Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2708802_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 75 af 15. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om, at skatterabatten for ikkeejerboliger udfases hurtigere end for ejerboliger
2708802_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at skatterabatten for ikke-ejerboliger, herunder leje-, andels- og
almene boliger, udfases hurtigere end for ejerboliger?
Svar
Med lovforslaget udmøntes de resterende dele af forliget Tryghed om boligbeskatningen
(boligskatteforliget) fra 2017.
Det følger af boligskatteforliget, at den permanente skatterabat for ejerboliger vil bort-
falde ved ejerskifte af ejendommen. Det følger videre af boligskatteforliget, at alle andre
ejendomme, herunder erhvervsejendomme, omfattes af en moderniseret stigningsbe-
grænsningsordning, som i modsætning til skatterabatordningen udfases over tid og derved
ikke bortfalder ved evt. salg, fordi erhvervsejendomme mv. sjældent handles uden for
portefølje. Det beskrevne er afspejlet i lovforslaget.
Henset til, at der er tale om forskellige ejendomme, er der i henholdsvis skatterabatord-
ningen og stigningsbegrænsningsordningen forskellige hensyn at tage.
Skatterabatordningen har til formål at sikre, at ingen boligejere, der har købt deres bolig
inden 2024, skal betale højere samlede ejendomsskatter i 2024, end hvis der var ejen-
domsværdiskattestop og grundskatteloft for grundskylden til og med 2024. Den moderni-
serede stigningsbegrænsningsordning har til formål at give tryghed om lejernes boligskat,
så de ikke oplever store, pludselige stigninger i grundskylden (der typisk overvæltes i hus-
lejen) fra et år til det næste.
Skatterabatordningen og stigningsbegrænsningsordningen kan således ikke holdes op
imod hinanden, og det vil derfor afhænge af de konkrete omstændigheder, om stignings-
begrænsningsordningen for erhvervsejendomme mv. vil udfases hurtigere, end skattera-
batordningen for ejerboliger bortfalder.
Hvor lang tid en boligejer vil have sin skatterabat afhænger af, hvornår boligejeren sælger
sin ejerbolig.
Hvor lang tid en ejendomsejer vil få grundskylden indfaset via stigningsbegrænsningsord-
ningen afhænger af, om der er tale om en stor eller lille stigning i grundskylden. Hvis der
er tale om en stor stigning, kan det tage ca. 20 år, før stigningen er indfaset, men er der
omvendt tale om en mindre stigning, vil det naturligt tage færre år, før stigningen er ind-
faset. Stigningsbegrænsningen gælder både for stigninger i grundskylden ved overgangen
til 2024 og fremtidige stigninger i grundskylden. Det vil sige, at stigningsbegrænsningsord-
ningen gælder så længe, at grundskylden for et år udgør mere end det forudgående års
grundskyld med tillæg af 4,75 pct. af den fulde grundskyld.
Der gælder i øvrigt en særlig sats for stigningsbegrænsningsordningen vedr. almene boli-
ger på 3,50 pct., således at de almene boliger vil opleve lavere stigninger ift. øvrige udlej-
ningsejendomme. Lovforslaget indeholder dermed en ekstra beskyttelse for lejere i al-
mene boliger.
Side 2 af 2