Udvalget vedrørende forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v. 2022-23 (2. samling)
L 10 Bilag 6
Offentligt
2641802_0001.png
Til lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v. den 21.
december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
[af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det
kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er af
den klare opfattelse, at dansk landbrug befinder sig i en
udfordrende brydningstid med stigende energiudgifter, sti-
gende renteudgifter og ligeledes en ny SVM-regering, der
trods DD�½s advarsler vil indføre en ny CO
2
-afgift på dansk
landbrugsproduktion – en afgift, som vil gøre udenlandske
landbrugsvarer mere økonomisk attraktive end tilsvarende
danskproducerede produkter. Ligeledes vil en ny CO
2
-afgift
medføre betydelige tab af danske arbejdspladser, primært i
landets landdistrikter og tilhørende tabt konkurrenceevne.
På den baggrund er det vigtigt, at vi ikke forværrer situa-
tionen yderligere. DD stemmer for lovforslaget, da det er
afgørende, at vi ikke stiller danske landmænd i en position,
hvor de måske ikke vil kunne få adgang til en række af de
udbetalingsordninger, der er målrettet landbruget. Samtidig
mener DD, at det er vigtigt, at vi i Danmark lever op til de
forordninger, vi er forpligtet til at leve op til. Endelig mener
DD, at der indtil nu er sket for lidt i forhold til de udtagnin-
ger af lavbundsjorder, som blev aftalt for længe siden, og
som er nødvendige, hvis vi skal nå vores reduktionsmål. Så
DD bakker op om, at ministeren kan gennemføre projekter
med udtagning af kulstofrige lavbundsjorder, og noterer os
i øvrigt den vedtagne solnedgangsklausul omkring udløb af
ministerens udvidede kompetenceperiode frem til den 1. juli
2023.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at DF
grundlæggende er modstander af den fælles europæiske
landbrugspolitik. DF mener, at landbrugsstøtten gradvis bør
afskaffes. Da der ikke længere er behov for den, er det
uhensigtsmæssigt at bruge så mange penge på det. Samtidig
forvrider landbrugsstøtten markedskræfterne.
Når DF alligevel kan støtte lovforslaget, skyldes det, at
der er tale om et forslag, der skal samle det lovgrundlag,
som supplerer den Europæiske Unions forordninger om den
fælles landbrugspolitik i én ny hovedlov, der udformes som
en bemyndigelseslov. Videre skal lovforslaget sikre hjemmel
til udmøntning af »Aftale om grøn omstilling af dansk land-
brug«, som et bredt flertal i Folketinget, herunder DF, blev
enig om i oktober 2021. Således bør danske landmænd,
AX028236
L 10 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641802_0002.png
2
når landbrugsstøtten på trods af DF�½s modstand stadig eksi-
sterer, selvfølgelig have adgang til den på lige vilkår med
landmænd i det øvrige EU.
Videre bemærker DF, at det generelt er bekymrende, når
lovgivning hastes igennem, men anerkender begrundelserne
for, at det er nødvendigt med en hurtig proces. Det er såle-
des vigtigt, at der kan åbnes for ansøgning til landbrugsstøt-
teordninger som planlagt, så den enkelte landbruger ikke
risikerer at lide tab. Ligeledes er det vigtigt for erhvervet at
kende de rammevilkår, der gælder fra den 1. januar 2023.
På den baggrund kan Dansk Folkeparti støtte lovforsla-
get.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 16
1)
I
stk. 1
udgår »elektroniske data,«.
[Lovteknisk ændring]
2)
I
stk. 3
ændres »ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri og ministeren for landdistrikter« til: »ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri eller ministeren for landdi-
strikter«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 28
3)
I
stk. 1
udgår
nr. 6,
og i stedet indsættes:
»6) undlader at afgive oplysninger, som den pågældende
har pligt til at afgive efter regler fastsat i medfør af §
10, stk. 1,
7) undlader at opfylde en indberetningspligt efter regler
fastsat i medfør af § 10, stk. 2,«.
Nr. 7-9 bliver herefter nr. 8-10.
[Lovteknisk ændring]
Til § 30
4)
I
stk. 1
indsættes efter »2023«: », jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
5)
I
stk. 2
indsættes før § 32: »§ 31, nr. 01,«.
[Konsekvensændring]
Til § 31
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 19, nr. 5,
affattes således:
»5) Klager over afgørelser, der træffes efter de love på fø-
devareområdet, landbrugsområdet og fiskeriets område,
som giver klageadgang til nævnet efter bestemmelserne
i denne lovs §§ 49-72, 74, 75, 77-89, 93 og 94, dyre-
velfærdsloven og lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.««
[Tilbagevenden til retstilstanden før den 1. januar 2023]
Til § 35
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 35.
I lov om jordfordeling og offentligt køb og salg
af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfor-
delingsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 31 af 4. januar 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 2, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Formanden og viceformændene udpeges af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri og skal have juridisk kan-
didateksamen eller tilsvarende juridiske kvalifikationer af
betydning for varetagelse af hvervet.«
2.
§ 2, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Formanden og viceformændene skal være dommere, der
udpeges af vedkommende retspræsident.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 38
8)
I
stk. 1
ændres »Loven« til: »§§ 1-29«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-5, 7 og 8
Der er alene tale om ændringer af lovteknisk karakter og
dertilhørende konsekvensændringer.
Til nr. 6
Som følge af den foreslåede solnedgangsklausul i lovfor-
slagets § 38, stk. 2, ophører ændringerne i anden lovgivning
den 1. juli 2023. Forslaget har således til formål at sikre
tilbagevenden til retstilstanden fra før den 1. januar 2023.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L
43, som blev fremsat den 6. oktober 2022 af den tidligere
regering, men som bortfaldt ved folketingsvalget.
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2022 og
var til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget
vedrørende forslag til lov om administration af den fælles
landbrugspolitik m.v.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
L 10 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21. december 2022
2641802_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til det tidligere fremsatte lovforslaget nr. L 43 i
folketingsåret 2022-23, 1. samling, har været sendt i høring
fra den 25. april 2022 til den 20. maj 2022. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri har i forbindelse med
genfremsættelsen af lovforslaget den 19. december 2022
fremsendt høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Mette Gjerskov (S) Annette Lind (S) Benny Engelbrecht (S) Erling Bonnesen (V)
Mads Fuglede (V)
fmd.
Peter Juel-Jensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M)
Monika Rubin (M) Hans Kristian Skibby (DD) Kristian Bøgsted (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA)
Per Larsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Filsø (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Christian Friis Bach (RV) Franciska Rosenkilde (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Dansk Folkeparti (DF)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
5
1
1
1
1
1