Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 106 Bilag 1
Offentligt
Første høring
6. februar 2023
6. marts 2023
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0002.png
Høringsliste
6. februar 2023
Høringsliste til høring af udkast til lovforslag om regulering af det na-
tionale standardiseringsorgan samt ændringsforslag til lov om dansk
turisme.
3F
Fagligt Fælles Forbund
Aarhusregionen
Alexandra Instituttet
Arbejdsmarkedets Feriefond
Bioneer
CenSec
Center for Regional Turismeforskning
Clean
CO-industri
Copenhagen Fintech
Danish Life Science Cluster
Danish Sound Cluster
Danmarks Nationale Metrologiinstitut (DFM)
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rejsebureau Forening
Danmarks Restauranter og Caféer
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI)
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Kyst- og Naturturisme
Dansk Storbyturisme
Dansk Turismefremme
Dansk Persontransport
Danske Destinationer
Danske Havne
Danske Rederier
Danske Regioner
Destination Bornholm
Destination Fyn
Destination Himmerland
Destination Kystlandet
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Destination Limfjorden
Destination Nord
Destination Nordvestkysten
Destination Sjælland
Destination SydkystDanmark
Destination Sønderjylland
Destination Trekantsområdet
Destination Vadehavskysten
Destination Vesterhavet
DHI
Digital Lead
Energy Cluster Denmark
Feriehusudlejernes Brancheforening
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fonden Dansk Standard
Food & Bio Cluster Denmark
Forbrugerrådet Tænk
FORCE Technology
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark
Friluftsrådet
God Adgang
HK
Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund
HORESTA
Ingeniørforeningen IDA
Kommunernes Landsforening
Københavns Lufthavne
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Lifestyle & Design Cluster
MADE
MeetDenmark
Odense Robotics
Organisationen Danske Museer
Rigsrevisionen
Sammenslutningen af Danske Småøer
SAS
SMV Danmark
SportEventDenmark
Standardiseringspolitisk Forum
State of Green
Sund & Bælt
Tekniq
Teknologisk Institut
2
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Turisterhvervets Samarbejdsforum
Vision Denmark
VisitDenmark
VisitFjordlandet
VisitHerning
VisitLolland-Falster
VisitNordsjællandWe Build Denmark
Wonderful Copenhagen
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Kirkeministeriet
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Boligministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældreministeriet
Økonomiministeriet
3
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Indholdsfortegnelse
CO-industri ................................................................................................................................ 2
DRC-Danmarks Restauranter og Caféer ................................................................................ 4
Dansk Erhverv ........................................................................................................................... 5
Dansk Industri ........................................................................................................................... 9
Dansk Metal ............................................................................................................................ 11
Fonden Dansk Standard .......................................................................................................... 12
Forbrugerrådet TÆNK ............................................................................................................ 14
GTS........................................................................................................................................... 16
Horesta..................................................................................................................................... 19
IDA ........................................................................................................................................... 20
Tekniq Arbejdsgiverne ............................................................................................................. 21
VisitAarhus .............................................................................................................................. 24
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0006.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Keld Høgh
Tatiana Juel
Kanval Sheikh
SV: Høring med frist 6. marts - Lovforslag vedr. hhv. regulering af det nationale standardiseringsorgan i
Danmark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board
6. marts 2023 10:08:32
image001.png
CO-industri har følgende bemærkninger vedr. høring om forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme (Regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk
Turismes Advisory Board):
Det fremgår af lovforslaget, at ét medlem af bestyrelsen for DS udpeges efter indstilling fra
Dansk Industri, ét medlem efter indstilling fra Dansk Erhverv og ét medlem efter indstilling fra
Forbrugerrådet Tænk.
Fagbevægelsen gives hermed efter forslaget ikke indstillingsret. Der savnes en begrundelse
herfor, herunder hvorfor fagbevægelsen ikke skulle kunne opfylde betingelsen som fremgår § 21
b, stk. 3:
”Bestyrelsen skal sammensættes således, at den har et væsentligt og relevant erfaringsgrundlag
og kendskab til bl.a. erhvervsforhold og standardisering. De udpegede medlemmer skal være i en
ledelsesstilling med ledelsesansvar eller have væsentlig og relevant erfaring med ledelse. De
udpegede medlemmer bør have kendskab til erhvervslivets vilkår. Det er derudover en fordel,
hvis de udpegede medlemmer også har kendskab til erhvervslivets anvendelse af standarder”.
Samt af punkt 3.1.3: ”Udpegede medlemmer sidder i bestyrelsen i deres personlige egenskab og
ikke som repræsentanter for deres respektive organisation. Den styrkede styring opnås dermed i
kraft af deres erhvervserfaring og kompetencer.”
CO-industri foreslår, at fagbevægelsen i praksis ved CO-industri sikres mulighed for at indstille et
medlem af bestyrelsen i lighed med DI og Dansk Erhverv fx ved at udvide bestyrelsen med et
medlem.
Fagbevægelsen har med de nugældende regler mulighed for at indstille 2 medlemmer af
bestyrelsen gennem deltagelsen i Standardiserings Politisk Forum. Denne mulighed fjernes med
lovforslaget.
CO-industri foreslår, at det kommer til at fremgå, at interessentforummet Standardiserings
Politisk Forum (SPF) videreføres med samme organisationer og myndigheder. SPF drøfter typisk
emner som ikke nødvendigvis drøftes i bestyrelsen.
CO-industri står gerne til rådighed for en uddybning.
Med venlig hilsen
Keld Høgh
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0007.png
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 27
Telefon: +45 33 63 80 00
CO-industri
[email protected]
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0008.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Martin Gyldstrand
[email protected]
[email protected]
SV: Høring med frist 6. marts - Lovforslag vedr. hhv. udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes
Advisory Board og regulering af det nationale standardiseringsorgan i Danmark
Dato:
6. marts 2023 14:27:29
Vedhæftede filer:
DRCTH-250_a05b0dc2-5aad-424e-8ec4-bdf37f5bee6d.png
facebook_62e034c1-ed93-488e-9a7d-24777a84fe0e.png
instagram_29e06b47-4993-4201-abe9-5c6342271fad.png
linkedin_13576fb9-2205-49a5-8309-4471ad479d97.png
Kære Esben
Danmarks Restauranter og Caféer har følgende høringssvar til ændring af lov om dansk turisme:
”Hos Danmarks Restauranter og Caféer ønsker vi at bidrage til den danske turismeindsats i de kommende år.
Som brancheforening for ca. 1.500 medlemsvirksomheder vil vi sætte en ambitiøs retning for en
miljømæssig, økonomisk og socialt bæredygtig vækst i alle vores medlemsvirksomheder og dermed
understøtte den nuværende Nationale Strategi for bæredygtig turisme. Som organisation - og Global
Compact virksomhed - arbejder vi seriøst for at fremme bæredygtig drift i branchen herunder også
bæredygtig turisme.
Vores medlemsvirksomheder spiller en væsentlig og voksende rolle i at tiltrække fremtidens turister og er en
motor for bæredygtig omstilling af hele turismeerhvervet. Vi vil bl.a. medvirke til at formidle og forankre de
nationale ambitioner lokalt i kommunerne.
På den baggrund opfordrer vi til, at Danmarks Restauranter og Caféer bliver skrevet ind i loven med 1
medlem til Dansk Turismes Advisory Board.”
DE BEDSTE HILSNER
MARTIN GYLDSTRAND
CHEF FOR TURISME OG OPLEVELSE
T. +45 33 25 10 11 | D. +45 88 93 94 12 | M. +45 21 99 03 64
DRONNINGENS TVÆRGADE 8A, 1302 KØBENHAVN K
[email protected]
|
THEHOST.DK
FØLG OS PÅ
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsen
Kanval Sheikh
[email protected]
Tatiana Juel
[email protected]
Den 6. marts 2023
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfremme
Indledning
Dansk Erhverv skal herved fremkomme med vores bemærkninger til udkastet til forslag til lov om æn-
dring af lov om erhvervsfremme (der afgives særskilt høringssvar for så vidt angår ændring af lov om
dansk turisme).
Indledningsvis bemærker Dansk Erhverv, at vi hilser udkastet til lovforslag velkommen, idet vi støtter
initiativet om at skabe mere klare rammer for styringen af den danske standardiseringsorganisations
virke.
Dansk Erhverv mener, at det er vigtigt både for den danske standardiseringsorganisations legitimitet,
og for de danske virksomheder og forbrugere, at der skabes yderligere klarhed over rammerne for ar-
bejdet med udviklingen og udbredelsen af standarder. Den rigtige rammesætning skaber en tryghed
for, at standardiseringsarbejdet i Danmark sker på en måde, der i videst muligt omfang afspejler bru-
gernes interesser og dermed også mest effektivt understøtter brugernes arbejde med at leve op til gæl-
dende regulering.
Standardiseringsorganisationens økonomi
Dansk Erhverv har noteret sig udkastet til lovforslagets bestemmelser om rammerne for økonomien
hos den danske standardiseringsorganisation og tilsynet med overholdensen af rammerne. Dansk Er-
hverv støtter op om de foreslåede bestemmelser og de forudsætninger, der er angivet i forslagets be-
mærkninger.
Bestyrelsens sammensætning og forslag om etablering af et advisory board/interes-
sentforum
Dansk Erhverv støtter den nye model for udpegning af bestyrelsen i den danske standardiseringsorga-
nisation, og finder umiddelbart, at de kriterier for udpegning, der fremgår af den foreslåede § 21 b, stk.
3, er passende, idet det dog bliver interessant at se, hvordan kriterierne bliver anvendt i praksis.
Dansk Erhverv har endvidere noteret, at det specifikt fremgår af udkastets §21 b, stk. 4, at genudpeg-
ning sker efter samme procedure som ved de oprindelige udpegninger.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
For at sikre, at bestyrelsen bliver i stand til at udføre sine opgaver tilfredsstillende, herunder på bag-
grund af praktisk kendskab til erhvervslivets anvendelse af standarder, anbefaler Dansk Erhverv, at
der nedsættes et advisory board eller et interessentforum, der har mulighed for at komme med input
til bestyrelsens arbejde.
I dette forum kan organisationer – både med og uden udpegningsret til bestyrelsen – indsætte repræ-
sentanter, der arbejder mere konkret eller generelt med standarder eller som har tættere kontakt til
brugerne af standarder. Det vil også være en klar fordel, at de relevante myndigheder får plads i dette
advisory board/interessentforum og får mulighed for at indsætte medarbejdere, der ikke nødvendigvis
har ledelsesansvar, men som arbejder med standardiseringsområdet.
Hjemlen til at nedsætte dette organ, bør indsættes i nærværende lovforslag.
Hvis der i høringen viser sig opbakning til den nye udpegningsmodel for bestyrelsen, mener Dansk Er-
hverv også, at man bør afsøge mulighederne for at skifte bestyrelsen hurtigere ud, end der er lagt op til
i lovforslaget, således at der allerede i løbet af 2024 etableres en bestyrelse, hvor alle medlemmer er
udpeget efter den nye model.
Nogle af de nuværende bestyrelsesmedlemmer er netop udpeget, og der kan derfor gå lang tid, før de
udskiftes. På den baggrund kan man frygte, at det bliver svært at operere for en bestyrelse, hvis nogle
medlemmer er udpeget på andre forudsætninger end andre, herunder hvis der i længere tid vil være
medlemmer af bestyrelsen, som ikke opfylder kriterierne i § 21b, stk. 3.
Standardiseringsorganisationen som en public service-organisation
Det er vigtigt for Dansk Erhverv, at den nye lovgivning kommer til at afspejle det forhold, at standar-
der har en enorm betydning for den praktiske anvendelse af lovgivning, der stiller krav til indretning af
virksomheders produkter, services og tjenester – både på nationalt, europæisk og globalt niveau. Stan-
darder udfylder ofte lovgivningen på en måde, der reelt gør det umuligt for virksomheder at overholde
lovgivningen uden også at kende til og overholde standarder.
På denne baggrund mener Dansk Erhverv, at man bør overveje, om lovgivningen i yderligere grad skal
beskrive de opgaver, som standardiseringsorganisationen som minimum skal varetage for at være na-
tionalt udpeget, således at dette ikke alene beskrives i en årlig mål- og resultatkontrakt, som i praksis
ikke er bredt tilgængelig eller genstand for bredere politisk drøftelse.
I den forbindelse kan det overvejes, om der skal knyttes mere faste pligter som skal ydes vederlagsfrit
ud fra en betragtning om, at der bør ske en vis modydelse til det privilegium, det må ases for at være at
have monopol på standardiseringsvirksomhed i Danmark. Det kunne f.eks. være oplysningsaktiviteter
i relation til standarder eller kommende nye reguleringsområder af betydning for standarder. Dette ses
at kunne gennemføres uden at komme i konflikt med de enkelte artikler i forordning 1025/2012, som
skaber pligter for de nationale standardiseringsorganisationer.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Et særligt område af standardiseringsorganisationens arbejdsområde er de harmoniserede EU-stan-
darder, der udvikles på mandat fra EU-Kommissionen. På dette område skabes der formodning for
overholdelsen af lovgivningen, hvis man lever op til den harmoniserede standard, som lovgivningen
henviser til.
De håndhævende myndigheder i de enkelte medlemsstater udfører derfor også deres kontrolopgaver
med direkte henvisning til de enkelte standarder. Det er de nationalt udpegede standardiseringsorga-
nisationer, jf. forordning 1025/2012, der har retten og adgangen til at repræsentere deres medlemsstat
i forbindelse med udarbejdelsen og forhandlingen af de enkelte harmoniserede standarder.
Det er i Danmark også denne standardiseringsorganisation, der har eneretten på det danske område til
at sælge og gøre disse harmoniserede standarder tilgængelige for, når standarden er udviklet og vedta-
get.
Når modellen reelt er baseret på et monopol, er det afgørende vigtigt, at standardiseringsorganisatio-
nens arbejde tager udgangspunkt i, at man varetager en form for public service opgave.
Dansk Erhverv savner på den baggrund en nærmere beskrivelse af disse public service opgaver i udka-
stet til lovforslag. Dansk Erhverv er opmærksom på, at loven ikke har til hensigt direkte at detailregu-
lere standardiseringsorganisationens arbejde med skabelsen og tilgængeliggørelsen af standarder. Ikke
desto mindre er der lagt op til, at loven skal være en sikkerhed for, at standardiseringsorganet styres og
drives med fokus på erhvervslivet og det omgivende samfunds interesser og opererer så omkostnings-
effektivt som muligt.
På den baggrund mener Dansk Erhverv, at en beskrivelse af dette forhold er nødvendig, og vil bidrage
til at sætte en mere klar ramme for fortolkningen af lovens bestemmelser fremover, herunder ved for-
handlingen af den årlige mål- og resultatkontrakt.
Dansk Erhverv så på baggrund af standardiseringsorganisationens public service rolle også gerne, at
der i loven blev givet bemyndigelse til, at erhvervsministeren efter grundig inddragelse af den natio-
nale standardiseringsorganisation og danske brugere af standarder, kunne fastsætte nærmere regler
for standardiseringsorganisationens specifikke arbejde med de harmoniserede standarder samt pris-
sætningen for deltagelsen i udviklingsarbejdet for eksterne brugere og det efterfølgende salg af danske
udgaver af standarder.
I dag er det uforholdsmæssigt dyrt for danske virksomheder at deltage i arbejdet med udvikling af
standarder og tillige meget omkostningstungt at indkøbe de standarder, som er nødvendige og en for-
udsætning for at kunne overholde europæisk lovgivning.
Om de harmoniserede standarder skriver Dansk Standard, bl.a. følgende på deres hjemmeside, som
synes at underbygge behovet for en særlig stillingtagen til præmisserne for brugernes adgang til de
harmoniserede standarder:
”Harmoniserede standarder beskriver detaljeret, hvordan direktivets overordnede krav kan opfyl-
des. De gælder i alle EU-lande og afløser eventuelle nationale standarder. Forskellen på europæiske
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
standarder og harmoniserede europæiske standarder er, at de harmoniserede standarder er bestilt
af EU-Kommissionen. De europæiske harmoniserede standarder relaterer sig direkte til direktiverne
og er med til at sikre produkternes frie bevægelighed. Ved at følge standarderne er producenterne
sikre på, at de opfylder de tilsvarende væsentlige sikkerheds- og sundhedskrav i direktiverne”
1
---00O00---
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående eller besvarelse af
spørgsmål, som Erhvervsstyrelsen måtte have i anledning af vores høringssvar.
Med venlig hilsen,
Betina Schiønning
Chefkonsulent
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0013.png
Kanval Sheikh
[email protected]
Tatiana Juel
[email protected]
Fremsendes via mail
DI’s høringssvar vedr. forslag til ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om turisme
DI takker for muligheden for at kommentere på ovennævnte lovændring. Dette hørings-
svar vedrører kun lovforslagets første bestemmelser vedr. det nationale standardiserings-
organ. Der vil blive indsendt særskilt høringssvar for de dele, der vedrører turisme.
DI har forståelse for ministerens ønske om at få udvidet sine beføjelser når det gælder
indhentning af information vedr. det nationale standardiseringsorgans økonomi, og bedre
kontrol med hvordan det nationale standardiseringsorgan fungerer. Det er vigtigt, at man
kan have tillid til, at det drives professionelt og på økonomisk forsvarlig vis.
Samtidig stiller DI spørgsmålstegn ved i hvilken udstrækning, at det er nødvendigt, at mi-
nisteren får udpegningsret på baggrund af indstilling fra andre interessenter. Det er ikke
tilfældet i DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond), hvor udpegningen fra andre inte-
ressenter sker direkte til bestyrelsen. Den Danske Akkrediteringsfond har som det natio-
nale standardiseringsorgan monopol på de ydelser, de udfører nationalt. Når det er sagt,
er det vigtigt, at det nationale standardiseringsorgan ikke har indflydelse på andre med-
lemmer af bestyrelsen, end det de selv har indstillingsret til, ligesom det er vigtigt, at gen-
indstilling sker ved inddragelse af den relevante interessent. DI bemærker desuden, at
uafhængigheden for det bestyrelsesmedlem, der er indstillet af det nationale standardise-
ringsorgan, ikke kun bør gælde tidligere ansatte, men også nuværende ansatte, og at even-
tuel deltagelse i standardisering ikke bør udgøre et problem, men anses som positivt ved
en evt. indstilling.
DI finder, at det er af afgørende betydning, at værne om det etablerede standardiserings-
systems uafhængighed af politiske interesser og styring. Vi har tidligere rejst bekymring
herom i forbindelse med den europæiske standardiseringsstrategi, hvor EU-
Kommissionen får stadig større indflydelse på udviklingen af standarder, og det er et for-
hold vores medlemmer til stadighed vender tilbage til. DI bemærker, at lovbemærknin-
gerne angiver, at det ikke er intentionen med lovændringen, men vi så gerne, at det blev
endnu tydeligere f.eks. i forhold til mulighederne for tilsyn og granskning og forholdet til
organisationens oprindelige formål, herunder anvendelse af evt. egenkapital. Det er nød-
vendigt, at lovforslaget sikrer, at strukturen ikke kommer til at betyde politisk styring af
det tekniske arbejde i det nationale standardiseringsorgan.
*SAG*
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Samtidigt bliver det vigtigt, at bestyrelsen i det nationale standardiseringsorgan har for-
ståelse for, hvordan den nye geopolitiske situation og EU’s standardiseringsstrategi sætter
det eksisterende standardiseringssystem under pres, samt fokus på, at standardisering
fortsat skal være en markedsdrevet proces, hvor industriens store indsats og interesser
skal anerkendes og forsvares. Dette har ikke altid været tilfældet. Set i lyset af, at virksom-
hederne betaler langt størsteparten af omkostningerne forbundet ved udvikling af stan-
darder, og det udgør en væsentlig investering for dansk erhvervsliv, er det bydende nød-
vendigt, at medlemmerne af bestyrelsen har en god indsigt i erhvervslivets behov og ud-
vikling.
DI finder desuden, at det er vigtigt, at alle interessenter med interesse i standardisering
sikres en mulighed for at være i dialog med det nationale standardiseringsorgans direk-
tion og bestyrelse. Vi foreslår derfor, at loven giver mulighed for, at der etableres et inte-
ressentforum under det nationale standardiseringsorgan med det formål at rådgive hhv.
direktion og bestyrelse om emner af standardiseringspolitisk betydning, og at der tages
initiativ til, at der udarbejdes en bekendtgørelse, der fastsætter rammerne herfor. Det ek-
sisterende Standardiseringspolitisk Forum (SPF) under Dansk Standard kunne med for-
del tjene som model herfor. Den løbende dialog i SPF er en vigtig kanal for gensidig ud-
veksling af synspunkter om standardiseringspolitiske emner med Dansk Standards direk-
tion og bestyrelse. Det giver desuden mulighed for dialog på tværs af interessenter, her-
under med de relevante myndigheder, til gavn for alle parter. Indsigt i synspunkter fra alle
interessenter, herunder bilag 3 organisationerne under standardiseringsforordningen, er
nødvendig for at være et velfungerende nationalt standardiseringsorgan.
DI finder, at der er stor opbakning i vores medlemskreds til, at Dansk Standard også frem-
adrettet skal være det nationale standardiseringsorgan. Det gode samarbejde mellem fon-
den, interessenterne og myndighederne har bidraget til, at Danmark har fået større ind-
flydelse internationalt end vores størrelse som land tilskriver. Ifald fonden genudpeges
som nationalt standardiseringsorgan, forudser DI et behov for at finde den rette balance
mellem kontinuitet i bestyrelsens sammensætning og den nødvendige sammensætning,
som de nye forhold tilskriver jf. ovenstående om bestyrelsens sammensætning.
DI ser frem til at indgå i en fortsat dialog om ændring af lov om erhvervsfremme af betyd-
ning for det nationale standardiseringsorganisation.
Med venlig hilsen
Mette Peetz-Schou
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0015.png
HØRINGSSVAR
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Att.:
Kanval Sheikh,
[email protected]
og
Tatiana Juel,
[email protected]
Formandssekretariatet
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Telefon +45 2229 3521
[email protected]
danskmetal.dk
6. marts 2023
Høringssvar til Forslag til lov om ændring af erhvervsfremme samt ændring
af lov om dansk turisme (Regulering af det nationale standardiseringsorgan i
Danmark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk
Turismes Advisory Board.
Dansk Metal takker for muligheden for at indgive bemærkninger til
Erhvervsstyrelsen til
Forslag til lov om ændring af erhvervsfremme samt
ændring af lov om dansk turisme (Regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark og udpegninger til Det Nationale
Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board
.
Dansk Metal noterer sig, at det af lovforslaget fremgår, at ét medlem af
bestyrelsen for Dansk Standard udpeges efter indstilling fra Dansk Industri,
ét medlem efter indstilling fra Dansk Erhverv og ét medlem efter indstilling
fra Forbrugerrådet Tænk.
Dermed gives der ikke indstillingsret til en organisation, der repræsenterer
danske lønmodtagere. Det undres, at der gives indstillingsret til to
arbejdsgiverorganisationer og en til Forbrugerrådet Tænk, hvormed ingen
lønmodtagere vil være repræsenteret. Dette stiller vi os i Dansk Metal
uforstående overfor.
Dansk Metal opfordrer ministeriet og styrelsen til at genbesøge
bestyrelsessammensætningen, så Dansk Standards bestyrelse også i
fremtiden vil have blik for lønmodtagerne. Vi foreslår, at indstillingsretten
for lønmodtagere skal gives til CO-industri. Hvorfor det kræver, at
bestyrelsen i Dansk Standard udvides med ét medlem.
Med lovforslaget foreslås det også, at lønmodtagerne ikke længere,
gennem deltagelsen i Standardiseringspolitisk Forum, kan indstille to
medlemmer af bestyrelsen. Dansk Metal foreslår, at det af lovforslaget bør
fremgå, at interessentforummet Standardiseringspolitisk Forum (SPF)
videreføres med samme organisationer og myndigheder som i dag.
Standardiseringspolitisk Forum drøfter typisk aktuelle emner, som ikke
drøftes i bestyrelsen.
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står
vi til rådighed.
Med venlig hilsen
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0016.png
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Kanval Sheikh
[email protected]
Tatiana Juel
[email protected]
Dato:
Ref.:
2023-02-27
RNY
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk
turisme
Dansk Standard takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til lov om ændring af
lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme (Regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk
Turismes Advisory Board).
Den internationale verdensorden forandres – geopolitisk, økonomisk og forsvarspolitisk. Det giver
større usikkerhed både i forhold til forsyningskæder og afsætningsmarkeder og en tiltagende
rivalisering mellem særligt USA og Kina. Det medfører en øget regionalisering mellem USA, Kina og
Europa med større lukkethed og flere globale handelsrestriktioner. Der er derfor brug for et
stærkere Europa med en engageret dansk stemme i et stærkt og forpligtende europæisk
samarbejde. Et handlekraftigt EU, der i endnu højere grad bruger sine økonomiske muskler til at
præge udviklingen og forsvare europæiske interesser og værdier. Det kræver en robust handels- og
industripolitik.
Europæiske og internationale standarder er en stærk katalysator for vækst og velstand i Europa. I
en analyse fra Kommissionen fremgår det, at en stigning på ét procentpoint i beholdningen af
europæiske standarder er forbundet med en stigning i EU- og EFTA-bruttoværditilvæksten på 8,4
mia. euro i det følgende år. Samtidig viser undersøgelser, at der er en positiv sammenhæng mellem
virksomheders anvendelse af europæiske og internationale standarder og virksomhedernes
produktivitet, eksport og værditilvækst. Set i sammenhæng med de geopolitiske ændringer, er
standarder og danske virksomheders engagement i standardisering derfor vigtigere end
nogensinde.
Standardiseringsforordningen 1025/2012 fastlægger detaljeret medlemsstaternes forpligtelser,
herunder samarbejdet mellem medlemsstaterne, Kommissionen og europæiske og nationale
standardiseringsorganisationer. Hvert medlemsland skal sikre tilstedeværelsen af
en national standardiseringsorganisation, ligesom der er fastsat en række krav til
standardiseringsindsatsen på nationalt niveau. Dansk Standard er Danmarks
nationale standardiseringsorganisation og sikrer, at standardiseringsindsatsen i
Danmark lever op til EU-forpligtelserne og at standardiseringsarbejdet
kendetegnes ved gennemsigtighed, åbenhed, konsensus, effektivitet og
uafhængighed i forhold til særlige interesser.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Formålet med lovforslaget er at sikre, at det nationale standardiseringsorgan også i fremtiden styres
kvalificeret med dansk erhvervsliv og samfundets interesser for øje, og at fokus på en
omkostningsbevidst drift af standardiseringsarbejdet fastholdes. I lovforslaget lægges der op til at
stille krav om kompetencer og relevant erfaring til bestyrelsen for den organisation, der varetager
opgaven som nationalt standardiseringsorgan. Videre bemyndiges erhvervsministeren til at
fastsætte nærmere regler for tilsynet med organisationen vedrørende regnskab og revision,
sparsommelighed mv.
Dansk Standard har følgende bemærkninger:
Dansk Standard er naturligvis enig i, at det er vigtigt, at den nationale
standardiseringsorganisation fortsat styres kvalificeret med erhvervslivet og samfundets
interesser for øje, og opereres omkostningsbevidst og til gavn for dansk erhvervsliv. Dansk
Standard anerkender de uretmæssige forhold vedrørende den tidligere direktør. I forbindelse
med afskedigelsen af den tidligere direktør og afsked med det tidligere formandskab i
bestyrelsen, har det nye formandskab og bestyrelse implementeret en lang række tiltag for at
sikre, at en lignende situation ikke vil kunne ske igen.
I lovforslaget lægges der op til, at der stilles krav om kompetencer og relevant erfaring til
bestyrelsen. Dansk Standard bemærker, at det er vigtigt, at der, i forbindelse med
erhvervsministerens løbende udpegning af bestyrelsesmedlemmer, fortsat er fokus på, at
bestyrelsen som en samlet enhed har de nødvendige kompetencer. Forud for udpegningerne
kan der således med fordel udarbejdes kompetenceprofiler, der kan anvendes som grundlag
for såvel indstillinger som udpegninger.
Dansk Standard har et godt og tæt samarbejde med Erhvervsministeriet. Og Dansk Standard
stiller sig til rådighed i forbindelse med udformningen af de nærmere regler for tilsynet med
den nationale standardiseringsorganisation vedrørende regnskab, revision, sparsommelighed,
omfanget af fællesomkostninger mv. Dansk Standard ser frem til dialog om et effektivt tilsyn og
en fortsat udvikling af den nationale standardiseringsorganisation i takt med den digitale
omstilling og dansk erhvervsliv og det øvrige samfunds interesser.
Dansk Standard vurderer samlet set, at lovforslaget giver et tydeligere mandat til Dansk Standards
varetagelse af opgaven som Danmarks nationale standardiseringsorganisation.
Med venlig hilsen
Fonden Dansk Standard
Jens Heiede
CEO
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0018.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Helen Amundsen
[email protected]; [email protected]
Pia Saxild; Mads Reinholdt; Karin Breck
SV: Høring med frist 6. marts - Lovforslag vedr. hhv. regulering af det nationale standardiseringsorgan i
Danmark og udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board
6. marts 2023 20:57:26
Forbrugerrådet Tænk har modtaget Erhvervsministeriets brev af 6. februar 2023 vedr.
Høringsbrev vedr. forslag til lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af
lov om dansk turisme (Regulering af det nationale standardiseringsorgan i Danmark og
udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board) og har
følgende bemærkninger, der kun relaterer sig til regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark.
Forbrugerrådet Tænk kan støtte ministerens ønske om at regulere det nationale
standardiseringsorgan ved en ændring til lov om erhvervsfremme, der skal sikre, at
organet styres kvalificeret med erhvervslivets og samfundets interesser i fokus. Det
nationale standardiseringsorgan har monopol på sin rolle i Danmark, hvilket betyder, at
der skal være tillid til og dermed også ekstra fokus på, at organet styres kvalificeret. Vi
støtter derfor også, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for tilsynet med
organisationen fx vedrørende regnskab, revision, sparsommelighed og lønniveauer.
Forbrugerrådet Tænk kan ligeledes støtte, at der lægges op til en ny
bestyrelsessammensætning og ikke mindst, at der stilles krav om relevante kompetencer
og relevant erfaring til bestyrelsen for det nationale standardiseringsorgan. I forhold til
kompetencer er der i stk. 3 lagt op til, at medlemmet bør have kendskab til erhvervslivets
vilkår, hvilket naturligvis er vigtigt. Vi finder det dog også vigtigt, at der er kendskab til
samfundets brug af standarder, da standarder ikke kun har betydning for erhvervslivet
men også for civilsamfundet det være sig fx forbrugerne og arbejdstagerne.
Vi har også noteret os i forhold til § 21b, at i forbindelse med genudpegning af
bestyrelsesmedlemmer skal dette ske i henhold til stk. 2. Det læser vi som, at
organisationen, der indstiller, vil skulle konsulteres inden en genudpegning, hvilket vi helt
klart støtter op om.
Der lægges i lovforslaget op til, at den nuværende bestyrelse løbende skiftes ud
efterhånden som deres udpegningsperiode udløber. Vi har naturligvis forståelse for, at det
er vigtigt at sikre en vis kontinuitet, men har også lidt vanskeligt ved at forstå, hvordan
udskiftningen skal foregå. Som vi læser det, kan der ikke ske flere genudpegninger, når den
nye lov træder i kraft, men vi har ikke kunnet se af lovforslaget og dets bemærkninger, i
hvilken rækkefølge de nye indstillinger skal foregå, når de eksisterende bestyrelsesmedlem
har siddet deres periode ud, og som vel i princippet kan være op til godt 2 år efter lovens
ikrafttrædelse. Både af hensyn til bestyrelsens virke og sammensætning samt sikring af, at
bestyrelsen besidder de rette kompetencer ifølge loven, vil vi opfordre til, at 2024 vil være
overgangsperioden, og at der 1. januar 2025 vil sidde en komplet bestyrelse udpeget efter
de nye krav i loven.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0019.png
Sidst men ikke mindst vil vi gerne pege på vigtigheden af, at den gode dialog mellem det
nationale standardiseringsorgan og de mange interessenter bevares. Vi har gennem det
eksisterende Standardiseringspolitisk Forum (SPF) gennem mange år haft en rigtig god
dialog om både de standardiseringspolitiske og mere praksisnære
standardiseringsmæssige forhold. Vi finder det derfor yderst vigtigt, at alle interessenter
herunder også Annex III organisationerne fortsat har mulighed for en konstruktiv dialog
med såvel det nationale standardiseringsorgans direktion som med bestyrelsen. Vi vil
derfor opfordre til, at der i loven gives mulighed for at etablere et sådant forum, hvor de
nærmere rammer/betingelser efterfølgende kan udmøntes i en bekendtgørelse.
Forbrugerrådet Tænk har gennem mange år haft et rigtigt godt samarbejde med Dansk
Standard til stor gavn for forbrugerne. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med det
nationale standardiseringsorgan og vi støtter helt klart, at Dansk Standard fremadrettet vil
være det nationale standardiseringsorgan i Danmark.
Med venlig hilsen
Karin Breck
Amundsen
POLITISK CHEF, BÆREDYGTIGT FORBRUG / DIRECTOR, POLICY
SENIOR TECHNICAL ADVISER
Helen
SENIORRÅDGIVER /
T +45 7741 7744 | M +45 4188 1633
| M +45 2715 7431
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
T +45 7741 7732
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0020.png
6. marts 2023
Gregersensvej 1
2630 Taastrup
Tlf. +45 4516 2626
www.gts-net.dk
Erhvervsstyrelsen
Att. Kanval Sheikh og Tatiana Juel
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme
Hermed fremsender GTS-foreningen vores kommentarer til udkastet til lov om
erhvervsfremme. GTS takker for muligheden for at indgive høringssvar.
De Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS-institutter) er private
almennyttige institutioner, der skal opbygge teknologiske kompetencer og
serviceydelser og stille dem til rådighed for dansk erhvervsliv på
markedsmæssige vilkår. Med reference til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen arbejder GTS-institutterne for at fremme udbredelse af
ny viden og teknologi, der i høj grad beror på udviklingen og formidlingen af
internationale og danske standarder.
Som led heri udvikler og opbygger GTS teknologisk infrastruktur, bl.a. test-,
prøvnings- og kalibreringsfaciliteter med åben adgang for danske virksomheder
1
.
Det omfatter videnmæssig infrastruktur i form af viden om og indflydelse på
internationale standardiseringsaktiviteter, ligesom testfaciliteter medvirker til at
omsætte standarder i praksis for efterlevelse blandt danske virksomheder.
GTS-institutterne kan således ikke udføre deres almennyttige opgave, medmindre
institutterne engagerer sig i både nationalt og internationalt
standardiseringsarbejde med relevans for erhvervslivet i Danmark.
GTS-institutterne bidrager substantielt med viden i de 250 standardiseringsudvalg,
som drives af det nationale standardiseringsorgan. I disse udvalg bidrager GTS-
institutterne med viden om teknologier, virksomhedernes behov, processer for
compliance fx inden for test og certificering, netværk til internationale eksperter og
indsigt i standardisering. Institutterne leverer omfattende bidrag til både det
nationale og internationale arbejde. Herudover påtager institutterne sig også
formandsroller i både arbejdsgrupper og tekniske komiteer. Institutternes
langsigtede relationer til internationale nøgleaktører i arbejdet med internationale
standarder, sikrer dansk erhvervsliv substantiel indflydelse på standardernes
indhold.
1
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Vejledning for Godkendt Teknologisk
Service (GTS), maj 2021.
https://ufm.dk/forskning-og-innovation/samspil-mellem-
viden-og-innovation/viden-klynger-og-kommercialisering/godkendt-teknologisk-
service/filer/vejledning-110521.pdf
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
Den viden, som institutterne bidrager med, er opbygget gennem institutternes
F&U-aktiviteter og omfattende samarbejde med øvrige videninstitutioner og
virksomheder i ind- og udland. Dertil stiller institutterne deres virke til rådighed for
formidling af standardisering igennem hundredetals arrangementer for danske
virksomheder.
1.
Specifikke Kommentarer til udkastet til lov om ændring af
erhvervsfremme
Indstilling til bestyrelsen § 21 b stk. 2
Af udkastet til § 21 b stk. 2 fremgår, at bestyrelsen sammensættes efter indstilling
fra en række interessenter fra bl.a. erhvervsorganisationer.
Vi anbefaler at GTS-foreningen får mulighed for at indstille et medlem til
bestyrelsen på lige fod med de øvrige indstillingsberettigede organisationer.
Det gør vi med afsæt i den ovenfor beskrevne rolle, som GTS-institutterne
varetager i den danske standardiseringsindsats.
GTS-institutterne har betydelig indsigt i den teknologiske udvikling, erhvervslivets
behov, test, certificering og standardiseringsprocesser. Den viden kan komme den
strategiske udvikling af det nationale standardiseringsorgan til gavn med henblik på
at sikre et stærkt standardiseringsorgan i Danmark til gavn for samfund og
erhvervsliv. GTS-institutterne er den del af den danske erhvervs- og
innovationsfremme med det stærkeste indgreb med dansk erhvervsliv, særligt de
sektorer, der er væsentligt præger af standardiseringsaktiviteter.
Som almennyttige videninstitutioner er GTS-institutterne uvildige og uafhængige og
repræsentere derfor ikke specifikke virksomhedsinteresser. Som videninstitutioner
bidrager GTS-institutterne således med et andet og bredere perspektiv, der bør
sidestilles og inddrages på lige fod med de nævnte erhvervsorganisationer, som
deltager for at varetage målrettede erhvervs- eller virksomhedsinteresser.
2.
Behov for tilpasning af prismodel for GTS-institutternes
deltagelse
Med afsæt i GTS-institutterne substantielle bidrag til den danske
standardiseringsindsats er det afgørende, at der i forhold til prissætning findes en
model, der tager højde for,
GTS-institutterne rolle som almennyttige
vidensinstitutioner.
I den nuværende prismodel opfattes GTS-institutterne som virksomheder.
Institutterne betaler derfor fuld pris for at deltage i udvalgsarbejde. Hertil kommer
den tid, der anvendes til standardiseringsarbejde, som repræsenterer en meget
stor værdi.
Både universiteter og NGO’er har en anden og mere fordelagtig prismodel end
institutterne. Ligesom dem har GTS et almennyttigt formål og en bunden opgave
med at bidrage til en videnmæssig infrastruktur i Danmark. Dertil tages ikke i
betragtning, hvilken ressourceindsats institutterne lægger i forlængelse af det
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
nationale standardiseringsorgans indsats for formidling og nyttiggørelse af
standarder i dansk erhvervsliv.
Den nuværende prismodel tilgodeser ikke institutternes almennyttige rolle og
substantielle bidrag til at varetage erhvervslivets brede interesser i forbindelse med
nationale og internationale standardiseringsaktiviteter.
GTS anbefaler derfor, at der etableres en prissætning tilsvarende
videninstitutionernes, der bedre afspejler GTS-institutternes særlige rolle og
indsats.
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybende dialog og svar på spørgsmål.
Med venlig hilsen
Ragnar Heldt Nielsen
Direktør, GTS-foreningen
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0023.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. e–mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
3. marts 2023
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om erhvervsfremme samt ændring af lov
om dansk turisme
Erhvervsministeriet har med frist til 6. marts 2023 sendt lovforslag om ændring af erhvervsfremme
og ændring af lov om dansk turisme i høring.
HORESTA takker for muligheden for at afgive bemærkninger. HORESTA er Danmarks største
turismeorganisation og repræsenterer turismesektoren bredt.
Generelle bemærkninger
Forslaget er i sin form en anerkendelse af, at der er et behov for at udvikle dansk turisme.
Vi er i HORESTA interesserede i, at Det Nationale Turismeforum får en så manøvrérbar position
som muligt ved at sikre, at de faste medlemmer kan genudpeges mhp. at sikre kontinuitet og
tilvalg af de bedste kompetencer. Tilsvarende om Advisory Board tilslutter vi os, at
erhvervsministeren har en større frihed til at sammensætte og understøtte det videre samarbejde
med turismebranchen. Dette vil sikre en udvikling af branchen, som er nødvendig.
Vi ser det imidlertid som en udfordring, at der i begge fora kan udpeges for en ikke tidsmæssig
afgrænset periode. Derfor opfordrer vi til, at der fastsættes en tidsmæssig grænse for, hvor længe
de samme personer kan sidde, f.eks. tre eller fire på hinanden følgende perioder.
Specifikke bemærkninger til lovforslaget
Set med HORESTAs øjne er lovforslaget overvejende positivt for turismen i Danmark, og det
bidrager samtidig til at udvikle branchen. Derfor bakker vi op om dette med det ene forbehold, at
der fastsættes et loft for antallet af genudpegninger.
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
Med venlig hilsen
Pia Voss
Adm. direktør
HORESTA
1
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0024.png
Erhvervsstyrelsen
Att: Tatiana Juel [email protected]
Kanval Sheikh [email protected]
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
ida.dk
Svar på høring om forslag til ændring af lov om
erhvervsfremme (regulering af det nationale
standardiseringsorgan i Danmark)
IDA takker for muligheden for at afgive høringssvar på Lovforslag vedr.
hhv. regulering af det nationale standardiseringsorgan i Danmark og
udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes
Advisory Board.
IDA er overordnet meget positiv overfor lovforslaget og absolut
forstående overfor behovet for ændringerne, herunder drift og økonomi.
Standarder er afgørende vigtigt for danske virksomheders
konkurrenceevne og det stiller krav til en organisation, der har monopol
på udvikling og salg af standarder i Danmark.
Som en af hovedbidragsyderne til standardisering gennem historien,
med bl.a. Dansk Ingeniørforenings Normorganisation, er det
beklageligt, at IDA ikke er blandt de organisationer, der har fået en fast
plads i den kommende 6 mand store bestyrelse. IDA håber selvfølgelig
på komme i betragtning til en af de øvrige pladser og kan uden
problemer finde en eller flere kandidater med både ledelsesansvar og
erfaring, kendskab til erhvervslivet vilkår og med et grundigt kendskab
til standarder.
IDA bakker således fuldt ud op om kravet om, at den kommende
bestyrelse skal have den fornødne viden, erfaring og kompetencer.
Derudover vil IDA på det varmeste anbefale, at Standardiserings Politisk
Forum, SPF, eller lignende former for rådgivende fora, fortsætter. Et
vigtigt formål med SPF er at sikre en bred repræsentation omkring
strategi og fokus for standarder. Det er vigtigt, at der er en
samfundsmæssig repræsentativ bredde i standardiseringsstrategierne,
da den teknologiske udvikling ofte har enorm indflydelse på samfundet
og blinde vinkler derfor bør undgås i udvikling af standarder. Af samme
årsag er det vigtigt, at forskningsverdenen og myndigheder er en del af
SPF og standardiseringsarbejdet.
Med venlig hilsen
Grit Munk
It-politisk chefkonsulent, IDA
IDA er en forening for viden, netværk og interessevaretagelse. Vores 148.000 medlemmer med tekniske,
naturvidenskabelige og it-uddannelser arbejder for at skabe vækst og job samtidig med, at vi får løst store
samfundsudfordringer.
6. marts 2023
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0025.png
Erhvervsstyrelsen
Sendt pr. mail til Kanval Sheikh [email protected] og Tatiana
Juel [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 2. marts 2023
TEKNIQ Arbejdsgivernes høringssvar på forslag til lov om ændring af
lov om erhvervsfremme samt ændring af lov om dansk turisme (Re-
gulering af det nationale standardiseringsorgan i Danmark og ud-
pegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advi-
sory Board)
Erhvervsstyrelsen har med høringsbrev af 6. februar 2023 fremsendt forslag til lov
om ændring af lov om erhvervsfremme og anmodet om at modtage høringssvar
senest mandag den 6. marts 2022.
Forslaget til lov om ændring af lov om erhvervsfremme, herefter kaldet ”forsla-
get”, giver TEKNIQ Arbejdsgiverne anledning til følgende bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Forslaget har som formål at sikre, at det nationale standardiseringsorgan styres
kvalificeret med erhvervslivets og samfundets interesser for øje og opereres om-
kostningsbevidst og til gavn for dansk erhvervsliv. Dette formål er TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne enig i.
TEKNIQ Arbejdsgiverne er imidlertid uforstående overfor, at der i lovforslaget ikke
gøres op med den nuværende forretningsmodel hos Dansk Standard, som efter
vores opfattelse ikke effektivt støtter førnævnte formål og derfor ikke tjener er-
hvervslivets interesser eller er til gavn for dansk erhvervsliv.
De mange kompetencer fra erhvervslivet, der bidrager med viden og erfaring i
Dansk Standards udvalg, arbejder ikke alene gratis – de betaler for at få adgang til
de udvalg, der udarbejder de enkelte standarder. Og udover vederlagsfrit at lægge
arbejdsindsats i standardiseringsarbejdet, så må deltagerne efterfølgende købe de
standarder, som de selv har bidraget til at udvikle.
Vi oplever, at områder, der reguleres af standarder, bliver stadigt større og samti-
dig oplever vi, at standarder i stigende grad bliver til obligatoriske krav på de for-
retningsområder vores medlemsvirksomheder arbejder på.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0026.png
Dette medfører en ubalance mellem brancher, der betaler for deres regulering,
overfor brancher, der ikke gør. Samtidig bliver vores medlemsvirksomheder pålagt
en økonomisk byrde alene for at overholde lovgivningen på deres arbejdsområ-
der.
Specifikke bemærkninger
I forslagets Kapitel 8 a, § 21 fremgår det, at bestyrelsen for det nationale standar-
diseringsorgan skal bestå af 6 medlemmer, som udpeges af erhvervsministeren.
Af § 21, stk. 2 fremgår det, at ét medlem udpeges fra Dansk Industri, ét medlem
fra Dansk Erhverv, ét medlem fra Forbrugerrådet Tænk og ét medlem efter indstil-
ling fra Danmarks nationale standardiseringsorgan.
TEKNIQ Arbejdsgiverne støtter en professionalisering af Dansk Standard, uagtet at
vi mister vores nuværende repræsentation i Standardiseringspolitisk Forum.
Vi er som organisation involveret direkte i en række af DS-udvalgene og lægger en
betydelig arbejdsindsats hos Dansk Standard til gavn for vores cirka 4.100 med-
lemsvirksomheder, som beskæftiger 60.000 medarbejdere.
De brancher, vi repræsenterer, arbejder med standarder i forbindelse med udfø-
relse af deres virke. Derfor synes vi, at en professionalisering af Dansk Standard
må tage hånd om den besynderlige forretningsmodel, hvor vi som nævnt skal be-
tale for at bidrage til Dansk Standards arbejde og bagefter betale for de standar-
der, der kommer ud af arbejdet.
Den nuværende model svarer til, at vi betaler for at være ordstyrer og taler på en
offentlige konference og bagefter skal betale for at få adgang til konferences
skriftlige konklusioner.
En professionalisering af Dansk Standards bestyrelse og virke bør derfor indeholde
en frisættelse af standarderne - på lige fod med anden form for offentlig data - så
der bliver lige og fri tilgængelighed til standarderne, hvilket der ikke er i dag.
Vores fortsatte bidrag til Dansk Standards løbende arbejde vil blive revurderet,
hvis denne professionalisering af Dansk Standard ikke også kommer til at omfatte
Dansk Standards daglige arbejde, der bør fokuseres, prioriteres, effektiviseres og
professionaliseres.
Desuden vil vi foreslå, at der i tilknytning til Dansk Standards nye bestyrelse, hvori
vi efter det fremlagte ikke vil indgå, etableres et advisory board til bestyrelsen, li-
gesom det kendes fra andre offentlige 'selskaber’.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 2. marts 2023
TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0027.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores hø-
ringssvar.
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Med venlig hilsen
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 2. marts 2023
Troels Blicher Danielsen
Administrerende direktør
TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 106 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra erhvervsministeren
2688460_0028.png
Høringssvar vedr. høring om ændring af lov om dansk turisme – udpegning til Det Nationale Turismeforum
og Dansk Turismes Advisory board
VisitAarhus takker for muligheden for at afgive høringssvar ifm. det aktuelle forslag til lovændring.
Bemærkninger vedr. punkt 3.3: Udpegninger til Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory
Board.
3.3.2/3.3.4: Vi stiller os undrende overfor Erhvervsministeriets bekymring angående manglende
kompetencer i dansk turisme i forhold til at argumentationen for, at begrænsningen på 8 år for
genudpegning skal ophæves. Det bør og må være en kvalitet, at der kommer nye kræfter og perspektiver
ind. Meget ændrer sig i branchen i disse år!
I forbindelse med den påtænkte justering af lovens bestemmelser vedr. medlemskab af Det Nationale
Turismeforum vil vi foreslå, at man sammen med nærværende forslag til ændring af lov om dansk turisme
også tager en drøftelse af udpegningen af medlemmer til Det Nationale Turismeforum. Vi vil gerne stille
spørgsmål til, hvad de faglige argumenter er for, at 3 ud af 9 medlemmer i Det Nationale Turismeforum skal
bestå af bestyrelsesforpersonerne i organisationerne VisitDenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst-
og Naturturisme i stedet for alle NTO’erne?
Det er i den forbindelse vores forslag, at det i stedet er alle NTO'er (VisitDenmark, Dansk Kyst- og
Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme), der til sammen bliver enige om 3 mandater. Til
inspiration og sammenligning sker udpegningen til VisitDenmarks bestyrelse ved at Dansk Kyst- og
Naturturisme, Dansk Storbyturisme og MeetDenmark sammen udpeger to medlemmer.
VisitAarhus står til rådighed ift. evt. behov for uddybning eller drøftelse af ovenstående.
Afslutningsvis bemærker vi, at VisitAarhus ikke fremgår af høringslisten. Vi tænker, at der må være sket en
fejl.
Mvh
Pia Lange Christensen
Direktør, VisitAarhus