Du er så høj, Kim. Jeg kører lige talerstolen lidt ned.
Jeg må sige, at jeg er meget forundret over, at man som politiker ikke ønsker at sætte sig ind i alle de fejl og lovbrud, der begås derude – alle de ganske udmærkede rapporter, som bliver lavet af taskforceteams osv. Vi har i pressen set adskillige afdækninger af grove sagsbehandlingsfejl og nogle steder embedsmisbrug, f.eks. i kommuner som Tårnby, Frederikssund, Guldborgsund, Bornholm, Langeland og Frederiksberg.
I Frederiksberg Kommune måtte kommunen undskylde til ikke færre end 390 familier, og Jeanette Strauss fik uretfærdigt tvangsfjernet sit barn. I Langeland Kommune skal 280 anbringelsessager genbehandles af et eksternt firma, og tre børn er allerede hjemgivet, heriblandt Sandie Hansens tvillingedrenge og Sebastian Jensens søn, hvis sager jeg har fulgt tæt, og hvis kommuner og borgmestre jeg har følt mig nødsaget til at melde til politiet, fordi ingen andre instanser gjorde noget, da deres borgmester og familieafdeling svigtede fælt.
Det gjorde jeg, fordi jeg kunne se, at Langeland Kommune ligesom mange andre har store problemer med at overholde lovgivningen. Det være sig brud på retssikkerhedsloven, offentlighedsloven, forvaltningsloven og serviceloven, bl.a. i form af manglende partshøringer, manglende partsinddragelse, manglende børnesamtaler, manglende udredelser, manglende samtykke, inden man henter personlige papirer på borgere, manglende journalisering, borgere, som tildeles fiktive diagnoser af sagsbehandlere, sagsbehandlere, som sletter og retter i borgeres journaler, og sagsbehandlere, der slet og ret skriver og opdigter fiktive børnesamtaler. Den slags kan vi naturligvis ikke have i en retsstat som den danske.
Lad mig også slå fast, at vi jo ikke her taler om alle de socialrådgivere, som godt kan finde ud af at overholde lovgivningen. Det er der heldigvis masser af dygtige sagsbehandlere og socialrådgivere derude der gør. Vi taler om dem, som ikke kan.
Vi har også set adskillige sager afdækket af pressen om børn, som på grund af diagnoser eller handicap er nødsaget til at blive hjemmeskolet af pressede og frustrerede forældre, som mere eller mindre tvinges ud i en sygemelding eller på tabt arbejdsfortjeneste, fordi kommunerne ikke giver børnene de pasnings- eller specialskoletilbud, som de skal. Her kan der altså ligge økonomiske incitamenter bag. Vi ved, at autister har tre gange så stor risiko for at blive fjernet fra deres hjem, bl.a. fordi alt for få udredes, før de anbringes. Parallelt med dette dilemma har vi aldrig set flere diagnoser stillet, end vi gør i dag. Der skal simpelt hen en diagnose til, før man kan få hjælp eller støtte. Det er diagnoser, som kan være ufattelig svære at slippe af med igen, også hvis de senere i livet viser sig at være forkerte. Samtidig hører vi flere og flere eksperter udtale, at vi overdiagnosticerer i Danmark, og det bekymrer også Liberal Alliance ufattelig meget. Utilstrækkelig faglighed leder ikke alene til dårlig økonomi, men også til store personlige tab og svigt, som præger en resten af livet.
Børnebarometerets tal fra 2022 er også meget bekymrende. Kravet om at udarbejde en børnefaglig undersøgelse eller opdatering er overholdt i 73 pct. af sagerne. Blandt anbringelsessagerne er det dog kun overholdt i 69 pct. af sagerne. Kravet om afslutning af en børnefaglig undersøgelse inden for fristen på 4 måneder er kun overholdt i 60 pct. af sagerne. Blandt anbringelsessagerne er kravet kun overholdt i 59 pct. af sagerne. I 45 pct. af sagerne var der ingen lovpligtig børnesamtale. Københavns Kommunes interne rapport på børneområdet fra 2017 viste, at kommunen havde sagsbehandlingsfejl i strid med lovgivningen i 100 pct. af afgørelserne på anbringelsesområdet – 100 pct.
Sjusk, lovbrud eller det, at kommuner bevidst eller ubevidst trækker sager i langdrag, som gør, at de sparer penge, er et kæmpe problem, idet sagerne ofte trækkes i langdrag i årevis, hvilket en kommune har en økonomisk fordel af. Det har på nuværende tidspunkt ingen konsekvenser for kommunerne, når fejlen er deres.
Hvis en kommune f.eks. på et forkert grundlag nægter en borger en service eller et hjælpemiddel, som borgeren har krav på, bør den ikke have økonomisk fordel af denne beslutning. En bodsordning er nødvendig at få indført. Hvis en kommune begår en fejl, skal en kommune erkende det over for borgeren, og i tilfælde, hvor fejlen er alvorlig, skal borgeren kompenseres økonomisk. Ikke alene vil en bodsordning bidrage til en oplevelse af, at systemet er retfærdigt, men den vil også skærpe fokus på kvaliteten i kommunernes sagsbehandling.
Ankestyrelsen har tidligere fortalt Bornholms Regionskommunes velfærdsdirektør, at Ankestyrelsen ikke vil sanktionere et konkret lovbrud, fordi det ikke er Ankestyrelsens opgave »at slå myndighederne i hovedet«. LA finder det meget bekymrende, hvis den udtalelse er et udtryk for, hvordan Ankestyrelsen mere generelt vurderer sin opgave. I næsten enhver tvist mellem borgere og kommune har kommunen en lang række fordele i form af faglige kompetencer og økonomi. Når kommunen begår fejl, bør Ankestyrelsen fungere som en uafhængig vagthund, som bringer balance i forholdet mellem borger og kommune. I fraværet af en forvaltningsdomstol, som jo findes i stort set alle andre europæiske lande, skal Ankestyrelsen påtage sig den opgave »at slå myndighederne i hovedet«, når nu de ikke følger lovgivningen. Det har de med en bodsordning mulighed for meget enkelt og retfærdigt.
Jeg skulle hilse fra Alternativet og DF og sige, at de støtter beslutningsforslaget. Tak for en god debat.