Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102
Offentligt
2706681_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15-05-2023
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Sagsnr.: 2306225
Dok. nr.: 2679031
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 102), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 2. maj 2023.
Spørgsmål nr. 2:
”Hvad
er ministerens kommentar til, at Intact Denmark finder, at en konsekvens af
forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-
hedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet reelt er en lovliggørelse af omskæring af raske drengebørn?
Der henvises til s. 4 i Intact Denmarks præsentation af 13/9-22, jf. SUU, alm. del
bi-
lag 445 (20211).”
Svar:
Jeg deler ikke Intact Denmarks opfattelse.
Ikke-terapeutiske omskæringer, dvs. hvor omskæringer sker uden medicinsk indika-
tion, er lovlige i Danmark, hvis indgrebet sker i overensstemmelse med retningslin-
jerne i Styrelsen for Patientsikkerheds vejledning om ikke-terapeutisk omskæring fra
2020. Det indebærer bl.a., at omskæringerne skal foretages af en læge eller af lægens
medhjælp, og at lægen i givet skal fald være til stede.
Der er således ikke med lovforslaget tale om at lovliggøre ikke-terapeutiske omskæ-
ringer, da de allerede er lovligt at foretage.
Lovforslaget har derimod til formål at bekæmpe de ulovlige omskæringer, dvs. om-
skæringer, som ikke foretages af en læge eller dennes medhjælp. Med forslaget vil vi
sikre en hårdere straf for disse ulovlige omskæringer.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde