Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
L 108 Bilag 1
Offentligt
2693572_0001.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
9. marts 2023
Ankestyrelsens svar til høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene
boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene
boligafdelinger) jeres j.nr. 2023-1659
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved mail af 27. februar 2023 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af høring af lovforslag om tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
J.nr. 23-17648
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0002.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 17. marts 2023
Høringssvar
Høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af
almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i
visse almene boligafdelinger)
BL
Danmarks Almene Boliger har den 27. februar 2023 modtaget høring over udkast til forslag
til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger).
BL bakker op om, at der med lovforslaget gives en økonomisk håndsrækning til de almene
beboere, som er særligt udfordret af den høje inflation. Det er afgørende at modvirke risikoen
for udsættelser i almene boligafdelinger, som har mange økonomisk udsatte beboere.
Med forslaget prioriteres 350 mio. kr. fra Landsbyggefonden til ekstraordinære
huslejenedsættelser i almene boligafdelinger med akutte problemer, som har et særligt behov
for supplerende midlertidig huslejehjælp.
BL har foreslået, at de eksisterende ordninger for boligsikring og boligydelse bliver taget i
anvendelse til at sikre en målrettet skattefinansieret inflationshjælp til både almene og private
lejere. Det er ærgerligt, at denne mulighed for en målrettet og let administrerbar ordning ikke
er blevet anvendt.
I forbindelse med det konkrete lovforslag skal Landsbyggefonden fastsætte de nærmere kriterier
for meddelelse af tilskud, som forventeligt vil omfatte beboernes indkomstniveau, huslejens
størrelse, forhold relateret til ophævelser og udsættelser og lignende.
Det fremgår af lovforslaget, at af den samlede midlertidige huslejereduktion på 350 mio. kr.
skønnes omkring 88 mio. kr. at gå til reduktion af statslige og kommunale udgifter til individuel
boligstøtte (boligsikring og boligydelse).
BL foreslår, at der ved det ekstraordinære midlertidige huslejetilskud ikke sker modregning i
beboernes boligstøtte. Derved kan lovforslagets ambition om at understøtte delmål nr. 11.1 af
FN’s Verdensmål ved
»at de mest økonomisk udsatte almene lejere gennem huslejenedsættelser
bliver i stand til at afholde udgifter til deres husleje m.v.«
i højere grad opfyldes.
BL gør også opmærksom på, at der ved den kommunale anvisning bør være en særlig
opmærksomhed på det midlertidige huslejetilskud, så der ikke anvises borgere, som ikke kan
betale huslejen, når tilskuddet bortfalder. BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0003.png
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0004.png
DANMARKS LEJERFORENINGER
Sankt Peders Stræde 2, 1. sal, 4000 Roskilde
[email protected]
Svar på denne henvendelse bedes tillige sendt til [email protected]
Til Socialministeriet.
Att. Elmir Tartic <[email protected]>
Vedrørende (SM Id nr.: 671431)
Danmarks Lejerforeningers høringssvar til
Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov
om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse)
Danmarks Lejerforeninger støtter det overordnede formål med lovændringen, nemlig at lette
økonomisk dårligt stillede lejeres mulighed for at komme i gennem en periode med høj
inflation. Vi foreslår, at forslaget finansieres via skat, som pålægges den velstillede del af
befolkningen, og at støtten skal gives til dem, der trænger.
Vi finder derimod
ikke
at dette lovforslag er egnet til at opfylde formålet - af følgende grunde:
1) Forslaget diskriminerer mod lejere, der bor i privat udlejningsbyggeri, som ikke er omfattet
af forslaget, selv om mange af dem rammes lige så hårdt - og i nogen tilfælde endnu hårdere -
af inflationen end de almene lejere
2) Forslaget diskriminerer mod Landsbyggefonden, idet fonden som den eneste fond i
Danmark pålægges at betale for udgifter til inflationshjælp. Vi betragter forslaget som et
forslag om en
særskat,
der ikke kan begrundes sagligt.
3) Forslaget betyder, at Landsbyggefonden skal betale udgifter, selv om fonden ikke har
likvide midler nok. Forslaget indebærer en yderligere gældsætning til statskassen, som efter
skiftende regeringers pålæg er vokset så meget, at fonden først i 2037 forventes at være
gældfri.
4) Forslaget danner præcedens for, at regeringer fremover kan pålægge Landsbyggefonden at
betale til formål, som vi i dag ikke kender og som er fremmed for fondens oprindelige formål,
der var nybyggeri og renoveringer.
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
5) Forslaget er et udtryk for manglende politisk respekt for Landsbyggefonden, derved at
politikerne som en selvfølgelighed regner med at man kan overtale/tvinge fondens bestyrelse
til at betale for alle mulige politiske påfund fra regeringens side.
6) Forslaget betyder, at Landsbyggefonden bebyrdes med en ny administrativ opgave, som
fonden ikke har haft før, og som den ikke er egnet til at påtage sig.
7) Formålet med forslaget kunne nemmere være opfyldt ved at bruge boligstøtteordningen til
at lette lejernes udgifter.
Uddybning
Ad 1. Diskrimination mod private lejere
Lejere i privat udlejningsbyggeri er ofte dårligere stillet økonomisk end lejere i alment
byggeri.
Specielt lejere i det udlejningsbyggeriet, der er opført efter 1991, har som oftest en husleje,
der ligger væsentlig højere end almene lejeres husleje. For det første skal de betale afkast til
udlejerne - et afkast der i mange tilfælde udgør over 75 % af huslejen. I mange tilfælde er den
leje, de har skrevet under på i lejekontrakten pristalsreguleret. Denne pristalsregulering af
lejen truede i 2022 med at gøre mange lejere ude af stand til at betale deres husleje. Det fik
den daværende regering og folketinget til at indføre et huslejeloft, således at huslejen
maksimalt kunne stige med 4%. Dette midlertidige huslejeloft bortfalder i 2023. Med mindre
det bliver forlænget, vil huslejeloftets bortfald betyde, at udlejerne igen kan få
pristalsreguleret deres afkast.
Selv hvis 4%-loftet bliver forlænget, vil en huslejeforhøjelserne blive urimeligt høje. En typisk
husleje for en privat udlejningslejlighed opført i 2005 vil ofte ligge på 10.000 kr om måneden
for 85 m2. Hvis huslejen bliver forøget med 4% vil lejeren få en ekstraudgift på 4.800 kr om
året. En almen lejer fra samme periode vil typisk betale 7.500 kr for en tilsvarende lejlighed.
Hvis den pågældende får en husleje forhøjelse på 4 % vil den årlige merleje ligge på 3.600 kr
Eksemplet illustrerer, at de private lejere har mindst ligeså stort behov for inflationshjælp
som de almene lejere.
Ad 2. Diskrimination mod Landsbyggefonden
Det hører til sjældenhederne, at staten udøver forskelsbehandling mod enkelte fonde. Men det
sker med dette forslag, og det er uhørt. Landsbyggefonden er en privat fond - ikke en del af
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
det offentlige. Når regeringen/folketinget pålægger Landsbyggefonden en særlig økonomisk
forpligtelse, er der tale om en særskat. Man kan undre sig over, at Grundejernes
Investeringsfond ikke er blevet stillet over for et krav om, at påtage sig at betale
inflationshjælp til private lejere.
Ad 3. Manglende penge i Landsbyggefonden
Mange politikere tror formentlig, at Landsbyggefonden er en bugnende pengekasse. Men på
forslagets side 9, står der, at ”.. Landsbyggefonden frem til 2037 (forventes) at have årlige
underskud. Underskuddet finansieres ved optagelse af statslån, som forventes at være
tilbagebetalt i 2037” Der mangler oplysning om, hvor meget staten får i renter ved at yde
dette lån.
Til gengæld står der, at når Landsbyggefonden betaler 350 mio kr i huslejestøtte til lejerne,
sparer det offentlige omkring 88 mio. i boligydelse og boligsikring. Besparelsen kommer over
2 år. Ikke alene pålægger man fonden en merudgift. Takket være Landsbyggefondens betaling,
opnår man en besparelse på de offentlige udgifter på 88 mio. Landsbyggefondens merudgift
skal betales i sidste ende af lejerne, for fonden er kun finansieret af lejerne i almene boliger
via huslejen.
Ad 4. Uheldig præcedens
Se ovenfor under punkt 4).
Ad 5. Manglende respekt for Landsbyggefonden
Se bemærkningerne til Ad 2.
Ad 6 Ny administrativ opgave
Landsbyggefonden er vant til at dele penge ud til afdelinger, men fonden er ikke gearet til at
dele ud til enkeltpersoner. Fonden skal derfor opfinde noget helt nyt. Formentlig vil man
fordele de 350 mio. kr. således at det er de meste trængende afdelinger der får mest, mens
afdelinger uden økonomiske problemer får mindst. Men i begge typer af afdelinger er der stor
forskel på familiernes økonomi. Der vil være relativt velhavende lejere i afdelinger med dårlig
økonomi, der får en huslejenedsættelse, de ikke har brug for, omvendt vil der være fattige
lejere i afdelinger med god økonomi, som intet får.
Man kan meget vel risikere, at stå med en fiasko, som dengang staten uddelte varmehjælp til
personer, der ikke havde behov, fordi de for længst havde erstattet deres gasfyr med
fjernvarme.
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Ad 7 Brug af boligstøtteordningen
Det kan undre, at regeringen og forligspartierne
ikke
har valgt at fordele de 350 mio. kr ved at
bruge den individuelle boligstøtte (boligydelsen for pensionister og boligsikringen for andre
lejere.). Den individuelle boligstøtte er et veludviklet og pålideligt instrument, der netop egner
sig godt i et tilfælde som dette, hvor der er mange forhold i lejernes økonomi, der skal tages
hensyn til.
Med venlig hilsen
På Danmarks Lejerforeningers vegne
Bodil Kjærum, landsformand / Jakob Lindberg, medlem af hovedbestyrelsen
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0008.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
17. marts 2023
Svar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i
visse almene boligafdelinger)
Dansk Erhverv har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligaf-
delinger) i høring og kommer hermed med vores kommentarer.
Dansk Erhverv har forståelse for at der kan være behov for midlertidige huslejenedsættelser for
mennesker, der er ramt af den høje inflation.
Dansk Erhverv er samtidig overordnet set bekymret for hvordan den konkrete udmøntning af
midlerne kommer til at foregå på en hensigtsmæssig måde, der bedst muligt kommer de mest be-
rørte beboere til gavn og ikke går til beboere, der i udgangspunktet ikke har behov for tilskuddet.
Med det in mente undrer Dansk Erhverv sig blandt andet over, at der lægges op til at huslejetil-
skuddet modregnes i boligstøtten. Det virker kontraintuitivt, da boligstøtten i dag gives til de øko-
nomisk mest udsatte beboere i de almene boligafdelinger og disse formodentligt også i høj grad vil
være blandt de beboere, der er hårdest ramt af de stigende udgifter grundet inflationen.
Dansk Erhverv stiller sig gerne til rådighed for en yderligere uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen,
Anne Sina
Chefkonsulent
Samfund & Velfærd
[email protected]
afs/AFS
Side 1/1
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0009.png
Social- Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K.
Sendt pr. e-mail til: [email protected] / cc. [email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
16. marts 2023
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-010972
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser)
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Dette høringssvar
er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters Fagudvalg for fast ejendom.
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater støtter forslaget om at målrette hjælp til lejere i almene boliger,
som bor i afdelinger, hvor beboerne på grund af den høje inflation kombineret med
deres økonomiske forhold må anses for at have behov for et særligt midlertidigt
tilskud til huslejenedsættelse.
Danske Advokater anser imidlertid, at det foreliggende lovforslag kan føre til
overkompensation af lejere, som ikke har økonomisk trang, fordi der er tale om en
generel hjælpepakke, som ydes på afdelingsniveau.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget udmønter en del af regeringens inflationspakke med målrettet hjælp til
lejere i almene boliger, som bor i afdelinger, hvor beboerne, på grund af den høje
inflation kombineret med deres økonomiske forhold, må anses for at have behov for
et særligt midlertidigt tilskud til huslejenedsættelse.
Ordningen administreres af Landsbyggefonden. Landsbyggefonden forventes at
behandle ansøgningerne efter kriterier som beboernes indkomstniveau, huslejens
størrelse, forhold relateret til ophævelser og udsættelser og lignende.
Det er den enkelte afdeling, der modtager tilskud som vil komme alle beboere i
afdelingen til gode i form af en lavere husleje. Den enkelte afdeling har ret og pligt til
at nedsætte huslejen med tilskuddet så snart det er opnået og meddele lejerne
årsagen og varigheden af huslejenedsættelsen samt begrundelsen herfor. Der skal
ikke varsles i forhold til lejerne.
Der konstateres, at ordningen forventes at overholde EU-rettens statsstøtteregler.
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser/løsningsforslag:
Ordningen skal have hjemmel i almenboliglovens § 91a som vedrører andre særlige
ordninger for afdelinger med større og vedvarende økonomiske, sociale og kriminelle
problemer og har for så vidt intet med den type a ordninger at gøre, som har
hjemmel i denne bestemmelse (helhedsplaner med udgangspunkt i vedvarende
økonomiske, sociale og kriminalitet). Lovgivningsteknisk finder Danske Advokater
dette uheldigt. Bestemmelsen bør have sin egen hjemmel.
I modsætning til de almindelige typer af bolighjælp som bevilges ud fra en individuel
indkomstvurdering eller husstandsvurdering er der her tale om en generel
støtteordning til en hel afdeling hvor alle
uanset individuel trang- får andel i
hjælpen. Det vil i flere tilfælde føre til overkompensation af lejere, som ikke har den
økonomiske trang.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til lovforslaget, hvorfor man har fravalgt en
individuel indkomstvurdering til fordel for en generel hjælpepakke som den
foreslåede. Det må anses for uheldigt og Danske Advokater foreslår derfor, at
ministeriet genovervejer denne del af ordningen, så hjælpen tildeles efter individuelle
behov i stedet for en generel vurdering på afdelingsniveau.
Det fremgår af ændringen til almenlejeloven, at ændringen ikke skal varsles, men
blot finder anvendelse for den periode hvori der bevilges huslejenedsættelse.
Ligeledes fremgår det, at hjælpen skal gå direkte til nedsættelse af huslejerne.
Hjælpen kan på den baggrund rettelig karakteriseres som et indgreb.
Indgrebet vil forøge de administrative pligter for de almene boligorganisationer (og
de almene selvejende institutioner m.v.) som skal administrere dette, uden de
berettiges til noget vederlag herfor og - da der reelt er tale om et indgreb
dermed
forøges de administrative byrder for boligorganisationerne.
Vi har ingen bemærkninger til forholdet til EU-retten.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar, og vi står altid
gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Annette Lerche
Specialkonsulent
[email protected]
Torsten Viborg Petersen
Advokat
Medlem af Fagudvalg for fast
ejendom
2/2
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0011.png
Danske Lejere
Danske Lejere
Kontoret i Aarhus
Banegårdspladsen 18, 1.
8000 Aarhus C
71 99 44 14
cvr: 34037698
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
Deres ref.: 2023-1659
Dato: 17.03.2023
Vedrørende: Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger
Det udsendte forslag er i pressen fremstillet som en hjælp til lejere, der er inflationspresset
Men det er jo ikke indholdet i forslaget.
Det er i stedet et forslag om, at nogen almene afdelinger skal have nedsat deres husleje på bekostning af
lejerne i den samlede almene sektor.
Og der hvor pengene dukker op vil de blive tildelt alle uanset husstandens økonomi, - og trængte husstande
i byggeriet, der ikke får støtte tilgodeses ikke.
Og der fremgår tilmed af forslaget, at stat- og kommuner vil komme til at spare 88 millioner, ved at de al-
mene lejere på den vis skal have omfordelt de midler, der er i sektoren.
Socialpolitik bør ikke finansieres af lejerens opsparede midler til udbedring og genoprettelse af almene boli-
ger.
Med venlig hilsen
Jørgen D. Jensen
Driftsleder
230317 Høringssvar - tilskud til huslejenedsættelser
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0012.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
20. mar 2023
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
28-02-2023
Marianne Lundsgaard ([email protected])
[email protected]
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger
m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser)
677279
2
Elmir Tartic
SV Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger
m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr. 671431)
20. mar 2023
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0013.png
-- AKT 677279 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
[email protected] ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Marianne Lundsgaard ([email protected])
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser)
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr.: 671431)
28-02-2023 09:32
Danske Ældreråd har ingen bemærkninger til det fremsendte Udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til
huslejenedsættelser) (SM Id nr.: 671431)
Med venlig hilsen
Marianne Lundsgaard
Seniorkonsulent
Telefon: 38 77 01 65 | Mobil: 20 49 93 19 | Mail:
[email protected]
Danske Ældreråd | Jernbane Allé 54, 3. sal | 2720 Vanløse
Danske Ældreråd er landsorganisation for landets 98 folkevalgte ældreråd. Vi har viden, holdninger og anbefalinger til ældreområdet.
www.danske-aeldreraad.dk
Fra:
Elmir Tartic <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 14:27
Emne:
Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr.: 671431)
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger). Forslaget forventes fremsat den 12. april 2023.
Høringsfristen er fredag
den 17. marts 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Almene Boliger
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0014.png
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
Sendt til [email protected]
17. marts 2023
J.nr. 2023-11-0971
Dok.nr.
Sagsbehandler
Jonatan Aarkrogh
Ubbesen
Høringssvar til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og
lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger)
Ved e-mail af 27. februar 2023 har Social-, Bolig- og Ældreministeriet rettet henvendelse til
Datatilsynet og anmodet om tilsynets eventuelle bemærkninger til ovenfornævnte udkast til
lovforslag.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet forudsætter generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og databeskyt-
telsesloven
2
vil blive iagttaget i forbindelse med eventuel behandling af personoplysninger for-
anlediget af forslaget.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Med venlig hilsen
Jonatan Ubbesen
1 Europa Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46
EF.
2 Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0015.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Almene Boliger
Social- Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
15. marts 2023
DKL/MIKJEN
J.nr. 2022 - 4026
Kære Elmir Tartic
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger i hø-
ring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser, og om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Et lovforslags implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på
at understøtte, at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Det følger af aftalen om digitaliseringsklar lovgivning, at implementeringskonse-
kvenser ved udnyttelse af bemyndigelsesbestemmelser, bør fremgå af lovforslaget.
Sekretariatet anbefaler, at implementeringskonsekvenserne for Landsbyggefoden
belyses i lovforslaget, herunder økonomiske omkostninger. Her tænkes navnlig på
evt. administrative omkostninger, som følger af Landsbyggefondens behandling af
ansøgninger og udbetaling af støtten.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag, og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Sekretariatet tager Social-, Bolig- og Ældreministeriet vurdering, af at lovforslaget
overholder principperne for digitaliseringsklar lovgivning til efterretning.
Sekretariatet finder dog, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet bør redegøre nær-
mere for lovforslagets konsekvenser for princip #7 om snyd og fejl. Hertil bør det
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0016.png
Side 2 af 2
overvejes, om der opstår nye potentialer for snyd og fejl i henhold til de kriterier,
som skal danne grundlag for udbetaling af støtte.
Sekretariatet finder også, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet med fordel kan
redgøre nærmere for efterlevelsen af princip #3 om automatisk sagsbehandling.
Her kan der fokuseres på, hvorvidt de forventede kriterier er objektive, og dermed
muliggør automatisk sagsbehandling.
Sekretariatet noterer sig desuden, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet oplyser i
lovforslaget, at der, i overensstemmelse med princip #4 om sammenhæng på
tværs, vil blive anvendt allerede indberettede oplysninger. Hertil anbefaler sekreta-
riatet, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet udspecificerer hvilke specifikke alle-
rede indberettede oplysninger, der forventes, at kunne blive genbrugt.
Der henvises i øvrigt til
digst.dk/dkl
samt
Vejledning om digitaliseringsklar lovgiv-
ning,
ligesom I naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vej-
ledning.
Med venlig hilsen
Mikkel Bo Jensen
Fuldmægtig
[email protected]
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0017.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
20. mar 2023
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
27-02-2023
[email protected] Sendt af Foreningen af Rådgivende Ingeniører: [email protected]
Elmir Tartic (Sagsbehandler, Almene Boliger)
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger
m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser)
677006
2
Elmir Tartic
SV Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger
m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr. 671431)
20. mar 2023
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0018.png
-- AKT 677006 -- BILAG 1 -- [ SV Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser)
SV: Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr.: 671431)
27-02-2023 15:36
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Elmir Tartic <[email protected]>
Sendt:
27. februar 2023 14:27
Emne:
Høring - Udakst til forslag til lov om ændirng af lov om almene boliger m.v. (Tilskud til huslejenedsættelser) (SM Id nr.: 671431)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til alle høringsparter
Vedlagt er høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger). Forslaget forventes fremsat den 12. april 2023.
Høringsfristen er fredag
den 17. marts 2023, kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Elmir Tartic
Chefkonsulent
Almene Boliger
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0019.png
[email protected]
[email protected]
Høringssvar fra KL - Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i
visse almene boligafdelinger
KL takker for det fremsendte udkast til forslag til lov om ændring af lov
om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til mid-
lertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger).
KL vurderer overordnet set, at det er positivt, at der muliggøres huslejetil-
skud til beboere i almene boliger, der er i risiko for udsættelse af boligen
eller på anden vis rammes økonomisk af inflationen.
KL er opmærksom på, at der generelt er mangel på billige boliger til men-
nesker med lav betalingsevne.
KL hæfter sig ved, at der med den foreslåede ordning, hvor alle beboere i
en afdeling vil modtage huslejetilskud, vil være beboere uden økonomi-
ske vanskeligheder, der kommer til at modtage tilskud.
Specifikke bemærkninger vedr. lovforslaget
KL noterer sig, at der udestår en nærmere afklaring af principperne og
kriterier for udpegning af afdelinger, der kan opnå huslejenedsættelser.
Det fremgår af lovforslaget, at der ikke skal udarbejdes en helhedsplan
for anvendelse af midlerne, men det er uklart om kommunerne skal god-
kende ansøgninger til Landsbyggefonden eller på anden måde indgå i
processen.
KL retter desuden opmærksomhed på det forhold, at borgere med et lille
økonomisk råderum er meget sårbare overfor uforudsete ændringer i ind-
tægter og udgifter. Det er derfor af stor betydning, at borgerne oplyses
om både huslejenedsættelse, om eventuelle reguleringer i boligsikring el-
ler -ydelse og varsles forud for ophør af det midlertidige huslejetilskud.
For borgere, der flytter ind i en bolig med midlertidigt reduceret husleje,
er det vigtigt, at udgifter også kan afholdes, når huslejen stiger til ordi-
nært niveau.
KL bifalder således, at der afsættes 10 mio. kr. til økonomisk rådgivning,
da der generelt i udsatte boligområder opleves et stort behov for dette.
Indførelse af midlertidig huslejenedsættelse i visse afdelinger øger – alt
andet lige – behovet for rådgivning og information blandt beboere i den
almene sektor. KL ser frem til konkretisering af anvendelsen af disse mid-
ler.
Dato: 16. marts 2023
Sags ID: SAG-2023-01329
Dok. ID: 3315602
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3442
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0020.png
Dato: 16. marts 2023
KL imødeser den økonomiske høring.
Der tages forhold for politisk behandling af høringssvaret.
Sags ID: SAG-2023-01329
Dok. ID: 3315602
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3442
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Kit Jørgensen
Click here to enter text.
Underskrift nr. 1 – Skift linje for indrykket underskrift nr. 2
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0021.png
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0022.png
Til Social- og Boligministeriet.
KBH. 17.3.2023
Holmens Kanal 22
1060 København K
Alene sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
j. nr. 2023-1659
Høringssvar vedrørende lovforslaget om ændring af lov om
almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger).
Lejernes Landsorganisation i Danmark (LLO) skal venligst takke for at
have fået ovennævnte lovforslag i høring.
Forslaget har gode intentioner.
Det er organisationens opfattelse, at det er en prisværdig og
nødvendig intention med forslaget, nemlig at redde visse
udsætningstruede lejere økonomisk, så de kan betale huslejen og
dermed blive boende i deres hjem.
Mange af disse lejere havde i forvejen et lavt rådighedsbeløb, inden
inflationskrisen ramte, og høje fødevarepriser m.v. gør at lejerne står i
en situation, hvor det er endnu sværere at betale huslejen.
Dette er ikke et spørgsmål om, at nogle lejere har udvist individuel
uansvarlighed, men i stedet et spørgsmål om mennesker, som rammes
af inflationen uden skyld.
Disse mennesker skal hjælpes. Det er et samfundsanliggende, at disse
mennesker skal reddes fra at gå fra hus og hjem.
Finansieringen er kritisabel.
Da det efter vores opfattelse er et samfundsanliggende, bør hele
samfundet bidrage til at redde de udsætningstruede lejere. Det skal
ikke kun være almene lejeres opsparing, der skal bruges.
Finansieringen af forslaget sker via Landsbyggefondens midler. Det er
således alene almene lejere, der finansierer tiltaget. Der er fx ingen
skattefinansieret hjælp i forslaget.
Side 1
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0023.png
Da penge som bekendt ikke kan bruges to gange, så går de 350 mio. kr.
der er afsat i forslaget
i hvert fald på sigt- fra andre aktiviteter
landsbyggefonden støtter fx grønne bygningsrenoveringer.
Ministeriet har tidligere undersøgt den gennemsnitlige disponible
indkomst for beboere fordelt på forskellige boligtyper. Heraf fremgår
det at lejerne i de almene boliger, er dem der har den laveste
disponible indkomst. Det er med andre ord de smalleste skuldre der
skal bære hele finansieringsbyrden for dette forslag.
Disponibel gennemsnitsindkomst
(ækvivaleret) primo 2018
350000
300000
250000
200000
150000
100000
50000
0
Ejerboliger Andelsboliger
Privat
udlejning
Almen bolig Gns. Dansker
Kilde:
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5 stk. 2 (2019), s. 62,
tabel 3.8
I stedet for at finansiere dette initiativ via Landsbyggefonden, ville det
derfor være mere passende at finansiere det via skatterne. En sådan
finansiering vil være mere retfærdig og ville sikre, at alle borgere
bidrager til dette vigtige samfundsinitiativ. Det ville endvidere gøre
det muligt at inddrage de eksisterende boligstøtteordninger, som langt
hurtigere vil kunne få den efterspurgte hjælp ud, end den foreslåede
model.
Vi håber, at denne bemærkning vil blive taget i betragtning, og at der
vil blive taget skridt til at finde alternative finansieringskilder til dette
initiativ.
Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation i Danmark.
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
Side 2
L 108 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2693572_0024.png
Rådet for Socialt Udsatte
17-03-23
HØRINGSSVAR VEDR. TILSKUD TIL MIDLERTIDIG HUSLEJENEDSÆTTELSE
I VISSE ALMENE BOLIGAFDELINGER
Rådet takker for høringen. Rådet deler analysen i lovforslaget om, at inflationen akut presser en
del lejere økonomisk med den risiko, at flere ikke kan betale husleje og derved risikerer
udsættelse, men rådet kan ikke tilslutte sig løsningsforslaget af følgende årsager:
1. Hjælpen kommer for langsomt. Ordningen indebærer en længere proces, hvor der skal
udarbejdes kriterier for tildeling af midler, hvorefter boligafdelingerne skal ansøge og have
tilsagn om huslejenedsættelser, før pengene endelig kan komme ud og virke. Ifølge
social- og boligministeren vil hjælpen tidligst kunne udbetales i september (dr.dk d. 6.
marts). Langsomheden i ordningen risikerer at medføre unødige udsættelser af lejere.
2. Hjælpen tildeles uhensigtsmæssigt, fordi den går til boligafdelinger i stedet for beboere.
Tildelingsmetoden betyder, at velstående beboere i økonomisk udfordrede almene
boligforeninger får huslejenedsættelser, mens økonomisk udfordrede beboere i mindre
udfordrede boligforeninger ikke får. Det betyder, at udsatte borgere i almene
boligforeninger behandles forskelligt.
3. Hjælpen gives kun til almene lejemål. Det betyder, at det store antal udsatte lejere, der bor
i private lejemål, mange af dem på landet, ikke får hjælp. Den type lejere er typisk mindre
beskyttede end almene lejere.
Rådet anbefaler derfor, at man, i stedet for den foreslåede ordning, hjælper lejerne gennem en
midlertidig forhøjelse af boligstøtten. På den måde kan hjælpen målrettes lejerne med de laveste
indkomster, uanset hvilken boligforening de bor i, eller om de bor privat eller alment. En
midlertidig forhøjelse af boligstøtten ville kunne udbetales hurtigt, så meget økonomisk pressede
borgere ikke risikerer at måtte gå fra hus og hjem inden hjælpen når frem.
Med venlig hilsen
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
e
[email protected]
w
udsatte.dk
a
St. Torvegade 26, 3700 Rønne