Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 109 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 109
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetencedækning
i skoleåret 2023/24 samt afskaffelse af udviklingsplanen m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstillinger lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener, at Folke-
tinget skal tage ansvar for at sætte penge af til, at vores
fritidsinstitutioner kan åbne tidligere, når skoledagen bliver
kortere. Den gode fritidspædagogik med børneindflydelse
og selvvalgte aktiviteter kræver, at der er pædagoger og
værksteder tilgængelige.
Radikale Venstre ser derudover frem til at tage hul på for-
handlingerne om egentlig frisættelse af skolerne i folkesko-
leforligskredsen. Radikale Venstre vil gerne sætte skolerne
fri fra både de lange skoledage, målstyring, portaler, time-
tælleri, nationale test og de mange eksaminer.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget støtter op om mulighe-
den for at forkorte skoledagen, men har – som det også
er nævnt i adskillige af høringssvarene – en stor bekym-
ring i forhold til mangel på ressourcer i sfo’erne, som alt
andet lige vil få udvidet åbningstid, hvis skoledagen forkor-
tes. Sfo’erne er i forvejen presset på normeringerne, og
kommunerne er presset på den økonomi, som ministeren
mener kommunerne selv må stille til rådighed i forhold til
denne problematik. Alternativet mener, at dette lovforslag
er løsningen på dele af de udfordringer, som skolerne itale-
sætter, men lovforslaget risikerer at fremme en anden kendt
problematik, for så vidt angår sfo’erne.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. april 2023 og var til
1. behandling den 25. april 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 24. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 65. Den 19. april 2023 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
AX028703