Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 8
Offentligt
2689957_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. april 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Christine Rønbøg Secher
Sagsnr.: 2023-0038-0055
Dok.:
2763200
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 8 (B 8) fra Folketingets Udlændinge- og In-
tegrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om at indføre et forbud for elever og ansatte mod at bære
islamisk tørklæde i grundskolen (B 8), som Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
B 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om den politiske og juridiske udvikling fra november 2019, hvor Justitsministeriet vurderede, at et burkaforbud ville stride imod grundloven, og til indførelsen af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstridigt
Spørgsmål nr. 8 (B 8) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsud-
valg:
”Vil
ministeren forklare den politiske og juridiske udvikling fra
november 2019, hvor det blev vurderet af Justitsministeriet, at
et burkaforbud ville stride imod Grundloven, og til indførelsen
af tildækningsforbuddet, som ikke blev vurderet grundlovsstri-
digt? Der henvises til
artiklen: ”Tidslinje. Fra burkadebat til
skægforbud” fra DR.dk den 25. januar 2018?”
Svar:
Justitsministeriet har på baggrund af spørgsmålets henvisning til DR’s
arti-
kel af 25. januar 2018, hvori der bl.a. henvises til en besvarelse fra Justits-
ministeriet fra november 2009, forstået spørgsmålet således, at der spørges
hertil.
Som det fremgår af besvarelsen af 12. november 2009 af spørgsmål nr. 286
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik,
som der henvises til i artiklen, lagde Justitsministeriet i forbindelse med be-
svarelsen til grund, at et sådant forbud kun vil ramme kvinder, der bekender
sig til islam. Som det videre fremgår af besvarelsen, var Justitsministeriet
på det foreliggende grundlag mest tilbøjelig til at mene, at et forbud mod at
bære burka i det offentlige rum vil indebære, at nogen på grund af ”trosbe-
kendelse […] berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og
politiske
rettigheder”, og at det giver anledning til væsentlig tvivl, om
forbuddet vil
udgøre en berettiget undtagelse fra lighedsgrundsætningen i grundlovens §
70.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt et generelt forbud mod at bære
beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet (det såkaldte tildækningsfor-
bud), vil være foreneligt med grundloven, kan Justitsministeriet henvise til
den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om at ind-
føre et forbud for elever og ansatte mod at bære islamisk tørklæde i grund-
skolen (B 8). Som det bl.a. fremgår heraf, omfatter tildækningsforbuddet
alle personer, ligesom tildækningsforbuddet retter sig mod enhver form for
beklædningsgenstand, uanset om dens anvendelse f.eks. måtte være udtryk
for et bestemt politisk eller religiøst tilhørsforhold.
Side 2/2