Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2711673_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113 - endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 3. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm., om det er relevant at udarbejde typeberegninger for andre boligformer end ejerboliger
2711673_0002.png
Spørgsmål
Boligskattereformen indebærer både nye vurderinger og nye skatteregler. For etageejen-
dommene indebærer reformen en ændring af selve den metode, hvormed grundværdien
opgøres. Med L 113 udfases det nuværende grundskatteloft. Dermed vil de nye grund-
værdier for etageejendomme, herunder lejeboliger og almene boliger, få større betydning.
Skatteministeriet har fremlagt typeberegninger for effekten af de ændrede skatteregler for
ejerboliger, jf. den såkaldte boligskatteberegner på ministeriets hjemmeside. Vil ministeren
fremlægge tilsvarende typeberegninger for effekten for hhv. billige, typiske og dyre leje-
og andelsboliger på kommunalt niveau? Ministeren bedes foretage beregningen i 2024,
2026 og 2030 samt oplyse værdien af den fuldt indfasede grundskyld i alle år samt nedsla-
get i betalingen af grundskyld som følge af den moderniserede stigningsbegrænsningsre-
gel.
Svar
Lovforslaget skønnes isoleret set at lempe skatterne i årene efter 2024 for erhvervsejen-
domme med beboelse,
jf. tabel 3. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
i lovforslaget.
Det skyldes primært, at der samtidig med afskaffelsen af det nuværende grundskatteloft
indføres en ny stigningsbegrænsningsordning for erhverv, som indebærer, at stigninger i
grundskylden indfases gradvist efter 2024. Desuden følger det af lovforslaget, at grund-
skyldspromillerne nedsættes væsentligt. De lavere promiller indebærer, at en stor del af de
forventede fremtidige stigninger i grundskylden, som de gældende regler og grundskylds-
promiller ville medføre, aflyses. Samlet medfører lovforslaget således en varig lempelse af
grundskylden på ca. 30 mia. kr. (umiddelbar virkning). Denne varige lempelse omfatter
også lejeboliger og almene boliger.
Det skal bemærkes, at for lejeboliger, andelsboliger og almene boliger vil boligskatteforli-
get fra 2017 indebære væsentlige lempelser, da der for sådanne boliger kun betales grund-
skyld (via overvæltning i huslejen). Omvendt vil ejendomsværdiskatten, som kun bolig-
ejerne betaler, stige nominelt efter 2024 sammenlignet med en videreførelse af gældende
regler.
Skatteministeriet har ikke udarbejdet typeeksempler for leje- og andelsboliger. Det skyldes
, at typeeksempler for lejeboliger og almene boliger ville skulle tage højde for en række
forhold, som ikke fremgår af typeeksemplerne for ejerboliger. Det gælder fx fastsættelsen
af den typiske, billigere og dyrere bolig. For typeeksemplerne for ejerboliger sker dette på
baggrund af ejendomsvurderingerne (hvor den typiske udgøres af medianen for ejen-
domsvurderingerne i kommunen). For lejeboliger og almene boliger ville dette formentlig
skulle ske på baggrund af de samlede boligomkostninger pr. boligenhed, hvilket Skattemi-
nisteriet ikke har samme datagrundlag for at opgøre.
Side 2 af 2