Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 109 Bilag 1
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2023
Sagsnr.: 23/04778
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af skoleugens længde og målsætningen
om fuld kompetencedækning i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af udviklingsplanen m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 23. februar-16. marts 2023 været i høring hos 111 hørings-
parter. Udkastet til lovforslag har været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 19 høringssvar, hvoraf 13 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet.
En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning
Høringen har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.
Der er foretaget enkelte sproglige og redaktionelle ændringer.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Klagenævnet for Specialundervisning, Danmarks Vejle-
derforening, Danmarks Private Skoler, Friskolerne og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har
meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovudkastet.
De foreninger og organisationer, der har bemærkninger til lovforslaget, er generelt positive over
for lovforslaget. Dette gør sig gældende for Frie Skolers Lærerforening, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler – Bestyrelserne og Skole og
Forældre.
4. Bemærkninger til lovforslagets tre elementer
4.1. Fuld afkortning af skoleugens længde
Børne- og Kulturchefforeningen mener, det er positivt, at der med loven bliver videreført mulig-
heden for fuld afkortning af skoleugens længde, hvilket tilgodeser det lokale handlerum. Forenin-
gen anfører dog, at der skal være en øget opmærksomhed på finansieringen af den nødvendige
udvidelse af skolefritidsordningstilbuddet ved de kortere skoledage og på de øgede udgifter til
skolebusser for dem, der ikke vil/skal i skolefritidsordning.
BUPL anfører, at skolerne og kommunerne har sat stor pris på større frihed til at tilrettelægge un-
dervisningen ud fra de lokale behov og ønsker, og at foreningen anser det for positivt, at lov-
forslaget fastslår lovens intentioner om at sikre større tilid og nærhed samt mindske unødvendigt
bureaukrati og styring ved at give medarbejdere og ledere øget frihed og handlerum til at udvikle
kvaliteten.
Foreningen anfører videre, at foreningen vil benytte anledningen til at betone vigtigheden af, at
den øgede frihed omsættes med udgangspunkt i, hvad der bedst gavner elevernes trivsel, dannelse
1