Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 39
Offentligt
2715052_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 26-05-2023
Enhed: Demokrati
Sagsbeh.: BAAG
Sagsnr.: 2023-826
Dok. nr.: 600920
Folketingets Indenrigsudvalg har den 15. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 3 til
B 39 (Forslag til folketingsbeslutning om ligestilling af krav for opstilling til henholds-
vis Folketinget og Europa-Parlamentet) til indenrigs- og sundhedsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 15. maj 2023 fra Folkebevægelsen mod
EU vedrørende foretræde om B 39, jf. B 39 - bilag 3.”
Svar:
Det danske valgsystem bygger på, at partier, der ønsker at stille op, skal have en vis
chance for at blive valgt ind. På den ene side skal valgsystemet gøre det muligt for
nye partier
og dermed forskellige politiske synspunkter
at komme til orde og blive
repræsenteret i Europa-Parlamentet. På den anden side skal det stemmespild, der
kan være, hvis mange opstillede partier ikke bliver valgt ind, begrænses.
Der er kun 14 mandater at fordele, så det er svært at blive valgt ind i Europa-Parla-
mentet. Derfor giver det mening, at der også skal noget til for at kunne stille op.
Der er et hensyn at tage over for vælgerne, som i forvejen skal navigere mellem
mange partier til Europa-Parlamentsvalg. Som vælger har man også en forventning
om, at det pågældende parti, man har stemt på, kan opnå et mandat i Europa-Parla-
mentet. Derfor synes jeg, at det er mest fair over for vælgerne, at et parti har en vis
opbakning fra vælgerne, før partiet står på stemmesedlen.
Kravene til at stille op til Europa-Parlamentsvalg er forskellige i de forskellige EU-med-
lemslande, fordi der er forskel på den måde, som medlemslandene har indrettet de-
res valgsystemer på.
I Danmark har vi bl.a. en vælgererklæringsportal, som understøtter nye partier på en
enkel og effektiv måde. Vælgererklæringsportalen er i april 2023 blevet rost
af OSCE’s
valgobservatører (ODIHR) for at sikre en hurtig og ordentlig proces for indsamling af
vælgererklæringer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet yder løbende vejledning til vælgere om afgivelse af
vælgererklæringer, herunder eksempelvis telefonisk hjælp til tekniske vanskelighe-
der. Langt de fleste af disse vanskeligheder kan afhjælpes med det samme.
Siden årsskiftet 2022/2023 har omkring 12 vælgere henvendt sig skriftligt til Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet navnlig på baggrund af vanskeligheder eller utilfredshed
med skiftet fra NemID til MitID eller om, at NemID eller MitID har været utilgænge-
ligt. Hertil kommer et antal telefoniske henvendelser, som ministeriet ikke fører stati-
stik over. Vælgererklæringsportalen er koblet op på det fællesoffentlige NemLog-in,
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
hvilket betyder, at hændelser, der påvirker driften af NemLog-in, kan påvirke anven-
delsen af vælgererklæringsportalen.
To vælgere har desuden henvendt sig til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om ikke at
have modtaget en papirblanket med posten til at afgive en vælgererklæring, hvilket
er under udredning ved it-leverandøren.
De papirvælgererklæringer, der i forbindelse med skiftet til Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets nuværende adresse blev sendt til ministeriets tidligere adresse, er alle
blevet videresendt og registreret. Ministeriet har ikke kendskab til, at indsendte pa-
pirvælgererklæringer skulle være bortkommet. Fra igangsættelsen af processen har
man som vælger et år til at bekræfte sin vælgererklæring.
Proceduren for afgivelse af vælgererklæringer er vedtaget enstemmigt af det davæ-
rende Folketing den 23. januar 2020.
Jeg mener, at kravene til indsamling af vælgererklæringer er passende til det valgsy-
stem, vi har i Danmark, og jeg ser derfor ikke noget behov for at ændre reglerne.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2