Produktion og forbrug af tekstiler er miljø- og klimabelastende, og det indebærer et stort forbrug af naturressourcer. Forbruget af tøj og tekstiler er det fjerdestørste samlede miljø- og klimaaftryk i EU, og det overgås kun af bygninger, fødevarer og transport. Hvor er det så, påvirkningen finder sted primært? Det er primært i produktionen af tekstiler, og i gennemsnit, og jeg vil lige sige til Folketinget, at der er stor forskel, men i gennemsnit kræver det cirka 3 kg kemikalier at producere 1 kg tøj, og det kræver cirka 1.400 l vand at producere en enkelt t-shirt. Der er selvfølgelig kæmpe forskelle, men tekstilproduktion optager jo også enorme landarealer med bomuldsmarker osv. Og ved at trække så meget på vores land- og vandressourcer og ved at udlede både klimagasser og kemikalier, er produktionen af tekstil både skadelig for miljø og for sundhed.
Hvis man så ser, hvordan det går med forbruget af tekstil, så kan man simpelt hen se, at det er stigende. Ifølge Det Europæiske Miljøagentur forventes det globale forbrug af tekstiler at fortsætte med at stige med omkring 60 pct. til 2030 i forhold til 2017. Det er en enorm stigning, og det svarer til et årligt forbrug på cirka 100 mio. t tekstiler på verdensplan. Og det her forslag handler jo også om affaldshåndtering, for tekstiler er også en udfordring, når det bliver til affald. Alt for meget ender i affaldsforbrændingen med CO2-udledninger til følge, og en række virksomheder er jo i gang, det tror jeg også er vigtigt at slå fast her, med at gøre noget. Der er alvorlige problemer, men der er også en række virksomheder, som heldigvis er i gang med at tage kampen op, og det er både her i Danmark og andre steder.
Vi er flere politikere, der har været ude og besøge virksomheder, jeg har selv også for nylig set gode eksempler på virksomheder, der arbejder med at se tekstilaffald som en ressource, og der tror jeg, jeg må sige, at det kun er fantasien, der sætter grænser. Jeg så for nylig, at sådan noget som forladte festivaltelte kan blive til ny mode. Aflagte tæpper fra krydstogtskibe kan blive til møbler og inventar, så alt det kan faktisk lade sig gøre. Men der er lang, lang vej til en fuld cirkulær økonomi på det her område. Derfor er det vigtigt at få fokus på, hvordan vi bedst kan reducere miljø- og klimapåvirkningen fra vores tøj og selvfølgelig også fra andre tekstiler.
Et sted, hvor vi kan gøre meget for at skabe gode betingelser for genanvendelse af tekstilaffaldet, er hjemme hos os selv, ved at vi hver især alle sammen sørger for, at slidte bluser og strømper og strømpebukser og andet ikke smides ud og brændes af, men derimod bliver sorteret og indsamlet til genanvendelse. Og det vil også give virksomheder nemmere adgang til de materialer, som skal bruges til nye produkter, og der går Danmark jo, som Folketinget ved, foran i EU. Alle husstande får nemlig senest til sommer mulighed for at sortere og få afhentet tekstilaffald hjemme i vores husholdninger. Og EU kommer lige bagefter, vil jeg også sige, for EU har et krav om særskilt indsamling af tekstilaffald. Det træder i kraft den 1. januar 2025, men Danmark starter altså med det her til sommer.
Derudover har vi et tæt samarbejde med både tekstilbranchen, genanvendelsesindustrien og kommunerne, som altså nu skal til at indsamle det her tekstilaffald, og der er nedsat partnerskaber for tekstilaffald, hvor kommunerne deler erfaringer med hinanden og de virksomheder, der skal aftage og sortere og genanvende tekstilaffaldet. Men vi er nødt til at have større ambitioner her, for vi skal også sikre, at mere tøj går til genbrug, ligesom tøj skal designes til at kunne holde i mange flere år.
Sidste år indgik vi derfor et sektorsamarbejde med den danske mode- og tekstilsektor, som forpligter de deltagende virksomheder til at nedbringe deres miljø- og klimaaftryk, og det er der stor interesse for. Jeg kan se, at det startede med kun 10 virksomheder, og i dag er over 60 virksomheder med i det her samarbejde. Det synes jeg er meget positivt, og det synes jeg vi også skal kvittere for, altså at virksomhederne er interesseret i den her dagsorden.
Det forslag, vi drøfter her i dag, er jo i det store og hele en gentagelse af et forslag, som blev behandlet i december 2021, og i forslaget ønskes det at pålægge tekstilproducenter et udvidet producentansvar og, som der står, indføre et forbud mod forbrænding af usolgt tekstil. Derudover foreslås det, at der bliver undersøgt yderligere tiltag, der kan nedbringe klima- og miljøaftrykket ved produktion af tøj.
Lad os tage dem en ad gangen her. Udvidet producentansvar er jo et blændende godt redskab, som er helt uomgængeligt på rigtig mange områder. Og hvis vi gjorde det her, ville det jo konkret betyde, at tekstilproducenter bliver ansvarlige for håndtering af tekstiler, når tekstiler bliver til affald. Helt konkret vil det være sådan, at producenterne som minimum i hvert fald skal betale regningen for at håndtere tekstilaffaldet, altså at virksomheder, der sælger tøj i Danmark, uanset hvor det er produceret henne, så skal betale et gebyr, som vil gå til affaldshåndteringen. Det er ikke samme gebyr til al slags tøj, men netop afhængig af, hvad det er for noget tøj, og hvad man skal bruge på at håndtere det som affald. Og det er det, der hedder, at man kan miljøgraduere et sådant gebyr. Det betyder så også, at hvis man bruger de mest miljøskadelige tekstiler, så får man så det højeste gebyr at betale, og det giver så også på den måde vores producenter et incitament til bedre og mere miljøvenligt design af tøj og tekstiler.
Jeg kan sige, at vi fra regeringens side generelt er positivt indstillet over for at se på udvidet producentansvar som et uomgængeligt centralt værktøj i affaldshåndteringen. Samtidig har et bredt flertal i Folketinget jo besluttet at indføre udvidet producentansvar for emballage, så det er noget, vi kender, og det udvidede producentansvar for emballage træder i kraft i hele EU senest i januar 2025.
Hvad angår tekstilområdet, er det også vigtigt at huske, når vi skal lave en løsning på det område, at tekstilbranchen i høj grad er international. Det tøj, vi køber og har på, bliver produceret i hele verden, og selv om Danmark er en stolt nation, når det gælder mode og design, så må vi også sige, at selve produktionen af tekstiler sker i begrænset omfang i Danmark. Sådan noget som en t-shirt rejser typisk igennem mange lande, før den ender på hylderne i en dansk butik.
Derfor er vores holdning, at den her udfordring vil vi løse med klart mest effekt og klart bedst globalt gennem EU. Det vil have en ganske begrænset effekt på den globale tekstilproduktion, hvis det kun er Danmark, som indfører et udvidet producentansvar. Og Miljøstyrelsen har jo lavet en analyse, som netop er offentliggjort, og som viser, at der er positive effekter på miljø og klima nationalt og globalt. Det er relativt begrænset. Dertil vil et udvidet producentansvar medføre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet, og en dansk enegang vil jo på den måde forvride konkurrencen med virksomheder uden for det danske marked.
Så derfor er det vores forslag, at vi sikrer klare og fælles rammer på tværs af hele det europæiske marked. EU's 450 millioner borgere har jo et gigantisk potentiale i forhold til vores små 6 millioner i Danmark for netop at påvirke den globale tekstilbranche positivt. Så hvis vi lykkes med et harmoniseret producentansvar på tværs af EU, kan vi også sikre, at virksomhederne har lige konkurrencevilkår, selv om tøjet produceres til at blive solgt i Danmark eller i Tyskland eller andre steder. Og hvordan går det så med det EU-arbejde?
Vi har gode indikationer på, at EU ser på sagen på nøjagtig samme måde, og hvis man læser Europa-Kommissionens tekstilstrategi, som udkom i marts sidste år, så fremgår det, at man forventer, at Kommissionen vil tage endelig stilling til spørgsmålet i forbindelse med den kommende revision af affaldsrammedirektivet, og det forventer vi sker meget snart. Og det giver netop god mening at indføre et udvidet producentansvar for tekstiler. Det giver ikke så meget mening at gøre det med danske særregler, når vi ved, der er noget på vej på området fra EU om meget kort tid.
Den anden del af forslaget handler om forbrænding af usolgte tekstiler. Der tror jeg, at de fleste er helt enige med forslagsstillerne, det er jeg også selv, i, at usolgt tøj, altså tøj, tekstiler, som ikke er solgt fra butikkens side, og som ikke fejler noget, selvfølgelig ikke skal brændes og selvfølgelig ikke skal ende på et forbrændingsanlæg. Tøjet skal jo først og fremmest sælges eller doneres eller laves til nye kollektioner. Og vælger en virksomhed så alligevel at kassere deres tekstiler, så de altså ender som affald, så må de stadig væk ikke brændes af.
Det følger faktisk allerede af de eksisterende regler, og hvis man slår op i affaldsbekendtgørelsens § 60, fremgår det, at tekstilaffald fra virksomheden enten skal forberedes med henblik på genbrug, genanvendes eller anvendes til anden materialenyttiggørelse. Og hvis man læser videre i bekendtgørelsens § 3, fremgår det, at forbrænding ikke skal anses som anden endelig materialenyttiggørelse. Så vi har altså en regel her, som allerede fremgår af affaldsbekendtgørelsen. Det er allerede i dag forbudt at sende usolgt tøj til forbrænding.
Alligevel har vi så undersøgelser, der viser, at det alligevel sker. Der er alligevel tøj, der ender i vores forbrændingsanlæg. Og derfor må man sige, at spørgsmålet ikke handler om at genindføre det, for det er indført. Spørgsmålet er, hvordan vi håndhæver det, og om vi kan styrke håndhævelsen af reglerne. Og der har jeg slået op, for det var, før jeg selv blev miljøminister. Men siden forslaget sidste gang var til behandling i Folketinget i 2021, har Folketingets partier i august 2022, altså august sidste år, mødtes for netop at drøfte det her affaldstilsyn og lavet en aftale om at styrke affaldstilsynet. Og det er den brede aftalekreds bag klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, som står bag den aftale.
Jeg synes kun, de fortjener ros for, at man har indført den, og det indfører netop et affaldstilsyn, som sikrer, at virksomheder sorterer deres erhvervsaffald korrekt, så genanvendeligt affald ikke bliver forbrændt, og det gælder selvfølgelig også for tøj- og tekstilvirksomheder. Hvordan gør man det konkret? Det gør man gennem en forhøjet tilsynsfrekvens og ved, at der etableres en modtagekontrol på forbrændingsanlæggene. Og det betyder, at anlæggene kan afvise affald, der skulle være sendt til genanvendelse. Og den politiske aftale fra august måned træder i kraft i 2025 med et nyt og styrket affaldstilsyn.
Til afslutning vil jeg sige, at tekstilsektoren er en forurenende industri med et for højt aftryk på vores miljø, vores klima og et for højt aftryk på vores naturressourcer. Der er allerede en række initiativer i gang, og vi er helt enige i, at der fortsat skal arbejdes for at reducere miljøpåvirkningen fra sektoren. Vi har at gøre med en global tøj- og tekstilindustri, og derfor har vi langt flere muskler, hvis vi skubber sammen med vores kolleger i det store Europa, på europæisk plan. Og vi ved, at EU meget snart kommer med konkrete forslag, og derfor er det der, vores arbejde skal koncentreres frem for at lave danske særregler på området. Derfor kan vi ikke støtte selve forslaget, om end der er mange elementer i det, som vi støtter, men dog med andre løsningsforslag end de skitserede.