Først og fremmest vil jeg sige tak til Brigitte Klintskov Jerkel, som ikke er nået frem endnu, men hun kommer, for at have fremsat det her forslag og også tak til alle de andre medforslagsstillere for at bakke op om det her.
Det er for os i Alternativet vigtigt at sige, at vi er meget for at opgive planen om en Ring 5-motorvej. Der er blevet snakket om mange af de menneskelige konsekvenser omkring det her, men jeg tror også, der er ting, der ikke er blevet nævnt så meget, så det vil jeg gå lidt mere ind i. Vi står midt i en galopperende klima- og biodiversitetskrise, som vi skal gøre alt for at stoppe. I Alternativt er vi rimelig utilfredse med, at der er det her fokus på endnu mere bilisme, som går ud over naturen og miljøet. Det er estimeret, at der frem mod 2030 vil komme mellem 600.000 og 1.000.000 flere biler, og det er jo egentlig logik for perlehøns, når vi investerer så meget i at lave plads til dem. Det har historisk set vist sig, at når vi bygger flere veje, kommer der flere biler; det tager ikke særlig lang tid.
Men det er sådan, at fremtiden ikke ligger fast. Vi har faktisk et valg, vi har en mulighed for at ændre fremtiden til det bedre, hvis vi tænker og handler klogt. I Alternativet ønsker vi færre og ikke flere biler, og derfor ønsker vi heller ikke, at Ring 5 skal etableres.
Udover at Ring 5 er en investering i mere bilisme, er det også i direkte strid med det mål og det ønske, vi har, om en mere vild og mangfoldig natur. Når områder tages ud af drift som f.eks. landbrug for at blive lagt under asfalt, og når eksisterende naturområder, som jo har ligget hen, heldigvis, i mange år, skæres i stykker og ødelægges af anlægsprojekter, så bevæger vi os endnu længere væk fra et bæredygtigt samfund, for slet ikke at tale om, hvad brugen af store anlægsprojekter, som ringvejen jo er, vil betyde for kvaliteten af vores i forvejen pressede grundvandsressourcer.
Grundvandskvaliteten i og omkring hovedstadsområdet er faktisk rigtig, rigtig presset. Anlægsprojekter, bildæk og anden forurening vil være med til at ødelægge fremtidens grundvand endnu mere. Det har før været nævnt fra ordføreren for SF, at vi kan bruge områderne til vedvarende energi. Det synes vi også er en rigtig god idé. Vi kunne også godt plædere for, at nogle af de her områder blev udlagt til naturområder, som er med til at beskytte vores dyrebare drikkevand fremadrettet, især i et område, der er så sårbart. Samtidig ville det næsten være smukt, at de beboere, som i så mange år har været underlagt det her og levet med uvisheden, skulle stå over for at få så smuk en gestus at få natur som nabo i stedet for mange meter asfalt. Der er allerede rigelig trafik i Køge Bugt-området. Der er allerede en motorvej, og hvis Ring 5 etableres, vil folk i området blive udsat for endnu mere støj, mere luftforurening og endnu flere gener, både i dagligdagen, men også i livet, over en længere årrække. Mange vil faktisk blive fanget mellem to store veje og derfor generet af støj og forurening fra to sider. Det er altså små, hyggelige, dejlige bysamfund, som vi snakker om, f.eks. Lille Skensved, Ejby, Tune og mange andre. Der bor mennesker. Det er levede liv, vi snakker om.
Når staten anlægger en vej, opfordrer man også til, at der kommer flere biler på den vej. Én ting er, at der kommer flere biler på statslige veje, når man gør det her, men en anden ting er, hvor de biler skal være, når de ikke er på de statslige veje. Svaret på det er, at de skubbes ud på de kommunale veje efterfølgende, ud i boligområderne. Det slider også på den kommunale infrastruktur, og det kræver mere plads til parkeringspladser. Så indirekte kommer det også til at skubbe en udgift over på kommunerne i de områder, vi snakker om. Det tager igen plads fra naturen, for at vi til gengæld kan parkere nogle flere biler. Så hvis vi siger, vi gerne vil af med den fortættede trafik, vi ser i området, og som ordføreren for Liberal Alliance nævnte, vil vi da komme med en opfordring fra vores side, som også før har lydt fra os: Lad os lave noget bedre og mere offentlig transport.
Alternativet er altså entydigt imod en Ring 5-motorvej. Det er for dyrt. Det går ud over mennesker, vand, klima, miljø, natur og livet i vores fine lokalsamfund. Så vi håber i Alternativet, at regeringen vil komme på bedre tanker.