Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 46 Bilag 3
Offentligt
2714914_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 46
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ændre afholdelsen af skriftlige
eksamener for at undgå eksamenssnyd ved brug af internettet
[af Alex Ahrendtsen (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutningsforsla-
get til
vedtagelse uændret
ved 2. (sidste) behandling.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget finder
det vigtigt at undersøge, hvordan og i hvilket omfang
ChatGPT bruges til eksamenssnyd, og hvad der kan gøres
for at forhindre denne praksis. Danmarksdemokraterne støt-
ter forslagsstillernes intention om at nedbringe omfanget af
eksamenssnyd, så elever bedømmes på deres faglige kunnen
og arbejdsgivere kan stole på eksamenspapirer. Danmarks-
demokraterne indgår i den forbindelse gerne i drøftelser om,
hvordan vi kan give lærerne bedre rammer for at begrun-
de mistanke om snyd og opdage det i første omgang, og
hvordan eksamener kan omlægges, så det bliver sværere at
snyde. Danmarksdemokraterne tror dog ikke, at løsningen
er at forbyde teknologien og fremadrettet gå tilbage til pen
og papir i det omfang, som forslagsstillerne foreslår. Dan-
marksdemokraterne støtter altså ikke forslaget, da vi mener,
at det er for vidtgående. Danmarksdemokraterne forventer,
at ministeren lytter til lærernes bekymringer om brugen af
digitale værktøjer i skolen og løbende vurderer sammen med
parterne på området, om der er behov for at indføre nye
værktøjer, som lærere kan bruge til at opdage og begrunde
mistanke om snyd, og om der i den forbindelse er behov for
omlægning af eksamensformer.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. marts 2023 og
var til 1. behandling den 9. maj 2023. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S)
Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M)
AX028852
B 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Betænkning afgivet den 25. maj 2023
2714914_0002.png
2
Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1