Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 103
Offentligt
2714081_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-05-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: GKH
Sagsnr.: 2301764
Dok. nr.: 2709841
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 103), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 24. maj 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 4:
”Det
fremgår af ministerens svar på spørgsmål 3, at hvis et bud afvises, vil det skulle
ske baseret på en konkret vurdering, der bl.a. viser, at der ville være omfattende øko-
nomiske tab forbundet med godkendelse af buddet. Det fremgår endvidere af mini-
steren svar, at det er således den enkelte region, som har til opgave at vurdere det
konkrete bud. Regionerne har i den forbindelser netop mulighed for at inddrage vil-
kår, som regionerne finder relevante i den konkrete og samlede vurdering af et bud.
a. Betyder det, at det er en betingelse for, at regionen kan afvise et bud, at der ville
være omfattende økonomiske tab forbundet med godkendelse af buddet?
b. Kan en regionen afvise et bud, som regionen samlet ikke vurderer er kvalificeret,
selv om der ikke vil være økonomiske tab forbundet med godkendelsen?”
Svar:
Lovforslaget udmønter bl.a. den brede politiske sundhedsaftale fra 20. maj 2022,
hvor det blev besluttet, at reglerne for regionsklinikker skal smidiggøres for at sikre
bedre lægedækning i områder med lægemangel. Formålet med lovforslaget er såle-
des at styrke regionernes muligheder for og redskaber til at sikre, at alle borgere har
adgang til behandling ved at smidiggøre reglerne for etablering og drift af regionskli-
nikker.
Det fremgår af den forslåede ordning i lovforslaget:
”Formålet med ændringen er
blandt andet at styrke regionernes mulighed for at re-
kruttere personale til regionsklinikkerne samt at sikre kontinuitet i de almenmedicin-
ske tilbud i områder præget af længerevarende udfordringer med at tiltrække alment
praktiserende læger.”
”Når klinikken
har været etableret i mindst 4 år, vil regionen skulle iværksætte proces-
sen for overdragelse af ydernummeret indenfor rimelig tid, hvis en praktiserende læge
tilkendegiver ønske om at overtage ydernummeret og drive klinikken inden for over-
enskomsten. Formålet hermed er, at den eksisterende model, hvor almen medicinske
ydelser i hovedreglen leveres af alment praktiserende læger, som virker efter overens-
komst, vil blive fastholdt og styrket.”
./.
Jeg vil desuden henvise til tidligere svar på hhv. SUU L 103 spm. 2 og 3 og til lovforsla-
gets almindelige og specielle bemærkninger. Her fremgår det, at det er den enkelte
region, som har til opgave at vurdere det konkrete bud. Regionerne har i den forbin-
delse mulighed for at inddrage vilkår ud over økonomiske hensyn, som regionerne
finder relevante i den konkrete og samlede vurdering af, hvorvidt vilkårene forbundet
L 103 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om i forlængelse af svar på spm. 3 at oplyse, om regionen kun kan afvise et bud, hvis der ville være omfattende økonomiske tab forbundet med godkendelse af buddet
med et bud er tilfredsstilledende. Det kan fx være forhold som, hvorvidt lægen vil eje
ydernummeret i en længere periode mhp. at sikre lægedækning i den enkelte region.
”Læger, som ønsker at overtage ydernummeret, skal have mulighed for at overtage
praksis på markedslignende vilkår. Det betyder, at regionsrådet vil skulle iværksætte
en proces for at afsætte ydernummeret til en praktiserende læge inden for en rimelig
tid og under hensyntagen til, at der er tale om tilfredsstillende vilkår. Det må alminde-
ligvis forventes, at overdragelse vil kunne ske indenfor 12-18 måneder, såfremt over-
dragelsen kan ske, uden at dette vil resultere i, at urimelige økonomiske tab påføres
enten regionerne eller den praktiserende læge og under hensyntagen til regionernes
mulighed for at tilbyde de ansatte på regionsklinikkerne faste og forudsigelige ar-
bejdsvilkår.”
”Regionerne vil få mulighed for at afvise et bud, hvis de
ikke finder vilkårene tilfreds-
stillende. Det kan ligeledes indgå i overvejelserne, om det forventes, at lægen ønsker
at overtage regionsklinikken med henblik på at eje ydernummeret i en længere peri-
ode. Hvis et bud afvises, vil det skulle ske baseret på en konkret vurdering, der bl.a. vi-
ser, at der ville være omfattende økonomiske tab forbundet med godkendelse af bud-
det.”
Dermed er der netop mulighed for, at regionerne kan inddrage flere relevante for-
hold. Derudover kan det generelt tilføjes, at regionerne som forvaltningsmyndighed
bl.a. ikke må lægge vægt på uvedkommende hensyn eller usaglige kriterier.
Hensigten med lovændringen er, at regionernes redskaber og handlemuligheder sam-
let set styrkes for at sikre borgerne en læge tæt på deres bopæl.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2