Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere 2022-23 (2. samling)
L 1 Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere den 13. december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud for 2023)
[af Peder Hvelplund (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, NB og DF)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Moderaterne
Moderaternes medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Moderaterne er af den opfattelse, at sagens
kerne – at nogle børn er i risiko for at leve i fattigdom
– er så vigtig, at det bør indlejres i en ny regerings politi-
ske linje, da lovforslaget vedrører grundlæggende politiske
værdier i forhold til social-, beskæftigelses- og skattepoli-
tik. Hvis dette ikke sker, ser Moderaterne en risiko for, at
den fremadrettede politiske linje over for børnene bliver
usammenhængende. Moderaterne bemærker desuden, at det
er sandsynligt, at en ny regering når at blive sammensat,
inden de sidste udbetalinger af det midlertidige børnetilskud
forfalder, nemlig ved udgangen af februar 2022, jf. lovfor-
slag nr. L 21, folketingsåret 2022-23. Det forventes således,
at der er tid til, at en ny regering kan tage stilling, inden det
midlertidige børnetilskud bortfalder.
Moderaterne deler bekymringen for børn, der rammes af
fattigdom. Moderaterne er ikke kategorisk afvisende over
for forlængelse af et midlertidigt børnetilskud, men en for-
udsætning for at kunne bakke op er, at det bindes sammen
med reformer, der tager hånd om de mere grundlæggende
årsager til, at nogle børn vokser op i fattigdom. Moderaterne
er af den opfattelse, at bl.a. følgende tre tiltag bør indgå i en
sammenhængende reform:
1) En aktiv beskæftigelses- og skattereform, som sikrer,
at lavindkomstgrupper integreres på arbejdsmarkedet. Kon-
kret foreslår Moderaterne et ekstra midlertidigt beskæftigel-
sesfradrag, som aftrappes over en periode på 4 år.
2) At der sikres en helhedsorienteret, koordineret tilgang
til familiernes udfordringer, idet et midlertidigt børnetilskud
typisk ikke vil kunne løse alle de udfordringer, som familier-
ne ofte har.
3) At en sammenhængende reform også adresserer bør-
nenes behov for at indgå i fællesskaber og fritidsaktivite-
ter. Konkret foreslår Moderaterne et kulturpas.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at det er et
politisk ansvar at sikre, at ingen børn vokser op i fattigdom
i Danmark. Derfor mener Enhedslisten, at der skal findes
en politisk løsning på, at 12.000 fattige familier, herunder
23.000 børn, står til at miste det midlertidige børnetilskud,
som udgør en betydelig del af deres økonomi. Det er oveni
en fortsat høj inflation, der i forvejen presser de pågældende
familier økonomisk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i den
eksplosive stigning i antallet af ansøgninger om julehjælp.
Rapporter viser, at fattige børnefamilier allerede har brug
for økonomisk hjælp til at dække helt grundlæggende be-
hov. Rapporten »Det midlertidige børnetilskud – Spørgeske-
DokumentId
Journalnummer