Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 101 Bilag 1
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2023
Sagsnr.: 23/03822
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om de gymnasiale uddannelser
(Udvidelse af lovens formålsbestemmelse og indførelse af obligatorisk seksualundervisning)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 30. januar-24. februar 2023 været i høring hos 60 hørings-
parter. Udkastet til lovforslag har været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 16 høringssvar, hvoraf 10 høringssvar indeholder bemærkninger til udkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning
Høringen har givet anledning til følgende:
I de almindelige og specielle bemærkninger er det præciseret, at den digitale dimension
kan indgå som en integreret del af de tematikker, som den obligatoriske seksualundervis-
ning skal dække.
I de almindelige bemærkninger er der tilføjet et afsnit om ligestillingsmæssige konsekven-
ser, og beskrivelsen af konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål er udvidet.
Der er herudover foretaget enkelte sproglige og redaktionelle ændringer.
3. Bemærkninger til lovforslagets to elementer
3.1. Udvidelse af lovens formålsbestemmelse
Red Barnet bifalder, at miljø og klima omfattes af lovforslaget som dannelsesperspektiver. Gym-
nasieskolernes Lærerforening (GL) finder, at indførelsen af miljø og klima i formålsbestemmelsen
bør suppleres med ressourcer til efteruddannelse samt en forenkling af læreplaner for hermed at
mindske stoftrængslen i fagene. Danske Gymnasier foreslår, at tilføjelsen af »miljø og klima« i lo-
vens formålsbestemmelse erstattes med »bæredygtighed«, da dette begreb forekommer bredere og
mere dækkende for det almene gymnasiums hovedområder og fag. Danske Gymnasier vurderer,
at det med dette ordvalg vil være tydeligere at se forpligtelsen for alle de gymnasiale fag til – i de
sammenhænge hvor det er relevant også at arbejde med dette dannelsesperspektiv.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Elever, lærere og ledelser på de gymnasiale uddannelser er allerede i dag engagerede i miljø- og
klimaudfordringerne, og begge emner er derfor en naturlig del af hverdagen i undervisningen og i
konkrete lokale tiltag. Samtidig indgår miljø og klima som kernestof i flere læreplaner. En tilfø-
jelse af emnerne miljø og klima i formålsbestemmelsen vil tydeliggøre, at det er en naturlig del af
de gymnasiale uddannelsers dannelsesmæssige perspektiv, at eleverne forstår den miljø- og klima-
virkelighed, de er en del af, og hvordan de kan være med til at forandre den. Samtidig vil det
sende et signal om, at disse perspektiver skal prioriteres ligeværdigt med de dannelsesperspekti-
ver, der allerede fremgår af lovens formålsbestemmelse. Det er imidlertid ikke med lovforslaget
fastlagt, hvordan den enkelte institution samlet set skal inddrage miljø- og klimamæssige perspek-
tiver, ligesom der ikke er bindinger på antallet af timer, der skal knyttes hertil. Det er således op til
den enkelte institution at fastlægge, hvordan og på hvilken måde disse perspektiver inddrages, og
1