Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2685950_0001.png
31. marts 2023
J.nr. 2023 - 227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 15. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om de danske skattemyndigheder allerede i dag kan håndtere differentieret moms
2685950_0002.png
Spørgsmål
Medgiver ministeren, at de danske skattemyndigheder allerede i dag kan håndtere diffe-
rentieret moms, idet eksempelvis momssatsen på salg af kunstnerens førstegangsværker
kun er 5 pct.?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til borgerforslag B 10, hvor det foreslås, at undervisning fortsat
fritages for moms. Med undervisning menes eksempelvis træning, yoga, musik, håndar-
bejde, madlavning m.m. Borgerforslaget er affødt af Skattestyrelsens udkast til styresignal
om momsfritagelsen for undervisning.
Jeg vil gerne indledningsvis bemærke, at hverken den forrige eller den nuværende regering
har noget ønske om at lægge moms på undervisning i fitnesscentre eller anden undervis-
ning.
Den danske momslovgivning er imidlertid baseret på fælles EU-momsregler, og Danmark
og de øvrige EU-lande er forpligtet til at indrette sig efter EU-lovgivningen, herunder den
af EU-Domstolen fastlagte praksis. Skatteforvaltningen følger løbende op på EU-
domme, hvilket kan nødvendiggøre en ændring eller justering af den eksisterende natio-
nale administrative praksis, og i nærværende tilfælde har EU-Domstolen afsagt en række
domme, der vedrører fortolkningen af momsdirektivets undervisningsfritagelse.
I forhold til det konkrete spørgsmål kan jeg oplyse, at der findes en særlig regel i momslo-
vens § 30, stk. 4, der giver mulighed for at beregne moms af et reduceret momsgrundlag
ved førstegangssalg af kunstgenstande. Reglen har hjemmel i EU's fælles momsdirektiv.
Kunstnere og kunstneres arvinger kan således under visse betingelser ved førstegangssalg
af kunstnerens egne værker nøjes med at betale moms af et grundlag, som udgør 20 pct.
af det, der normalt ville være momsgrundlaget (salgsprisen). Den momssats, der anvendes
på det reducerede momsgrundlag, er 25 pct. Denne særlige ordning omtales ofte som en
nedsat
”momssats”
på 5 pct., men det er altså ikke en nedsat sats.
De udfordringer, som jeg tidligere har redegjort for ifm. besvarelse af spørgsmål fra Fol-
ketinget mv. om indførelse af nedsat moms, er således reelle udfordringer.
Side 2 af 2