelsen ejer helt eller delvist, så længe anlæg-
get er i drift.
Et anlæg anses for at være i drift, selvom der er midlerti-
dige afbrud i behandlingen af forbrændingsegnet affald for
eksempel i forbindelse med reparation, revision eller som
følge af manglende affald i en periode m.v.
Den foreslåede undtagelse vil betyde, at kommunalbesty-
relsen fortsat vil kunne etablere anvisningsordninger for for-
brændingsegnet affald på øer uden fast broforbindelse, hvis
der ved lovens ikrafttræden er etableret et kommunalt ejet
affaldsforbrændingsanlæg på øen.
Kommunalbestyrelsen vil således i dette tilfælde også
fremover kunne anvise forbrændingsegnet erhvervsaffald til
behandling på kommunes eget anlæg.
Den foreslåede undtagelse vil skulle gælde så længe an-
lægget er i drift. Hvis anlægget lukker, vil kommunen ikke
længere være omfattet af undtagelsen, og kommunalbesty-
relsen vil derefter ikke kunne udarbejde regulativer, der fast-
lægger anvisningsordninger for, på hvilken måde og eventu-
elt på hvilket anlæg en virksomhed skal sikre, at affaldet
bliver håndteret.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 2, ændres »senest den«
til »senest fra den«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
sen skal indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1, med virkning
senest fra den 1. juli 2025.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 3, ændres »lovens ikraft-
trædelse« til: »den 1. juli 2023«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
ser, der før den 1. juli 2023 har udbudt opgaver med og
indgået kontrakt om behandling af forbrændingsegnet affald
med et affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt
eller delvist, senest med virkning fra den 1. juli 2028 skal
indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 45 f, stk. 2, ændres »og årsagen«
til: »og indberette årsagen«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
sen skal indberette årsagen til, at de konkurrencefremmende
tiltag ikke følges til Forsyningstilsynet.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i § 45 g, stk. 2, nr. 2, ændres »ikke er
saglige« til »ikke er sagligt begrundede«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at forsyningstilsynet
kan meddele påbud til kommunalbestyrelsen om at bringe
en kontrakt omfattet af § 45 e, stk. 1, til ophør inden for
en frist, hvis der er indgået en kontrakt med et affaldsfor-
brændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist, og
indberettede årsager, jf. § 45 f, stk. 2, til ikke at følge de
konkurrencefremmende tiltag ikke er sagligt begrundede.
Til nr. 6
Det foreslås, at der i § 48 g, stk. 3, ændres »påklages til«
til »indbringes for«.
Med forslaget ensrettes ordlyden af bestemmelsen med
ordlyden af bestemmelsen i § 100 b, stk. 2. Der sker ikke
ændringer af bestemmelsen materielle indhold.
Til nr. 7
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om varmeforsyning,
at kommunalbestyrelsen godkender projekter for etablering
af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af
større ændringer i eksisterende anlæg.
Det fremgår endvidere af § 50 b, stk. 1, i lov om miljø-
beskyttelse, at kommunalbestyrelsen kun må godkende nye
affaldsforbrændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende af-
faldsforbrændingsanlæg efter lov om varmeforsyning eller
efter regler udstedt i henhold til lov om varmeforsyning,
hvis klima-, energi- og forsyningsministeren har godkendt,
at det fornødne affaldsgrundlag er til stede i området, hvor-
fra anlægget forventes at modtage affald. Beføjelsen til at
træffe afgørelse er delegeret til Energistyrelsen i henhold til
§ 3, stk. 1, nr. 27, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september
2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Dette betyder, at før en kommunalbestyrelse kan godken-
de et nyt anlæg eller udvidelse af et eksisterende anlæg efter
lov om varmeforsyning, skal klima-, energi- og forsynings-
ministeren godkende projektet i forhold til, at det fornødne
affaldsgrundlag er til stede i det område, hvor anlægget
forventes at modtage affald fra. Hensynet er at sikre, at der
er tilstrækkeligt affald til stede i området, før det godkendes
at opføre et nyt affaldsforbrændingsanlæg eller udvide et
eksisterende.
Det fremgår af § 50 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttel-
se, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsæt-
te nærmere regler for behandlingen af klima-, energi- og
forsyningsministerens godkendelser efter stk. 1, herunder
nærmere krav til ansøgningen om godkendelse i henhold til
lov om varmeforsyning. Klima-, energi- og forsyningsmini-
steren har ikke fastsat regler i henhold til § 50 b, stk. 2, i lov
om miljøbeskyttelse.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0005.png
5
Det foreslås med ændringsforslaget, at i § 50 b, stk. 1,
udgår »eller udvidelse af eksisterende affaldsforbrændings-
anlæg«.
Det foreslåede vil indebære, at klima-, energi- og for-
syningsministeren ikke vil skulle godkende udvidelser af
eksisterende affaldsforbrændingsanlæg i forhold til, at det
fornødne affaldsgrundlag er til stede i det område, hvor
anlægget forventes at modtage affald fra.
Det foreslåede vil ikke ændre på, at klima-, energi-
og forsyningsministeren vil skulle godkende nye affaldsfor-
brændingsanlæg i forhold til, at det fornødne affaldsgrund-
lag er til stede i det område, hvor anlægget forventes at
modtage affald fra.
Det foreslåede vil desuden ikke ændre på, at nye affalds-
forbrændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende affalds-
forbrændingsanlæg, som allerede måtte være godkendt i
forhold til, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede, kan
fortsætte, hvis kommunalbestyrelsen på baggrund heraf har
godkendt et nyt anlæg eller udvidelse af et eksisterende.
Det foreslåede vil i øvrigt ikke ændre på, at projekter
for etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller
udførelsen af større ændringer i eksisterende anlæg skal
godkendes af kommunalbestyrelsen efter § 4, stk. 1, i lov
om varmeforsyning.
Til nr. 8
Nr. 3 og 4 blev indsat i det fremsatte lovforslag for
at skabe klarhed om gældende ret for kommunernes op-
krævning af garantiprovisioner. Formålet var at præcisere
det, som allerede er gældende ret omkring garantiprovisio-
ner. Efterfølgende er der opstået et politisk ønske om, at
kravet om markedsvilkår ikke fremgår udtrykkelig af be-
stemmelsernes ordlyd.
Det foreslås, at ordet »markedsvilkår« udgår af det frem-
satte lovforslag og dermed ikke kommer til at fremgå af
bestemmelsernes ordlyd i varmeforsyningslovens §§ 2 d,
stk. 1, og 2 e, stk. 1, 1. pkt.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at kommunen efter
gældende ret kan stille en kommunal garanti for varmefor-
syningsanlæggenes låneoptagelse til anlægsinvesteringer og
driftsaktiviteter, imod opkrævning af en garantiprovision på
markedsmæssige vilkår. Dette forhold er uagtet, om der
foreligger en konkurrencesituation eller ej. Hvis en kom-
mune yder en vederlagsfri garanti vil det indebære et til-
skud til forsyningsvirksomheden, hvilket ville medføre en
forrykning af byrdefordelingen mellem kommunens borge-
re. Kommunen er dermed forpligtet til at opkræve en garan-
tiprovision for at dække den risiko, som kommunen påtager
sig ved garantistillelsen. Det følger af hvile i sig selv-prin-
cippet, at kommunen ikke må tjene penge på at stille en
garanti.
Ved lov nr. 745 af 1. juli 2015 om ændring af lov om
varmeforsyning og byggeloven, blev kommuners adgang
til varetagelse af kollektiv varmeforsyning reguleret udtøm-
mende. Loven lovfæstede kommunalfuldmagtsregler vedrø-
rende kommunernes mulighed for at varetage kollektiv var-
meforsyning, herunder kravene til garantistillelse. Kravet
om, at kommunal garanti skal stilles på markedsvilkår er
derved videreført fra kommunalfuldmagtsreglerne og følger
i dag af varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e,
stk. 1, selvom det ikke fremgår direkte af bestemmelsernes
ordlyd. Uanset at kravet om markedsvilkår med ændrings-
forslaget ikke kommer til at fremgå direkte af ordlyden, vil
det fortsat være gældende ret, at kommunen skal opkræve
en markedsmæssig garantiprovision efter varmeforsynings-
lovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1. Der henvises til det
fremsatte lovforslags afsnit 3.2. for uddybning af gældende
ret om kommunal garantistillelse.
EU’s statsstøtteregler kan indebære, at en kommune er
forpligtet til ligeledes at opkræve garantiprovision, men det-
te er et særskilt krav, der beror på statsstøtteretlige betragt-
ninger.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i § 2 h, stk. 1, efter »jf.« indsættes
»dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til
de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk. 3-5 i § 2 h
i lov om varmeforsyning, der blandt andet indeholder en
hjemmel til for klima-, energi- og forsyningsministeren at
forlænge fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg
vil skulle udøves på kommercielle vilkår i et aktie- eller
anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 og 5, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede ændring af § 4 a, stk. 1, 1.
pkt., at der efter affaldsforbrændingsanlæg indsættes jf. dog
2. pkt. og stk. 9 og 10.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til de
foreslåede undtagelsesbestemmelser i § 4 a, stk. 1, 2. pkt.
og stk. 9 og 10, der blandt andet indeholder bestemmelser
om, at affaldsforbrændingsanlæg, der var helt eller delvist
kommunalt ejet den 1. juli 2023, skal 1. pkt. være opfyldt
den 1. januar 2025.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og bemærk-
ningerne hertil.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i § 4 a, stk. 1, 2. pkt., efter »jf.«
indsættes »dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til
de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk. 4-6 i § 4 a i
lov om elforsyning, der blandt andet indeholder en hjemmel
til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan forlænge
fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg vil skulle
udøves i et aktie- eller anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og bemærk-
ningerne hertil.
Til nr. 12
Det følger af den foreslåede ændring, at § 12 a udgår af
bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0006.png
6
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med
lovforslagets § 3, nr. 5, foreslås, at § 12 a i lov om elforsy-
ning ophæves. For en nærmere gennemgang af § 12 a og
den foreslåede ophævelse heraf henvises til bemærkningerne
i lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 13
Det følger af den foreslåede ændring, at lovforslagets § 5,
stk. 2, ændres således, at § 1, nr. 6, § 3, nr. 5-9 ændres til §
1, nr. 01 og 6, § 3, nr. 5-9 og 01. ¬
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det fore-
slås, at der indsættes et nyt nummer med to nye stykker
om ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald.
Den foreslåede ændring er desuden en konsekvens af,
at det foreslås, at § 12 a i lov om elforsyning udgår af
bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2, i lov om elforsyning. Be-
stemmelsen vil skulle træde i kraft samtidig med den i lov-
forslaget foreslåede ophævelse af § 12 a. For en nærmere
gennemgang af § 12 a og den foreslåede ophævelse heraf,
henvises til bemærkningerne i lovforslagets § 3, nr. 5. For
en nærmere gennemgang af den foreslåede ikrafttrædelse
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5.
Den foreslåede ændring vil yderligere indebære, at den
foreslåede § 1, nr. 01, og § 3, nr. 01, vil træde i kraft den 1.
januar 2025.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til
1. behandling den 3. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 14. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 120. Den 26. april 2023 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 20 bilag på lovfor-
slaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets offentlige høringer
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har afholdt to of-
fentlige høringer om lovforslaget den 12. april 2023 og den
12. maj 2023.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 16. maj 2023.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har efterfølgen-
de sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for
ministerens besvarelse af spørgsmålet.
Tekniske gennemgange
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har afholdt to
tekniske gennemgange af lovforslaget den 19. april 2023 og
den 22. maj 2023. Miljø- og Fødevareudvalget var inviteret
til at deltage til den tekniske gennemgang den 22. maj 2023.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 116 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig be-
svarelse, [som ministeren har besvaret. ]. Herudover har
udvalget stillet 10 spørgsmål til klima-, energi- og forsy-
ningsministeren inden fremsættelsen af lovforslaget. Disse
spørgsmål er alle besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF)
Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 23: 2. udkast til betænkning
2714276_0007.png
7
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1