Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 114
Offentligt
2707414_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022-13141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 114 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal
indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Opkrævning og inddri-
velse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dæknings-
afgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i
2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antal-
let af dommere i Landsskatteretten m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 114 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til internt omdelt henvendelse fra C.P. og D.S., til skatteministeren
2707414_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den internt omdelte henvendelse af 27/4-23 fra C.P. og D.S.,
jf. L 114 - bilag 4 (internt bilag)?
Svar
Henvendelsen omhandler de ejendomme på landet, der i forbindelse med overgangen til
det nye ejendomsvurderingssystem skal omkategoriseres fra landbrugsejendom til ejerbo-
lig.
Det anføres bl.a. i henvendelsen, at overgangsordningen omtales som et tilbud, der om-
fatter alle, der får omkategoriseret deres ejendom, men at det ikke er korrekt, da fx er-
hvervsejendomme ikke kan komme i betragtning.
Herudover fremhæves der i henvendelsen et konkret eksempel, hvor ejerne i efteråret
2021 havde købt jord fra den lokale stordriftsbonde med tanke om at skabe et større na-
turområde til glæde for plante- og dyreliv samt beboerne i området. I første omgang
havde ejernes rådgiver oplyst, at de kunne indgå i overgangsordningen, idet valget om
overgangsordningen træffes for et vurderingsår ad gangen. Det har ejerne netop fået op-
lyst ikke er tilfældet, ligesom ejerne har hørt om flere, der fx sidste år fik renoveret deres
ejendom og uvidende kom til at sætte sig i en rigtig ugunstig situation. På baggrund heraf
opfordres der i henvendelsen til, at der kigges på kriterierne for overgangsordningen.
Kommentar
Der henvises til svaret på spørgsmål 1 til L 114, hvori der redegøres for baggrunden og
processen for omkategoriseringen af ejendommene samt overgangsordningen for ejen-
domme, der omkategoriseres fra ejerbolig til landbrug mv. (eller omvendt).
I forhold til det i henvendelsen anførte om, hvorvidt overgangsordningen træffes for et
vurderingsår ad gangen, kan det oplyses, at valget træffes af ejeren på det tidspunkt, hvor
ejendommen omkategoriseres, og at valget får virkning tilbage fra marts 2021. Hvis ejen-
dommen siden marts 2021 har skiftet ejer, vil det være ejeren på tidspunktet for omkate-
goriseringen, der træffet valget med virkning for 2023 og frem, mens valget for 2021 og
2022 træffes særskilt af dem, der ejede ejendommen ved udgangen af det pågældende vur-
deringsår. Det skal sikre, at valget i videst muligt omfang træffes af dem, som valget vil
have betydning for.
For så vidt angår det i henvendelsen anførte om, at overgangsordningen ikke omfatter er-
hvervsejendomme, bemærkes det, at der for erhvervsejendomme i L 113
forslag om en
ny ejendomsskattelov foreslås en stigningsbegrænsning i grundskylden fra 2024, ligesom
erhvervsejendomme er fritaget for ejendomsværdibeskatning. Hvis ejendomme omkate-
goriseret til erhverv blev omfattet af overgangsordningen, ville det derudover kunne med-
føre ulige skattevilkår mellem ensartede virksomheder.
Side 2 af 2