Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 102 Bilag 4
Offentligt
INTACT DENMARK
Forening mod børneomskæring
Paltholmterrasserne 57 D
3520 Farum
+45 71 99 21 59
intactdenmark.dk
facebook.com/intactdenmark
2. maj 2023
Lena Nyhus
Rikke Toldam
Intact Denmarks foretræde vedr. L 102
Udvanding af gældende lovgivning
1. På nuværende tidspunkt er
al legemsbeskadigelse forbudt ifølge straffeloven,
dog med enkelte
aktive undtagelser herunder behandlingsformål, altså indgreb på syge mennesker mhp.
helbredelse, lindring og funktionsbeskyttelse.
Forbuddet mod legemsbeskadigelse er yderligere beskrevet i diverse konventioner. Det er ligeledes
fastslået i sundhedsloven §1 at sundhedsvæsnets virke er behandlingsformål alene. Omskæring af
raske børn - uanset køn - er således vold og reguleres ikke af sundhedsloven.
Straframmen for vold er 3 - 6 års fængsel afhængigt af sværhedsgrad. (I tilfælde af bl.a. dødsfald 10
års fængsel.)
Denne forståelse deles af bl.a.:
- De nordiske børneombudsmænd
- Europarådets parlamentariske forsamling (res. 1952)
- FNs specialrapportør for vold mod børn
- FNs NGO-råd for vold mod børn
- Pensum på Københavns Universitets jurastudie
2. Af forarbejderne til såkaldt ”Lov om pigeomskæring”, straffelovens §245a, fremgår tydeligt, at
loven er et symbolsk supplement til §245, den såkaldt grove voldsparagraf. Dermed ændrer den
altså ikke
principielt
på de vilkår, der gør sig gældende for §245 eller for straffeloven som helhed.
I
praksis
forholder det sig dog anderledes. En del af befolkningen, de fleste politikere samt politi og
anklagemyndighed er af den opfattelse, at det forhold at der findes en lov, der specifikt forbyder
omskæring og anden kønskirurgi på raske piger og kvinder, må betyde, at omskæring af raske
drenge er lovligt, fordi de ikke er nævnt.
3. Denne uformelle retspræcedens forstærkes af Vejledning om ikke-terapeutisk omskæring af drenge
(2020) og Vejledning om omskæring af drenge (2014) af Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen.
Begge disse vejledninger er i strid med straffeloven, konventionerne og sundhedsloven, men den
viden er ikke til stede i befolkningen og hos myndighederne.
4. Der er således etableret en uformel retspræcedens gennem modsætningsslutning, der bremser
retsforfølgelse af hele spektrummet af ikke-terapeutiske omskæringer. På nuværende tidspunkt
Stop omskæring og anden kønskirurgi på raske børn verden over, uanset køn, kultur og religion.
s. 1