Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort 2022-23 (2. samling)
L 11 Bilag 2
Offentligt
2640887_0001.png
Enhed
Mål, Data og Incita-
menter
Sagsnr.
2022 - 1637
Dato
15-12.2022
Notits om hastebehandling af lovforslag om forlængelse
af forsøg med et socialt frikort
Formål
Formålet med lovforslaget er at forlænge forsøgsperioden for det sociale frikort
med seks måneder fra 1. januar til 30. juni 2023. Partierne bag ”Aftale om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2021-2024” (S, V, DF, RV, SF, EL, K, ALT, LA) og Kristendemo-
kraterne indgik i april 2022 en aftale om at videreføre det sociale frikort i 2023-
2024. Et lovforslag, der skulle understøtte denne aftale, blev af den tidligere re-
gering fremsat den 6. oktober 2022, men bortfaldt ved folketingsvalget.
Lovforslaget ønskes hastebehandlet af hensyn til de socialt udsatte borgere,
som benytter det sociale frikort i dag. En udskydelse af lovens ikrafttræden vil
medføre en reduceret disponibel indkomst i perioden for en i forvejen udsat bor-
gergruppe. For de borgere, der er opmærksomme på ordningens ophør, vil det
derudover forventeligt have betydning for deres i forvejen skrøbelige tilknytning
til arbejdsfællesskabet, idet det kan betyde, at mange af dem vil stoppe med at
arbejde.
Henset til tidligere udmeldinger i forbindelse med aftaleindgåelsen må det også
forventes, at der vil være særligt udsatte borgere, som ikke vil være opmærk-
somme på ordningens ophør og derfor vil opleve at komme i klemme i systemet,
idet de vil fortsætte med at arbejde i troen om, at de anvender et socialt frikort
og dermed forventer en højere disponibel indkomst.
Dette kan potentielt afføde væsentlig kritik fra organisationerne på området.
Dette skal særligt ses i lyset af, at de negative konsekvenser for en særligt sår-
bar målgruppe skyldes hensyn til lovbehandlingsprocesser.
Indhold
Det sociale frikort giver mennesker, der er særligt socialt udsatte, mulighed for
at tjene op mod 20.000 kr. årligt uden at betale skat af indtægten eller få fradra-
get denne i indkomstafhængige offentlige ydelser. Ordningen er et forsøg, og
den nuværende forsøgsperiode udløber med udgangen af 2022.
Ordningen foreslås videreført yderligere seks måneder fra 1. januar til 30. juni
2023 med enkelte justeringer, herunder at der i årets første kvartal foretages
kontrol af alle borgere med sociale frikort for at sikre, at borgerne fortsat er i
målgruppen for ordningen.
Da der er tale om hastebehandling, er det tidligere fremsatte lovforslag justeret,
så det gælder seks måneder i stedet for to år, svarende til en solnedgangsklausul
på 6 måneder. Som konsekvens heraf er den foreslåede regulering af beløbs-
grænserne for hhv. indtægt på det sociale frikort og indtægt året før visitation
udgået, da reguleringen skulle foretages 1. januar 2024. Der er ikke foretaget
yderligere justeringer ift. det tidligere fremsatte lovforslag.
Det bemærkes, at der er afsat 13,5 mio. kr. i 2023 og 10 mio. kr. i 2024 til for-
længelse af ordningen i 2023-2024. Videreførelsen fra 1. januar til 30. juni 2023
skønnes at medføre udgifter for ca. 11 mio. kr. i 2023 og være udgiftsneutral i
2024. Ønskes den foreslåede ordning forlænget ud over de forudsatte seks
måneder til at gælde i 2023-2024, vil der være merudgifter i størrelsesordenen
1
L 11 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
5,5 mio. kr. i forbundet hermed. Merudgifterne kan søges finansieret ifm. ud-
møntningen af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet 2023-26.
Ekstern høring
Et udkast til det tidligere fremsatte lovforslag har i perioden fra den 30. juni til
den 18. august 2022 været i offentlig høring. De modtagne høringssvar er over-
ordnet positive, idet der er stor opbakning til det sociale frikort. Der er på bag-
grund af høringen foretaget mindre justeringer i lovforslaget, herunder hoved-
sageligt i lovbemærkningerne. Justeringerne har ikke betydning for ordningens
indhold. Der er desuden foretaget ændringer som følge af, at forlængelsen kun
gælder 6 måneder.
2