Tak for det, formand. Jeg har forsøgt at nedskrive de spørgsmål, der har været til lovforslaget indtil videre. Men nu, hvor jeg kommer herop, kan jeg blive lidt usikker på, om jeg kan læse, hvad jeg selv har skrevet. Så hvis der er nogen, der ikke får svar, må de lige stille spørgsmålet en gang til. Men måske jeg lige skulle tage et par af dem, inden jeg holder min tale.
F.eks. spurgte fru Jette Gottlieb til fristen for implementeringen af lovforslaget, og fristen for implementeringen af lovforslaget er den 6. august 2023, og det er ganske rigtigt, som min kollega fra Socialdemokratiet hr. Thomas Jensen siger, at der ikke er tale om en fremrykning af loven. Jeg er også bange for, at det er ensammenblanding af vægt og dimensioner. I forhold til cabotagekørsel berører lovforslaget heller ikke det i negativ grad, så det er ikke noget, som vil få nogen negativ indvirkning. I forhold til begrænsning af udenlandske køretøjer pr. vognmand, som Dansk Folkeparti satte spørgsmålstegn ved, så er det jo sådan, at det allerede i dag er muligt for danske vognmænd at leje udenlandske biler. Så vi kommer til at følge udviklingen tæt, hvilket jeg hørte Dansk Folkepartis ordfører efterspørge, og derfor står det faktisk også i bemærkningerne, som jeg har fuld forståelse for at man ikke nødvendigvis kan huske samtlige af; dér er der rent faktisk redegjort for, hvordan vi om et år i samarbejde med Skatteministeriet vil komme ind og præsentere udviklingen for Folketingets Transportudvalg. Jeg kan også løfte sløret for, at forventningen ikke er, at der vil ske en stigning i udlejningen af udenlandske lastbiler til de danske vognmænd. Det eneste, der kan resultere i, at der eventuelt kan ske en lille stigning, er måske, at vi her i salen i dag står og gør reklame for, at det er en mulighed, men der er ikke noget sådan ved selve loven, som skulle gøre, at man ville få lyst til at rejse til udlandet og leje lastbiler.
Det tror jeg var spørgsmålene, og så vil jeg ellers sige tak til ordførerne for deres taler. Lovforslaget her udspringer som sagt af et EU-direktiv, som også kaldes udlejningsdirektivet, og som omfatter regler for udlejning af køretøjer til brug for godstransport. I foråret 2022 blev der vedtaget en række ændringer i det her direktiv. Det lovforslag, som vi behandler i dag, har til formål at gennemføre de ændringer af direktivet. Jeg indrømmer gerne, at det kan virke lidt uigennemskueligt, hvad lovforslaget helt præcis går ud på, men det skyldes også, at det i et vist omfang handler om at bringe loven i overensstemmelse med den virkelighed, der allerede er i dag ude på de danske veje.
Det har tidligere været sådan, at medlemslande ikke havde pligt til at tillade deres egne transportvirksomheder at transportere gods med køretøjer, som var lejet i andre medlemslande, og derfor kunne medlemsstaterne selv beslutte nationale regler for virksomhedens brug af køretøjer, de havde lejet i udlandet. Det har ført til, at mange medlemslande over tid har indført forskellige regelsæt, og det har også gjort det meget besværligt og uigennemskueligt for virksomhederne at navigere i. Ændringerne i udlejningsdirektivet betyder, at medlemslandene nu er forpligtet til at tillade deres egne virksomheder at bruge køretøjer, som er lejet i andre medlemslande. Det skal navnlig gøre det lettere for virksomhederne at imødegå kortsigtede, sæsonbestemte og midlertidige spidsbelastninger eller udskifte defekte eller beskadigede køretøjer. Ændringerne i udlejningsdirektivet forventes imidlertid ikke at have den store effekt på transporterhvervet i Danmark, da danske virksomheder som sagt allerede i dag har mulighed for at gøre brug af lejede køretøjer i Danmark. Men derfor skal direktivet selvfølgelig stadig gennemføres korrekt, og det kræver nogle mindre lovændringer i form af præciseringer og konsekvensrettelser i godskørselsloven.
Det leder mig til selve lovforslaget, som vi behandler i dag. Det at udføre godstransport kræver en tilladelse, og når det kommer til godstransport i Danmark, er det i godskørselsloven, man finder reglerne for tilladelse. Ifølge loven, som den er udformet dag, gælder der et krav om tilladelse, når der udføres godstransport med dansk indregistrerede motorkøretøjer. Men ser man nærmere på de gældende EU-regler på godsområdet, gælder der et tilladelseskrav for enhver, der ønsker at udføre godstransport på det indre marked, uanset hvilket land køretøjet er registreret i. Det er derfor en uhensigtsmæssig situation, at godskørselslovens ordlyd, som den er i dag, kan give et indtryk af, at der ikke gælder de samme regler for danske virksomheders godstransport med køretøjer med danske nummerplader og køretøjer med udenlandske nummerplader, hvis nu en dansk virksomhedsejer lejer køretøjet fra andre medlemslande.
Med lovforslaget her slår vi fast, at en dansk virksomhed, der udfører godskørsel i Danmark, skal have en tilladelse hertil, uanset om køretøjet er indregistreret i Danmark eller i et andet medlemsland. Med lovforslaget kan vi således undgå spekulationer i omgåelse af loven, og alt andet lige kan vi også gøre det lettere at håndhæve reglerne på området.
I samme henseende skal vi konsekvensrette loven, for så vidt angår reglerne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der er udlånt til en dansk virksomhed. Det skal nemlig slås fast, at disse regler gælder, uanset om det er et køretøj, der er indregistreret i Danmark, eller et udlejningskøretøj, som er indregistreret i et andet land. Det synes jeg er en vigtig konsekvensrettelse at få med, fordi vi skal sikre, at godskørselslovens regler om løn- og arbejdsvilkår gælder for alle chauffører.
Til slut vil jeg fremhæve, at vi med lovforslaget præciserer transportministerens bemyndigelse til at fastsætte regler med henblik på at gennemføre EU-regler om godskørsel. Det skyldes, at udlejningsdirektivet ikke kun gælder for førerhuse, men også for alt det, der kobles på, altså påhængsvogne, sættevogne og vogntog. Den del af lovforslaget skal sikre, at der er en klar, præcis hjemmel til at kunne indføre nærmere regler for alle de øvrige køretøjstyper, som direktivet omhandler. Det betyder, at Færdselsstyrelsen får hjemmel til at forpligte virksomheder til at anmelde det, hvis de gør brug af lejede køretøjer til godstransport. Det vil så blive ført ind i det nationale register, som myndighederne kan slå op i.
Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget, og jeg står naturligvis til rådighed for at besvare de spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse dermed. Tak for ordet.