Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 8
Offentligt
2689959_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
UUI alm. del Svar på Spørgsmål 286
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 8 - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2009
Statsretskontoret
2009-792-1043
AHN40607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 286 (Alm. del), som Folke-
tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til ju-
stitsministeren den 18. september 2009.
Brian Mikkelsen
/
Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
Spørgsmål nr. 286 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik (Alm. del):
”I lyset af ministerens udtalelser den 17. september 2009 om,
at et burkaforbud rejser væsentlige spørgsmål i forhold til
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundlo-
ven, bedes ministeren uddybe, hvad præcist det er for
spørgsmål, et burkaforbud rejser og på hvilket grundlag.”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse følgende om spørgsmålet om, hvorvidt et
forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil være foreneligt med
grundloven og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention:
1. Forholdet til grundloven
1.1.
Grundlovens § 70 indeholder følgende bestemmelse:
Ӥ
70.
Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstam-
ning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og po-
litiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen al-
mindelig borgerpligt.”
Bestemmelsen indebærer en lighedsgrundsætning, hvorefter det er for-
budt at diskriminere med bl.a. trosbekendelsen som kriterium for så vidt
angår adgangen til nydelse af borgerlige eller politiske rettigheder.
Udtrykket ”rettigheder” skal i den forbindelse ikke forstås snævert. Såle-
des anfører Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udgave ved Ole
Espersen (1980), side 758, bl.a. følgende:
”Udtrykket ”rettighed” er i denne sammenhæng naturligvis
ikke taget i en snæver, teknisk-systematisk betydning, men
må betegne enhver fordelagtig retsposition, fx også indeha-
velse af et embede, testationskompetence, habilitet som næv-
ning, o.s.v. Det er adgangen til at indtræde i sådanne positio-
ner der skal være lige uanset trosbekendelse.”
Henrik Zahle, Menneskerettigheder, Dansk Forfatningsret 3, 3. udgave
(2003), side 158, anfører bl.a. følgende om begrebet ”rettigheder”:
”Med ”rettigheder” skal ikke forstås rettigheder i en teknisk-
juridisk forstand, men en hvilken som helst fordelagtig
2
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
retsposition, f.eks. ansættelse i stilling, arveret, adgang til æg-
teskab.”
Bestemmelsen i grundlovens § 70 finder ikke blot anvendelse, hvor der
udtrykkeligt diskrimineres på grund af trosbekendelse, men antages også
at gælde, ”hvor reguleringen uden at omtale spørgsmålet om trosbeken-
delse har sådanne virkninger, at den reelt medfører en diskrimination ef-
ter trosbekendelse”, jf. herved Henrik Zahle, a.st., side 158. Der kan end-
videre bl.a. henvises til Poul Andersen, a.st., side 634 ff. og Alf Ross,
a.st, side 758, der anfører, at § 70 også finder anvendelse ”selvom der
formelt ikke diskrimineres på grund af trosbekendelsen, men dog på
grund af forhold der er så nøje forbundet hermed at resultatet faktisk bli-
ver meget nær det samme.”
1.2.
Det antages i den statsretlige litteratur, at der kan gøres visse undta-
gelser fra lighedsgrundsætningen i grundlovens § 70, men at der må dra-
ges snævre grænser for undtagelserne.
Herom anfører Poul Andersen, a.st. side 636 f, bl.a. følgende:
”Baade efter Sagens Natur og Forhandlingerne i Rigsforsam-
lingen er det klart, at Lighedsgrundsætningen maa træde til-
bage, hvor særlige Grunde taler mod dens Opretholdelse.
Adgangen til at lade Lighedsgrundsætningen efter Grl. § 70
træde tilbage faar kun ringe betydning m.H.t. Borgernes rent
privatretlige Stilling. Ingen vil f.Eks. paa Grund af sin Tros-
bekendelse ved Lov kunne udelukkes fra Arv eller Indgaaelse
af Ægteskab. Indenfor den offentlige Ret er det navnlig visse
Tjenestestillinger og Hverv, som er af den Beskaffenhed, at
Indehaverens Trosbekendelse – eller Mangel af en saadan –
er af væsentlig Betydning for Varetagelsen af de under Stil-
lingen eller Hvervet hørende Anliggender. Grl. § 70 kan da
ikke antages at ville udelukke, at der m.H.t. Beklædningen af
saadanne Stillinger og Hverv tages Hensyn til vedkommen-
des Trosbekendelse. Det er t.Eks. indlysende, at den, der skal
kunne være Præst i den danske Folkekirke, maa slutte sig til
Folkekirkens Trosbekendelse. For hvilke Stillinger og Hverv
Folkekirkens Trosbekendelse er af væsentlig Betydning, kan
naturligvis give Anledning til Tvivl.”
Alf Ross, a.st., side 758 f., anfører bl.a. følgende om spørgsmålet:
”Det følger af sagens natur at der må gøres visse undtagelser
fra lighedsprincippet. Grundlovskomiteen udtalte herom at
”det ikke behøver at siges, at de embedsstillinger, der står i
3
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
væsentlig forbindelse med folkekirken alene kan beklædes af
dennes bekendere,” men at udvalget har fundet det ”utilråde-
ligt i grundloven at optage bestemmelser om andre undtagel-
ser, idet man formener, at udviklingen også i denne henseen-
de bedst gives fri, hvorved den offentlige mening og forhol-
denes magt til enhver tid vil udøve den indflydelse, som kan
være ønskelig.”[…] Det var sikkert klogt ikke at prøve at
drage nogen grænse i grundloven men at overlade spørgsmå-
let til enhver tids vurdering. Udviklingen er gået i retning af
at drage snævre grænser for undtagelserne. Det vil i dag være
udelukket at kræve tilhørighed til folkekirken som betingelse
for at beklæde dommerembede. Tvivlsomme spørgsmål kan
opstå med hensyn til religionsundervisningen i skolerne.”
Henrik Zahle, a.st., side 159 f., anfører bl.a. følgende om muligheden for
at gøre undtagelse fra lighedsgrundsætningen:
”Uanset den kategoriske formulering af grl § 70, må der gø-
res visse undtagelser fra lighedsprincippet. Hvilken række-
vidde disse undtagelser skal have, kan grundlovsteksten ikke
give nogen anvisning på, og gennem tiden har der været for-
skellige opfattelser af spørgsmålet – med en tendens fra me-
get vidtgående undtagelser til en snæver afgrænsning af de
fra lighedsprincippet undtagne situationer. Udnævnelse til
præst
i folkekirken må forudsætte, at den pågældende slutter
sig til folkekirkens trosbekendelse, P. Andersen 1954 s 637.
Ombudsmanden har tidligere fundet det berettiget, at der stil-
les krav om, at
undervisningen i religion
og kristendoms-
kundskab i folkeskolen gives af lærere, der tilhører folkekir-
ken, jf. FoB 1959 s 177, men om denne opfattelse fortsat er
holdbar, forekommer tvivlsomt […].”
Birgitte Kofod Olsen, Danmarks Riges Grundlov med kommentarer (re-
digeret af Henrik Zahle), 2. udgave (2006), side 429, anfører bl.a. føl-
gende om spørgsmålet:
”Ligebehandlingskravet er ikke absolut og åbner derfor for
forskelsbehandling på grund af tro og religion, der er objek-
tivt og sagligt begrundet. Omfanget af mulige undtagelser
står imidlertid ikke klart.”
Spørgsmålet om, hvorvidt et forbud mod at bære burka i det offentlige
rum er foreneligt med grundlovens § 70, ses ikke behandlet i den statsret-
lige litteratur.
1.3.
Ved vurderingen af, om et forbud mod at bære burka i det offentlige
rum er foreneligt med grundlovens § 70, lægger Justitsministeriet til
4
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
2689959_0005.png
grund, at et sådant forbud i Danmark i givet fald kun vil ramme kvinder,
der bekender sig til islam.
Justitsministeriet er endvidere bekendt med, at der inden for islam er for-
skellige opfattelser med hensyn til, om der efter islam gælder et påbud
om, at kvinder skal have tildækket ansigtet – f.eks. ved at bære burka – i
det offentlige rum. Ministeriet lægger imidlertid til grund, at i hvert fald
visse muslimer opfatter en sådan tildækning af ansigtet som efterlevelse
af et religiøst påbud eller en religiøs anbefaling, og at det også i øvrigt i
almindelighed vil være motiveret eller inspireret af islam, hvis kvinder
bærer burka i Danmark.
1.4.
På det foreliggende grundlag, herunder den opfattelse af grundlovens
§ 70, som er kommet til udtryk i den statsretlige litteratur – jf. pkt. 1.1 og
1.2 – er Justitsministeriet mest tilbøjelig til at mene, at et forbud mod at
bære burka i det offentlige rum vil indebære, at nogen på grund af ”tros-
bekendelse […] berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og
politiske rettigheder”, og at det giver anledning til væsentlig tvivl, om
forbuddet vil udgøre en berettiget undtagelse fra lighedsgrundsætningen i
grundlovens § 70.
2. Forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
2.1.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 9, stk.
1, har enhver ret til at tænke frit og til samvittigheds- og religionsfrihed.
Denne ret omfatter efter bestemmelsen bl.a. ”frihed til … offentligt eller
privat at udøve sin religion eller tro gennem … andagt og overholdelse af
religiøse skikke (”practice and observance”).
Det følger af artikel 9, stk. 2, at frihed til at udøve sin religion eller tro
kun må ”underkastes sådanne begrænsninger, som er foreskrevet ved lov
og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den offentlige
tryghed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden eller sædelighe-
den eller for at beskytte andres rettigheder og friheder”.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i forbindelse med be-
handlingen af sager om religionsfrihed flere gange understreget, at kon-
ventionens artikel 9 om retten til at tænke frit og til samvittigheds- og
religionsfrihed må anses som en af grundpillerne i et demokratisk sam-
fund. Domstolen har i den forbindelse udtalt, at det vil være uforeneligt
med statens pligt til at optræde neutralt og upartisk, hvis staten tillægges
5
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
beføjelse til at vurdere berettigelsen af bestemte religiøse opfattelser eller
udtryksmåder. Endvidere har Domstolen udtalt, at staten har en pligt til at
fremme og sikre gensidig tolerance mellem alle grupper i samfundet, og
hvis der opstår spændinger mellem forskellige grupper, er det ikke sta-
tens opgave at fjerne årsagen til disse spændinger ved at undertrykke plu-
ralisme, men derimod at sikre, at de pågældende grupper tolererer hinan-
den, jf. f.eks. dom af 10. november 2005 i sagen
Leyla Sahin mod Tyrki-
et,
præmis 107.
Det følger endvidere af Domstolens praksis, at konventionens artikel 9
ikke beskytter enhver handling, der er motiveret eller inspireret af religi-
on eller overbevisning, jf. f.eks. præmis 105 i den førnævnte dom. I
samme sag udtalte Domstolen, at artikel 9 ikke altid garanterer en ret til
at handle på den bestemte måde, som måtte følge af ens religiøse overbe-
visning, og bestemmelsen giver således ikke personer, der følger sin reli-
giøse overbevisning, en ret til at se bort fra lovgivning, der forfølger sag-
lige hensyn, jf. præmis 121. Som et eksempel herpå kan nævnes Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskommissions afgørelse af 15. december
1983 i sagen
C mod Storbritannien,
hvor Kommissionen fastslog, at en
situation, hvor en klager, der var kvæker, nægtede at betale skat under
henvisning til sin religiøse overbevisning, faldt uden for artikel 9’s an-
vendelsesområde. Som et yderligere eksempel kan nævnes Domstolens
afgørelse af 2. oktober 2001 i sagen
Pichon og Sajous mod Frankrig,
som omhandlede to franske farmaceuter, der af religiøse årsager, nægte-
de at sælge p-piller fra deres apotek. Også i denne sag fandt Domstolen,
at klagen faldt uden for anvendelsesområdet for artikel 9.
2.2.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har ikke haft lejlighed
til at tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt indførelsen af et forbud
mod at bære burka i det offentlige rum er foreneligt med konventionen,
herunder artikel 9.
Domstolen har dog ved flere lejligheder fastslået, at indførelsen af regler,
som begrænser adgangen til at bære det muslimske hovedtørklæde i ud-
dannelsessektoren, udgør et indgreb i retten til religionsfrihed efter arti-
kel 9, idet den omstændighed, at visse kvinder bærer muslimsk hoved-
tørklæde, må anses for at være motiveret eller inspireret af deres religion,
jf. senest Domstolens dom af 4. december 2008 i sagen
Dogru mod
Frankrig.
6
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
2689959_0007.png
Justitsministeriet er som nævnt under pkt. 1.3 bekendt med, at der inden
for islam er forskellige opfattelser med hensyn til, om der efter islam
gælder et påbud om, at kvinder skal have tildækket ansigtet – f.eks. ved
at bære burka – i det offentlige rum. Ministeriet lægger imidlertid – som
også nævnt under pkt. 1.3 – til grund, at i hvert fald visse muslimer op-
fatter en sådan tildækning af ansigtet som efterlevelse af et religiøst på-
bud eller en religiøs anbefaling, og at det også i øvrigt i almindelighed vil
være motiveret eller inspireret af islam, hvis kvinder bærer burka i Dan-
mark.
På den anførte baggrund, herunder Menneskerettighedsdomstolens oven-
nævnte praksis, må det anses for sandsynligt, at Domstolen ligeledes vil
finde, at indførelsen af et forbud mod at bære burka i det offentlige rum
udgør et indgreb i den konventionsbeskyttede ret til religionsfrihed.
2.3.
Hvorvidt et forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil være
foreneligt med konventionen, vil herefter afhænge af, om det pågældende
forbud kan anses for begrundet i et eller flere af de i konventionen op-
regnede anerkendelsesværdige formål og desuden opfylder proportionali-
tetskravet (”nødvendigt i et demokratisk samfund”), jf. artikel 9, stk. 2.
Efter Domstolens praksis er opregningen af de anerkendelsesværdige
formål i konventionens artikel 9, stk. 2, udtømmende og skal fortolkes
indskrænkende.
Det må efter Justitsministeriets opfattelse antages, at indførelsen af et
forbud mod at bære burka i det offentlige rum i givet fald vil skulle søges
begrundet i hensynet til ”den offentlige tryghed”, beskyttelsen af ”den
offentlige orden” eller hensynet til beskyttelsen af ”andres rettigheder og
friheder”.
2.4.
Det følger af konventionens artikel 10, stk. 1, at enhver har ret til
ytringsfrihed. Menneskerettighedsdomstolen har i sin praksis fastslået, at
det at bære beklædning, der er udtryk for en bestemt opfattelse, er omfat-
tet af artikel 10. Et forbud mod at bære burka i det offentlige rum vil der-
for også udgøre et indgreb i henhold til denne artikel.
For at være foreneligt med konventionen skal et indgreb i ytringsfriheden
opfylde betingelserne i artikel 10, stk. 2, om at være foreskrevet ved lov
og nødvendig i et demokratisk samfund af hensyn til ”den nationale tryg-
hed, territorial integritet eller offentlig sikkerhed, for at forebygge uorden
7
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden, for at be-
skytte andres gode navn og rygte eller rettigheder, for at forhindre ud-
spredelse af fortrolige oplysninger, eller for at sikre domsmagtens autori-
tet og upartiskhed.”
Artikel 10, stk. 2, opregner flere anerkendelsesværdige formål end artikel
9, stk. 2, men disse yderligere formål er ikke relevante i forhold til et for-
bud mod at bære burka på offentligt tilgængelige steder. Et indgreb vil
således skulle søges begrundet i samme hensyn, som beskrevet ovenfor
vedrørende konventionens artikel 9.
2.4.
På det foreliggende grundlag giver det efter Justitsministeriets opfat-
telse anledning til væsentlig tvivl, om et forbud mod at bære burka i det
offentlige rum vil opfylde betingelserne i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 9, stk. 2, og artikel 10, stk. 2.
8