Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
B 10
Offentligt
2660692_0001.png
10. februar 2023
J.nr. 2023 - 227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 10 - Forslag til folketingsbeslutning om ikke at indføre moms på undervis-
ning (borgerforslag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 13. januar 2023.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke former for undervisning der i dag er momsfritaget, og som vil blive pålagt moms som følge af udkastet til et styresignal fra Skattestyrelsen, til skatteministeren
2660692_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke former for undervisning, der i dag er momsfritaget,
der vil blive pålagt moms som følge af udkastet til et styresignal fra Skattestyrelsen.
Svar
Med beslutningsforslaget foreslås det, at undervisning fortsat fritages for moms. Med un-
dervisning menes eksempelvis træning, yoga, musik, håndarbejde, madlavning m.m. For-
slaget er affødt af Skattestyrelsens udkast til styresignal om momsfritagelsen for undervis-
ning.
Jeg vil gerne indledningsvis bemærke, at hverken den forrige eller den nuværende regering
har noget ønske om at lægge moms på undervisning i fitnesscentre eller anden undervis-
ning.
Den danske momslovgivning er imidlertid baseret på fælles EU-momsregler, og Danmark
og de øvrige EU-lande er forpligtet til at indrette sig efter EU-lovgivningen, herunder den
af EU-Domstolen fastlagte praksis. Skatteforvaltningen følger løbende op på EU-
domme, hvilket kan nødvendiggøre en ændring eller justering af den eksisterende natio-
nale administrative praksis, og i nærværende tilfælde har EU-Domstolen afsagt en række
domme, der vedrører fortolkningen af momsdirektivets undervisningsfritagelse.
Jeg har indhentet nedenstående bidrag fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Med
det udkast til styresignal om momsfritagelse af skole- og universitetsundervisning,
der er i proces p.t., lægges der op til at ændre dansk praksis i overensstemmelse med det
bagvedliggende momssystemdirektiv. Anvendelsen af momsfritagelsen bliver betinget af,
at der undervises i en bred og varieret mængde af emner, ligesom undervisning af ren re-
kreativ karakter udelukkes fra denne momsfritagelse.
Styresignalet er ikke endeligt endnu, men umiddelbart vil de relevante EU-domme med-
føre, at undervisning i afgrænsede emner, hvilket primært vil sige enkeltfagsundervisning,
ikke længere vil kunne omfattes af momsfritagelsen af skole- og universitetsundervisning.
En lang række af de undervisningsydelser, som ser ud til at blive omfattet af praksisæn-
dringen, vil imidlertid fortsat kunne momsfritages efter andre bestemmelser i momsloven,
herunder eksempelvis undervisning berettiget til støtte efter folkeoplysningsloven og al-
mennyttige foreningers undervisningsaktiviteter.
Ligeledes er offentlige institutioners udbud af undervisning, som disse er tillagt eksempel-
vis ved lov, ikke omfattet af momsloven, og deres undervisningsydelser bliver derfor hel-
ler ikke momspligtige. Dette gælder også disse institutioners udbud af enkeltfagsundervis-
ning.
Side 2 af 3
B 10 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke former for undervisning der i dag er momsfritaget, og som vil blive pålagt moms som følge af udkastet til et styresignal fra Skattestyrelsen, til skatteministeren
2660692_0003.png
Efter udkastet til styresignal vil det derfor typisk være private udbydere af undervisning i
specialiserede og afgrænsede emner, der vil blive momspligtige. Dette omfatter eksempel-
vis undervisning i dans, musik, yoga, pilates, drama, spinning, håndarbejde mv.
Hvilke former for undervisning der vil blive pålagt moms som konsekvens af de relevante
EU-domme afhænger af en række forhold.
Eksempelvis vil undervisning i aftenskoleregi fortsat være momsfritaget, mens samme un-
dervisningsydelse med praksisændringen vil blive momspligtig, når den udbydes af private
virksomheder, som ikke omfattes af folkeoplysningsloven.
Hvorvidt en konkret form for undervisning bliver momspligtig efter de relevante EU-
domme, afhænger derfor ikke blot af arten og indholdet af undervisningen, men også af
udbyderen og den sammenhæng, hvori undervisningen udbydes.”
Side 3 af 3