Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 110 Bilag 1
Offentligt
2692758_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Genindførelse af ret
til uddannelse for personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for
en pulje i 2023)
Marts 2023
J.nr. 22/11606
2022-4672
Arbejdsmarked 2
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har på baggrund af en af-
tale mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, som er aftalekredsen bag
Aftale
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. ja-
nuar 2021, besluttet at genindføre retten til uddannelse for personer, der har arbej-
det i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023.
Formål
Lovforslaget har til formål at genindføre retten til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023.
Dermed genindføres den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddannelse in-
den for en pulje for målgruppen i perioden fra og med 1. juni 2023 til og med 31.
december 2023, således at målgruppen i resten af 2023 har ret til tilbud om uddan-
nelse inden for en pulje, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Der indføres et pris-
loft for uddannelser under ordningen, så kursusprisen for en uddannelse ikke må
overstige et prisloft på 600.000 kr. eksklusive moms.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for lovforslaget er: Dagpengemodtagere, kontanthjælps-
og uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere (uden for introdukti-
onsprogrammet), sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som
ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i res-
sourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister, selv-
forsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og be-
skæftigelsesfremmende indsats.
Personen skal have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af
perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og personen
skal på tro og love skal erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i hele
eller dele af perioden.
L 110 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Lovforslag, ligestillingsnotat, høringsnotat og høringssvar
Det er ikke muligt at opgøre en fordeling af ovenstående ydelsesmodtagere, som
samtidig har arbejdet i følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021. Det skyldes bl.a., at det ikke er muligt
at identificere virksomheder, hvor over halvdelen af virksomhedens omsætning i
2017-19 hidrører fra handel med danske minkproducenter, hvor virksomhedens
produktion ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet.
Ifølge data fra statistikbanken hos Danmarks Statistik udgjorde kvinder 24,4 pct.
og mænd 75,6 pct. af personer med beskæftigelse inden for branchen
”Avl af pels-
dyr mv.”
(DB07) i 2021.
De sekundære målgrupper
De sekundære målgrupper i forhold til lovforslaget er kommunerne, herunder job-
centrene, der varetager indsatsen for den enkelte person.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke, at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at lovforslaget ikke har ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
Det vurderes, at kvinder og mænd vil blive berørt af lovforslaget på samme måde.
Fordelingen mellem mænd og kvinder i persongruppen med beskæftigelse inden
for branchen ”Avl af pelsdyr mv.”
afspejler kønsforskelle på erhvervs- og uddan-
nelsesvalg og afspejler ikke en ulige mulighed for adgang til indsats for den pri-
mære målgruppe for lovforslaget.
Lovforslaget påvirker ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvir-
ker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2