Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 Bilag 21
Offentligt
2712968_0001.png
Til lovforslag nr.
L 115
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning,
lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 13 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 45
indsættes efter stk. 7 som nye stykker:
»Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere anvis-
ningsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald, der
ikke er farligt affald, jf. dog stk. 9.
Stk. 9.
Stk. 8 finder ikke anvendelse for kommunalbesty-
relser, der den 1. juli 2023 helt eller delvist ejer et affaldsfor-
brændingsanlæg etableret på en ø uden fast broforbindelse i
kommunen, så længe anlægget er i drift.««
[Ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e, stk. 2,
ændres
»senest den« til: »senest fra den«.
[Sproglig præcisering]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 e, stk. 3,
ændres
»lovens ikrafttrædelse« til: »den 1. juli 2023«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 f, stk. 2,
ændres »og
årsagen« til: »og indberette årsagen«.
[Sproglig præcisering]
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 45 g, stk. 2, nr. 2,
ændres
»ikke er saglige« til: »ikke er sagligt begrundede«.
[Sproglig præcisering]
6)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 48 g, stk. 3,
ændres
»påklages til« til: »indbringes for«.
[Sproglig præcisering]
7)
Nr. 6
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: 1. udkast til betænkning
2712968_0002.png
2
»6.
I
§ 50 b, stk. 1,
udgår »eller udvidelse af eksisterende
affaldsforbrændingsanlæg«.«
[Opretholdelse af krav om godkendelse af affaldsgrundlag
ved nye affaldsforbrændingsanlæg]
Til § 2
8)
Nr. 3 og 4 udgår.
[Krav om markedsvilkår udgår af ordlyden]
9)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 2 h, stk. 1,
indsættes efter
»jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
10)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a, stk. 1, 1. pkt.,
ind-
sættes efter »affaldsforbrændingsanlæg«: », jf. dog 2. pkt.
og stk. 9 og 10«.
[Lovteknisk ændring]
11)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 87, stk. 1, nr. 2,
udgår »12 a,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
13)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 6, § 3, nr. 5-9« til: »§ 1, nr. 01
og 6, § 3, nr. 5-9 og 01«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kommunerne skal etablere ordninger for affald produce-
ret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. § 8,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1536 af 16. december 2022 om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbe-
kendtgørelsen). Kommunen vælger om ordningen etableres
som en indsamlingsordning eller en anvisningsordning, jf.
affaldsaktørbekendtgørelsens § 8, stk. 4.
En anvisningsordning defineres som en ordning, hvor
kommunalbestyrelsen i et regulativ har fastlagt, på hvilken
måde og eventuelt på hvilket anlæg affaldsproducenten skal
sikre, at affaldet bliver håndteret, jf. affaldsbekendtgørelsens
§ 3, nr. 8. Det betyder, at den affaldsproducerende virksom-
hed selv skal indgå en aftale med det affaldsforbrændings-
anlæg, kommunen har anvist, ligesom virksomheden selv
skal indgå aftale med en transportør om afhentning af det
forbrændingsegnede affald og transport til anlægget.
Som udgangspunkt har virksomheder benyttelsespligt til
de kommunale affaldsordninger, jf. affaldsaktørbekendtgø-
relsens § 12, stk. 1. For så vidt angår kommunale ind-
samlingsordninger for forbrændingsegnet erhvervsaffald, er
virksomhederne dog ikke forpligtet til at benytte den kom-
munale ordning, jf. affaldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk.
3. Det betyder, at virksomheden kan vælge, om virksomhe-
den vil benytte den kommunale indsamlingsordning, eller
om virksomheden eksempelvis vil lade en privat indsam-
lingsvirksomhed indsamle affaldet. Derimod er virksomhe-
derne forpligtet til at følge en kommunal anvisningsordning
for forbrændingsegnet erhvervsaffald eller følge kommu-
nens konkrete anvisning.
Det foreslås i § 45, stk. 8, at kommunalbestyrelsen ikke
må etablere anvisningsordninger for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald, der ikke er farligt affald, jf. dog stk. 9.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen ik-
ke må udarbejde regulativer, der fastlægger anvisningsord-
ninger for på hvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg, en
virksomhed skal sikre, at affaldet bliver håndteret.
Forslaget ændrer ikke på kommunalbestyrelsens mulig-
hed for at etablere indsamlingsordninger for forbrændings-
egnet erhvervsaffald. Forslaget ændrer dermed heller ikke
på kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde virksomheder
adgang til genbrugspladser i kommunen. Det vil ligeledes
fortsat være frivilligt for en virksomhed at benytte en kom-
munal indsamlingsordning for forbrændingsegnet affald, der
ikke er farligt affald.
Virksomheder vil fortsat være forpligtede til at sikre, at
deres forbrændingsegnede affald håndteres. Virksomheder
vil dog med forslaget selv kunne vælge, på hvilket affalds-
forbrændingsanlæg virksomheden ønsker at få behandlet
sit forbrændingsegnede affald. Alternativt vil virksomheder
kunne overdrage affaldet til en indsamlingsvirksomhed, der
er registreret i Affaldsregistret, benytte en kommunal ind-
samlingsordning eller eksportere det forbrændingsegnede
affald efter ansøgning om eksport til Miljøstyrelsen, jf. af-
faldsaktørbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Det foreslås med § 45, stk. 9, at stk. 8 ikke finder anven-
delse for kommunalbestyrelser, der den 1. juli 2023 helt
eller delvist ejer et affaldsforbrændingsanlæg etableret på en
ø uden fast broforbindelse i kommunen, så længe anlægget
er i drift.
Det foreslåede medfører, at forbuddet mod at kommunal-
bestyrelsen etablerer anvisningsordninger for forbrændings-
egnet erhvervsaffald, der ikke er farligt affald, ikke vil gæl-
de på øer uden fast broforbindelse, hvorpå der ved lovens
ikrafttræden er etableret et affaldsforbrændingsanlæg, som
kommunalbestyrelsen ejer helt eller delvist, så længe anlæg-
get er i drift.
Et anlæg anses for at være i drift, selvom der er midlerti-
dige afbrud i behandlingen af forbrændingsegnet affald for
eksempel i forbindelse med reparation, revision eller som
følge af manglende affald i en periode m.v.
Den foreslåede undtagelse vil betyde, at kommunalbesty-
relsen fortsat vil kunne etablere anvisningsordninger for for-
brændingsegnet affald på øer uden fast broforbindelse, hvis
der ved lovens ikrafttræden er etableret et kommunalt ejet
affaldsforbrændingsanlæg på øen.
Kommunalbestyrelsen vil således i dette tilfælde også
fremover kunne anvise forbrændingsegnet erhvervsaffald til
behandling på kommunes eget anlæg.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: 1. udkast til betænkning
2712968_0003.png
3
Den foreslåede undtagelse vil skulle gælde så længe an-
lægget er i drift. Hvis anlægget lukker, vil kommunen ikke
længere være omfattet af undtagelsen, og kommunalbesty-
relsen vil derefter ikke kunne udarbejde regulativer, der fast-
lægger anvisningsordninger for, på hvilken måde og eventu-
elt på hvilket anlæg en virksomhed skal sikre, at affaldet
bliver håndteret.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 2, ændres »senest den«
til »senest fra den«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
sen skal indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1, med virkning
senest fra den 1. juli 2025.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i § 45 e, stk. 3, ændres »lovens ikraft-
trædelse« til: »den 1. juli 2023«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
ser, der før den 1. juli 2023 har udbudt opgaver med og
indgået kontrakt om behandling af forbrændingsegnet affald
med et affaldsforbrændingsanlæg, som kommunen ejer helt
eller delvist, senest med virkning fra den 1. juli 2028 skal
indgå kontrakt, jf. § 45 e, stk. 1.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 45 f, stk. 2, ændres »og årsagen«
til: »og indberette årsagen«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at kommunalbestyrel-
sen skal indberette årsagen til, at de konkurrencefremmende
tiltag ikke følges til Forsyningstilsynet.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i § 45 g, stk. 2, nr. 2, ændres »ikke er
saglige« til »ikke er sagligt begrundede«.
Med forslaget bliver det tydeligt, at forsyningstilsynet
kan meddele påbud til kommunalbestyrelsen om at bringe
en kontrakt omfattet af § 45 e, stk. 1, til ophør inden for
en frist, hvis der er indgået en kontrakt med et affaldsfor-
brændingsanlæg, som kommunen ejer helt eller delvist, og
indberettede årsager, jf. § 45 f, stk. 2, til ikke at følge de
konkurrencefremmende tiltag ikke er sagligt begrundede.
Til nr. 6
Det foreslås, at der i § 48 g, stk. 3, ændres »påklages til«
til »indbringes for«.
Med forslaget ensrettes ordlyden af bestemmelsen med
ordlyden af bestemmelsen i § 100 b, stk. 2. Der sker ikke
ændringer af bestemmelsen materielle indhold.
Til nr. 7
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om varmeforsyning,
at kommunalbestyrelsen godkender projekter for etablering
af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af
større ændringer i eksisterende anlæg.
Det fremgår endvidere af § 50 b, stk. 1, i lov om miljø-
beskyttelse, at kommunalbestyrelsen kun må godkende nye
affaldsforbrændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende af-
faldsforbrændingsanlæg efter lov om varmeforsyning eller
efter regler udstedt i henhold til lov om varmeforsyning,
hvis klima-, energi- og forsyningsministeren har godkendt,
at det fornødne affaldsgrundlag er til stede i området, hvor-
fra anlægget forventes at modtage affald. Beføjelsen til at
træffe afgørelse er delegeret til Energistyrelsen i henhold til
§ 3, stk. 1, nr. 27, i bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september
2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Dette betyder, at før en kommunalbestyrelse kan godken-
de et nyt anlæg eller udvidelse af et eksisterende anlæg efter
lov om varmeforsyning, skal klima-, energi- og forsynings-
ministeren godkende projektet i forhold til, at det fornødne
affaldsgrundlag er til stede i det område, hvor anlægget
forventes at modtage affald fra. Hensynet er at sikre, at der
er tilstrækkeligt affald til stede i området, før det godkendes
at opføre et nyt affaldsforbrændingsanlæg eller udvide et
eksisterende.
Det fremgår af § 50 b, stk. 2, i lov om miljøbeskyttel-
se, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsæt-
te nærmere regler for behandlingen af klima-, energi- og
forsyningsministerens godkendelser efter stk. 1, herunder
nærmere krav til ansøgningen om godkendelse i henhold til
lov om varmeforsyning. Klima-, energi- og forsyningsmini-
steren har ikke fastsat regler i henhold til § 50 b, stk. 2, i lov
om miljøbeskyttelse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i § 50 b, stk. 1,
udgår »eller udvidelse af eksisterende affaldsforbrændings-
anlæg«.
Det foreslåede vil indebære, at klima-, energi- og for-
syningsministeren ikke vil skulle godkende udvidelser af
eksisterende affaldsforbrændingsanlæg i forhold til, at det
fornødne affaldsgrundlag er til stede i det område, hvor
anlægget forventes at modtage affald fra.
Det foreslåede vil ikke ændre på, at klima-, energi-
og forsyningsministeren vil skulle godkende nye affaldsfor-
brændingsanlæg i forhold til, at det fornødne affaldsgrund-
lag er til stede i det område, hvor anlægget forventes at
modtage affald fra.
Det foreslåede vil desuden ikke ændre på, at nye affalds-
forbrændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende affalds-
forbrændingsanlæg, som allerede måtte være godkendt i
forhold til, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede, kan
fortsætte, hvis kommunalbestyrelsen på baggrund heraf har
godkendt et nyt anlæg eller udvidelse af et eksisterende.
Det foreslåede vil i øvrigt ikke ændre på, at projekter
for etablering af nye kollektive varmeforsyningsanlæg eller
udførelsen af større ændringer i eksisterende anlæg skal
godkendes af kommunalbestyrelsen efter § 4, stk. 1, i lov
om varmeforsyning.
Til nr. 8
Nr. 3 og 4 blev indsat i det fremsatte lovforslag for
at skabe klarhed om gældende ret for kommunernes op-
krævning af garantiprovisioner. Formålet var at præcisere
det, som allerede er gældende ret omkring garantiprovisio-
ner. Efterfølgende er der opstået et politisk ønske om, at
kravet om markedsvilkår ikke fremgår udtrykkelig af be-
stemmelsernes ordlyd.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: 1. udkast til betænkning
2712968_0004.png
4
Det foreslås, at ordet »markedsvilkår« udgår af det frem-
satte lovforslag og dermed ikke kommer til at fremgå af
bestemmelsernes ordlyd i varmeforsyningslovens §§ 2 d,
stk. 1, og 2 e, stk. 1, 1. pkt.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at kommunen efter
gældende ret kan stille en kommunal garanti for varmefor-
syningsanlæggenes låneoptagelse til anlægsinvesteringer og
driftsaktiviteter, imod opkrævning af en garantiprovision på
markedsmæssige vilkår. Dette forhold er uagtet, om der
foreligger en konkurrencesituation eller ej. Hvis en kom-
mune yder en vederlagsfri garanti vil det indebære et til-
skud til forsyningsvirksomheden, hvilket ville medføre en
forrykning af byrdefordelingen mellem kommunens borge-
re. Kommunen er dermed forpligtet til at opkræve en garan-
tiprovision for at dække den risiko, som kommunen påtager
sig ved garantistillelsen. Det følger af hvile i sig selv-prin-
cippet, at kommunen ikke må tjene penge på at stille en
garanti.
Ved lov nr. 745 af 1. juli 2015 om ændring af lov om
varmeforsyning og byggeloven, blev kommuners adgang
til varetagelse af kollektiv varmeforsyning reguleret udtøm-
mende. Loven lovfæstede kommunalfuldmagtsregler vedrø-
rende kommunernes mulighed for at varetage kollektiv var-
meforsyning, herunder kravene til garantistillelse. Kravet
om, at kommunal garanti skal stilles på markedsvilkår er
derved videreført fra kommunalfuldmagtsreglerne og følger
i dag af varmeforsyningslovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e,
stk. 1, selvom det ikke fremgår direkte af bestemmelsernes
ordlyd. Uanset at kravet om markedsvilkår med ændrings-
forslaget ikke kommer til at fremgå direkte af ordlyden, vil
det fortsat være gældende ret, at kommunen skal opkræve
en markedsmæssig garantiprovision efter varmeforsynings-
lovens § 2 d, stk. 1, og § 2 e, stk. 1. Der henvises til det
fremsatte lovforslags afsnit 3.2. for uddybning af gældende
ret om kommunal garantistillelse.
EU’s statsstøtteregler kan indebære, at en kommune er
forpligtet til ligeledes at opkræve garantiprovision, men det-
te er et særskilt krav, der beror på statsstøtteretlige betragt-
ninger.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i § 2 h, stk. 1, efter »jf.« indsættes
»dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til
de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk. 3-5 i § 2 h
i lov om varmeforsyning, der blandt andet indeholder en
hjemmel til for klima-, energi- og forsyningsministeren at
forlænge fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg
vil skulle udøves på kommercielle vilkår i et aktie- eller
anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 og 5, og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede ændring af § 4 a, stk. 1, 1.
pkt., at der efter affaldsforbrændingsanlæg indsættes jf. dog
2. pkt. og stk. 9 og 10.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til de
foreslåede undtagelsesbestemmelser i § 4 a, stk. 1, 2. pkt.
og stk. 9 og 10, der blandt andet indeholder bestemmelser
om, at affaldsforbrændingsanlæg, der var helt eller delvist
kommunalt ejet den 1. juli 2023, skal 1. pkt. være opfyldt
den 1. januar 2025.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og bemærk-
ningerne hertil.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i § 4 a, stk. 1, 2. pkt., efter »jf.«
indsættes »dog«.
Den foreslåede ændring vil sikre korrekt henvisning til
de foreslåede undtagelsesbestemmelser i stk. 4-6 i § 4 a i
lov om elforsyning, der blandt andet indeholder en hjemmel
til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan forlænge
fristen for, hvornår et affaldsforbrændingsanlæg vil skulle
udøves i et aktie- eller anpartsselskab.
Den forslåede ændring vil ikke indebære materielle æn-
dringer. Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 4, og bemærk-
ningerne hertil.
Til nr. 12
Det følger af den foreslåede ændring, at § 12 a udgår af
bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med
lovforslagets § 3, nr. 5, foreslås, at § 12 a i lov om elforsy-
ning ophæves. For en nærmere gennemgang af § 12 a og
den foreslåede ophævelse heraf henvises til bemærkningerne
i lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 13
Det følger af den foreslåede ændring, at lovforslagets § 5,
stk. 2, ændres således, at § 1, nr. 6, § 3, nr. 5-9 ændres til §
1, nr. 01 og 6, § 3, nr. 5-9 og 01. ¬
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det fore-
slås, at der indsættes et nyt nummer med to nye stykker
om ophævelse af anvisningsretten for forbrændingsegnet er-
hvervsaffald.
Den foreslåede ændring er desuden en konsekvens af,
at det foreslås, at § 12 a i lov om elforsyning udgår af
bestemmelsen i § 87, stk. 1, nr. 2, i lov om elforsyning. Be-
stemmelsen vil skulle træde i kraft samtidig med den i lov-
forslaget foreslåede ophævelse af § 12 a. For en nærmere
gennemgang af § 12 a og den foreslåede ophævelse heraf,
henvises til bemærkningerne i lovforslagets § 3, nr. 5. For
en nærmere gennemgang af den foreslåede ikrafttrædelse
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5.
Den foreslåede ændring vil yderligere indebære, at den
foreslåede § 1, nr. 01, og § 3, nr. 01, vil træde i kraft den 1.
januar 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til
1. behandling den 3. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 21: 1. udkast til betænkning
2712968_0005.png
5
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 14. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 120. Den 26. april 2023 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 20 bilag på lovfor-
slaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets offentlige høringer
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har afholdt to of-
fentlige høringer om lovforslaget den 12. april 2023 og den
12. maj 2023.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et åbent samråd med udvalget den 16. maj 2023.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har efterfølgen-
de sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for
ministerens besvarelse af spørgsmålet.
Tekniske gennemgange
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har afholdt to
tekniske gennemgange af lovforslaget den 19. april 2023 og
den 22. maj 2023. Miljø- og Fødevareudvalget var inviteret
til at deltage til den tekniske gennemgang den 22. maj 2023.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 116 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig be-
svarelse, [som ministeren har besvaret. ]. Herudover har
udvalget stillet 10 spørgsmål til klima-, energi- og forsy-
ningsministeren inden fremsættelsen af lovforslaget. Disse
spørgsmål er alle besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF)
Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1