Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 100 Bilag 1
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Marts 2023
Sags nr.: 22/15712
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Permanetgørelse af forsøg med internationale udskolingslinjer)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Permanetgørelse af forsøg med in-
ternationale udskolingslinjer) har i perioden fra den 23. september 2022 til den 5. oktober 2022
været i ekstern høring hos 89 myndigheder og organisationer. Udkastet er også offentliggjort på
Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 14 af de hørte myndigheder og organisationer. Otte høringssvar
indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og or-
ganisationer der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til justeringer af lovudkastet.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI), Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Generelt er foreningerne og organisationerne positive over for lovforslaget. Det gør sig gældende
for Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler – Bestyrelserne, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, KL og Skolelederforeningen.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger
Børne- og Undervisningsministeriet noterer sig den positive modtagelse af lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovudkastets enkeltelementer
4.1. Internationale udskolingslinjer
4.1.1. Om muligheden for internationale linjer på fri- og privatskoler
Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier ønsker, at alle børn og unge i Danmark får
samme muligheder for faglig udvikling og trivsel. Foreningen stiller sig derfor kritisk over for, at
forslaget om en permanentgørelse af internationale udskolingslinjer ikke også indebærer en æn-
dring i lov om friskoler og private grundskoler. Får de frie grundskoler ikke samme muligheder,
som folkeskolerne får med lovforslaget, har folkeskolerne i denne kontekst mere frihed til at til-
byde et anderledes undervisningstilbud for elevene, end de frie grundskoler har.
1