Tak for det. Jeg kan starte med at konkludere, at den her regering endnu en gang formår at samle oppositionen fra venstre til højre, og det er jo dejligt. Tak til alle partierne for opbakningen til det her beslutningsforslag.
Jeg tror egentlig gerne, jeg vil starte min tale med at læse et citat fra tidligere uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen op:
»Den måde vi giver vores børn og unge karakterer på betyder noget. Derfor er det en vigtig politisk diskussion, der venter, når vi har set på de forskellige fordele og ulemper, som eksperterne er nået frem til. Det er regeringens ansvar at skabe rammer, der bidrager til både læring og trivsel. Her spiller karaktergivning en væsentlig rolle ...«
På trods af det her citat kom den socialdemokratiske regering aldrig med et udspil til en ny karakterskala, og partierne blev aldrig indkaldt til forhandlinger. Nogle gange sukker man dybt og langt her i Folketinget som politiker, og det her er en af gangene, først på grund af langsommeligheden. Det er tidligere blevet nævnt i salen i dag, at vi skal være tålmodige, og at det kan være, det kommer på et tidspunkt. Men hele sidste regeringsperiode var vi tålmodige, og vi blev stillet i udsigt, at vi skulle lave et nyt optagelsessystem og en ny karakterskala i sidste regeringsperiode. Det skete ikke af flere forskellige årsager og sikkert også gode grunde som corona og alt muligt andet, og det er måske også derfor, at tålmodigheden er sluppet en lille smule op og jeg sukker af langsommeligheden.
Men jeg må også sige, at nu er sukket måske afløst en lille smule af en undren, efter at jeg hørte ministeren både i dag og på samrådet i forrige uge, hvor ministeren sagde, at regeringen ikke har truffet beslutning om, hvorvidt man vil følge op på det arbejde, der er lavet af den arbejdsgruppe, der så på karakterskalaen. Og det er jo altså efter omfattende evalueringer, der har peget på problemer med den nuværende skala, og efter at en ekspertgruppe tilbage i 2020 kom med forslag til nye modeller, at regeringen ikke engang kan garantere, at de selvfølgelig vil ændre karakterskalaen.
Så er spørgsmålet: Vil en ændring af karakterskalaen få mistrivslen hos børn og unge til helt at forsvinde? Nej, det er klart; det hører jeg sådan set heller ikke nogen der siger. Vil den fjerne nulfejlskulturen helt? Heller ikke. Men vil en ændring af karakterskalaen være et skridt i den rigtige retning og gøre noget godt for børns og unges trivsel, hvis vi gør det på en god måde? Ja, det er jeg faktisk ret sikker på, for ekspertgruppen skriver jo også i rapporten, at de udfordringer, der er med karakterskalaen, kan bidrage til det karakterpres, som mange elever og studerende oplever i dag, og som kan være uhensigtsmæssigt i et læringsperspektiv. Og jeg synes sådan set, det er ret sigende, at der er en ekspertgruppe, der siger det her. Det er ikke noget, vi har fundet på i SF; det er eksperter og folk, der arbejder med de unge derude til daglig, der laver den her vurdering.
Hvis det stod til mig, skal en ny karakterskala også belønne originalitet og kreativitet. Den skal give de unge lyst til og mod på at reflektere og tænke nye tanker i stedet for blot at gentage, hvad læreren har sagt. Det tror jeg vil betyde, at vi får nogle unge mennesker, som både lærer mere og trives bedre, end de gør i dag. I SF ønsker vi også, at vi generelt ser på, hvordan karakterer anvendes i uddannelsessystemet, og vi mener, at karakterer bør fylde mindre, og det var jo også noget af det, ekspertgruppen så på.
Men forslaget, vi behandler i dag, handler ikke om karakterer bredt set. Det handler heller ikke om, at vi skal stemme for en bestemt ændring af karakterskalaen. Det handler bare om, at der skal indkaldes til forhandlinger om en ny skala, så vi kan få rettet op på de fejl og mangler, som evalueringen har påpeget, særlig de store spring mellem karaktererne, og at vi skal af med karakteren -3 og fokus på fejl, og at man starter på 12 og så derefter kun kan gøre det dårligere. Det skal være en mere letforståelig skala, og dermed bliver der også mulighed for mere nuancerede bedømmelser. Det er tid til, at vi får snakket om ekspertgruppens forslag til nogle modeller for en ny karakterskala. Det mener vi i SF at vi skylder alle børn og unge og studerende i vores uddannelsessystem.
Så tror jeg måske også, at jeg vil tilføje: »og lærerne«. For tidligere i den her diskussion var der en debat om, om det var noget, lærerne kunne løfte, samtidig med at de skal rigtig mange andre ting i vores uddannelsessystem. Må jeg ikke bare understrege, at det jo også er lærerne, der sidder med i den her ekspertgruppe, som har vurderet, at der er behov for en ny skala? Så det er jo ikke bare noget, vi har fundet på i SF. Det er underviserne og lærerne derude, der efterspørger en ny skala.
Til allersidst vil jeg sige, at det flere gange i den her debat er blevet nævnt, at man skal have fokus på nogle andre ting først. Det kan man jo altid sige, hvis man ikke vil bakke op om et forslag, altså at man skal have fokus på nogle andre ting først. Men det kan bare simpelt hen undre mig så meget, at man nævner problemer med, at 10 pct. af eleverne går ud af folkeskolen uden at kunne læse og skrive, at man nævner manglen på faglærte, faldende optag på erhvervsuddannelserne og inklusion i folkeskolen, og at det, regeringen så vælger at gå i gang med, er en reform af universitetsuddannelserne, som ingen har problematiseret, og som ingen har bedt om. Det kan jeg simpelt hen ikke forstå. Så lad os da starte med alle de ting, som regeringen har stået heroppe i dag og sagt er så sindssygt vigtige, og bagefter kan vi lave en karakterskala, og så kan vi kigge på universiteterne, som jo faktisk er dem, som det fungerer nogenlunde for i vores uddannelsessystem.
Jeg kan jo konkludere, at der desværre ikke er flertal for mit beslutningsforslag, men jeg håber, at regeringen er klar i 2024 på at lave en ny karakterskala. Jeg synes i hvert fald, det ville være ærgerligt, hvis ekspertgruppens arbejde gik til spilde. Tak.