Tak for det. Lille Aisha på 8 år går i 2. klasse på den lokale kommuneskole. Hun sidder i klassen og slider i det med at læse i dagens lektiebøger, mens Diddltasken står ved siden af hende, og bamsen, der er vedhæftet lynlåsen, vidner om, at hun er et barn. Hun tænker og opfatter ikke sig selv som hverken et troende eller seksuelt væsen, men på hovedet bærer hun det islamiske tørklæde, som skal signalere til hendes klassekammerater og alle andre, hun møder på sin vej, at her kommer en ærbar og rettroende pige, og hun gør det derudover for at sikre, at hun ikke bliver forulempet. Det er ikke noget, hun direkte sådan er tvunget til, men det er noget, hendes forældre har bestemt for hende, for i hendes familie bærer pigerne tørklæde fra den alder. Og selvfølgelig gør man ikke oprør, når man er 8 år, på en måde, så man kan gennemtrumfe oprøret. Klassens lærer er Fatma, som ligeledes som det forbillede, hun er, bærer det islamiske tørklæde, for hun vil også gerne signalere, at hun er rettroende, og så selvfølgelig sikre, at hun ikke bliver forulempet af eleverne og hendes kolleger, og med tørklædet kan hun samtidig sikre sig, at de mandlige forældre ikke hilser på hende ved at give hånd.
Den ovenstående fortælling er desværre ikke blot en fortælling om elever og lærere i landets grundskoler. Det er også en fortælling om, at islam i større og større grad vinder indpas i det danske samfund – et indpas, som Dansk Folkeparti altid har været imod og altid har advaret imod. Det er ikke nyt, at Dansk Folkeparti ønsker et forbud her, så det både for børn og på landets grundskoler skal forbydes at bære det islamiske tørklæde. Men det nye er, at en socialdemokratisk regering nedsatte en kommission med navnet Kommissionen for den glemte kvindekamp, som med den socialdemokratiske borgmester i Holbæk i spidsen kom med den konklusion, men underligt nok er det noget, hverken denne eller den forrige regering har taget initiativ til at gøre noget som helst mere ved. Men så er det godt, at Danmark har Dansk Folkeparti, for det hører på ingen måde hjemme i de danske skoler – skoler er skoler og ikke religiøse opdragelsesanstalter, og det gælder, uanset om det er landets kommune-, fri- eller privatskoler.
Det kan ganske enkelt ikke forsvares, at vi her i Danmark adopterer og accepterer religiøse og kulturelle særheder fra kulturer, som slet ikke ligner vores og aldrig kommer til det, og som ligger så uendelig langt fra de værdier, vi gennem generationer har arbejdet for at opnå, og som er blevet en integreret del af Danmark.
Som udgangspunkt ønsker vi, at hverken elever eller ansatte skal kunne bære islamisk tørklæde i grundskolerne, for tørklædet signalerer noget, som vi hverken kan eller vil forsvare eller forklare. Muslimske tørklæder hos elever og ansatte i grundskolerne, altså et tørklæde, som signalerer ærbarhed og beskyttelse imod at blive forulempet, jævnfør Koranen, er ikke en farbar vej, som vi som samfund bør gå, og derfor ønsker Dansk Folkeparti at forbyde det for elever og ansatte i landets grundskoler.
Jeg vil godt sige tak til Nye Borgerlige for som det eneste parti helhjertet at støtte det her, og jeg vil sige, at jeg er dybt skuffet og forundret over, at Danmarksdemokraterne ikke kan støtte det, for det er jo sådan, det ender. Fru Susie Jessen er blevet en rigtig politiker, som hverken kan svare ja eller nej. Det er godt klaret på så kort tid, men selvfølgelig kommer det for en dag, når der skal stemmes på et eller andet tidspunkt i Folketingssalen. Jeg kan godt forstå, at hr. Peter Skaarup ikke har stået heroppe i dag, for han er jo en af dem, der har været med til det og faktisk har formuleret det her forslag, for vi har fremsat det før. Det er sørgeligt, at det er endt sådan, men sådan er det. Men vi skal nok kæmpe videre omkring det her og alle mulige andre islamiske særkrav, som bliver forsøgt gennemført i Danmark.
Jeg synes, det er vigtigt, at vi med det her siger grundskolerne. Det er bevidst, for selvfølgelig skal det ikke være muligt bare at forbyde det i landets kommuneskoler, hvorefter pigerne, nok mest på forældrenes initiativ, efterfølgende siver over i landets fri- og privatskoler og der bevarer deres hovedtørklæde og sender et tydeligt religiøst signal og budskab om at være ren eller uren. Det muslimske tørklæde er et tegn på underkastelse og opdeler kvinder, også her små piger, i rene og urene, i rettroende og ikkerettroende. Det kan vi ikke acceptere som samfund, overhovedet, og dermed leve med at være et samfund, som i takt med muslimsk indvandring indfører flere og flere islamiske særkrav og sædvaner.
I Danmark kan vi ikke have grundskoler, som tolererer, at piger og ansatte skal tildække sig efter islamisk tankegang og sædvane, og vi kan ikke tolerere, at også helt små piger i 6-7-årsalderen skal tildække sig, som man ser rundtomkring i landet. Det kan ikke forklares og dermed ikke forsvares.
Symbolet i tørklædet er så stærkt, at det strider mod almindelige danske værdier, bl.a. om ligeværd, og sådan et samfund kan vi ikke acceptere, og vi gør piger og kvinder mindre værd, ved at de dels skal signalere, at de er rettroende, for at blive accepteret, dels skal tildække sig for ikke at blive forulempet, for det er jo det, der i virkeligheden er bag ved alt det her. Kom ikke at forsøge at overbevise mig om, at piger i grundskolens 2. klasse selv har så stærk en religiøs overbevisning og kender og forstår den virkelige betydning af tørklædet, at de selv vælger, at de skal til at tildække sig. De større piger har muligvis selv valgt det, som man trods alt gør, når man hele livet har levet i familier, hvor tørklædet er helt almindeligt og der samtidig er en vis forventning om, at det skal man bære, herunder den sociale kontrol fra både familien og andre. Jeg synes, de her piger skal hjælpes til ikke at bære tørklæde.
For hvad skal læreren svare, når eleverne spørger, hvorfor Aisha i 2. klasse bærer tørklæde? Skal man svare, at hendes forældre er bange for, at de andre elever risikerer at forulempe hende, i fald hun ikke bærer tørklædet? Og hvad skal svaret være til Akhmed, der kalder pigerne skældsord? Er det, fordi de ikke er ærbart klædt? Og hvordan skal en lærer kunne forsvare over for elever, kolleger og forældre, at hun bærer tørklædet med den betydning, som det har? Nej, sådan skal det ikke være. Derfor har vi fremsat det her beslutningsforslag, der i sit udgangspunkt handler om forbud mod muslimske tørklæder. Tak.