Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 100 Bilag 1
Offentligt
Danmarks Private Sp
grundskoler & gymnasier
København d.
4. oktober 2022
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Fremsendt som e-mail til agrgrunduvm.dk og louise.ebbe.ioergensenuvm.dk med følgende angivelse i emnefeltet “Høringssvar
Permanentgørelse af forsøg med internationale udskolingslinjer. Danmarks Private Skoler”.
—
Høring vedr. permanentgøreLse af internationaLe udskoLingstinjer
I høringsbrev af 23. september 2022 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærk
ninger vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler grundskoler og gymnasier takker for
muligheden til at give vores synspunkter til kende.
Foreningen stiller sig generelt positiv over for forslag, der giver skoler mere frihed til at sammensætte deres
undervisningstilbud. Foreningen ser ligeledes positivt på, når der skabes rum for udvikling og nytænkning af
skolen for at skabe de bedste forudsætninger for eleverne.
—
Foreningen bemærker, at der
i
evalueringen af forsøget med internationale udskolingslinjer fremgår, at der
er indikationer på, at elever fra internationale udskolingslinjer ser ud til at klare sig markant bedre i engelsk
ved folkeskolens afgangsprøver sammenlignet med andre elever. Derudover fremgår det, at deltagelse i for
søget ser ud til at påvirke elevernes samlede trivsel og sociale trivsel i positiv retning. Af de kvalitative analy
ser fremgår det bl.a., at skolerne oplever, at forskellige aktiviteter på udskolingslinjerne sammen med inter
nationale perspektiver i undervisningen er med til at øge elevernes kulturindsigt og internationale udsyn.
Foreningen ønsker, at alle børn og unge i Danmark får samme muligheder for faglig udvikling og trivsel. For
eningen stiller sig derfor kritisk over for, at forslaget om en permanentgørelse af internationale udskolings
linjer ikke også indebærer en ændring i Lov om friskoler og private grundskoler (frie grundskoler), der tilsi
ger, at den frie grundskole på samme måde kan vælge at fravige reglen om, at undervisningssproget er
dansk og ligeledes kan beslutte at oprette internationale linjer, hvor eleverne i op til 50 procent af den sam
lede undervisningstid modtager undervisning på engelsk m.v.
-
Foreningen er stærkt forundret over, at de mere end 122.000 børn og unge, der går i de frie grundskoler ikke
skal have samme muligheder som eleverne i folkeskolerne. Foreningen stiller sig ligeledes undrende over, og
ønsker svar på, hvorfor der er set bort fra elevgruppen på de frie grundskoler og hvilke bevæggrunde, der
har været for dette.
Det følger af Lov om friskoler og private grundskoler (frie grundskoler)
§
2, stk. 3, at undervisningssproget på
frie grundskoler er dansk. Frie grundskoler kan få dispensation til at undervise på et andet sprog end dansk
(engelsk, tysk, fransk), men kun for hele skolen (internationale skoler) eller hele afdelinger (internationale
afdelinger) med henblik på særlige elevgrupper (internationale elever). Frie grundskoler har ikke mulighed
for at vælge at lade enkelte hold af danske elever undervise på engelsk i noget af undervisningstiden.
Får de frie grundskoler ikke samme muligheder, som folkeskolerne får, hvis dette lovforslag vedtages, så har
folkeskolerne, de facto, og i denne kontekst, mere frihed til at tilbyde et anderledes undervisningstilbud for
eleverne end de frie gru ndskoler har, hvilket er et paradoks.
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
kscprivatesko[er.dk
DanmarIçsPdvateS9
Ny Kongensgade 15
1472 København K
Vi er organisationen for frie og private grundskoler og gymnasiale uddannelser fordelt over hele Danmark. På vores skoler har tusinde elever deres daglige
gang og undervisning. Vi udvikler muligheden for at drive frie skoler, der uddanner og danner børn og unge til fremtidens fællesskaber.
www.privateskoler.dk