Tak, og tak til Dansk Folkeparti for at sætte den her problemstilling på dagsordenen. Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at AI og ChatGPT giver os alle sammen enormt store muligheder, og det var ordføreren sådan set også inde på i sin indledning, men også klart enormt store udfordringer. Og det går rigtig, rigtig hurtigt lige nu. Det handler både om datasikkerhed og alt muligt andet, men selvfølgelig også om, hvordan vi har indrettet vores uddannelsessystemer, og hvordan vi forventer at elever og studerende bruger de her virkemidler, som der kommer flere og flere af i øjeblikket.
Før jeg sådan vil gå i dybden med forslaget, tror jeg måske bare at jeg vil komme med nogle lidt overordnede betragtninger. Altså, for det første er der enormt stor forskel på de uddannelser, beslutningsforslaget omfatter – det er alt fra folkeskole til universiteter. Det er meget forskellige elever og studerende, der går dér, og det er også mange forskellige ting, man skal lære; man er meget forskellige steder i livet og alt muligt andet. Så jeg tror ikke, man kan lave sådan en one size fits all-løsning for hele uddannelsessystemet.
Så tror jeg måske også, at jeg har behov for at sige, at det jo heldigvis er rigtig, rigtig få elever i dag, der snyder til eksamen. De fleste elever er arbejdsomme og flittige, og så er der, ja, en lille procentdel, der snyder, og det skal vi selvfølgelig sætte ind imod så godt som muligt. Ja, jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at med de her virkemidler nytter det ikke noget at afskære eleverne fra at bruge dem. Tværtimod mener jeg, at elever og studerende skal lære at bruge de her virkemidler, som der findes i dag, på en ordentlig måde, og lære, hvordan de kan bruge dem, uden at der er tale om snyd – på samme måde, som man bruger internettet, lommeregnere og alt mulig andet.
Men når det så er sagt, synes jeg også, det er enormt vigtigt, at vi har eksamensformer, der kan sikre, at elever kan vise, hvad de kan uden at bruge ChatGPT, men sådan set også lommeregnere. Det er jo det, man har gjort med blækregning, hvor man både har en eksamensdel i matematik, hvor man ikke må bruge lommeregner, og en eksamensdel, hvor man kan bruge lommeregner, for selvfølgelig skal man også lære at bruge en lommeregner i det samfund, vi lever i i dag. Man kan ikke lære kun at skulle regne i hånden.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg synes, at det her beslutningsforslag fra Dansk Folkeparti er lidt den lette løsning, altså at skære alle uddannelser over en kam og sige, at vi bare afskaffer internettet til eksamen. Ja, jeg synes faktisk, at det lidt ville svare til at forbyde lommeregneren til eksamen. Jeg mener, at elever og studerende i dag skal lære at bruge de virkemidler, vi har, på en ordentlig måde.
Faktisk havde jeg tænkt at gå herop på talerstolen i dag og sige, at vi fra SF's side ville foreslå, at man lavede en taskforce om, hvordan AI påvirker vores undervisnings- og uddannelsessystem, og hvilke omlægninger der vil være behov for, efter at vi har fået ChatGPT. Men så kom ministeren mig jo i forkøbet med den her ekspertgruppe, som jeg synes er rigtig fornuftigt, for der er slet ikke nogen tvivl om, at der er behov for retningslinjer på det her område.
Jeg tror også, at der kommer til at blive behov for, at flere eksamener bliver omlagt til at være sådan nogle flere dages-eksamener derhjemme i stedet for at komme ind på uddannelsesstedet og tage eksamener. Men jeg tror ikke, at vi kan gøre det her med et fingerknips; vi skal have nogle eksperter ind over til at vurdere, hvordan det skal gøres, når vi har meget forskellige uddannelser, altså lige fra folkeskole til universitet, og man kan gøre det på forskellige måder.
Så svarer beslutningsforslaget heller ikke på, hvad man vil gøre i forhold til nogle af de helt store opgaver, som man jo skriver i løbet af sin uddannelsestid. Det kunne være SRP'en i gymnasiet, og det kan også være de meget store opgaver som bacheloropgave og speciale osv. – skal man så også helt droppe dem? Det er jo også på en måde eksamener, man sidder og laver derhjemme.
Så vi bakker ikke op om det her beslutningsforslag, men går meget gerne ind i diskussionen om, hvordan vi tilrettelægger eksamener i fremtiden med de her nye virkemidler, som eleverne skal lære at bruge på en konstruktiv og god måde i undervisningen, men som de selvfølgelig også til eksamenerne skal vise, at de kan undvære. Så vi bakker ikke op, men vi bakker til gengæld gladeligt op om ekspertgruppen som foreslået af ministeren, og vi glæder os også til at blive inddraget i processen efterfølgende.