Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2306277
Dok. nr.: 2680876
Dato: 04-05-2023
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Lukket samråd i Sundhedsudvalget den 10. maj kl. 17-18.30
(695 ord, ca. 5 min.)
Samråd A og B om L 102
[Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Kirsten Normann
Andersen (SF):
Samrådsspørgsmål A
Ministrene bedes forholde sig til, hvorvidt der i L 102 er en risiko
for, at lovforslaget de facto medfører en legalisering af samtlige
ikke-terapeutiske drengeomskæringer udført af personer med
lægelig autorisation.
Samrådsspørgsmål B
Ministrene bedes redegøre for, hvorvidt ikke-terapeutiske
omskæringer af drengebørn allerede nu kan straffes efter
straffelovens § 244 eller § 245 om simpel eller grov vold. Samt
hvorvidt lægefagligt personale allerede nu kan videregive
oplysninger uden samtykke fra forældrene i tilfælde, hvor der er
sket brud på straffelovens § 244 eller § 245? I forlængelse af
svarene på disse 2 spørgsmål bedes ministrene forholde sig til,
hvorvidt ny lovgivning er nødvendig.]
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/5-23
***
[Indledning]
Jeg er sammen med justitsministeren indkaldt til samråd om
lovforslag om ulovlige omskæringer, der er fremsat den 30.
marts.
Vi har aftalt en fordeling, så jeg lægger for med at besvare
spørgsmål A og dele af B. Blandt andet ved at gøre rede for
lovforslagets formål og for lovgivningen om ikke-terapeutiske
omskæringer på sundhedsområdet.
Derefter vil jeg overlade ordet til justitsministeren, der blandt
andet vil komme ind på, hvornår ulovlige omskæringer falder ind
under straffelovens bestemmelser.
Lovligheden af ikke-terapeutiske omskæringer
Til at begynde med bliver jeg nødt til at korrigere præmissen for
spørgsmålet. Jeg bliver spurgt om, hvorvidt lovforslaget de facto
vil legalisere alle ikke-terapeutiske omskæringer udført af læger.
Side 2
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/5-23
2706462_0003.png
Her bliver jeg nødt til at slå fast: Ikke-terapeutiske omskæringer,
dvs. omskæringer uden medicinsk indikation,
er
lovlige i
Danmark.
Vel at mærke så længe indgrebene sker i overensstemmelse med
Styrelsen for Patientsikkerheds retningslinjer. Blandt andet i
forhold til smertedækning og tilstedeværelse af en læge.
Der er således ikke tale om de facto at lovliggøre noget. Det er
allerede lovligt at foretage ikke-terapeutiske omskæringer.
Det skal foretages af en læge eller af lægens medhjælp. Og lægen
skal i givet fald så være til stede.
Men dette lovforslag handler om, det er at bekæmpe de ulovlige
omskæringer. Det vil sige omskæringer, som
ikke
foretages af en
læge eller lægens medhjælp. Kvaksalveri.
Det vil vi gøre ved at sikre, at der idømmes hårdere straffe for det,
end der gør i dag.
Side 3
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/5-23
For den nuværende straf for overtrædelse af kvaksalveri er bøde
eller fængsel indtil 1 år. Domstolspraksis har dog vist, at der på
omskæringsområdet ofte gives væsentligt lavere straffe. Og at
der alene er givet straf i form af bøde.
Vi foreslår derfor at indsætte en særskilt bestemmelse i
autorisationsloven om, at en person, der ikke har autorisation
som læge eller er dennes medhjælp, ikke må foretage omskæring
på drenge under 18 år.
Efter forslaget vil overtrædelse af bestemmelsen altid medføre
fængselsstraf. Man vil altså ikke længere kunne slippe med en
bøde, som man kan i dag. Det synes jeg er en rimelig stramning.
Videregivelse af oplysninger
Jeg bliver også spurgt til, om sundhedspersoner ikke allerede i
dag kan videregive oplysninger. Og jo, det kan de under visse
omstændigheder.
Side 4
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/5-23
Det er f.eks. muligt for sundhedspersoner at videregive
oplysninger til fx politiet uden samtykke, når der er tale om
alvorlig kriminalitet. Det er fx manddrab, seksualforbrydelser,
grovere vold m.v., herunder vold mod børn.
Men der har i praksis været tvivl om de gældende regler, og om
en overtrædelse af reglerne om lægeforbeholdt virksomhed i
forbindelse med en mislykket omskæring er så alvorlig, at
overtrædelsen vil være omfattet af reglerne om videregivelse af
oplysninger.
Med andre ord har der være tvivl om, hvorvidt sundhedspersoner
ved mistanke om ulovlige omskæringer kan give oplysninger til
politiet uden at indhente samtykke fra f.eks. forældrene.
Formålet med lovforslaget er derfor også at sikre et helt entydigt
grundlag for, at sundhedspersoner efter en konkret vurdering kan
videregive helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger
uden samtykke.
På baggrund af ovenstående mener jeg, at dette lovforslag er
nødvendigt for at sikre højere straf og klarere juridiske rammer
for videregivelse af oplysninger.
Side 5
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/5-23
Så lovforslaget strammer kriminaliseringen og straffene for
ulovlige omskæringer. Det legaliserer ingenting.
Nu vil jeg overlade ordet til justitsministeren.
Side 6