Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2668535_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 56
Offentligt
21. februar 2023
J.nr. 2023 - 1222
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 56 af 24. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/2-23 fra Ann-Charlotte Monrad, Herlev, om, hvordan udbydere og brugere vil blive påvirket af moms på undervisning
2668535_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, om regeringen vil fjerne momsfritagelse for den folkeoplysende
voksenundervisning, der varetages af oplysningsforbundene AOF, FOF, LOF og DOF
samt FORA, som følge af Skattestyrelsens styresignal om momsfritagelse?
Svar
Spørgsmålet er affødt af Skattestyrelsens udkast til styresignal om ændring af momsfrita-
gelsen for undervisning.
Jeg har til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål indhentet nedenstående bidrag
fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Skattestyrelsen har haft sendt tre udkast til styresignaler vedr. momsfritagelsen af under-
visningsydelser i høring.
Med udkastet til styresignal om momsfritagelse af skole- og universitetsundervisning læg-
ges der op til at ændre dansk praksis i overensstemmelse med det bagvedliggende moms-
systemdirektiv. Ifølge EU-Domstolen kræver momsfritagelse af undervisning, at der un-
dervises i en bred og varieret mængde af emner, ligesom undervisning af ren rekreativ ka-
rakter udelukkes fra momsfritagelsen.
Skattestyrelsen har imidlertid vurderet, at undervisningsydelser berettiget til støtte efter
folkeoplysningsloven i stedet kan omfattes af momsfritagelsen af kulturelle ydelser. I
praksis betyder det, at bl.a. aftenskolers, daghøjskolers og folkeuniversiteters udbud af un-
dervisning fortsat vil kunne momsfritages.
Skattestyrelsen kan generelt oplyse, at i det omfang undervisningsydelser er berettiget til
støtte efter folkeoplysningsloven, vil disse også efter praksisændringen være momsfri-
tagne.
Udbydes den folkeoplysende voksenundervisning derimod som undervisning, der ikke
berettiger til støtte efter folkeoplysningsloven, er der ikke mulighed for momsfritagelse
som kulturelle ydelser.
En folkeoplysende forening, som har et vedtægtsbestemt formål af velgørende eller på
anden måde almennyttig karakter, har i stedet mulighed for momsfritagelse af sådanne
undervisningsydelser efter momslovens fritagelse af almennyttige foreningers leveringer
af varer og ydelser.
Oplysningsforbundenes eventuelle momspligt afhænger således af, om de udbyder under-
visningsydelser, som er berettiget til støtte efter folkeoplysningsloven. En afklaring heraf
vil forudsætte en konkret vurdering af det enkelte oplysningsforbunds aktiviteter.”
Side 2 af 2