Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 111 Bilag 1
Offentligt
2692626_0001.png
NOTAT
19. april 2023
2023-256
Høringsnotat
Notat om de modtagne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Transportministeriet hørte den 17. februar 2023 en række myndig-
heder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over ud-
kast til ovennævnte lovforslag. Høringsfristen udløb den 15. marts
2023.
Lovudkastet blev den 15. februar 2023 endvidere sendt til Trans-
portudvalget til orientering.
Herudover blev lovudkastet offentliggjort på Høringsportalen den
15. februar 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
x
3F
X
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0002.png
Side 2/11
Advokatsamfundet
Akademikernes
Centralorganisation
Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd
Arbejdsgiverfor-
ening for indeha-
vere af taxi-, OST-,
limousine- og syge-
transport (ATAX)
Arbejdstilsynet
Autobranchen Dan-
mark
Automobilbran-
chens Handels- &
Industriforening i
Danmark (AUTIG)
Bilbranchen
Bilsynsbranchen
Centralorganisatio-
ners Fællesudvalg
(CFU)
Danmarks Natur-
fredningsforening
Danmarks Tekniske
Universitet
Danmarks Tekniske
Universitet - Trans-
port
Dansk Agroindustri
X
x
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0003.png
Side 3/11
Dansk Arbejdsgiver-
forening
Dansk Bilbranche-
råd
Dansk Bilforhandler
Union
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Erhvervs-
fremme
Dansk Forening for
International Motor-
køretøjsforsikring
(DFIM)
Dansk Industri
Dansk Kørelærer-
Union
Dansk Maskinhand-
lerforening
Dansk Metal
Dansk Erhverv
Dansk Person-
Transport
Dansk Standard
Danske Advokater
Danske Erhvervs-
skoler og -Gymna-
sier
X
x
X
x
X
x
X
x
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0004.png
Side 4/11
Danske Kørelære-
res Landsforbund
Danske Medier
Danske Regioner
Danske Speditører
Danske Synsvirk-
somheder
Danske Vognmænd
(DTL)
De Danske Bilim-
portører
Den Dansk Dom-
merforening
Det Centrale Handi-
capråd
Det Faglige Hus
Dommerfuldmæg-
tigforeningen
Dansk Transport og
Logistik
Dækbranchen Dan-
mark
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
(FA)
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
(FH)
X
x
x
X
x
x
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0005.png
Side 5/11
Forenede Danske
Motorejere
Foreningen af Frie
Kørelærere
Forhandlingsfælles-
skabet
Forenede Danske
Motorejere (FDM)
Forsikringsoplysnin-
gen
Frie Danske Last-
bilsvognmænd
International Trans-
port Danmark (ITD)
ITS Danmark
Kommunernes
Landsforening (KL)
KRIFA
Kørelærerforenin-
gen
Køreprøvesagskyn-
diges Landsforening
Landbrug & Føde-
varer
Ledernes Hovedor-
ganisation
Maskinleverandø-
rerne
X
x
X
x
X
x
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0006.png
Side 6/11
Motorcykel For-
handler Foreningen
Motorcykel Importør
Foreningen
Mover
NOAH-Trafik
Politiforbundet i
Danmark
Postnord Erhverv
Rådet for Bæredyg-
tig Trafik
Rådet for Grøn Om-
stilling
Rådet for Sikker
Trafik
Sikre Veje
SMV Danmark
Sø- og Handelsret-
ten
Teknologisk Institut
Trafikselskaberne i
Danmark
Transporterhvervets
Uddannelser
Trafikforsknings-
gruppen ved Aal-
borg Universitet
X
x
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0007.png
Side 7/11
2. Høringssvarene
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på ministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
3F
anfører, at der er tale om EU-regler (udlejningsdirektivet), der
har været længe undervejs mod implementering i de enkelte EU-
medlemsstater.
ITD
giver udtryk for, at de støtter en ændring af lovens ordlyd idet
omfang det præciseres, at kravet om godskørselstilladelse i hen-
hold til de nævnte bestemmelser er gældende for alle, som er etab-
leret i Danmark, og som udfører godskørsel for fremmed regning,
uafhængigt af, hvor det pågældende køretøj er indregistreret. De
støtter ligeledes, at danske virksomheder, som er i besiddelse af en
fællesskabstilladelse, har mulighed for at anvende udlejningskøre-
tøjer fra andre medlemsstater i en midlertidig periode.
Rigspolitiet
anfører, at direktivændringen
giver virksomheder,
der er etableret i en medlemsstat, en øget adgang til at anvende kø-
retøjer, som er indregistreret eller taget i brug i overensstemmelse
med lovgivningen i enhver medlemsstat. Desuden gør de,
med hen-
visning til den gældende registreringsbekendtgørelse og udlej-
ningsbekendtgørelse, gældende, at Transportministeriet kan over-
veje at præcisere, hvorvidt udenlandske køretøjer, der lejes af dan-
ske vognmænd, er omfattet af reglerne i bekendtgørelserne.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0008.png
Side 8/11
Dansk Erhverv
bemærker, at ændringen af udlejningsdirektivet
giver transportvirksomheder øget adgang til at anvende udlej-
ningskøretøjer, som er indregistreret i en anden medlemsstat, end
hvor transportvirksomheden er etableret.
De anfører desuden, at formålet med ændringsdirektivet - som
også fremgår af lovforslaget - er at fjerne de resterende begræns-
ninger på anvendelsen af udlejningskøretøjer i international trans-
port og oprette et ensartet regelsæt, som giver transportvirksomhe-
der i hele EU mere lige adgang til markedet for udlejningskøretø-
jer. Det fremgår videre, at anvendelsen af udlejningskøretøjer kan
nedbringe omkostningerne for virksomheder, som udfører gods-
transport, og kan på samme tid øge deres driftsmæssige fleksibili-
tet, hvilket kan bidrage til en øget produktivitet og konkurrence-
evne. Det er hensyn, som Dansk Erhverv kan støtte op omkring.
Transportministeriets skal hertil samlet bemærke, at lovforslaget
er nødvendigt for at sikre en korrekt gennemførelse af direktiv
2022/738 (EU) og noterer sig de generelle bemærkninger til lov-
forslaget.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Lovforslagets § 1, nr. 1-4 og 6
ITD, Dansk Erhverv, 3F og Dansk Industri
støtter forslaget
om at lade hhv. ”dansk indregistreret” og ”dansk indregistreret mo-
torkøretøj” udgå.
Transportministeriet noterer sig de modtagne bemærkninger til
lovforslaget.
2.2.2. Lovforslagets § 1, nr. 7
3F Transport
finder det positivt, at lovforslaget indeholder et for-
slag til et nyt stykke 1 til lovens § 16 om præcisering af politiets
kontrolbeføjelser.
Rigspolitiet, ITD og Dansk Erhverv
anfører imidlertid, at
denne ændring er overflødig idet politiet allerede har en implicit
hjemmel til at føre kontrol. Endvidere bemærkes det, at såfremt
der indføres et stykke til § 16, så bør dette præciseres, så det frem-
går klart, hvilke dokumenter der skal være omfattet af bestemmel-
sen.
Rigspolitiet opfordrer desuden til, at formuleringen udvides, så po-
litiet endvidere gives en tydelig hjemmel til at foretage kontrol af
køretøj og det medbragte gods.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0009.png
Side 9/11
Dansk Industri
noterer desuden,
at det af lovforslaget fremgår,
at føreren skal fremvise dokumentation. DI Transport mener ikke,
at dette skal tolkes som, at alt dokumentationen skal medbringes.
De anfører i denne sammenhæng, at det i EU’s vejpakke bl.a. i for-
bindelse med cabotagekørsel er præciseret, at føreren har ret til at
kontakte virksomheder med henblik på at fremskaffe dokumenta-
tion i forbindelse med kontrollen, hvilket bør fremgå af bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Det er Transportministeriets vurdering, at politiet allerede i dag
har hjemmel til at foretage kontrol i henhold til godskørselsloven,
og at forslaget om et nyt stykke var fremsat på baggrund af lov-
tekniske hensyn om at øge klarheden af lovens hjemmelsgrund-
lag. Transportministeriet bemærker i denne forbindelse, at denne
del af lovforslaget udgår.
2.2.3. Lovforslagets bemærkninger
Rigspolitiet
bemærker, at der ikke er i overensstemmelse mellem
formuleringen i lovforslagets bemærkninger og udlejningsdirekti-
vets artikel 3, stk. 3, idet ordlyden i lovforslaget kan tolkes således,
at en udlejning på for eksempel 15 dage helt kan forbydes.
Rigspolitiet anfører desuden, at det af bemærkningerne til lov-
forslagets side 6, 4. afsnit, fremgår, at der indføres et krav om, at
udlejningskøretøjer indføres i det nationale elektroniske register,
men at det ikke er klart for Rigspolitiet, hvilket register der her
henvises til. De anføres videre, at det er en forudsætning for politi-
ets kontrol, at politiet kan tilgå oplysninger om, hvorvidt en virk-
somhed har de fornødne tilladelser, herunder om en udenlandsk
virksomhed har tilladelse til at udføre chaufførvikarvirksomhed i
Danmark. Det anføres endvidere, at en vognmandstilladelse skal
tilknyttes køretøjet digitalt via Findtilladelser, når der er tale om
godskørsel med varebiler med en tilladt totalvægt på 2500 kg. til
3500 kg men at Rigspolitiet er ikke bekendt med, om det er muligt
at tilknytte et udenlandsk køretøj til en vognmandstilladelse i Find-
tilladelser.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslagets be-
mærkninger var udtryk for en forkortet gengivelse af udlejnings-
direktivets artikel 3, stk. 3. Transportministeriet vurderer i denne
forbindelse, at den forkortede gengivelse kan give anledning til
misforståelser, hvorfor bemærkningerne omformuleres således,
at de afspejler direktivets ordlyd.
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0010.png
Side 10/11
Ministeriet kan desuden oplyse, at for så vidt angår godkendte
chaufførvikarvirksomheder fremgår disse af en liste på Færdsels-
styrelsen hjemmesiden, som kan tilgås her:
https://fstyr.dk/da/Erhvervstransport/Buskoersel/Udlejning-af-
chauffoervikarer#godkendte-chauffoervikarvirksomheder
Ministeriet kan videre oplyse, at såfremt der er tale om en uden-
landsk virksomhed med en bekræftede kopi af fællesskabstilla-
delse, skal denne sammen med lejekontrakten kunne fremvises fy-
sisk i forbindelse med kontrol.
Ministeriet kan slutteligt oplyse, at Færdselsstyrelsen er ved at af-
dække muligheden for, at danske virksomheder med en national
tilladelse, kan tilkoble et udenlands registreringsnummer til deres
tilladelse igennem virk.dk, således at dette kan fremsøges via
findtilladelser.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Lovforslagets § 1, nr. 7 om præcisering af politiets kontrol-
beføjelser udgår af lovforslaget.
Lovforslagets almindelige bemærkninger for så vidt angår
beskrivelsen af udlejningsdirektivets begrænsningsmulig-
heder omformuleres så ordlyden i stedet afspejler direkti-
vets ordlyd.
Herudover er der foretaget følgende ændringer i lovforslaget på
Transportministeriets egen foranledning:
Der tilføjes i lovforslagets § 1, nr. 5 et nyt forslag om præci-
sering af godskørselslovens § 2, stk. 2, da ordlyden har vist
sig at være uhensigtsmæssig snæver. Med tilføjelsen fore-
slås det, at formuleringen ”med motorkøretøjer” udgår af
bestemmelsens ordlyd, idet det vurderes nødvendigt i hen-
hold til udlejningsdirektivet, fordi direktivet, foruden mo-
torkøretøjer, også omfatter lejede påhængsvogne, sætte-
vogne og vogntog.
Lovforslagets almindelige bemærkninger for så vidt angår
skatte- og afgiftsforhold på side 5-6 præciseres dels for at
undgå tvivl om ressortfordelingen mellem Transportmini-
steriet og Skatteministeriet og dels fordi det har vist sig, at
L 111 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2692626_0011.png
Side 11/11
der bør udnyttes yderligere én af udlejningsdirektivets be-
grænsningsmuligheder i skattelovgivningen.
Lovforslagets almindelige bemærkninger for så vidt angår
økonomiske og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige uddybes. Herved bemærkes det på side 12, at lov-
forslaget i afledt grad kan medføre afledte økonomiske
konsekvenser for det offentlige og at disse samlet set vurde-
res at være ikke-nævneværdige.
Herudover er der foretaget mindre ændringer af sproglig, redaktio-
nel og lovteknisk karakter.