Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2710909_0001.png
22. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 15. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om, hvordan antallet af henvendelser om problemer med de nye ejendomsvurderinger spiller sammen Vurderingsstyrelsens seneste årsrapport
2710909_0002.png
Spørgsmål
Hvordan spiller antallet af henvendelser om problemer med de nye ejendomsvurderinger
sammen med Vurderingsstyrelsens seneste årsrapport, hvoraf det fremgår, at resultatet af
Vurderingsstyrelsen omdømmemåling som minimum skal være 3,4 point?
”...
Vurderings-
styrelsens omdømme blev i 2. kvartal 2022 målt til 3,2 point på en skala fra 1 til 5. Målin-
gen er foretaget blandt de ca. 10 pct. af de adspurgte danskere, som kender til Vurde-
ringsstyrelsen. Det utilfredsstillende resultat af omdømmemålingen på 3,2 point kan skyl-
des, at mange boligejere afventer deres første ejendomsvurdering siden dannelse af Vur-
deringsstyrelsen i 2018, ligesom kritiske mediehistorier om ejendomsvurderingerne i for-
året 2022 kan have spillet en rolle.” (https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/SAU/bi-
lag/104/2685700.pdf)
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til regler, som ikke foreslås ændret med L 113 og L 114.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrelsen:
”Som
det fremgår af Vurderingsstyrelsens årsrapport for 2022 forventer styrelsen, at dia-
logen med alle landets boligejere om de nye ejendomsvurderinger
herunder om katego-
risering af landejendomme
i de kommende år vil øge befolkningens kendskab til Vurde-
ringsstyrelsen.
Det fremgår ligeledes af årsrapporten, at Vurderingsstyrelsen forsøger at forbedre sit om-
dømme gennem blandt andet dialogen med boligejerne om de nye ejendomsvurderinger,
herunder om kategorisering af landejendomme. Målet er at give boligejerne en sammen-
hængende borgerrejse og en oplevelse af åben, gennemskuelig og kunderettet kommuni-
kation fra styrelsen, ligesom styrelsen arbejder for at sikre en høj tilfredshed med vejled-
ningsindsatsen. Det er Vurderingsstyrelsens ambition fremadrettet at opnå en omdømme-
måling på minimum 3,4 point.”
Side 2 af 2