Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102 Bilag 4
Offentligt
2700299_0001.png
INTACT DENMARK
Forening mod børneomskæring
Paltholmterrasserne 57 D
3520 Farum
+45 71 99 21 59
[email protected]
intactdenmark.dk
facebook.com/intactdenmark
2. maj 2023
Lena Nyhus
Rikke Toldam
Intact Denmarks foretræde vedr. L 102
Udvanding af gældende lovgivning
1. På nuværende tidspunkt er
al legemsbeskadigelse forbudt ifølge straffeloven,
dog med enkelte
aktive undtagelser herunder behandlingsformål, altså indgreb på syge mennesker mhp.
helbredelse, lindring og funktionsbeskyttelse.
Forbuddet mod legemsbeskadigelse er yderligere beskrevet i diverse konventioner. Det er ligeledes
fastslået i sundhedsloven §1 at sundhedsvæsnets virke er behandlingsformål alene. Omskæring af
raske børn - uanset køn - er således vold og reguleres ikke af sundhedsloven.
Straframmen for vold er 3 - 6 års fængsel afhængigt af sværhedsgrad. (I tilfælde af bl.a. dødsfald 10
års fængsel.)
Denne forståelse deles af bl.a.:
- De nordiske børneombudsmænd
- Europarådets parlamentariske forsamling (res. 1952)
- FNs specialrapportør for vold mod børn
- FNs NGO-råd for vold mod børn
- Pensum på Københavns Universitets jurastudie
2. Af forarbejderne til såkaldt ”Lov om pigeomskæring”, straffelovens §245a, fremgår tydeligt, at
loven er et symbolsk supplement til §245, den såkaldt grove voldsparagraf. Dermed ændrer den
altså ikke
principielt
på de vilkår, der gør sig gældende for §245 eller for straffeloven som helhed.
I
praksis
forholder det sig dog anderledes. En del af befolkningen, de fleste politikere samt politi og
anklagemyndighed er af den opfattelse, at det forhold at der findes en lov, der specifikt forbyder
omskæring og anden kønskirurgi på raske piger og kvinder, må betyde, at omskæring af raske
drenge er lovligt, fordi de ikke er nævnt.
3. Denne uformelle retspræcedens forstærkes af Vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
(2020) og Vejledning om omskæring af drenge (2014) af Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen.
Begge disse vejledninger er i strid med straffeloven, konventionerne og sundhedsloven, men den
viden er ikke til stede i befolkningen og hos myndighederne.
4. Der er således etableret en uformel retspræcedens gennem modsætningsslutning, der bremser
retsforfølgelse af hele spektrummet af ikke-terapeutiske omskæringer. På nuværende tidspunkt
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 1
L 102 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Præsentation fra Intact Denmarks foretræde 2/5-23
2700299_0002.png
retsforfølges derfor udelukkende køkkenbordsomskæringer af drengebørn foretaget af personer
uden autorisation. Enkelte er retsforfulgt efter straffeloven, men hovedparten alene efter
autorisationsloven. Langt de fleste sager når dog aldrig i retten, men er afsluttet med bødestraf, en
enkelt også med indrejseforbud.
5. L 102 vil have følgende væsentlige effekter:
- Ved at gøre køkkenbordsomskæringerne
aktivt ulovlige,
bliver hele den resterende gruppe af ikke-
terapeutiske omskæringer
aktivt lovliggjort
ved modsætningsslutning.
- Ved aktivt at nævne omskæring i autorisationsloven, vil politi og anklagemyndighed i endnu
højere grad end i dag undlade at retsforfølge med udgangspunkt i straffeloven. Der er således tale
om
de facto lovliggørelse af ikke-terapeutisk omskæring af drenge udført under lægeopsyn
samt
de facto strafnedsættelse
fra 3 - 6 år (10 år) til 1 år.
Der er således tale om, at drengene passivt med modsætningsslutning fratages grundlæggende
rettigheder, herunder: Kropslig autonomi, seksuel og reproduktiv autonomi, personlig
religionsfrihed, samt at de i modsætning til sundhedsloven patientgøres på lovgivningsniveau.
Ydermere vil endnu færre komplikationer blive rapporteret som UTH end tilfældet er pt.
6. Næste skridt er udformning af lovgivning, der aktivt lovliggør alle ikke-terapeutiske omskæringer af
raske drenge udført under lægeopsyn.
Drenge fratages således aktivt grundlæggende rettigheder: Kropslig autonomi, seksuel og
reproduktiv autonomi, personlig religionsfrihed og patientgøres på lovgivningsniveau.
Alternativet er at bruge den gældende lovgivning i sin fulde udstrækning:
Retsforfølg køkkenbordsomskæringer i henhold til gældende lovgivning, straframme på hhv. 3-6 år
for legemsangreb
Kræv at anklagemyndigheden bruger ALLE foreliggende domme som præcedens, ikke som nu kun
udvalgte domme
Udarbejd grundig vejledning til anklagemyndighed, politi, sagsbehandlere, sundhedsplejersker,
lærere, øvrigt sundhedspersonale (Intact Denmark hjælper gerne)
Forstå og indskærp at alle omskæringer af raske børn, uanset omstændighederne, er ULOVLIGE
omskæringer
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 2