Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
B 39 Bilag 3
Offentligt
2707072_0001.png
HENVENDELSE TIL INDENRIGSUDVALGET
vedr. problemer og udfordringer ifbm. indsamling af vælgererklærin-
ger med henblik på opstilling til EU-Parlamentet
Folkebevægelsen mod EU
Maj 2023
Lyngbyvej 42
2100 København Ø
Tlf. 35363740
[email protected]
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
Indhold
1. BAGGRUND FOR HENVENDELSEN ........................................................................................................................... 3
2. KRITERIER FOR OPSTILLING TIL EU-PARLAMENTET I SAMTLIGE MEDLEMSLANDE ................................................... 3
3. PROBLEMER IFT. AFGIVELSE AF VÆLGERERKLÆRINGER .......................................................................................... 5
1) Defekte links ............................................................................................................................................................... 5
2) Problemer med MitID/NemID..................................................................................................................................... 5
3) Glemmer godkendelse ................................................................................................................................................ 5
4) Forkert returadresse til borgere uden MitID/NemID .................................................................................................. 5
5) Et kringlet system ....................................................................................................................................................... 5
4. SVÆRE VILKÅR FOR DEBATTEN OM EU ................................................................................................................... 6
Referencer: ................................................................................................................................................................. 7
2
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
2707072_0003.png
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
1. BAGGRUND FOR HENVENDELSEN
Hos Folkebevægelsen mod EU startede vi med at indsamle vælgererklæringer i december 2021, og i den for-
bindelse er vi stødt på en del udfordringer, som vi mener, der er væsentlige for indenrigsudvalget at være op-
mærksomme på.
Vi mener, at nedenstående problemstillinger bør give anledning til en revidering af kravene for at kunne opstille
til EU-Parlamentet uden allerede at være repræsenteret i Folketinget.
2. KRITERIER FOR OPSTILLING TIL EU-PARLAMENTET I SAMTLIGE MEDLEMSLANDE
Ser man på kriterierne i de andre EU-medlemslande for, at et parti kan blive opstillingsberettiget til EU-Parla-
mentet ved næstkommende EP-valg, synes de danske kriterier ude af proportion.
At vi sammenlignet med vores nabolande og andre EU-medlemslande skal indsamle et urealistisk antal væl-
gererklæringer for at blive opstillingsberettigede styrker hverken debatten om EU eller vores demokrati.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxemburg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Indb.
i
11,4
7,1
0,9
5,9
1,3
5,5
67,0
10,8
4,8
60,6
4,2
2,0
2,8
0,6
0,4
17,1
38,0
10,3
19,6
5,4
2,1
46,5
10,0
10,6
82,8
9,8
8,8
Kriterie(r)
Mindst 200 vælgererklæringer og maksimalt 500 vælgererklæringer afhængig af indbyggertallet i den provins, der
opstilles i.
ii
7.000 vælgererklæringer
iii
Intet krav om vælgererklæringer.
70.680 vælgererklæringer over en periode på 3 år, hvor de enkelte erklæringer holder i 18 måneder
Intet krav om vælgererklæringer. Der kræves blot en registrering som en NPO.
iv
2.000 vælgererklæringer
v
Intet krav om vælgererklæringer. Der skal blot betales et gebyr for at blive verificeret som et parti eller en kandidat,
der stiller op udenfor et parti.
vi
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot være fyldt 25 år på valgdagen.
vii
En kandidat, der ønsker at opstille til EU-Parlamentet, udpeges af et politisk parti eller indsamler 60 vælgererklæ-
ringer.
viii
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot være fyldt 25 år på valgdagen.
ix
5.000 vælgererklæringer
x
Intet krav om vælgererklæringer. Et parti, der ønsker at stille op til EU-Parlamentsvalget, skal blot have mindst
500 medlemmer og have været etableret i mindst ét år før valgdagen.
xi
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot være fyldt 21 år og opfylde kriterierne for at kunne
stemme i Litauen.
xii
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot være fyldt 18 år og opfylde kriterierne for at kunne
stemme i Luxemburg.
xiii
Intet krav om vælgererklæringer
xiv
Intet krav om vælgererklæringer
xv
10.000 vælgererklæringer
xvi
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot kunne verificere, at denne kan stemme i Portu-
gal.
xvii
Et politisk parti skal indsamle 200.000 vælgererklæringer, mens en individuel kandidat, der ikke stiller op for et
parti, skal indsamle 100,000 vælgererklæringer.
xviii
Intet krav om vælgererklæringer
xix
Et politisk parti skal have enten fire underskrifter fra medlemmer af det nationale parlament eller 1.000 vælger-
erklæringer.
xx
15.000 vælgererklæringer fra spanske statsborgere eller sammenlagt 50 underskrifter fra valgte spanske repræ-
sentanter fra parlament og byråd samt spanske MEP’er i EU-Parlamentet
xxi
1.500 vælgererklæringer
xxii
Intet krav om vælgererklæringer. Den enkelte kandidat skal blot kunne dokumentere, at denne er Tjekkisk stats-
borger samt kunne verificere, hvilket parti denne evt. opstiller for.
xxiii
Opstilling i én stat kræver en vælgererklæring pr. 1.000 personer, der kan stemme, dog maks. 2.000 vælgererklæ-
ringer. Ved opstilling for hele landet kræver det 4.000 vælgererklæringer.
xxiv
20.000 vælgererklæringer
xxv
2.600 vælgererklæringer
xxvi
Note: I alle medlemslande skal kandidater være stemmeberettigede i det land, hvori de ønsker at opstille.
3
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
Ovenstående oversigt over kriterier for opstilling til EU-Parlamentsvalg viser, at kravet om at skulle indsamle
70.680 vælgererklæringer i et land som Danmark med 5,9 millioner indbyggere, såfremt man ikke allerede er
medlem af Folketinget, er temmelig meget ude af proportion.
For et parti eller en bevægelse uden kendte ansigter bliver opgaven blot endnu sværere, fordi det som tidligere
nævnt er enormt svært at trænge igennem til medier og i den offentlige debat uden repræsentation i det poli-
tiske system. Oveni kommer udfordringerne/problemerne med MitID og NemID, der blot gør opgaven endnu
mere urealistisk.
4
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
3. PROBLEMER IFT. AFGIVELSE AF VÆLGERERKLÆRINGER
Vi får rigtig mange henvendelser fra frustrerede borgere, der gerne vil give en vælgererklæring, men som ikke
kan gøre dette, hovedsageligt fordi:
1)
2)
3)
4)
linket, de skal bruge for at kunne bekræfte efter en uge, er defekt
de oplever problemer med MitID/NemID
de glemmer at godkende efter en uge
forkert returadresse til borgere uden MitID/NemID
1) Defekte links
Mange oplever at blive mødt af en fejlmeddelelse, når de efter en uge skal bekræfte deres vælgererklæring.
Oftest er det noget i retningen af:
”Linket er defekt, prøv igen senere.”
Flere oplever at blive mødt af fejlmedde-
lelsen flere gange og opgiver derfor til sidst. Ved henvendelse til ministeriet får borgerne at vide, at det kan
skyldes deres browser eller at de tilgår systemet fra en tablet.
2) Problemer med MitID/NemID
Mange oplever problemer med MitID/NemID, og dette påvirker uden tvivl vores indsamling af vælgererklærin-
ger. Først og fremmest fordi vi oplever, at mange er forvirrede over skiftet fra NemID til MitID, hvilket jo nok
ikke kan undgås. Ærgerligt er det dog, at dette forhindrer afgivelser af vælgererklæringer.
Samtidig oplever mange, at MitID/NemID ofte er nede i kortere eller længere perioder.
Ovenstående betyder, at mange opgiver at afgive en vælgererklæring. Det er uden tvivl et stort problem for
vores indsamling af vælgererklæringer, at perioden falder sammen med skiftet fra NemID til MitID samt de
problemer og udfordringer, der følger heraf.
3) Glemmer godkendelse
Mange borgere, der har afgivet en vælgererklæring, glemmer simpelthen at godkende denne efter en uge.
At skulle godkende vælgererklæringen efter en uge synes også at være en unødvendig handling, idet den en-
kelte til enhver tid kan trække sin vælgererklæring tilbage.
4) Forkert returadresse til borgere uden MitID/NemID
Borgere uden NemID/MitID fik i starten tilsendt breve, hvor returadressen til Indenrigsministeriet stod forkert.
Det betød, at mange papirvælgererklæringer endte på Indenrigsministeriets gamle adresse, og de blev aldrig
registreret. Der menes at være rettet op på fejlen, men vi har ikke overblik over, hvor mange vælgererklæringer
gik tabt.
5) Et kringlet system
Ovenstående gør, at vi reelt set ikke har en fair chance for at indsamle det krævede antal vælgererklæringer,
når systemet synes at være så kringlet og fyldt med fejlmeddelelser.
At skulle indsamle 70.635 vælgererklæringer er i forvejen en massiv og på mange måder urealistisk stor op-
gave at skulle løse.
Med tekniske udfordringer oveni, der afskærer mange borgere for at kunne deltage i denne ellers demokratiske
handling, så er dette ikke kun et problem for vores organisation, men det er også et demokratisk problem.
5
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
4. SVÆRE VILKÅR FOR DEBATTEN OM EU
At det er så omstændigt ift. antallet af vælgererklæringer for partier/organisationer, der ikke er medlem af
Folketinget at kunne blive opstillingsberettigede til EU-Parlamentet, er problematisk på flere områder:
Debatten om EU i Danmark er i forvejen svag, og som en bevægelse der ikke længere har et mandat i EU-
Parlamentet oplever vi, hvor svært det er at trænge igennem til både medier og politikere med henblik på
at få sat EU på dagsordenen.
Det er tydeligt at se, at debatten om EU drukner i Folketingsrelaterede emner, når det kun er partier i Fol-
ketinget, der er repræsenteret i EU-Parlamentet.
Ovenstående hæmmer demokratiet, den demokratiske debat og debatten om EU fremfor at fremme det.
6
B 39 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Folkebevægelsen mod EU om foretræde vedr. B 39
2707072_0007.png
Folkebevægelsen mod EU
Henvendelse til Indenrigsudvalget
Maj 2023
Referencer:
i
ii
iii
I millioner
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiT9uDE7M_4AhXrRPEDHVLoBTAQFnoECAc-
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/14
QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.te.gob.mx%2Fvota_elections%2Fmedia%2Ffiles%2Fbulgaria_joint_opinion_on_the_election_code_doc_17906.doc&usg=AOv-
Vaw1wULqL0hay2uS1LT0rwqBE
iv
https://www.riigiteataja.ee/en/eli/510042014003/consolide
https://data.globalcit.eu/NationalElectoralLawsDB/docs/Estonia%20-%20EU%20-%20EP%20Election%20Act%20(EN).pdf
v
vi
vii
viii
ix
x
xi
xii
xiii
xiv
xv
xvi
xvii
xviii
xix
xx
xxi
xxii
xxiii
xxiv
xxv
xxvi
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/22
https://www.interieur.gouv.fr/fr/Archives/Archives-elections/Etre-candidat/Elections-des-representants-au-Parlement-europeen-du-26-mai-2019
https://www.hellenicparliament.gr/en/Enimerosi/Sychnes-Erotiseis/
https://assets.gov.ie/133074/9dcd1078-4b3e-4b08-8578-6ff6133e936d.pdf
https://www.sabor.hr/sites/default/files/uploads/inline-files/European_Parliamentary_Elections_Act.pdf
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/32
https://globalcit.eu/national-electoral-laws/
http://archive.ipu.org/parline-e/reports/2157_B.htm
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/35
https://www.um.edu.mt/__data/assets/pdf_file/0010/180559/mep-act.pdf
https://www.government.nl/documents/reports/2019/02/28/the-constitution-of-the-kingdom-of-the-netherlands
https://www.researchgate.net/publication/331688644_Legal_bases_for_the_elections_to_the_European_Parliament_in_Poland
https://www.sg.mai.gov.pt/AdministracaoEleitoral/EleicoesReferendos/ParlamentoEuropeu/Documents/LEPE_En_rev.pdf
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/45
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/50
https://www.slovensko.sk/en/life-situation/life-situation/_right-to-vote-of-union-citizen/#stand
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/51
https://data.globalcit.eu/NationalElectoralLawsDB/docs/Sweden%20-%20National%20-%20Elections%20Act%20(2005).pdf
https://www.mvcr.cz/volby/clanek/conditions-for-candidacy-in-the-european-parliament-elections-in-the-czech-republic.aspx
https://www.bundeswahlleiter.de/en/europawahlen/2019/informationen-wahlbewerber.html#00345eeb-b64e-4070-9999-d8829b31749d
https://www.te.gob.mx/vota_elections/page/countrie/27
https://www.bmi.gv.at/412/Europawahlen/Wie_kann_man_bei_einer_Europawahl_kandidieren.aspx
7