Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 104 Bilag 7
Offentligt
2712586_0001.png
Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 16. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af partiregnskabsloven og partistøtteloven
(Nye bundgrænser for offentlig partistøtte og anordningshjemmel til ikraftsættelse af partistøtteloven for Færøerne m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Alternati-
vet har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af inden-
rigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Fler-
tallet vil stemme imod de af ALT stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV
støtter lovforslaget. RV ønsker dog at bemærke, at det havde
været ønskeligt, hvis bundgrænsen for offentlig partistøtte
for deltagelse i regionsråds- og kommunalbestyrelsesvalg
var fastsat til et lavere niveau end de foreslåede 80 pct.
af det nødvendige antal stemmer for et mandat. RV havde
foretrukket, at bundgrænsen blev fastsat til eksempelvis 60
pct., hvilket i højere grad ville tilgodese de mindre partier i
regional og kommunal sammenhæng.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at ALT er
bekymret for konsekvenserne for vores demokrati, hvis det-
te lovforslag skulle blive vedtaget som fremsat. Ligesom
forskere fra Aarhus Universitet og Københavns Universitet
mener ALT, at de nye bundgrænser er sat alt for højt, og at
det vil resultere i øget mistillid til det politiske system.
De øgede bundgrænser er ikke fastsat efter nogen fag-
lig vurdering, men ud fra et politisk ønske om en ny og
markant højere bundgrænse, der kun udløser partistøtte til
partier, som »kommer forholdsvis tæt på«, og for statslig
partistøtte sættes bundgrænsen til 320 pct. af prisen for et
mandat. Eftersom »prisen« på vælgererklæringer for at blive
opstillingsberettiget er 1/175 af det samlede antal gyldige
stemmer ved seneste folketingsvalg, mener ALT, at den nye
bundgrænse for at udløse partistøtte uden anden repræsenta-
tion på 3,2/175 virker arbitrær og alt for høj. Denne opfat-
telse er ligeledes delt af forskere fra Aarhus Universitet og
Københavns Universitet.
Derudover mener ALT, at det er en uskik at lave om på
de demokratiske spilleregler midt i en valgperiode, i stedet
for at vente, til der har været afholdt valg, så partier og
partilister har mulighed for at planlægge deres aktiviteter
efterfølgende ud fra de nye partistøtteregler. Det har derudo-
ver den konsekvens, at to partier, Frie Grønne og Kristende-
mokraterne, der var opstillingsberettigede ved seneste folke-
tingsvalg, og som tilsammen fik mere end 50.000 stemmer,
vil miste deres adgang til partistøtte og dermed gå konkurs
til næste år. ALT mener ikke, at vælgerne, der har stemt på
disse partier ved seneste valg, vil få styrket deres forhold
til det politiske system, hvis dette lovforslag skulle blive
vedtaget.
AX028804
L 104 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 16. maj 2023
2712586_0002.png
2
ALT har derfor stillet ændringsforslag, som henholdsvis
prøver at imødekomme intentionen med lovforslaget om en
forhøjet bundgrænse, men sætter bundgrænserne som fore-
slået af forskere fra Aarhus Universitet og Københavns Uni-
versitet, og sikrer, at loven træder i kraft efter næstkommen-
de valg for at afbøde konsekvenserne af, at loven med det
nuværende lovforslag træder i kraft midt i en valgperiode.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres i
nr. 2
»3,2/175« til: »2/175«.
[Ændring af bundgrænse]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres i
nr. 3
»2/175« til: »1/175«, og »3 kommunalbestyrelser« ændres
til: »en kommunalbestyrelse«.
[Ændring af bundgrænse]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3, stk. 2,
ændres i
nr. 2
og
3
»0,8/41« til: »0,5/41«.
[Ændring af bundgrænse]
4)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 2,
ændres i
nr. 2
og
3
»4/5« til: »1/2«.
[Ændring af bundgrænse]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget
(udvalget med undtagelse af NB):
5)
I
nr. 12
affattes den indledende tekst således: »Efter §
10 b indsættes før overskriften før § 11:«.
[Teknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
Til § 4
6)
Som
stk. 3-6
indsættes:
»Stk. 3.
§ 2, nr. 1, 2 og 7, finder ikke anvendelse for
tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse i folketings-
valget, der blev afholdt i 2022. For tilskud, der udbetales på
grundlag af deltagelse i folketingsvalget i 2022, finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
§ 2, nr. 3 og 4, finder ikke anvendelse for tilskud,
der udbetales på grundlag af deltagelse i regionsrådsvalget,
der blev afholdt i 2021. For tilskud, der udbetales på grund-
lag af deltagelse i regionsrådsvalget i 2021, finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 5.
§ 2, nr. 5 og 6, finder ikke anvendelse for tilskud,
der udbetales på grundlag af deltagelse i kommunalbestyrel-
sesvalget, der blev afholdt i 2021. For tilskud, der udbeta-
les på grundlag af deltagelse i kommunalbestyrelsesvalget i
2021, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6.
§ 2, nr. 12 og 15-18, finder ikke anvendelse for
private og anonyme tilskud modtaget til og med 2024. For
private og anonyme tilskud modtaget til og med 2024 finder
de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Ændring af overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
De foreslåede ændringer medfører, at bundgrænsen for
offentlig partistøtte for deltagelse i folketingsvalg sættes til
200 pct. af prisen på et mandat for partier, der ikke har
anden repræsentation, og 100 pct. af prisen på et mandat for
partier, som har opnået repræsentation i mindst et regions-
råd eller en kommunalbestyrelse. Ændringerne medfører en
bundgrænse for offentlig partistøtte for deltagelse i regions-
rådsvalg og kommunalbestyrelsesvalg på 50 pct. af prisen
på et mandat.
Til nr. 5
Ændringen er alene en teknisk ændring, der skal præcise-
re, at bestemmelsens placering er før overskriften til § 11.
Til nr. 6
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Det foreslås i stk. 3, at bestemmelserne i lovforslagets
§ 2, nr. 1, 2 og 7, om nye bundgrænser for modtagelse af
partistøtte på grundlag af folketingsvalg ikke finder anven-
delse for tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse i
folketingsvalget, der blev afholdt i 2022. For tilskud, der
udbetales på grundlag af deltagelse i folketingsvalget i 2022,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Partier, der er berettiget til tilskud (partistøtte) på grund-
lag af deltagelse i folketingsvalget den 1. november 2022,
vil i det år, hvor det næste folketingsvalg afholdes, modtage
partistøtte på grundlag af stemmetallene ved valget den 1.
november 2022, jf. partistøttelovens § 6, stk. 1. Hvis der
f.eks. afholdes folketingsvalg i 2026, vil de partier, der i for-
vejen er berettigede til partistøtte på grundlag af deltagelse i
folketingsvalget den 1. november 2022, således først i 2027
få offentlig partistøtte på grundlag af stemmetallene ved
folketingsvalget i 2026 og under hensyn til de foreslåede
bundgrænser.
Partier og kandidater uden for partierne, der ikke er be-
rettiget til partistøtte på grundlag af folketingsvalget den 1.
november 2022, vil i det år, hvor det kommende folketings-
valg afholdes – under forudsætning af at de bliver berettige-
de til partistøtte – få udbetalt partistøtte på grundlag af dette
valg. Partistøtten vil blive udbetalt med en forholdsmæssig
del af det årlige partistøttebeløb regnet fra udgangen af den
måned, hvor folketingsvalget afholdes, jf. partistøttelovens
§ 6, stk. 2. Hvis der f.eks. afholdes folketingsvalg i oktober
2026, vil partierne m.v. således i 2026 få udbetalt partistøtte
for to måneder (november og december) og under hensyn til
de foreslåede bundgrænser.
L 104 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 16. maj 2023
2712586_0003.png
3
Det foreslås i stk. 4, at bestemmelserne i lovforslagets
§ 2, nr. 3 og 4, om nye bundgrænser for modtagelse af
partistøtte på grundlag af regionale valg ikke finder anven-
delse for tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse
i regionsrådsvalget, der blev afholdt i 2021. For tilskud,
der udbetales på grundlag af deltagelse i regionsrådsvalget i
2021, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De nye bundgrænser for modtagelse af partistøtte på
grundlag af regionale valg har dermed første gang virkning
for tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse i regi-
onsrådsvalget, der afholdes i 2025. Tilskud (partistøtte) til
kandidatlister på grundlag af valget i 2025 udbetales første
gang for 2026 og sidste gang for 2029, jf. partistøttelovens §
9, stk. 1.
Det foreslås i stk. 5, at bestemmelserne i lovforslagets
§ 2, nr. 5 og 6, om nye bundgrænser for modtagelse af
partistøtte på grundlag af kommunale valg ikke finder an-
vendelse for tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse
i kommunalbestyrelsesvalget, der blev afholdt i 2021. For
tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse i kommunal-
bestyrelsesvalget i 2021, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
De nye bundgrænser for modtagelse af partistøtte på
grundlag af kommunale valg har dermed første gang virk-
ning for tilskud, der udbetales på grundlag af deltagelse
i kommunalbestyrelsesvalget, der afholdes i 2025. Tilskud
(partistøtte) til kandidatlister på grundlag af valget i 2025
udbetales første gang for 2026 og sidste gang for 2029, jf.
partistøttelovens § 11 a, stk. 1.
Det foreslås i stk. 6, at bestemmelserne i lovforslagets
§ 2, nr. 12 og 15-18, ikke finder anvendelse for private og
anonyme tilskud modtaget til og med 2024. For private og
anonyme tilskud modtaget til og med 2024 finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Private og anonyme tilskud modtaget af kredsorganisatio-
ner og kandidater for folketingspartier til og med 2024 skal
som hidtil alene indberettes af den regionale kandidatliste
og alene i forbindelse med kandidatlistens ansøgning om
regional partistøtte. Oplysninger om private og anonyme til-
skud modtaget i 2024 skal indberettes i forbindelse med den
regionale kandidatlistes ansøgning om regional partistøtte
for 2025, der skal indsendes i 2025. Hvis den regionale
kandidatliste ikke ansøger om partistøtte, ikke er berettiget
til partistøtte (hvilket i øvrigt skal afgøres efter de hidtidige
regler, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, som affattet ved dette
ændringsforslag), eller partiet ikke har en regional kandidat-
liste (regional organisation), skal oplysninger om private og
anonyme tilskud modtaget af partiets kredsorganisationer og
folketingskandidater således ikke indberettes.
Kredsorganisationer og kandidater for folketingspartier
skal for 2026 og frem i visse tilfælde selv indberette oplys-
ninger om private og anonyme tilskud direkte til regionsrå-
det, jf. lovforslagets § 2, nr. 12. I 2026 skal der indberettes
om private og anonyme tilskud modtaget i 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2023 og var til
1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 27. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. INU alm.
del – bilag 24. Den 30. marts 2023 sendte indenrigs- og
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V)
Eva Kjer Hansen (V) Rosa Eriksen (M) Mike Villa Fonseca (M)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD)
Lars-Christian Brask (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
fmd.
Kirsten Normann Andersen (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Jette Gottlieb (EL) Lotte Rod (RV) Noah Sturis (ALT)
L 104 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet den 16. maj 2023
2712586_0004.png
4
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1