Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2712059_0001.png
23. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 15. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: MFU spm., om Vurderingsstyrelsen kan garantere, at borgere, der rettidigt anmoder om at få ændret deres BBR, får disse informationer med i deres nye 2020-vurderinger
2712059_0002.png
Spørgsmål
Kan Vurderingsstyrelsen garantere, at borgere, der rettidigt anmoder om at få ændret de-
res BBR, kan være sikker på at få disse informationer med i deres nye 2020-vurderinger?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til regler, som ikke foreslås ændret med L 113 og L 114.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrelsen:
”Vurderingsarbejdet
baserer sig i vid udtrækning på oplysninger indhentet fra offentlige
registre, herunder BBR. Disse oplysninger supplerer Vurderingsstyrelsen med oplysninger
fra ejendomsejeren. Dette sker inden for rammerne af den særlige deklarationsprocedure
i skatteforvaltningslovens kapitel 7 a, med særlige regler om frister for afgørelse om vur-
dering, deklaration og afgørelsesperiode.
Når Vurderingsstyrelsen træffer afgørelse om vurdering, tager styrelsen stilling til de op-
lysninger, der foreligger ved afgørelsesperiodens indtræden, herunder oplysninger, som
styrelsen har modtaget fra ejendomsejeren i deklarationsperioden.
Hvis en ejer i forbindelse med deklarationen har gjort indsigelse til Vurderingsstyrelsen og
anmodet en kommune om ændringer i BBR, skal kommunen som udgangspunkt god-
kende rettelsen, førend oplysningerne kan indgå i styrelsens afgørelse. Hvis BBR-rettelsen
er blevet godkendt af kommunen, inden afgørelsesperioden indtræder, vil ændringerne så-
ledes blive medtaget i 2020-vurderingen.
BBR-bekendtgørelsen indeholder regler om, at ajourføring af BBR skal ske senest 10
hverdage efter kommunens modtagelse af nye oplysninger. De 10 hverdage kan dog fravi-
ges, hvis der er tale om byggesager eller lovliggørelsessager.
Hvis BBR-rettelsen ikke når at blive godkendt af kommunen inden afgørelsesperioden
indtræder, foretager Vurderingsstyrelsen en vurdering af, om oplysningen i BBR er åben-
bart urigtig. Hvis der er tale om åbenbart urigtige oplysninger, og hvis ejeren kan sandsyn-
liggøre, at de ændringer, ejeren har henvendt sig om, var gældende på vurderingstidspunk-
tet, vil de blive lagt til grund uden at afvente, at oplysningerne rettes af kommunen i BBR.
Øvrige ændringer vil blive medtaget ved næstkommende vurdering, forudsat at der på
dette tidspunkt er sket godkendelse i kommunen.
Vurderingsstyrelsen kan i øvrigt oplyse, at kommunerne i forbindelse med udsendelse
af de første 150.000 vurderinger har kunnet færdigbehandle 96 pct. af de udførte rettelser
indenfor 10 hverdage. En mindre del af de BBR-rettelser, som kommunerne modtager,
overgår, jf. ovenstående, til at blive behandlet som byggesager eller lovliggørelsessager.
Disse sager er ikke omfattet af kravet om maksimal ekspeditionstid på 10 hverdage og vil
typisk ikke opnå en afklaring inden for den tidshorisont, som Vurderingsstyrelsen har til
rådighed ved behandlingen af en sag om ejendomsvurdering.”
Side 2 af 2