Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 101 Bilag 1
Offentligt
2684949_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
info cfu-net
Nathalie Vestergaard Bull
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
1. februar 2023 09:56:33
image005.png
Kære Nathalie.
CFU har ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
CFU
-
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail:
[email protected]
w
w
Fra:
Nathalie Vestergaard Bull <[email protected]>
Sendt:
30. januar 2023 14:25
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Børnerådet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; info cfu-net <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; dhf@dhf-
net.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Lærernes Centralorganisation <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Julie Heidemann
<[email protected]>; SIRI Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>; Rådet for Socialt
Udsatte <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Birte Iversen <[email protected]>;
Camilla Abel Trier <[email protected]>; Jesper Schaumburg-Müller <jesper.schaumburg-
[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
Til adressater på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning) i
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0002.png
høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Børne- og Undervisningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
udkastet til lovforslag senest
fredag den 24. februar 2023 kl. 12.00
Høringssvar kan sendes til
[email protected]
med angivelsen
” Høring – Obligatorisk
seksualundervisning” samt afsenders navn i emnefeltet.
Materialet lægges endvidere på
Høringsportalen.
Med venlig hilsen
Nathalie Vestergaard Bull
Fuldmægtig
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
Direkte tlf.: +45 29 32 82 90
E-mail: [email protected]
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette
modtager, bedes du venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at
beholde en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0003.png
LGBT komiteen arbejder med
lovgivning og rettigheder i
relation til LGBT-personer og
er partipolitisk uafhængig
CVR: 40636234
[email protected]
Tina Thranesen
[email protected]
Martin Iversen Christensen
[email protected]
Søren Laursen
[email protected]
komiteen.dk
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
5. februar 2023
Til
[email protected]
Høring – Obligatorisk seksualundervisning
I ”Forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)” anføres:
2.
I
§ 29
indsættes som
stk. 7:
»Stk.
7.
Seksualundervisning skal, hvor det er relevant, indgå som en del af undervisningen.
Undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne opnår viden om og indsigt i seksualområdet og får
mulighed for at reflektere herover.«
LGBT komiteen tilslutter sig tilføjelsen af stk. 7 i § 29, men finder det væsentligt, at der laves en tilføjelse,
så tilrettelæggelsen af undervisningen også kommer til at omhandle forhold om kønsidentitet.
I begrundelsen for indførelsen af § 29, stk. 7 omtales elevernes håndtering af uønsket seksuel interesse
indgående. LGBT komiteen er enig i vigtigheden af elevernes forståelse af kropslig autonomi, men mener
samtidig, at denne forståelse også bør omfatte kønsidentitet. Transpersoner er mere synlige i dag end
tidligere – både i elevgruppen og i populærkulturen. Men samtidig viser undersøgelser, at transpersoner
har ringe trivsel.
Derfor mener LGBT komiteen, at når der indføres en obligatorisk seksualundervisning, altså en
undervisning i krop og køn, og der i øvrigt heri retteligen indgår undervisning i kropslig autonomi, så bør
undervisningen også omfatte kønsidentitet.
LGBT komiteen anbefaler, at § 29, stk. 7 formuleres som følger:
»Stk.
7.
Seksualundervisning skal, hvor det er relevant, indgå som en del af undervisningen.
Undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne opnår viden om og indsigt i seksualområdet og i
forhold om kønsidentitet samt får mulighed for at reflektere herover.«
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen
Søren Laursen
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0004.png
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af
obligatorisk seksualundervisning)
København, d. 6. februar.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovenstående
lovforslag.
Vi har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Natacha Holst Hansen,
Fungerende sekretariatschef
1
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0005.png
BØRNE- OG
UNDERVISNINGS-
MINISTERIET
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 09. 02 2023
Vedrørende sagsnr.: 22/20740
Høring over forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale
uddannelser (Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk
seksualundervisning)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Thomas K. Ankersen
Chefkonsulent
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0006.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
København den 18. februar 2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
Danmarks Vejlederforening takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovændringen.
DVF har ingen kommentarer til lovændringen.
Med venlig hilsen
på Bestyrelsens vegne
Karina Meinecke
Formand
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0007.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
DEP - AAR JK
Nathalie Vestergaard Bull
VS: Høring - Obligatorisk seksualundervisning. Danmarks Private Skoler
21. februar 2023 09:32:31
image001.png
image002.png
image003.png
image004.png
Fra:
Simone Dalsgaard <[email protected]>
Sendt:
21. februar 2023 09:19
Til:
DEP - AAR JK <[email protected]>
Cc:
Søren Tonnesen Lodahl <[email protected]>; Karsten Suhr <[email protected]>
Emne:
Høring - Obligatorisk seksualundervisning. Danmarks Private Skoler
Til
Børne- og Undervisningsministeriet,
Departementet
Vedr. Høring over forslag til lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
I høringsbrev af 30. januar 2023 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle
bemærkninger vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og
gymnasier takker for muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Vi har ingen særlige bemærkninger til lovforslaget.
På foreningens vegne,
Med venlig hilsen
Simone Dalsgaard
Chefkonsulent
Kommunikationsansvarlig
Phone: +4560771719
Email:
[email protected]
Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier
Ny Kongensgade 15, 1472 København K
Phone: + 45 33307930
www.privateskoler.dk
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0008.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
København, 20. februar 2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
Børne- og Undervisningsministeriet har ved e-mail af 30. januar 2023 anmodet om Red Barnets eventu-
elle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser. Red Barnet har føl-
gende bemærkninger:
Medianen for hvornår danske unge har sex første gang er ca. 16. år
1
, altså i gymnasiealderen. Dertil ser vi
en bekymrende udvikling ift. sex uden samtykke (voldtægt eller voldtægtsforsøg) blandt 15- og 19-årige
unge
2
, hvilket er med til at understrege væsentligheden af obligatorisk seksualundervisning på de gymna-
siale uddannelser. Red Barnet er positive over, at eleverne i undervisningen skal stifte bekendtskab med
emner som f.eks. samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførte sygdomme.
Desuden vil vi opfordre
til, at den digitale dimension eksplicit nævnes som en integreret del af de tematikker, som undervisningen
skal dække. Så eleverne f.eks. også undervises i samtykke og grænser online.
Unge udlever i høj grad
deres seksualitet online, hvor de flirter og deler intime billeder. Men vi ser desværre, at nogle unge videre-
deler andres intime billeder uden samtykke. Det kan have store og uoverskuelige konsekvenser både for
ofret og for den som videredeler materialet. På baggrund af bl.a. Red Barnets specialviden fra vores ind-
satser – anmeldertjenesten AnmeldDet og SletDet Rådgivningen er det vores vurdering, at undervisning i
samtykke og grænser online vil have en vigtig forebyggende betydning. Red Barnet finder derudover, at
seksualundervisning også bør være en obligatorisk del af undervisningen på erhvervsuddannelserne. En-
deligt bifalder Red Barnet, at miljø og klima omfattes af lovforslaget som dannelsesperspektiver.
Spørgsmål til ovenstående kan stiles til senior børnerettighedsjurist, Amalie Bang: [email protected]
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
1
Graugaard, C., Møhl, B. og Giraldi, A. Sexologi: Faglige perspektiver på seksualitet. (2019) (red.). 1. udg. København: Munks-
gaard
2
https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-18610/
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0009.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Dansk Arbejdsgiverforening
Nathalie Vestergaard Bull
DEP - AAR JK
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
8. februar 2023 10:17:00
image006.png
Kære Nathalie Vestergaard Bull
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte
Mobil
Mail
Web
+45 33 38 92 76
+45 29 20 02 76
[email protected]
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os
ved at besvare denne mail og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis
du ikke er den rette modtager.
Fra:
Nathalie Vestergaard Bull <[email protected]>
Sendt:
30. januar 2023 14:25
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Børnerådet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Julie Heidemann <[email protected]>;
SIRI Rådet for Etniske Minoriteter <[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>;
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0010.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Birte Iversen <[email protected]>;
Camilla Abel Trier <[email protected]>; Jesper Schaumburg-Müller <jesper.schaumburg-
[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
Til adressater på vedlagte høringsliste
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning) i
høring. Der henvises til vedlagte høringsbrev.
Børne- og Undervisningsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
udkastet til lovforslag senest
fredag den 24. februar 2023 kl. 12.00
Høringssvar kan sendes til
[email protected]
med angivelsen
” Høring – Obligatorisk
seksualundervisning” samt afsenders navn i emnefeltet.
Materialet lægges endvidere på
Høringsportalen.
Med venlig hilsen
Nathalie Vestergaard Bull
Fuldmægtig
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
Direkte tlf.: +45 29 32 82 90
E-mail:
[email protected]
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0011.png
Ryomgård den 23. februar 2023
Høringssvar �½l forslag �½l lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af lovens
formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
Da
seksualundervisning er særdeles relevant i forhold �½l vores arbejde, vil vi i Intersex Danmark gerne
benyte os af muligheden for, at blive hørt i denne sammenhæng.
Intersex Danmark er en menneskere�½ghedsbaseret forening for interkønnede, vi arbejder målretet, for at
sikre menneskere�½ghederne for, og for at forbedre forholdene for, alle interkønnede i Danmark, såvel børn,
som unge og voksne, uanset interkønsvaria�½on.
Interkønnede personer, er født med atypiske varia�½oner i deres kønskarakteris�½ka, i en eller flere af
følgende kategorier: Kønskromosomer, hormon-niveauer, kønsorganer, reproduk�½ve organer, kønskirtler og
sekundære kønstræk (Ansigts og kropsbehåring, brystvækst osv.) der er forskellig fra, hvad der anses som
typisk og dermed socialt acceptabelt, for hanlige og hunlige kroppe.
Interkønnede er hverken entydigt hankøn eller hunkøn, og interkønnede
kan,
på trods af �½ldelt fødselskøn,
og eventuel
e�½erfølgende kirurgi eller behandling, ikke forventes at være i besiddelse af en anatomi, der
fuldt ud, eller udelukkende, er
enten hanlig eller hunlig.
FN, EU, samt interna�½onale Menneskere�½gheds- og Interkøns-organisa�½oner verden over,
regner med at
op imod 1,7% svarende �½l 1 ud af 60 af personer fødes som interkøn, hvilket betyder at
der
sta�½s�½sk set, i
gennemsnit vil være 1
interkønnet på hver årgang, i alle folkeskoler, gymnasier, m.v. landet over.
Der er en udbredt mangel på viden om interkøn, overalt i samfundet, dete blev bla. italesat i undersøgelsen
”Undersøgelse
af udfordringer og s�½gma i forhold �½l at have en LGBTI-iden�½tet i Danmark (2020)”
hvor hele
73% �½lkendegav, at de oplevede at der kun i lav grad eller meget lav grad, er �½lstrækkelig viden om
interkønnede personer i Danmark.
(Side 78, Tabel B6.49)
Link:
udfordringer_og_s�½gma_i�½_at_have_lgb�½-iden�½tet.pdf (bm.dk)
Den
manglende viden om interkøn, har indflydelse på alle
områder og stadier af
den interkønnedes liv
og fører �½l ensomhed og
mistrivsel.
Interkønnede ligger katastrofalt højt i sta�½s�½kkerne, når det kommer �½l ensomhed og mistrivsel, samme
rapport
viser at
interkønnede,
målt ud fra WHO-5 og
TILS, ligger
væsentligt
højere i sta�½s�½kken
over
personer ramt af mistrivsel og ensomhed end den generelle befolkning, men også langt højere end
de
øvrige
i
LGBTI+ gruppen,
således lå
:
45% af de adspurgte interkønnede
i enten middel-
eller højrisikogruppen for depression og langvarig
stressbelastning og
64%
af de
adspurgte interkønnede �½lkendegav
at de er ensomme.
1
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0012.png
I rela�½on �½l ensomhed udgør andelen af ensomme i den generelle befolkning 5%.
Andelen af ensomme udgør �½l sammenligning 46% blandt transpersoner, 32% blandt biseksuelle, 22%
blandt lesbiske og
19% blandt bøsser.
(Side 79 Tabel B6.52 og B6.53 og Side 72 Tabel 7.2)
Link:
udfordringer_og_s�½gma_i�½_at_have_lgb�½-iden�½tet.pdf (bm.dk)
Den manglende viden om interkøn fører desuden �½l s�½gma�½sering
og andetgørelse
af interkønnede
personer, og grundet manglende sprog �½l at italesæte interkøn også �½l sygeliggørelse,
både i den almene
befolkning, men i også
i medicinsk, retsligt og poli�½sk regi.
En forbedring af Interkønnede personers trivsel og inklusion i samfundet, a�½ænger af
en grundlæggende og
menneskere�½ghedsfunderet viden
om
interkøn
i samfundet. Denne viden
bør
etableres i grundskolen og
udbygges
på de gymnasiale, og videregående
uddannelser.
Vig�½gheden af at sikre, viden om interkøn i samfundet,
er
bl.a. blevet rejst i Europarådets Resolu�½on 2191
”Promo�½ng
the Human Rights of and elimina�½ng discimina�½on against Intersex people” Hvor der i punkt 4,
omkring situa�½onen for interkønnede personer, fremgår følgende:
”…
concerted efforts are still needed to raise public awareness as to the situation and rights of intersex
people so as to ensure that they are fully accepted in society, without stigmatisation or discrimination”
Link :
PACE website (coe.int)
Det er således for os som forening og for de mennesker vi repræsenterer, af afgørende betydning at sikre at
neutral og ikke sygeliggørende viden om interkøn, bliver en del af undervisningen I det danske skolesystem,
fra folkeskolen, �½l de gymnasiale uddannelser og hele vejen op �½l de videregående uddannelser.
Vi har med baggrund i ovenstående læst forslaget igennem og velkommer forslaget
om at gøre seksual-
undervisning obligatorisk på de gymnasiale uddannelser, men vi vil dog anbefale følgende ændringer �½l
forslaget.
Vedr. den foreslåede ændring hvor § 29 indsætes som stk. 7: »Stk. 7. Seksualundervisning skal, hvor det er
relevant, indgå som en del af undervisningen. Undervisningen skal �½lretelægges, så eleverne opnår viden
om og indsigt i seksualområdet og får mulighed for at reflektere herover.«
Vi mener
ikke at det er �½lstrækkeligt at, seksualundervisning, hvor det er relevant, skal indgå som en
del
af undervisningen, vi mener at det er afgørende, at seksualundervisning gøres �½l et �½mesat fag.
At der bør udarbejdes en læreplan på området der bl.a. inkluderer interkøn.
MVH
Inge To�½ Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
Gl Kirkevej
2b
8550 Ryomgård
[email protected]
2
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0013.png
www.gl.org
23. februar 2023
Høringssvar fra GL – Obligatorisk seksualundervisning samt miljø og klima som dan-
nelsesaspekter
GL har den 30. januar 2023 modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale ud-
dannelser (Udvidelse af formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning).
GL har følgende overordnede kommentarer til ændringer i lovteksten:
Gymnasiets nuværende formålsparagraf tillader allerede til fulde, at skolerne kan arbejde med
miljø og klima som dannelsesperspektiver. GL støtter, at miljø og klima indgår som dannelsesper-
spektiver i de gymnasiale uddannelser. Det vigtige er imidlertid, at der skabes et reelt rum for at
drøfte lokalt, hvordan man arbejder med dannelsesperspektiver som natur, miljø og klima.
GL støtter, at der indføres obligatorisk seksualundervisning
GL mener, at eux bør omfattes af aftalen om obligatorisk seksualundervisning
Der mangler politisk prioritering ift. at de mange opgaver, som løbende tilføjes til gymnasiernes i
forvejen lange række af opgaver risikerer at true fordybelse og faglighed. GL mener, at en forud-
sætning for at nå lovforslagets formål om at styrke seksualundervisning samt arbejdet med natur,
miljø og klima er at mindske stoftrængselen i fagene samt tilføre ressourcer til implementering.
Miljø og klima som dannelsesperspektiver:
Natur, miljø og klima er væsentlige perspektiver i tidens almene dannelse og det afspejler sig både i gymna-
siernes undervisning og drift. For at udfolde perspektiverne vil det være nødvendigt at supplere lovændrin-
gen med:
Ressourcer til efteruddannelse
Adgang til og reel mulighed for efteruddannelse af underviserne samt faglig udvikling
Forenkling af læreplaner
Obligatorisk seksualundervisning:
Finansiering
De eksisterende læreplaner skal forenkles. Det er en forudsætning for at nå lovforslagets formål om
at styrke arbejdet med natur, miljø og klima, at stoftrængselen i fagene mindskes.
GL foreslår, at 2017-reformens forsimplede kompetencetænkning i form af globale, digitale og in-
novative kompetencer samt karrierelæring fjernes fra de enkelte læreplaner.
Skolerne pålægges med forslaget en forpligtigelse til at gennemføre obligatorisk seksualundervis-
ning, som ikke er finansieret. Der er afgørende, at der afsættes dækkende midler til skolerne.
Behov for en vejledning
Vesterbrogade 16
DK-1620 København V
Tel. +45 3329 0900
e-mail: [email protected]
www.gl.org
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
For at understøtte skolernes implementering af aftalen, skal der formuleres en vejledning, der præ-
ciserer, hvad formålet med obligatorisk seksualundervisning er, omfanget af seksualundervisningen
samt hvilket indhold, der skal være i indsatsen.
Kvalitet i indsatsen og uddannelse af lærere
Det er positivt, at der udarbejdes inspirationsmateriale. Men der er behov for flere indsatser til at
sikre kvaliteten i seksualundervisningen i og med at seksualundervisning er en ny forpligtigelse på
gymnasieuddannelser. Fx at UVM tilbyder efteruddannelse af lærere uden omkostninger for sko-
lerne, at der formuleres specificerede krav til eksterne udbydere af undervisningsforløb, at UVM
tilbyder taskforce, der kan bistå skolerne med opgaven eller tilsvarende.
Der bør ikke gælde andre forhold omkring åbenhed overfor forældre og andre i relation til det un-
dervisningsmateriale, der anvendes i seksualundervisningen sammenlignet med andre områder.
Indhold i seksualundervisningen
Det er ikke tilstrækkeligt, at emnerne for seksualundervisning alene er samtykke, grænser, præven-
tion og seksuelt overførte sygdomme. Som foreslået af Danske Gymnasielever og Sex og Samfund
bør også emner som lyst, sexisme, krænkelser, seksuelle overgreb indgå. GL mener desuden at sek-
sualundervisningen med fordel kunne omfatte og indeholde emner som køn, kønsidentitet, køns-
normer, reproduktive rettigheder mv.
Skolen kultur og samværspolitik
GL anbefaler, at indsatsen bredes ud til også at omfatte en forpligtigelse til arbejde med skolens
kultur og udarbejde en samværspolitik, som forpligter skolerne til at fremme samtykkekultur blandt
elever, som foreslået af Danske Gymnasielever og Sex og Samfund.
I eller udenfor fagene
GL foreslår, at skolerne forpligtiges til i samarbejde med lærerne at beslutte, hvilke dele af seksual-
undervisningen, der skal fortages af skolens egne lærere og hvilke dele, der skal varetages af eks-
terne.
En række fag vil kunne byde ind med undervisning i konkrete emner og lærerne spiller en helt cen-
tral rolle i forhold til skolens kultur og vil dermed med fordel kunne forestå en del af undervisnin-
gen. Samtidig er seksualundervisning ikke alene fagbunden og meget af indholdet kan ikke henføres
til specifikke fag, ligesom der kan være vanskelige emner for lærerne at behandle i respekt for den
klassiske lærer/elevrelation.
2
/
2
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0015.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Att.
[email protected]
Høringssvar over udkast til lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannel-
ser (Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualun-
dervisning)
Sex & Samfund takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. lovforslaget. Her følger
vores bemærkninger til lovforslaget.
15. februar 2023
Lokal tilrettelæggelse og elevers medindflydelse bør sikres
Vi anerkender og er enige i, at den enkelte institution skal sikres frihed til selv at tilrettelægge
den lokale seksualundervisning. På den måde kan skolen selv beslutte, hvilke emner skolen
vælger at undervise i på klasseniveau eller til fælles temadage, og hvilke emner man vælger eks-
tern undervisning eller oplæg i fra lokale tilbud eller i forbindelse med studieture.
Vi mener, det er vigtigt, at undervisningen tilpasses rammerne på de forskellige typer og ret-
ninger af ungdomsuddannelser. I forhold til seksualundervisning på gymnasierne vil vi opfordre
til at inddrage forskellige relevante faglige aktører og elevorganisationer i den konkrete ramme-
sætning af undervisningen, ligesom det er vigtigt, at skolerne hver især byder input til seksual-
undervisningen på skolen fra skolens elever eller elevråd velkomment og sikrer elevers med-
indflydelse på tematikker og fokuspunkter i undervisningen.
Rammer for og krav til undervisningen bør fastlægges
Vi ved dog fra seksualundervisning i grundskolen, at et manglende timetal er en barriere for at
seksualundervisning kommer på skemaet (se ”Evalueringen af Sundheds- og seksualundervis-
ning og familiekundskab” her:
https://www.uvm.dk/publikationer/2019/190118-sundheds--
og-seksualundervisningen-halter-efter-i-grundskolen)
Samtidig ses udfordringen ved at knytte undervisningen til et enkelt fag allerede i praksis nu,
hvor man nogle steder knytter dele af seksualundervisningen til biologi og den obligatoriske
naturfagsgruppe. Undervisningen bliver ene og alene afhængig af den enkelte undervisers
(kerne)faglighed, som ikke er i seksualundervisning, og undervisningen bliver oftest reduceret
til et meget snævert område af seksualundervisningen. Som et andet eksempel på et oplagt
tværfagligt samarbejde om seksualundervisning kan man nævne undervisning om den ny sam-
tykkelov i samfundsfag. Hvis eleverne udelukkende modtager undervisning lovgivning, straffe-
ramme og enkeltsager, går de glip af mange og centrale perspektiver på samtykke og at navigere
Side 1 af 3
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0016.png
i personlige grænser. Resultatet bliver en indskrænket og forsimplet, muligvis uhjælpsom, sek-
sualundervisning. Hvis man med lovforslaget ønsker at indføre seksualundervisning og i samme
livtag gøre en indvirkning på, hvor mange elever der oplever uønsket seksuel opmærksomhed,
bør det sikres, at undervisningen også inkluderer plads til refleksion over og viden om, hvordan
man kan se, vise, mærke og respektere andres grænser, og inkluderer de dilemmafyldte overve-
jelser, mange unge står alene om at navigere i.
Det vil i langt højere glad være muligt, hvis der samtidigt indføres et obligatorisk minimumskrav
til timefastsættelsen og en minimumstærskel for en række tematikker, man som skole skal sikre,
undervisningen kommer omkring. Det er også centralt for implementeringen af seksualunder-
visning, at man tilbyder klare rammer, man som skole og underviser kan orientere sig mod og
støtte sig til. Både så der ikke opstår tvivl og usikkerhed om, hvad forventningen til dette nye
tiltag er, og så skoler ikke er afhængige af de nuværende elevers input til emner i undervisningen.
Med minimum 15 timer per årgang kan man nå omkring lovforslagets ønske om indsigt i og
refleksion over relevante temaer. Som nævnt indledningsvist kan den lokale fleksibilitet imøde-
kommes ved, at den enkelte uddannelsesinstitution beslutter i hvilke fag eller formater, timerne
skal placeres, ligesom undervisere med input fra eleverne udvælger de konkrete emner og lære-
midler for undervisningen.
Sex & Samfund anbefaler, at man fastlægger en overordnet række tematikker, som undervis-
ningen som minimum skal dække i løbet af uddannelsens varighed. Vi foreslår følgende tema-
tikker:
Prævention, sexsygdomme og fertilitet
Sex, lyst og samtykke
Ligestilling, diskrimination, mangfoldighed
Grænser på arbejdspladsen og seksuelle rettigheder
Samvær, grænser og festkultur
Perspektiver om digital adfærd og sociale medier bør indgå løbende, hvor det er relevant i un-
dervisningen om ovenstående tematikker.
Det bemærkes også, at hvis man fastlægger denne række overordnede tematikker for seksual-
undervisningen, bidrager det i højere grad til opfyldelsen af verdensmål 4.7, som nævnes i for-
slaget, og derudover også til verdensmål 3.7 om sundhed og trivsel og 5.6 om ligestilling mellem
kønnene. (Se mere på
https://www.underviserportal.dk/ungdom/uge-sex-paa-ungdomsud-
dannelser/verdensmaal/)
Kompetenceudvikling af undervisere og koordinatorer bør prioriteres
En anden læring fra obligatorisk seksualundervisning fra grundskolen er, at en af de større
barrierer for seksualundervisning er, at en stor del af lærerne ikke mener, de er klædt godt nok
Side 2 af 3
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
på til opgaven. Samme bekymring hører vi også fra det gymnasiale område fra lærere, skolele-
dere og elever. Det er vigtigt at tage ved lære af de erfaringer, der allerede findes med seksual-
undervisning, og ikke sætter undervisere i gang med områder, de ikke kender til eller føler sig
klædt på til at undervise i. Lader man det være op til de enkelte undervisere at finde og kvalifi-
cere læringsmidler og undervisningsforløb uden faglige kompetencer på området, vil det på
samme måde være svært at gennemføre den seksualundervisning, der ønskes med forslaget her.
Derfor mener vi, det er afgørende, at kompetenceudvikling af undervisere prioriteres.
For at sikre at undervisningen som minimum kommer omkring en fastlagt række af tematikker,
anbefaler Sex & Samfund, at hver skole organiserer, at der er en uddannet koordinatorfunktion
på skolen. Fra evalueringen i grundskolen ved vi, at manglende systematik for planlægningen
og tilrettelæggelsen af seksualundervisningen på skolen er en barriere for gennemførslen af un-
dervisning. Derfor bør der sikres ressourcer til, at hver skole har 2 eller flere koordinatorer for
at sikre faglighed og systematik på området. Det er vigtigt at prioritere kompetenceudvikling af
koordinatorerne, så de kan agere ressourcepersoner og vejlede kolleger om tilbud og materialer
til undervisningen, og understøtte koordineringen af, at årgangene kommer omkring de for-
skellige tematikker.
Løbende opdatering af undervisningsmaterialer bør sikres
Undervisning om emner som eksempelvis samtykke og prævention er først og kun relevant,
når den bygger på nyeste viden. Det er afgørende, at undervisningsmaterialer om emner som
nævnt i lovforslaget løbende holdes opdaterede, så det sikres, at seksualundervisningen ikke
bidrager til den misinformation, mange unge i forvejen bliver eksponeret for.
Seksualundervisning på alle uddannelser for unge efter grundskolen bør indføres
Som det bemærkes i lovforslaget, harmonerer tidspunktet hvor mange unge begynder på en
ungdomsuddannelse med, at mange unge har de første seksuelle erfaringer. Seksualundervis-
ning er væsentlig for alle unge og er ikke relevant i kraft af, at man går på en gymnasial ung-
domsuddannelse. Derfor ser Sex & Samfund frem til lignende politiske initiativer og lovforslag
på erhvervsuddannelser, på FGU og på STU.
Sex & Samfund stiller sig til rådighed og uddyber gerne bemærkningerne.
Med venlig hilsen
Didde Lykke Jakobsen
Projektleder, Uddannelse og pædagogik
Sex & Samfund
Side 3 af 3
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0018.png
København, 23-02-2023
Høringssvar: Lov om ændring af lov
om de gymnasiale uddannelser
Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk
seksualundervisning
§29
Obligatorisk seksualundervisning
FSTB kan tilslutte sig en tilføjelse til §29 omhandlende seksualundervisning. Dog med den
bemærkning at vi finder det særligt nødvendigt at fremhæve en undervisning der tager
udgangspunkt i den mangfoldighed der gør sig gældende på området. Blandt målgruppen er en
større andel af unge, der gør sig tanker om og erfaringer med en ikke-cis-heteronormativ
kønsopfattelse, identitet og seksualitet. Det er vores indtryk at særligt denne del af målgruppen
savner oplysning ud fra relevant og opdateret materiale, der kan afmystificere og normalisere en
mere mangfoldig og inkluderende forståelse af området.
Tilføjelse af kønsidentitetsforhold
Af ovennævnte årsag anbefaler vi en tilføjelse om kønsidentitetsforhold til den foreslåede lovtekst:
»Stk. 7. Seksualundervisning skal, hvor det er relevant, indgå som en del af undervisningen.
Undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne opnår viden om og indsigt i seksualområdet samt
kønsidentitetsforhold og får mulighed for at reflektere herover.«
Med venlig hilsen
Helge Sune Nymand
Forperson, FSTB
Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn
www.fstb.dk
[email protected]
@foreningenFSTB
@fstb_dk
83379
Side 1
23-02-2023
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0019.png
København, 24. februar 2023,
Børne- og Undervisningsministeriet
AMNESTY
INTERNATIONAL
DANSK AFDELING
Gammeltorv 8, 5.sal
1457 København K.
T: 33456565
F: 33456566
Amnesty International Danmarks bemærkninger til høring over udkast til lovændring om
de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk
seksualundervisning)
Børne- og Undervisningsministeriet har ved en e-mail den 30. januar 2023 anmodet Amnesty International
Danmark (herefter Amnesty) om en udtalelse angående vedlagte udkast til lovændring om de gymnasiale
uddannelser, således at loven udvides med indførelse af obligatorisk seksualundervisning. Amnesty takker
for denne anmodning samt for muligheden for at levere et gennemarbejdet og grundigt høringssvar, i kraft
af en rimelig tidsfrist.
Det er med stor glæde, at Amnesty ser på udsigten til et krav om obligatorisk seksualundervisning på
gymnasieuddannelserne fra skoleåret 23/24. Amnesty har kun enkelte bemærkninger, som handler om
følgende punkter:
Samtykke og grænser i undervisningen
Fokus på ikke normativ sex
Tilrettelæggelse af undervisningen
Seksualundervisning på alle ungdomsuddannelser
Samtykke og grænser i undervisningen
Som det fremgår af lovforslaget,
”…viser
den årlige elevtrivselsundersøgelse fra 2021, at 14 pct. af eleverne
på de gymnasiale uddannelser inden for det seneste år er blevet udsat for uønsket seksuel opmærksomhed
fra andre elever eller ansatte på skolen. På tilsvarende vis viste elevtrivselsundersøgelsen i 2020, at ca. 10
pct. af eleverne inden for det seneste år var blevet udsat for uønsket seksuel opmærksomhed af andre
elever eller ansatte på skolen.”
Netop derfor er det yderst vigtigt, at seksualundervisningen skal inkludere
emner som samtykke og det at lære at kunne læse hinandens grænser. Det er noget af det vigtigste i
seksualundervisningen på disse alderstrin.
1
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0020.png
Fokus på ikke normativ sex
I lovforslaget fremgår det, at
”Eleverne
vil i seksualundervisningen skulle stifte bekendtskab med emner
som f.eks. samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførte sygdomme.”
Det er, som nævnt, yderst
positivt at det i lovforslaget fremgår, at seksualundervisningen på gymnasieuddannelserne skal fokusere på
samtykke og grænser.
Amnesty finder det dog også vigtigt, at der kommer fokus på andet end normativ heteroseksuel sex. Derfor
anbefaler Amnesty, at der i lovforslaget ligeledes fremgår emner som homoseksualitet, biseksualitet,
aseksualitet og lignende, således at lovforslaget understreger vigtigheden i også at belyse sex, der ikke er
mellem mænd og kvinder. Det vil gøre undervisningen mere nuanceret og inkluderende, samt medvirker til
at normalisere forskellige seksualiteter.
Tilrettelæggelse af undervisningen
Amnesty vil gerne rose, at det fremgår af lovforslaget at
”Den
enkelte institution vil med forslaget have
frihed til selv at tilrettelægge indsatsen, så den passer til de lokale forhold. Der vil således ikke være krav om
en særlig tilrettelæggelsesform. Seksualundervisningen vil dermed eksempelvis kunne tilrettelægges via
fællesarrangementer, i bestemte fag eller som led i flerfaglige aktiviteter, ligesom seksualundervisningen vil
kunne forestås af såvel interne som eksterne undervisere.”
Amnesty mener, at det er rigtig vigtigt, at der er denne frihed i tilrettelæggelsen af undervisningen, og
atder er mulighed for at undervisningen kan tilrettelægges på en anderledes måde end den normale
undervisning, samt at der kan gøres brug af eksterne undervisere. Dette er der ofte brug for, når der
undervises i et emne, som mange elever såvel som lærer, finder følsomt og personligt.
Seksualundervisning på alle ungdomsuddannelser
Amnesty opfordrer til at seksualundervisning bliver gjort obligatorisk på alle ungdomsuddannelser og ikke
kun de gymnasiale. Dette kunne inkludere uddannelser som Eux, FGU, højskoler og lignende. Det er vigtigt,
at alle unge modtager seksualundervisning om samtykke, grænser og ikke normativ sex.
Amnesty International Danmark anbefaler:
At der i lovforslaget fremhæves, at seksualundervisning også skal lægge fokus på ikke normativ
sex, som eksempel homoseksualitet, biseksualitet og aseksualitet
Seksualundervisning gøres obligatorisk på alle ungdomsuddannelser
Venlig hilsen
Vibe Klarup, Generalsekretær
Amnesty International
2
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0021.png
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0022.png
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0023.png
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0024.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Sendt pr. e-mail til [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/00383-2
24. FEBRUAR 2023
HØRINGSSVAR VEDR. UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING
AF LOV OM DE GYMNASIALE UDDANNELSER
(UDVIDELSE AF LOVENS FORMÅLSBESTEMMELSE OG
INDFØRELSE AF OBLIGATORISK
SEKSUALUNDERVISNING)
Børne- og Undervisningsministeriet har ved e-mail af 30. januar 2023
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om gymnasiale
uddannelser (udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af
obligatorisk seksualundervisning).
Instituttet finder det overordentligt positivt, at der indføres obligatorisk
seksualundervisning på de danske gymnasiale uddannelser (Stx, Hf, Hhx
og Htx), idet undervisning og lærerfaciliteret dialog om seksualitet, køn,
rettigheder, grænser, normer og samtykke kan bidrage til, at unge
indgår i gode og ligeværdige relationer, modvirke uhensigtsmæssige
kønsnormer og stereotyper samt forebygge seksuelle krænkelser blandt
unge.
Seksual- og sundhedsundervisning og familiekundskab har siden 1970
været obligatorisk i grundskolen indtil 9. klasse, og der har ikke i samme
periode været obligatorisk seksualundervisning til elever på
ungdomsuddannelsesniveau. Det forekommer paradoksalt, da det
netop er i den alder, at mange unge har deres første intime relationer
og seksuelle debut,
1
ligesom den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år.
Det er derfor hensigtsmæssigt, at elever i denne livsfase tilbydes
obligatorisk seksualundervisning, der bygger videre på grundskolens
Frisch, M., Moseholm, E., Andersson, M., Andresen, J. B., & Graugaard,
C. (2019). Sex i Danmark. Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018, s. 172ff
og 607-8, tilgængelig her:
https://files.projektsexus.dk/2019-10-
26_SEXUS-rapport_2017-2018.pdf
1
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0025.png
obligatoriske sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Desuden efterspørger elever på ungdomsuddannelserne også selv
seksualundervisning af samme grund (se udkastets side 3).
Den årlige elevtrivselsmåling fra 2021 viser, at 14 procent af eleverne
på de gymnasiale uddannelser i varierende grad oplever at blive udsat
for uønsket seksuel opmærksomhed fra andre elever eller ansatte (se
udkastets side 3). Dette understøtter behovet for seksualundervisning.
Den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse, der trådte i kraft i
2021, lægger op til en ny forståelse af seksuelle og kønnede relationer
med fokus på frivillighed og gensidighed. Obligatorisk
seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser vil kunne bidrage til
at understøtte gensidige seksuelle relationer og ligestilling i seksuelle
forhold, samt styrke forebyggelsen af såvel fysiske som digitale
krænkelser, både i form af seksualforbrydelser og seksuel og kønnet
chikane.
Instituttet har i sin parallelrapport til Kvindekomiteens niende
undersøgelse af Danmark anbefalet, at regeringen tager initiativ til at
sikre, at danske elever i både grundskolen og på
ungdomsuddannelsesniveau sikres relevant undervisning i
grundlæggende menneskerettigheder og ligestilling mellem kønnene.
2
Det er derfor instituttets opfattelse, at seksualundervisning på de
gymnasiale uddannelser udover et vigtigt fokus på sundhed, trivsel og
sociale normer bør have et rettighedsbaseret og antidiskriminatorisk
udgangspunkt, der kan medvirke til at fremme unges selvbestemmelse i
forhold til seksualitet, køn og krop og forebygge forskelsbehandling,
særligt på grund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk
og kønskarakteristika.
Instituttet bemærker, at udkastet ikke indeholder en
ligestillingsvurdering, hvilket forekommer relevant i forhold til emnet
for lovforslaget.
Instituttet har i øvrigt følgende bemærkninger til lovforslaget:
Institut for Menneskerettigheder, ’Parallel report to CEDAW (2021):
Examination of Denmark’, 2021, side 9, tilgængelig her:
https://www.humanrights.dk/files/media/document/parallel%20cedaw
_2021.pdf.
Se også komiteens konkluderende betragtninger på
undersøgelsen, tilgængeligt her:
https://documents-dds-
ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N21/061/72/PDF/N2106172.pdf?OpenEle
ment
2
9
th
2/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0026.png
UNDERVISNINGSINDHOLDET BØR VÆRE BREDT OG
INKLUDERE LGBT+-PERSONER
Som udkastet til lovforslaget er formuleret, skal den obligatoriske
seksualundervisning tilrettelægges, så eleverne opnår viden om og
indsigt i seksualområdet og får mulighed for at reflektere herover.
Det fremgår desuden af udkastet, at eleverne vil skulle stifte
bekendtskab med emner som f.eks. samtykke, grænser, prævention og
seksuelt overførte sygdomme i seksualundervisningen. Derudover vil
den enkelte institution have frihed til selv at tilrettelægge indsatsen, så
den passer til de lokale forhold (udkastets side 6 og 12).
Instituttet finder, at lovudkastet giver en for snæver afgrænsning af
området for undervisningen. Det er instituttets opfattelse, at
seksualundervisningen også bør adressere kønnede og seksuelle
normer i en bredere forstand, for eksempel ved at sikre, at også LGBT+-
personers erfaringer og forhold inddrages i undervisningen.
En mangfoldig seksualundervisning, der inkluderer forskellige seksuelle
orienteringer og kønsidentiteter, vil kunne bidrage til, at eleverne får
fordomsfri viden om forskellige grupper, også selvom de ikke konkret
efterspørger det eller selv identificerer sig med disse forskellige
grupper. Det vil kunne være med til at forebygge stereotyper,
forskelsbehandling og chikane af LGBT+-personer.
Instituttet bemærker, at LGBT+-personer er særligt udsatte for
diskrimination, had, chikane og vold på baggrund af deres kønsidentitet
og/eller seksualitet både i skolen
3
og i samfundet mere generelt.
4
LGBT+ Danmark og lgbt+ ungdom, ’Stop diskrimination i skolen:
LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen’, 2021, tilgængelig her:
https://lgbt.dk/wp-content/uploads/2021/06/Stop-diskrimination-i-
skolen-2021.pdf.
4
Greve, J., Østergaard, S. V., Andersen, M., & Thomsen, M. K. (2022).
Kortlægning af homo- og biseksuelles samt transpersoners levevilkår og
samfundsdeltagelse. VIVE Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd, tilgængelig her:
https://www.vive.dk/da/udgivelser/kortlaegning-af-homo-og-
biseksuelles-samt-transpersoners-levevilkaar-og-samfundsdeltagelse-
18049/;
Algren, M. H., & Laursen, B. (2021). Vold og overgreb i Danmark
2021. Statens Institut for Folkesundhed, SDU, tilgængelig her:
https://www.trm.dk/media/hwshtxx3/vold-og-overgreb-i-danmark-
2021_final.pdf;
ALS Research, ’Undersøgelse af udfordringer og stigma i
forhold til at have en LGBTI-identitet i Danmark’, 2020, tilgængelig her:
https://lgbt.dk/wpcontent/uploads/2021/10/udfordringer_og_stigma_i
ft_at_have_lgbti-identitet.pdf;
Institut for Menneskerettigheder, ’Had
3
3/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0027.png
Instituttet anbefaler derfor, at lovforslaget får en mere præcis og
bredere beskrivelse af seksualundervisningens område og indhold, der
blandt andet sikrer, at LGBT+-personers erfaringer og perspektiver
bliver inkluderet i undervisningen.
Det er oplagt, at en bred og mangfoldig tilrettelæggelse af
undervisningen kan sikres gennem det vejledende
inspirationsmateriale, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
udarbejder til brug for undervisningen. Seksualundervisningens område
og indhold bør imidlertid beskrives klarere i den overordnede
lovgivningsramme for undervisningen, idet de enkelte
uddannelsesinstitutioner kan få udfordringer med at tilrettelægge en
kvalitativt tilfredsstillende indsats. Instituttet anbefaler derfor, at der
udvikles en mere detaljeret og præcis rammebeskrivelse.
UNDERVISERKOMPETENCER SKAL STYRKES
Det er et positivt skridt, at der indføres obligatorisk seksualundervisning
på gymnasieuddannelserne, og at der samtidig sikres udvikling af nyt
inspirationsmateriale til undervisningen. Det er dog instituttets
opfattelse, at lovinitiativet mangler at forholde sig til, hvordan
undervisere og fagpersoner på de gymnasiale uddannelser sikres de
fornødne både faglige og pædagogiske kompetencer til at varetage
undervisningen og dialogen med eleverne om de forskellige emner.
Selv om de enkelte uddannelsesinstitutioner, der som nævnt får frihed
til selv at tilrettelægge indsatsen tilpasset lokale forhold, vælger at lade
eksterne undervisere varetage seksualundervisningen, vil det stadig
være relevant, at undervisere og fagpersoner på uddannelserne har en
grundlæggende viden om området, idet et chikanefrit miljø og en tryg
og åben dialog om seksualitet og digitale krænkelser kan have stor
betydning for elevernes generelle trivsel på uddannelserne.
En større evaluering af grundskolens seksualundervisningsindsats fra
2019 viste, at der både er uklarhed om ansvarsfordelingen i forhold til
undervisningen og store udfordringer med at få prioriteret sundheds-
og seksualundervisningen og familiekundskab i grundskolen. Eleverne
pegede blandt andet på, at undervisningen var utilstrækkelig i forhold
til emner som rettigheder, normer, mangfoldighed, reproduktion og
seksualitet samt seksuel sundhed.
5
Erfaringerne fra
mod minoriteter. Fortællinger om had i hverdagen’, 2022, tilgængelig
her:
https://menneskeret.dk/udgivelser/had-mod-minoriteter.
5
Als Research, ’Evaluering af sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab’, 2019, tilgængelig her:
https://www.uvm.dk/-
4/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0028.png
seksualundervisningen i grundskolen viser, at en obligatorisk lovramme
om undervisningen ikke er nok til at sikre kvalificeret undervisning på
området. Der er også brug for at sikre en tydelig ansvarsfordeling og
styrke undervisere og fagpersoners faglige og pædagogiske
kompetencer til at varetage undervisningen og dialogen med unge.
Instituttet anbefaler derfor, at regeringen afsætter midler til
uddannelse og efteruddannelse i emner som seksualitet, køn,
rettigheder, diskrimination, trivsel, seksualpædagogik målrettet
undervisere og fagpersoner, der skal varetage undervisningen i
seksualundervisning på de gymnasiale uddannelser.
INSPIRATIONSMATERIALET BØR SÆTTE FOKUS PÅ
RETTIGHEDER OG LIGESTILLING, SAMTYKKE OG DIGITALE
KRÆNKELSER
Instituttet finder det positivt, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
tager initiativ til at udvikle vejledende inspirationsmaterialer til at
understøtte den obligatoriske seksualundervisning på de gymnasiale
uddannelser.
Som allerede nævnt, mener instituttet, at den obligatoriske
seksualundervisning på gymnasierne bør have et rettighedsbaseret og
antidiskriminatorisk udgangspunkt. Dette bør afspejles i det vejledende
inspirationsmateriale, så undervisningsmaterialerne understøtter unges
menneskerettigheder, herunder også styrker deres kendskab til
menneskerettighederne, samt styrker ligestillingen mellem kønnene og
LGBT+-personers og andre udsatte gruppers rettigheder.
Derudover bemærker instituttet, at der er behov for, at det vejledende
inspirationsmateriale sætter fokus på temaerne om samtykke og
grænser samt digitale krænkelser.
Med indførelsen af den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse i
Danmark er det særlig vigtigt, at undervisningsmaterialerne styrker
unges refleksioner om samtykke og grænser og skærper deres blik for
kønnede normer og stereotyper i forbindelse med seksuelle relationer.
6
Undervisningen om disse emner vil kunne bidrage til at fremme
/media/filer/uvm/aktuelt/pdf-19/190107-als-research-evaluering-af-
ssf.pdf.
6
Mastrigt, S et al. (2021): ’Unges stereotype holdninger til voldtægt’,
Aarhus Universitet og Det Kriminalpræventive Råd, tilgængeligt her:
https://dkr.dk/Media/637741304725141286/Van%20Mastrigt,%20Hart
mann%20(2021).%20Unges%20Stereotype%20Holdninger%20til%20Vol
dt%c3%a6gt.pdf
5/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0029.png
ligestilling mellem kønnene og modvirke til forskelsbehandling, seksuel
chikane og seksuelle overgreb blandt unge.
Hadefulde kommentarer og trusler og chikane online er et alvorligt og
stigende problem, der især rammer unge.
7
Unge er også udsat for
digitale krænkelser, når de går på en ungdomsuddannelse. Der har også
været en række sager om seksuelle krænkelser via internettet blandt
unge, herunder den såkaldte ’Umbrella-sag’.
8
Der er behov for at styrke
unges digitale dannelse og forståelse af digitale krænkelser, hvilket vil
være et oplagt emne i seksualundervisningen på ungdomsuddannelser.
Instituttet anbefaler derfor, at rettigheds- og ligestillingsperspektiverne
skrives ind i det vejledende inspirationsmateriale fra Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet, og at digitale krænkelser indgår som et
selvstændigt fokusområde.
KRAVET OM OBLIGATORISK SEKSUALUNDERVISNING BØR
OGSÅ OMFATTE ERHVERVSUDDANNELSERNE
Erhvervsuddannelserne (Eud/Eux) udgør sammen med de gymnasiale
uddannelser de to største spor af ungdomsuddannelser i Danmark. En
stor del af de unge, som ikke tager en gymnasial uddannelse, går på
erhvervsuddannelserne. Instituttet anbefaler derfor, at regeringen
tager initiativ til at indføre obligatorisk seksualundervisning på
erhvervsuddannelserne.
Instituttet har tidligere sat fokus på, at der er store udfordringer med
seksuel chikane, sexisme og kønsstereotype opfattelser på
erhvervsuddannelserne og i de erhverv, som erhvervsuddannelserne
uddanner til.
9
Derudover viser trivselsmålinger fra 2021, at der er
Institut for Menneskerettigheder, ’Hadefulde ytringer på Facebook’,
2017, tilgængelig her:
https://menneskeret.dk/udgivelser/hadefulde-
ytringer-paa-facebook;
Institut for Menneskerettigheder, ’Den
offentlige debat på Facebook. En undersøgelse af danskernes
debatadfærd’, 2022, tilgængelig her:
https://menneskeret.dk/udgivelser/offentlige-debat-paa-facebook-
undersoegelse-danskernes-debatadfaerd.
8
Se hertil blandt andre UfR 2019.1232 H.
9
Institut for Menneskerettigheder, ’ Skæv kønsfordeling på
erhvervsuddannelserne skaber frafald og mistrivsel blandt elever’,
2020, tilgængelig her:
https://menneskeret.dk/nyheder/skaev-
koensfordeling-paa-erhvervsuddannelserne-skaber-frafald-mistrivsel-
blandt-elever;
Institut for Menneskerettigheder, ’Hver femte elev i
hotel- og restaurationsbranchen udsat for sexchikane’, 2019,
7
6/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0030.png
problemer med seksuel chikane på erhvervsskolerne, særligt rettet mod
yngre kvinder.
10
Det er instituttets vurdering, at eleverne på erhvervsuddannelserne har
mindst lige så stort behov for seksualundervisning som eleverne på
gymnasierne. Instituttet vil samtidig anbefale, at regeringen tager
tilsvarende initiativer til at sikre obligatorisk seksualundervisning på den
Forberedende Grunduddannelse (FGU) og på Ungdomsuddannelsen for
unge med særlige behov (STU).
Med venlig hilsen
Morten Emmerik Wøldike
TEAMLEDER
tilgængelig her:
https://menneskeret.dk/nyheder/hver-femte-elev-
hotel-restaurationsbranchen-udsat-sexchikane.
10
Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatisk om
elevtrivsel. Tilgængelig her:
https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Topics/28.aspx.
7/7
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0031.png
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever og Erhvervsskolernes Elevorganisation høringssvar -
lovforslag om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Udvidelse af
lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever (LH) og Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO) kvitterer for
høringen, og har følgende bemærkninger:
Elevorganisationerne vil på det allerkraftigste rose beslutningen, om at gøre
seksualundervisning obligatorisk på de gymnasiale uddannelser. Vi anser god
seksualundervisning, som en essentiel hjørnesten for folkesundheden, elevers trivsel
og for vores institutioners almendannende karakter.
Vi ser desuden meget positivt på fremhævelsen af eleverne og deres ønsker i
motivationen for lovgivningen. Dette ses specielt i forhold til forligskredsens fokus på
samtykke og grænser, som er blevet kraftigt efterspurgt af elever og
elevorganisationerne. Det er et stærkt signal til ungdommen om, at man tager vores
stemme seriøst og vores organisationer står fortsat til rådighed for at sikre en effektiv
implementering af lovgivningen.
Når dette er sagt, er vi bekymrede for at manglende strukturelle tiltag kan gøre det
problematisk at indfri ambitionerne, som blev præsenteret af forligskredsen.
Manglende timetal:
Det er et klart ønske fra elevorganisationerne, at der sættes en nedre grænse for, hvor
mange timer, seksualundervisningen skal udføres. Da seksualundervisningen skal
indgå i de tværgående aktiviteter, hvor der er mange andre faglige mål, der skal
opnås, er vi bekymrede for, at seksualundervisningen på nogle institutioner vil blive
underprioriteret. Vi er bekymrede for, at dette vil resultere i en stor variation af
kvaliteten på tværs af landet. Dette vil risikere at skade både den nationale
kvalitetsstandard, og elevernes mulighed for at omgå sig i verdenen.
Facilitering af seksualundervisning:
Vi støtter op om, at der er en høj grad af lokal selvbestemmelse, når
seksualundervisningen skal tilrettelægges på institutionerne. Vi mener, at dette lader
institutionerne justere undervisningen efter lokale forudsætninger og behov.
Vi er dog bekymrede for, at institutionerne ikke har fået de nødvendige ressourcer til
at organisere undervisningen.
På trods af, at der i aftaleteksten fra forligskredsen står, at undervisningen kan
faciliteres af eksterne undervisere, er der ikke afsat flere midler til institutionerne.
Pengene skal altså findes i institutionens nuværende budgetter. Det betyder i praksis,
at det kun er rigere institutioner, der har adgang til eksterne undervisere.
Hvis en skole derimod ønsker, at undervisningen skal faciliteres af de fastansatte
undervisere, er der endnu ikke udviklet nogen planer eller udbud for efteruddannelse
med fokus på seksualundervisning. Vi frygter, at det vil betyde, at undervisningen på
L 101 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2684949_0032.png
skoler, der underprioriterer seksualundervisning, eller skoler med lærermangel, vil
blive faciliteret af undervisere uden de rette kompetencer.
Vi anbefaler, at der stilles en form for minimumskrav til underviserkompetencer, og
at der arbejdes systematisk med, at gymnasier i hele landet får mulighed for at
udbyde seksualundervisning af høj kvalitet.
Læringsmål
Vi anser det som bekymrende, at der mangler klare læringsmål for
seksualundervisningen. Vi frygter, at det vil svække ministeriets mulighed for at sikre
kvaliteten af uddannelsen, hvis institutionerne har for løse rammer. Det gør det
desuden problematisk for elever at klage om undervisningen for eksempelvis deres
institutionsleder eller skolebestyrelse, hvis der ikke er konkrete mål, de kan påvise at
institutionen ikke opnår.
Inklusion af kønsidentiteter i seksualundervisning
Derudover vil vi gerne have afklaret brugen af ordet “seksualitet” i høringen. Det står
for os uklart, hvorvidt kønsidentiteter er underforstået som et delelement af
seksualitet, eller om elever ikke skal have undervisning i kønsidentiteter.
Hvis kønsidentiteter indgår i ministeriets forståelse af seksualitet, ville vi anbefale, at
kønsidentitet bliver skrevet eksplicit frem i fremtidig kommunikation.
Seksualundervisning på erhvervsuddannelserne
Det er fortsat et ønske fra elevorganisationerne, at der indføres seksualundervisning
på erhvervsuddannelserne. Vi anser den viden man tilegner sig af
seksualundervisning som essentiel for at omgå sig i verdenen. God
seksualundervisning bør derfor være tilgængelig for alle unge mennesker, uanset
deres uddannelse.
Evaluering af seksualundervisning
Vi ønsker tilmed en særskilt evaluering af seksualundervisningen, for at vurdere
kvaliteten af indsatsen. Evalueringen skal være med til at sikre, at undervisningen
lever op til målet og at der er en sammenlignelig kvalitet i hele landet.
Med venlig hilsen
Madeleine Steenberg Williams
Forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Oliver Gabrielsen
Formand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Julie K. Madsen
Forkvinde, Erhvervsskolernes Elevorganisation