Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 62 Bilag 4
Offentligt
2688819_0001.png
LGBT komiteen arbejder med
lovgivning og rettigheder i
relation til LGBT-personer og
er partipolitisk uafhængig
CVR: 40636234
[email protected]
Tina Thranesen
[email protected]
Martin Iversen Christensen
[email protected]
Søren Laursen
[email protected]
komiteen.dk
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
3. april 2023
Folketingets Sundhedsudvalg
Vedr.: B 62 Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod kirurgisk eller medicinsk
kønsskiftebehandling af børn under 18 år
LGBT komiteen har med interesse læst beslutningsforslag B 62 om forbud mod kirurgisk eller medicinsk
kønsskiftebehandling af børn under 18 år.
LGBT komiteen gør indledningsvis gøre opmærksom på, at bemærkningerne til forslaget er fejlbehæftede
og misvisende.
LGBT komiteen bemærker derefter, at præmissen for forslaget er forkert. I bemærkningerne til
beslutningsforslaget står:
Dansk lov har i dag ingen nedre grænse for kirurgisk eller medicinsk kønsskiftebehandling af børn
under 18 år.
Adgang til sundhedsydelser er som regel ikke bestemt i lovgivning, men derimod i administrative
bestemmelser i Sundhedsstyrelsens vejledninger. Det er også tilfældet for sundhedsfaglig hjælp ved
kønsidentitetsforhold.
Det påstås i bemærkningerne til beslutningsforslaget, at der ikke er noget forbud, men det er ikke korrekt.
Tværtimod er der netop et forbud mod kønskorrigerende kirurgisk behandling af unge under 18 år, idet
der dog er en undtagelse for brystkirurgi.
I vejledningen, der refereres i beslutningsforslaget, står blandt andet:
I helt særlige tilfælde, og efter drøftelse ved MDT-konference på baggrund af en aktuel vurdering,
kan der tilbydes henvisning til brystkirurgi. Øvrig kønsmodificerende kirurgi kan ikke tilbydes til
unge under 18 år.
1
Vejledningen har eksisteret i forskellige versioner siden 2014, og i hele den periode har
undtagelsesbestemmelsen om adgang til brystkirurgi aldrig været anvendt.
Beslutningsforslaget henviser til den svenske udredning fra 2022
2
og dens anbefalinger. Anbefalingerne
ligger tæt på den nuværende danske praksis og giver derfor ikke anledning til et lovindgreb. Som
beskrevet i udredningen har Sverige for nylig, i december 2020, kategoriseret en række behandlinger
vedrørende kønsidentitetsforhold som højt specialiserede. Det har været tilfældet i Danmark siden 2012,
men i Sverige er situationen lempeligere, idet fx brystoperationer ikke er omfattet.
1
Sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold.
VEJ nr. 9060 af 16. august 2018, Afsnit 9. Behandling hos
personer under 18 år (Sidste afsnit)
2
Vård av barn och ungdomar med könsdysfori (2022),
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-
dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2022-12-8302.pdf
B 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 4/4-23 fra LGBT komiteen
2688819_0002.png
Til udredningen er udkommet en deludredning
3
om hormonbehandling. Denne indeholder en detaljeret,
videnskabeligt baseret, litteraturgennemgang. Fra et udgangspunkt på ca. 10.000 artikler er efter
indgående analyse identificeret 24 studier, som er fundet relevante og troværdige. På nær et enkelt
studie fra 1997 er alle disse fra 2014 og frem.
Beslutningsforslaget henviser til dokumentation på transgendertrend.com, en ressource fra
antitransmiljøet. Der henvises blandt andet til denne hjemmesides sammenstilling af 11 undersøgelser
”fra 1968 og frem til nu”. Sammenstillingen inkluderer en analyse af 10 studier, en ”analyse”, som dog blot
er en liste af 10 referencer, hvoraf størsteparten er fra 1970-erne og 1980-erne, mens den nyeste er fra
2013, Ud over denne sammenstilling henvises til et enkelt nyere studie fra 2021. Ingen af studierne er
med blandt de relevante og troværdige studier i den svenske udrednings videnskabelige litteraturanalyse,
idet forfatterne til 2021-studiet dog figurerer på den liste af studier, som den svenske analyse specifikt har
udeladt på grund af bias.
Beslutningsforslaget kan ikke ses som andet end en skræmmekampagne baseret på et fantomproblem.
En kampagne med det formål at få den lovgivende forsamling til at sætte sig over den sundhedsfaglige
viden og udstede et vilkårligt forbud.
LGBT komiteen mener ikke, Folketinget skal gennemføre forbud mod sundhedsfaglige ydelser til
særlige befolkningsgrupper. Adgang til sundhedsydelser bør som hidtil reguleres gennem
Sundhedsstyrelsens vejledninger, som udarbejdes på en sundhedsfaglig basis – ikke en politisk.
LGBT komiteen henstiller til Folketinget, at beslutningsforslag B 62 forkastes.
Med venlig hilsen
LGBT komiteen
Tina Thranesen
Søren Laursen
3
Hormonbehandling vid könsdysfori - barn och unga, rapport 342 (2022),
https://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU-
utvarderar/hormonbehandling-vid-konsdysfori/
LGBT komiteen
komiteen.dk
|
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
2