Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 113
Offentligt
2712096_0001.png
23. maj 2023
J.nr. 2022 - 13058
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 113 - Forslag til ejendomsskattelov.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 49 af 15. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Nick Zimmermann.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 113 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: MFU spm. om, hvordan det kan være boligejernes ansvar at gøre indsigelse mod offentligretlige servitutter, hvis der er tale om plandata
2712096_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af den juridiske vejledning på skat.dk at en byggeretsservitut (H.A.5.1.2.2),
som omhandler forhold, der kan optages bestemmelse om i en
lokalplan, ”… betragtes
som offentligretlig regulering. Byggeretsservitutter kan kun gyldigt pålægges en ejendom
med forudgående samtykke fra kommunalbestyrelsen, jf. planlovens § 42. Sådanne servi-
tutter sidestilles derfor med forskrifter udstedt i medfør af planlovgivningen eller anden
offentligretlig regulering.” Hvorfor skal man som boligejer selv gøre indsigelse eller på-
klage forhold om juridiske dokumenter, der kan optages bestemmelse om i en lokalplan?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til regler, som ikke foreslås ændret med L 113 og L 114.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Vurderingsstyrelsen:
”Med
etableringen af det nye ejendomsvurderingssystem blev der også oprettet et nyt
plandataregister for at forbedre de oplysninger om plangrundlaget, som indgår i en ejen-
domsvurdering, herunder særligt grundens anvendelses- og udnyttelsesmuligheder.
Oplysninger fra bestemmelser i lokalplaner om en ejendoms anvendelses- og udnyttelses-
muligheder kan nedbrydes og indgå i plandataregisteret Plandata.dk.
Byggeretsservitutter, som er påtegnet af kommunalbestyrelsen, anvendes som supplement
til lokalplaner for bl.a. større byudviklingsområder. På ejendomme i sådanne områder
tinglyses byggeretsservitutterne ofte. Det var oprindeligt hensigten, at oplysninger om
byggeretsservitutter skulle leveres og opdateres direkte fra den digitale tinglysning, hvor-
efter de skulle nedbrydes til deljordstykkeniveau og registreres i plandateregisteret Plan-
data.dk, for derefter at kunne indgå i vurderingerne via de modelbaserede vurderingsfor-
slag. Formålet var, at Skatteforvaltningen ikke af egen drift til brug for vurderingsarbejdet
skulle gennemgå oplysninger om byggeretsservitutter i den digitale tinglysning.
Det viste sig imidlertid tidligt, at det ikke var muligt at etablere en digital løsning, hvorved
oplysninger om tinglyste byggeretsservitutter automatisk blev tilgængelige i plandataregi-
steret Plandata.dk.
Da det ville fordre et uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug, såfremt Skatteforvaltnin-
gen skulle foretage en manuel gennemgang af oplysninger om tinglyste byggeretsservitut-
ter i den digitale tinglysning, blev det på den baggrund fastsat i ejendomsvurderingsloven
fra 2017, at Skatteforvaltningen ikke af egen drift tager højde for tinglyste byggeretsservi-
tutter ved ansættelsen af grundværdien. Ejendomsejeren har mulighed for selv at påbe-
råbe sig sådanne servitutter i forhold til grundværdiansættelsen. Ejendomsejeren gøres
opmærksom herpå i forbindelse med udsendelsen af deklarationsmeddelelsen forud for
ejendomsvurderingen.”
Side 2 af 2