Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 18
Offentligt
TALEKORT
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd A om B 18
Tale til samråd A om B 18
BUU
BUU
6-7 min
1. juni kl 8.00-9.30, lokale 2-133
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om talepapiret fra åbent samråd den 1. juni 2023 om sikkerhedsvurderingen, jf. B 18 - samrådsspm. A
2719351_0002.png
Disposition
1. Indledning..................................................................................................... 1
2. Behovet for en sikkerhedsvurdering ......................................................... 1
3. Selvcensur ..................................................................................................... 2
1. Indledning
Tak til de partier, der har indkaldt til samrådet.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for sikkerhedsvurderingen ved-
rørende beslutningsforslag B 18 om opdatering af skolesikker-
hedsberedskabsplanerne, udarbejdelse af undervisningsforløb på
emu.dk om Muhammedkrisen og inddragelse af Muhammedkrisen
i folkeskolens historiekanon.
På grund af spørgsmålets karakter har jeg bedt justitsministeren
om at gøre os selskab, da han er bedst i stand til at svare på
spørgsmål om den sikkerhedsvurdering, der spørges ind til.
Jeg vil dog tillade mig at komme med et par indledende bemærk-
ninger.
2. Behovet for en sikkerhedsvurdering
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at det ikke skal være et
problem, hvis læreren underviser i Muhammedkrisen eller viser
muhammedtegningerne i sin undervisning. Det står dem frit for.
Problemet er, at der er nogle, som er parate til at bruge trusler om
vold til at forsøge at begrænse lærerens metodefrihed og ytringsfri-
hed. Hvis læreren vælger Muhammedkrisen fra på grund af frygt
for repressalier.
Det skal vi selvfølgelig ikke acceptere. Det tror jeg sådan set, at
alle herinde er enige om.
Side 1 af 3
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om talepapiret fra åbent samråd den 1. juni 2023 om sikkerhedsvurderingen, jf. B 18 - samrådsspm. A
2719351_0003.png
Når regeringen tager det skridt at foretage en sikkerhedsvurdering
af indholdet af et undervisningspolitisk beslutningsforslag, er det
fordi, vi tager de potentielle trusler mod ytringsfriheden alvorligt.
Som jeg også bemærkede, da vi diskuterede beslutningsforslaget i
Folketinget, så synes jeg, at forslaget stiller den helt rigtige diag-
nose: Ingen lærer eller skole skal undgå at undervise i Muham-
medkrisen af frygt for repressalier.
Men en diagnose er ikke nok: vi bliver nødt til at foretage en grun-
dig undersøgelse af, hvordan de forslag, vi kommer med, rent fak-
tisk vil virke.
Og her er konklusionen klar fra min side: Forslaget vil ikke fjerne
risikoen for den enkelte lærer, der ønsker at undervise i Muham-
medkrisen og vise muhammedtegningerne i undervisningen.
Det var vores hovedargument, og er stadig vores hovedargument
for at afvise forslaget. Fordi vi tager det her spørgsmål alvorligt og
gerne vil gribe problemet an på en måde, der rent faktisk gør en
forskel for de lærere, som føler sig utrygge.
3. Selvcensur
Alt det sagt, har vi brug for en måde at blive klogere på, hvordan
og hvor ofte det sker, at lærere møder modstand og derfor lægger
bånd på sig selv, når de underviser i bestemte emner. Hvad enten
det er reaktioner fra elever, forældre, andre lærere
eller fordi de
frygter repressalier fra ekstremistiske grupper.
Derfor har regeringen også tilkendegivet, at den vil igangsætte en
kortlægning af omfanget af selvcensur i skolen. Det sker med hen-
blik på at kvalificere og evt. udbygge de tiltag, der allerede er
igangsat, for at støtte de skoler og undervisere, der kan stå med
udfordringerne tæt inde på livet.
Side 2 af 3
B 18 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om talepapiret fra åbent samråd den 1. juni 2023 om sikkerhedsvurderingen, jf. B 18 - samrådsspm. A
2719351_0004.png
Og nu vil jeg gerne give ordet til justitsministeren.
***
Side 3 af 3