Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 8
Offentligt
2690123_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. april 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Christine Rønbøg Secher
Sagsnr.: 2023-0038-0055
Dok.:
2763212
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 (B 8) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om at indføre et forbud for elever og ansatte mod at bære
islamisk tørklæde i grundskolen (B 8), som Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om artiklen Tørklædeforbud vil kræve rigtig tunge argumenter fra Folkeskolen.dk, og om et forbud mod ikkespecifikke religiøse hovedbeklædninger vil være diskriminerende og umuligt at få gennemført
Spørgsmål nr. 10 (B 8) fra Folketingets Udlændinge- og Integrations-
udvalg:
”Vil
ministeren kommentere
artiklen ”Tørklædeforbud vil
kræve rigtig tunge argumenter” fra Folkeskolen.dk den 25. au-
gust 2022, hvor professor i forfatningsret ved Københavns Uni-
versitet, Jens Elo Rytter, udtaler sig, herunder følgende passage:
”Som udgangspunkt er det diskrimination
at forbyde bestemte
religioners symboler, siger professor Jens Elo Rytter. Så hvis
man vil forlange, at muslimske piger skal tage tørklædet af i
skolen, skal argumenterne være stærke. I og med at det er en
skik eller praksis, der er knyttet til den muslimske religion, bli-
ver det en begrænsning i religionsudøvelsen. Det vil som ud-
gangspunkt være diskriminerende, hvis man udelukker en be-
stemt religions symboler. Hvorfor må der så godt være jødiske
eller kristne symboler tilbage? Det er forskelsbehandling, og det
kræver rigtig gode argumenter, hvis man skal retfærdiggøre,
hvorfor en gruppes symboler skal forbydes fremfor andre. Be-
grundelsen ville ifølge juraprofessoren skulle findes i, at tørklæ-
det er et udtryk for social kontrol. At det er kvindeundertryk-
kende.”, og vil ministeren samtidig –
i lyset af professorens ud-
talelser
redegøre for, om et forbud for ikke-specifikke religi-
øse hovedbeklædninger vil være diskriminerende og umuligt at
få gennemført?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 6.3 i regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”,
ønsker regeringen et større og vedholdende fokus på, hvordan vi som sam-
fund gør op med negativ social kontrol, så piger og kvinder med indvandrer-
baggrund nyder samme rettigheder og frihed som danske kvinder og mænd.
Som udlændinge- og integrationsministeren endvidere gav udtryk for i for-
bindelse med 1. behandlingen af beslutningsforslaget er det en prioritet for
regeringen, at der er så god hjælp som muligt til de piger og kvinder, der
oplever negativ social kontrol.
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 3 og 5 fra
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg vedrørende forslag til fol-
ketingsbeslutning om at indføre et forbud for elever og ansatte mod at bære
islamisk tørklæde i grundskolen (B 8).
Side 2/2