Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere 2022-23 (2. samling)
L 1 Bilag 4
Offentligt
2640222_0001.png
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere den 13. december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud for 2023)
[af Peder Hvelplund (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, NB og DF)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Moderaterne
Moderaternes medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Moderaterne er af den opfattelse, at sagens
kerne – at nogle børn er i risiko for at leve i fattigdom
– er så vigtig, at det bør indlejres i en ny regerings politi-
ske linje, da lovforslaget vedrører grundlæggende politiske
værdier i forhold til social-, beskæftigelses- og skattepoli-
tik. Hvis dette ikke sker, ser Moderaterne en risiko for, at
den fremadrettede politiske linje over for børnene bliver
usammenhængende. Moderaterne bemærker desuden, at det
er sandsynligt, at en ny regering når at blive sammensat,
inden de sidste udbetalinger af det midlertidige børnetilskud
forfalder, nemlig ved udgangen af februar 2022, jf. lovfor-
slag nr. L 21, folketingsåret 2022-23. Det forventes således,
at der er tid til, at en ny regering kan tage stilling, inden det
midlertidige børnetilskud bortfalder.
Moderaterne deler bekymringen for børn, der rammes af
fattigdom. Moderaterne er ikke kategorisk afvisende over
for forlængelse af et midlertidigt børnetilskud, men en for-
udsætning for at kunne bakke op er, at det bindes sammen
med reformer, der tager hånd om de mere grundlæggende
årsager til, at nogle børn vokser op i fattigdom. Moderaterne
er af den opfattelse, at bl.a. følgende tre tiltag bør indgå i en
sammenhængende reform:
1) En aktiv beskæftigelses- og skattereform, som sikrer,
at lavindkomstgrupper integreres på arbejdsmarkedet. Kon-
kret foreslår Moderaterne et ekstra midlertidigt beskæftigel-
sesfradrag, som aftrappes over en periode på 4 år.
2) At der sikres en helhedsorienteret, koordineret tilgang
til familiernes udfordringer, idet et midlertidigt børnetilskud
typisk ikke vil kunne løse alle de udfordringer, som familier-
ne ofte har.
3) At en sammenhængende reform også adresserer bør-
nenes behov for at indgå i fællesskaber og fritidsaktivite-
ter. Konkret foreslår Moderaterne et kulturpas.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at det er et
politisk ansvar at sikre, at ingen børn vokser op i fattigdom
i Danmark. Derfor mener Enhedslisten, at der skal findes
en politisk løsning på, at 12.000 fattige familier, herunder
23.000 børn, står til at miste det midlertidige børnetilskud,
som udgør en betydelig del af deres økonomi. Det er oveni
en fortsat høj inflation, der i forvejen presser de pågældende
familier økonomisk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i den
eksplosive stigning i antallet af ansøgninger om julehjælp.
Rapporter viser, at fattige børnefamilier allerede har brug
for økonomisk hjælp til at dække helt grundlæggende be-
hov. Rapporten »Det midlertidige børnetilskud – Spørgeske-
DokumentId
Journalnummer
L 1 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Betænkning afgivet den 13. december 2022
2640222_0002.png
2
maundersøgelse om børn og voksnes afsavn og familiernes
økonomiske situation« (VIVE, maj 2022) viser, at børn af
modtagere af tilskuddet lider basale afsavn omkring mad
og medicin. Samtidig viser en ny undersøgelse, »Undersø-
gelse af afsavn blandt danske børnefamilier« (Rambøll for
Egmont Fonden, november 2022), at over halvdelen af de
udsatte familier er nødsaget til at give deres børn mindre
mad nu end for et år siden. Rapporten viser samtidig, at
det går ud over børnenes trivsel. Det stemmer overens med
tidligere forskning, der viser, at et år i fattigdom som barn
har negative konsekvenser, der rækker helt ind i voksenlivet.
Det er en uholdbar situation, som kun forværres ved ikke
at forlænge det midlertidige børnetilskud. Det er beskeden
fra HK, 3F, FOA, Red Barnet, Mødrehjælpen, socialrådgi-
verne, pædagogerne, lærerne og mange flere, der arbejder
med udsatte familier. Enhedslisten mener, at vi skal lytte til
de faglige eksperter på området.
Samtidig vil Enhedslisten gerne notere, at hverken grund-
loven eller anden lovgivning forhindrer Folketinget i at
vedtage lovgivning i indeværende situation, hvor der pågår
regeringsforhandlinger.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker indled-
ningsvis, at der med lovforslaget er tale om et forslag, der
er skræddersyet til at hæve de sociale ydelser for arbejdsløse
flygtninge og indvandrere. Beskæftigelsesministeriet skøn-
ner i den forbindelse, at cirka to tredjedele af modtagerne af
et midlertidigt børnetilskud ville personer med en ikkevest-
lig baggrund.
På den baggrund bemærker Dansk Folkeparti, at den
foreslåede ordning er en uretfærdig lempelse af udlændinge-
politikken, da man med forslaget lægger op til at udbetale
et skattefrit beløb på op til 2.000 kr. til arbejdsløse flygtnin-
ge og indvandrere, hvilket skal finansieres med arbejdende
danskeres hårdt tjente skattekroner.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at forslaget forringer
arbejdsudbuddet og incitamentsstrukturen for de mange ind-
vandrere og flygtninge, der står uden for det danske arbejds-
marked. For når de sociale ydelser øges markant, gøres det
mindre attraktivt at komme ud på arbejdsmarkedet.
Endelig er Dansk Folkeparti af den opfattelse, at den
bedste måde at hjælpe de børn, hvis forældre er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse, er ved at øge inci-
tamentet for forældrene til at komme ind på arbejdsmarke-
det. I stedet lægger man med forslaget op til det modsatte.
Under henvisning til ovenstående kan Dansk Folkeparti
ikke støtte lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2022 og var
til 1. behandling den 29. november 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af lovforslag
nr. L 21, folketingsåret 2022-23, 1. samling, (Forslag til lov
om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere (Forlængelse af det midlertidige børnetilskud for
2023)). L 21 blev fremsat den 5. oktober 2022 af beskæfti-
gelsesminister Peter Hummelgaard, men bortfaldt ved folke-
tingsvalget. Et udkast til lovforslag nr. L 21 blev samtidig
med fremsættelsen sendt i høring, og den 5. oktober 2022
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og hørings-
notat til Beskæftigelsesudvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
den fungerende beskæftigelsesminister til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Rasmus Stoklund (S) Henrik Møller (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Anders Kronborg (S) Leif Lahn Jensen (S) Anne Paulin (S) Thomas Jensen (S) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Astrid Carøe (SF) Jette Gottlieb (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Morten Dahlin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Dennis Flydtkjær (DD)
Charlotte Munch (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen W. Frølund (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Rosa Eriksen (M) Mette Kierkgaard (M)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 1 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Betænkning afgivet den 13. december 2022
2640222_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Dansk Folkeparti (DF)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
5
1
1
1
1
1